اگرچه در حال حاضر با رشد اینترنت و گوشی های هوشمند، عرصه تبلیغات وارد دوره جدیدی شده است، با این حال تبلیغات چاپی هنوز هم به عنوان یکی از روش های محبوب در این زمینه مطرح است. به همین دلیل لازم است تا برندها توجه کافی به این شیوه نشان دهند و با اصول و راهکارهای آن آشنایی کامل داشته باشند. در این رابطه توجه داشته باشید که این دسته از تبلیغات تنها شامل نشریات و مجلات نشده و گستره آن کاملا در ارتباط با خلاقیت شماست.
در همین راستا و در ادامه به بررسی 9 راهکار موجود برای افزایش تأثیرگذاری این مدل تبلیغاتی خواهیم پرداخت.
1- اضافه گویی را کنار بگذارید
درواقع شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا بتوانید نگاه مخاطب را به سمت خود جلب کنید. تحت این شرایط در صورتی که بخواهید اطلاعات فراوانی را ذکر کنید، بدون شک شانس دیده شدن خود را به شدت کاهش خواهید داد. با این حال این امر به معنای عدم توجه به مطالب نبوده و به این موضوع اشاره دارد که لازم است تا موارد به صورتی کاملا خلاقانه و در قالبی محدود ارائه شوند.
2- ذهن مخاطب را آشفته نکنید
در بسیاری از کمپین های تبلیغاتی مشاهده شده است که خروجی کار تنها مخاطب را سردرگم ساخته و این امر غیر حرفه ای بودن شما را به اثبات خواهد رساند. اگرچه لازم است تبلیغ شما تأثیرگذار باشد و مخاطب را درگیر کند، با این حال این کار باید در نهایت ظرافت صورت گیرد تا مخاطب خود را در برابر موضوع یا هدفی مشخص ببیند. اینکه افراد درک نکنند که شما چه چیزی را می خواهید انتقال دهید، خود از جمله مواردی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل توصیه می شود از تیمی حرفه ای در این زمینه استفاده کنید یا درستی کار خود را تحت آزمایش قرار دهید.
3- به ابعاد و اندازه کار خود توجه کافی نشان دهید
تمامی تلاش های شما در جایی معنا پیدا خواهد کرد که مخاطب بتواند شما را ببیند. اینکه ابعادی را برای کار خود در نظر بگیرید که کوچک تر از میزان مورد انتظار باشد، خود این پیام را به مخاطب القا خواهد کرد که برند شما چندان اهمیتی نخواهد داشت. درواقع شما در تبلیغات چاپی با تنوع کافی مواجه خواهید بود و در این رابطه در صورتی که امکان درج ابعاد بزرگ تر را ندارید، توصیه می شود راهکاری ارزان قیمت تر برای ابعاد مورد نیاز خود بیابید. برای مثال تراکت ها نیز در صورتی که به خوبی میان مردم پخش شوند، می توانند نتیجه بسیار خوبی به همراه داشته باشند و این امر در حالی است که تبلیغ بسیار کوچک شما ممکن است حتی از نظر عموم مخاطبان دور بماند.
مطلب مرتبط: بررسی چالش های حوزه تبلیغات چاپی در گفت وگو با بابک بادکوبه / اگر تغییر نکنیم، منقرض می شویم
4- تیتر را مهم ترین نوشته خود بدانید
این یک واقعیت غیرقابل انکار است که نخستین پیامی که توسط مخاطب دیده خواهد شد، تیتر شماست، بنابراین لازم است تا بزرگ تر از سایر نوشته ها باشد و در انتخاب آن به دنبال مطالبی چالش برانگیز و چشم نواز باشید. اگرچه عنوان تبلیغ باید با مطلب شما ارتباط معنایی داشته باشد، با این حال در این زمینه شما با آزادی عمل فوق العاده ای مواجه خواهید بود که با اندکی خلاقیت می توانید به بهترین گزینه دست پیدا کنید.
5- از معجزه تصویر غافل نشوید
یک تصویر مناسب می تواند پیام شما را تقویت کند. با این حال در این رابطه لازم است تا به فرهنگ و سلایق جامعه هدف خود توجه داشته باشید تا بیش ترین نتیجه ممکن را به دست آورید.
6- مشکلی را از جامعه برطرف کنید
این موضوع درک کامل شما را از شرایط و نیاز جامعه به اثبات خواهند رساند که خود تأثیر عمیقی روی مخاطب داشته و شانس دیده شدن شما را به شدت افزایش می دهد. در این زمینه توجه داشته باشید که در تبلیغ خود باید روی راهکار حل مشکل و نه خود آن تأکید داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که افراد معمولا واکنش جالبی نسبت به کلماتی با بار منفی نخواهند داشت، از این رو لازم است در انتخاب کلمات مورد استفاده نیز دقت کافی داشته باشید.
7- افتخارات خود را ذکر کنید
اینکه مخاطب نسبت به موفقیت های شما آگاهی داشته باشد، خود در جلب اعتماد بهتر آنها تأثیر بسزایی خواهد داشت. درواقع آن ها نیاز دارند که نتیجه اقدام ها و سطح کاری شما را ارزیابی کنند که این اقدام خود می تواند مهر تأییدی بر گفته های شما باشد.
8- کاری را به صورت رایگان انجام دهید
رایج ترین روش در این زمینه امکان یک جلسه رایگان است. با این حال خود را تنها محدود به این مورد نکنید و هر اقدامی را که در توان شماست، برای افزایش اعتماد مشتری صورت دهید. این اقدام مکمل تبلیغ انجام شده شما خواهد بود.
9- با افراد ارتباط کافی داشته باشید
در بسیاری از موارد مشاهده شده است که هدف تبلیغاتی برخی برندها صرفا جذب مشتری است و به دیگر جنبه ها توجهی نشان نمی دهند. درواقع شما باید شرایط را برای ماندگاری آنها فراهم آورید تا اقدام های تبلیغاتی شما سودمند تلقی شوند. به همین خاطر نباید تبلیغات را رها ساخت و از اهمیت پشتیبانی از آن غافل شد. برای مثال ارسال ایمیل و یا پیام هایی در شبکه های اجتماعی خود به خوبی برند شما را برای مشتریان یادآور خواهد شد.