بازاریابی یکی از هنرهای مهم در عرصه کسب و کار است. سالانه افراد زیادی وارد دنیای بازاریابی می شوند. ایده پردازی برای فروش بیشتر محصولات همیشه جذابیت های خاص خود را داشته است. بی تردید فعالیت در حوزه بازاریابی همیشه ساده و بی دردسر نیست. همین امر موجب بروز چالش هایی در زمینه فعالیت بازاریاب ها می شود. اگر شما در زمینه فعالیت در عرصه بازاریابی با چالش های مهم این حوزه رو در رو نشوید، هرگز امکان موفقیت در این حوزه را نخواهید داشت.
بازاریاب های حرفه ای همیشه از سرگذشت شان در زمینه مواجهه با چالش های مختلف صحبت می کنند. در این مقاله هدف اصلی بررسی برخی از چالش های اساسی در حوزه بازاریابی است. اگر شما نیز در تلاش برای موفقیت در این عرصه به عنوان بازاریاب هستید، باید از چالش های ذیل به سلامت عبور نمایید.
1. شناسایی جای خالی در بازار
یکی از چالش های اساسی برای هر بازاریابی شناسایی جای خالی در بازار است. فروش محصولات و خدمات مختلف بدون شناخت درست بازار امکان پذیر نیست. بازاریاب ها باید توانایی معرفی محصولات در قالبی جذاب و تعامل برانگیز را داشته باشند. در غیر این صورت مشتریان هرگز به آنها اعتماد نخواهند کرد. بدون شک شناسایی جای خالی در بازار در مرحله طراحی محصولات نیز باید مدنظر قرار گیرد. اگر شما به عنوان بازاریاب با محصولی کم فروش در بازارهای مختلف مواجه هستید، باید نگاه مشتریان به محصول موردنظر را تغییر دهید. این امر از طریق شناسایی نیازهای مشتریان و سپس معرفی محصول موردنظر به عنوان یک گزینه جذاب برای آنها امکان پذیر خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی موفق با 11 مهارت ضروری
2. سازگاری با منابع محدود
بازاریابی با بودجه های کلان، ابزار و نیروی کار گسترده برای هر فردی ساده خواهد بود. بسیاری از بازاریاب ها در عمل با همین نگاه وارد دنیای کسب و کار می شوند. عرصه واقعی بازاریابی نیازمند سازگاری مداوم با منابع محدود است. امروزه حتی برندهای بزرگ نیز بودجه های کلان در اختیار تیم های بازاریابی قرار نمی دهند بنابراین شما باید شرایط کار با منابع محدود را به عنوان واقعیتی همیشگی مورد پذیرش قرار دهید.
الگوبرداری از عملکرد بازاریاب های بزرگ در زمینه سازگاری با منابع محدود بهترین گزینه برای شماست. این امر درست مانند یک کلاس آموزشی در راستای بازاریابی بهینه و تاثیرگذاری بر روی مشتریان با کمترین هزینه ممکن خواهد بود.
3. یافتن سرمایه گذارهای مناسب
برخی از کمپین های بازاریابی با هدف جلب نظر سرمایه گذارها ساماندهی می شود. شاید این امر برای بازاریاب های تازه کار عجیب باشد، اما هدف برندها همیشه فروش محصولات نیست. یافتن سرمایه گذار در وضعیت فعلی دنیای کسب و کار همیشه چالش برانگیز است بنابراین شما باید خود را برای سازگاری با شرایط موردنظر آماده سازید. تمام بازاریاب ها تجربه جست وجو برای جلب نظر سرمایه گذارهای مناسب را داشته اند. اگر شما در این زمینه عملکرد مناسبی از خود نشان ندهید، کمتر برندی به شما اعتماد خواهد کرد.
چالش های بازاریابی تعداد بسیار زیادی دارند، با این حال کمتر چالشی به اندازه یافتن سرمایه گذار دشوار به نظر می رسد. این امر به دلیل محدودیت های مالی و همچنین دشواری جذب سرمایه در برخی از بازارهاست. این امر تا حدود زیادی به وضعیت کلی کسب و کارها نیز بستگی دارد. با این حساب اگر شما قصد جلب نظر سرمایه گذار برای کسب و کاری در آستانه ورشکستگی یا ناموفق در زمینه معرفی محصولات جذاب برای مشتریان را داشته باشید، به احتمال فراوان با شکست مواجه خواهید شد.
4. خداحافظی با توصیه کارشناس های ارشد
شروع فعالیت بازاریاب های تازه کار همراه با توصیه ها و توجه مداوم بازاریاب های حرفه ای است. اگر شما قصد فعالیت به عنوان یک بازاریاب کارکشته را دارید، باید در کوتاه ترین زمان از زیر بال و پر کارشناس های حرفه ای خارج شوید. این امر به معنای عدم استفاده از توصیه های آنها به طور کلی نیست. نکته مهم در این میان یافتن استقلال برای فعالیت در حوزه بازاریابی است.
امروزه برخی از بازاریاب ها با وجود سال های متمادی فعالیت در عرصه کسب و کار هنوز هم جزئی از تیم های بزرگ تر بازاریابی محسوب می شود. این امر امکان جا به جایی از شرکتی به شرکت دیگر را بسیار دشوار خواهد کرد. برندسازی شخصی یکی از تکنیک های مهم برای کسب استقلال به عنوان بازاریاب است. بنابراین شما باید توجه ویژه ای به نکته موردنظر داشته باشید. در غیر این صورت شانسی برای موفقیت به عنوان یک بازاریاب حرفه ای نخواهید داشت.
5. ایجاد تیم بازاریابی موفق
گاهی اوقات شرکت ها تقاضای تیم های بازاریابی برای ساماندهی کمپین های شان را دارند. این امر نیازمند ایجاد تیم های بازاریابی با ذهنیت برنده از سوی شماست. بسیاری از بازاریاب ها پس از مواجهه با تقاضای تیم بازاریابی از سوی شرکت ها به دنبال سریع ترین و ساده ترین گزینه ها می روند. اگر شما از تجربه افراد حاضر در تیم تان اطمینان نداشته باشید، احتمال مواجهه با شکست از سوی شما افزایش خواهد یافت.
ایجاد تیم های بازاریابی برنده شباهت بسیار زیادی به نحوه موفقیت یا شکست سریال های تلویزیونی دارد. اگر یک سریال تلویزیونی موفق به گردآوری تیم کارکشته و حرفه ای شود، شانس بالایی برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد داشت. بی تردید شما امکان همکاری با برترین بازاریاب ها برای تشکیل تیم تان را ندارید. نکته مهم در این میان شناسایی افراد مستعد، هرچند تازه کار، برای همکاری در قالب تیم بازاریابی است. در غیر این صورت شما شانسی برای موفقیت نخواهید داشت.
6. ضرورت ایده پردازی خلاقانه و نوآوری
ایده پردازی در عرصه کسب و کار اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها توانایی پردازش ایده های جذاب و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل این امر وابستگی تمام اعضای تیم بازاریابی به مدیر بخش است. اگر شما در تلاش برای تبدیل شدن به بازاریابی مستقل و حرفه ای هستید، باید دیر یا زود شروع به ایده پردازی نمایید. این امر استقلال شما از مدیر بخش بازاریابی را نشان خواهد داد.
امروزه برندهای بسیار زیادی نیاز به بازاریاب دارند. نکته مهم در این میان نمایش توانایی مان به برندهای موردنظر است. فقط در این صورت شانس ما برای استخدام از سوی آنها افزایش خواهد یافت.
7. درس گرفتن از شکست ها
مواجهه با شکست در عرصه بازاریابی امر تازه ای نیست. سالانه شمار بالایی از کمپین های بازاریابی با شکست مواجه می شود. اگر یک بازاریاب هرگز با شکست مواجه نشود، این امر بیانگر وجود مشکل اساسی در بازار است. مهم ترین مسئله در مورد شکست تبدیل آن به مزیتی برای فعالیت بهتر است. درس گرفتن از شکست ها در گفت وگوی روزمره بسیار ساده به نظر می رسد، اما در عمل همراه با مشکلات زیادی است.
دلیل اصلی مواجهه با شکست در زمینه بازاریابی بی توجهی به شخصی سازی الگوهای فعالیت است. اغلب بازاریاب ها در تلاش برای اتخاذ شیوه های یکسان با دیگر رقبا هستند. اگر یک شیوه برای سایر برندها موفقیت آمیز است، هیچ دلیلی برای امکان تکرار همان موفقیت از سوی شما نیست بنابراین باید همیشه به دنبال یافتن راهکارهای اختصاصی برای کسب و کارتان باشید.
مطلب مرتبط: چه افرادی در بازاریابی موفق می شوند؟
8. استفاده از ترندهای برتر
ترندهای برتر دامنه مختلفی از ایده ها را شامل می شود. امروزه شبکه های اجتماعی منبع اصلی برای آگاهی از ترندهای برتر است. استفاده از چنین ایده هایی در حوزه بازاریابی مزیت جلب گسترده نظر مخاطب هدف را در پی دارد. مهم ترین نکته در این میان ضرورت شخصی سازی ترندها با ماهیت کسب و کار است. بازاریاب های ماهر در زمینه سازگاری میان ماهیت ترندها و کسب و کار اغلب اوقات با موفقیت در تعامل با مخاطب هدف مواجه می شوند.