میان یک رهبر و یک مدیر و شیوه ای که از طریق آن، احساساتی را به افراد زیردست خود القا می کنند، تفاوت آشکاری وجود دارد. آیا آنها از قدرت خود برای ارعاب کارمندان سوء استفاده می کنند و یا در نقش یک رهبر ظاهر می شوند؟ مورد دوم، کلید مدیریت تیمی سالم و شاد است.
شین گرین(Shane Green)، نویسنده «Culture Hacker» (Wiley,2017) می گوید، «در دنیای مدرنِ رسانه های اجتماعی شفاف امروزی، مدیران ارشد، به خصوص آنهایی که دارای آگاهی بالایی هستند، در زمینه وظیفه شناسی و اخلاق، مورد آزمایش قرار می گیرند. این روش بیشتر حول محور شیوه های کسب و کار می چرخد، اما در حال حاضر تمرکز بر روش های رهبری نیز تغییر کرده است؛ کسب و کارها و رهبران آنها اکنون زیر ذره بین هستند. چگونگی عملکرد و تعامل رهبران با افراد پیرامون، تأثیر قابل توجهی در توانایی آنها برای جذب استعدادهای جدید و در نهایت کسب سود خالص دارد.»
رهبری اخلاقی باید توسط هر شخصی که در موقعیت مدیریتی است اجرا شود. این سبک رهبری باعث ایجاد موجی از اعتماد و احترام میان کارمندان و مدیران می شود. اگر می خواهید شرکت شما از مزایای مشابهی بهره ببرد، این نکات را برای مبدل شدن به رهبری وظیفه شناس دنبال کنید.
اصول اخلاقی خود را تعریف و تنظیم کنید
ارزش هایی را که پرورش داده اید در نظر بگیرید -با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود، همواره بگویید «از شما سپاسگزارم»، از کسانی که در حال تلاش و مبارزه هستند حمایت کنید و غیره. اما این را نیز بدانید که با رشد شما و مجموعه تان و همین طور با پیشرفت جامعه، عرف ها تغییر می کنند و اغلب باعث تغییر ارزش ها نیز می شوند.
متئو کلی(Matthew Kelly) ، مدیرعامل شرکت مشاوره ای FLOYD و نویسنده کتاب «The Culture Solution» (Blue Sparrow Books, 2019) می گوید، «این بزرگ ترین چالش اخلاقی در فرهنگ و کار ما و بزرگترین چالش رهبری اخلاقی است. آنچه برای همه جهان به عنوان خوب و درست و مناسب و دقیق پذیرفته شده بود، در حال حاضر مورد بحث های قابل توجهی قرار گرفته است. این محیط نسبیت گرایی، کار را برای رهبران مبتنی بر ارزش ها بسیار دشوار می سازد.»
کلی اضافه کرد برای رسیدن به موفقیت در رهبری اخلاقی، باید نشان دهید تا چه میزان به ارزش های مفید برای مأموریت سازمان وفادار مانده اید.
او می گوید، «فرهنگ، مجموعه ای از ترجیحات شخصی نیست و مأموریت در این میان اهمیت دارد. هنگامی که این موضوع درک نشود، سازمان از مسیر توسعه دور شده است.»
از خود بپرسید به عنوان یک فرد، چه مسئله ای برای شما اهمیت دارد و سپس آن را با اولویت های خود به عنوان یک رهبر هماهنگ کنید. تعریف اخلاقیات نه تنها اعتبار شما را بیان می کند، بلکه باعث می شود تیم شما نیز همین کار را انجام دهد و در نهایت چشم اندازی مشترک برای تمامی کارمندان ایجاد شود.
افرادی را با اخلاقیات مشابه استخدام کنید
نیازی نیست اخلاقیات شما مشابه با اخلاقیات کارمندان تان باشد، اما باید بتوانید زمینه ای مشترک با آنها ایجاد کنید. این کار اغلب با فرآیند استخدام آغاز و از طریق بیانیه چشم انداز حفظ می شود.
گرین می گوید، «باور ندارم هر فردی مناسب هر شرکتی باشد. شرکت ها باید کار بهتری انجام دهند تا اطمینان حاصل شود افرادی را که با ارزش های شان هماهنگ هستند می یابند و نباید صرفاً برای تجربه آنها را استخدام کنند. افراد مربوط به هر نژاد و گرایشی، دارای ارزش های مختلف هستند، بنابراین اعتقاد دارم شما هنوز هم می توانید یک فرهنگ کاری و تیمی بسیار متنوع و محترمانه ایجاد کنید که بر مبنای آرمان های خاصی باشد.»
در واقع کلی معتقد است استخدام کارکنانی که تجربیات و دیدگاه های متفاوت دارند امری ارزشمند است، زیرا هر یک از آنها راهکار خاص خود را برای چالش ها ارائه می دهند.
کلی اشاره می کند، «اما تصور می کنم زمانی که نوبت به ارزش ها می رسد، داشتن و استخدام افرادی که ارزش های شما را به اشتراک می گذارند بسیار مهم است. بدون احترام متقابل، تشکیل تیمی پویا بسیار دشوار است و اکثر افراد، احترام به شخصی را که ارزش های آنها را به اشتراک نمی گذارد، دشوار می بینند.»
مطلب مرتبط: سبک رهبری مطابق با زیردستان تان انتخاب کنید
ارتباط آزادانه را ارتقا بخشید
حتی با وجود شباهت ها، هر کارمندی متفاوت از دیگری است. همراه با هر تصمیمی که اتخاذ می کنید، شفاف باشید و تیم خود را به ارائه بازخورد تشویق کنید. این امر به شما کمک می کند رهبری بهتر باشید و سبب می شود کارمندان تان با اعتماد بیشتر، ایده ها و نگرانی های خود را به اشتراک بگذارند.
«من معتقدم یکی از مهم ترین مسئولیت های یک شرکت مدرن، ایجاد محیطی است که در آن ارتباط باز تشویق شود و مهم تر از همه، افراد به آن توجه کنند. ما شاهد تعداد زیادی از کارکنان هستیم که خواستار تغییر سیاست ها هستند. شرکت ها نمی توانند به تمامی تقاضاهای کارمندان عمل کنند، اما آنچه لازم است انجام دهند، ایجاد انجمن هایی است که کارکنان بتوانند دیدگاه خود را بیان و احساس کنند به نظر آنها توجه می شود. باید برای کارمندان توضیح داده شود که چرا برخی مسائل می توانند یا نمی توانند انجام شوند.»
مراقب تعصب باشید
ممکن است در جایگاه یک انسان، اعتقادات ناخودآگاه بسیاری که امروزه شاید قدیمی یا آزاردهنده به نظر برسند، به ما القا شده باشد. هیچ رهبری نمی خواهد به نقص های خود اعتراف کند، اما تمرین نکردن خودآگاهی می تواند منجر به پیامدهای زیانباری شود.
گرین می گوید، «هر انسانی دارای تعصباتی است، اما از آنجایی که برای مدت های مدید چالشی برای فرد ایجاد نکرده اند، توجهی نیز به آنها مبذول نمی شود، اما اکنون که نیروی کار -با توجه به نژاد یا گرایش ها/ ترجیحات جنسیتی- متنوع تر است، برخی از تعصبات غیرقابل تشخیص فراخوانده می شوند. مدیران باید در خود دقیق شوند و بدانند که در حقیقت تعصباتی دارند که ممکن است احساسات دیگران را در محیط کار تحت تأثیر قرار دهند.»
اگر شما یک رهبر با ذهنی باز باشید، روابط بهتری با کارمندان خود ایجاد و آن را حفظ خواهید کرد.