حفاظت از محیط زیست شعاری است که خیلی از برندها سر می دهند، اما وقتی نوبت به اجرای تعهدات سنگین شان می شود، یکی بعد از دیگری میدان را خالی می کنند. انگار که اصلا از اول هم قول و قراری برای حفاظت از محیط زیست یا به اصطلاح امروزی ها «فعالیت سبز» نداشته اند.
اگرچه تعداد برندهایی که تعهدات سفت و سخت محیط زیستی دارند، کم نیست اما بدقولی بعضی از برندها حسابی مشتریان را نسبت به این موضوع بدبین کرده است. باور کنید یا نه، این روزها دیگر هیچ برندی نمی تواند به سادگی از کنار مسائل زیست محیطی عبور کند؛ چراکه مشتریان شش دانگ حواس شان به این مسئله است. بنابراین شما هم چاره ای ندارید به غیر از اینکه کمی به فکر کره زمین دوست داشتنی مان باشید. سوالی که فورا ذهن آدم را درگیر می کند، چگونگی تبدیل یک برند به کسب و کاری سبز است. خب این دقیقا همان سوالی است که ما در این مقاله دنبال جواب های احتمالی اش هستیم.
همانطور کمپانی های تولید اتومبیل یک شبه شهرت حیرت انگیزی به هم نمی زنند، شما هم برای اینکه در بازار به عنوان برندی دوستدار طبیعت معرفی شوید باید کمی صبر داشته باشید. ما در ادامه سعی می کنیم با بررسی بعضی از تکنیک های کاربردی به شما در این مسیر ناهموار کمک کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا زیر و بم تبدیل برندتان به کسب و کاری سازگار با محیط زیست را دربیاوریم.
مطلب مرتبط: فعالیت سازگار با محیط زیست در دنیای کسب و کار با ایده های طلایی
تکنیک هایی برای فعالیت سبزتر در بازار
دورکاری: گزینه ای محبوب در میان کارآفرینان
حضور کارمندان در دفتر کار معمولا الگوی کلاسیک در دنیای کسب و کار محسوب می شود. خیلی از مردم حتی دنیای بدون دفترهای کار رنگارنگ را تصور هم نمی کنند. به همین خاطر صحبت از دورکاری معمولا با واکنش های تندی رو به رو می شود. البته در طول سال های اخیر با تهدید همهجانبه پاندمی کرونا دیگر کمتر کسی در دنیا هست که تجربه دورکاری نداشته باشد. اول از همه این شیوه راهکاری ایده آل برای فرار از همه گیری کرونا بود اما این روزها ماجرا حسابی فرق کرده است. بسیاری از کارآفرینان که دائما زیر فشار تعهدات زیست محیطی هستند برای کاهش بخشی از آلودگی تولیدی برندشان به سوی دورکاری رفته اند. ماجرا جالب شد، نه؟
وقتی کسب و کارها دورکاری را به عنوان استراتژی اصلی انتخاب می کنند، تولید گاز کربن دی اکسید به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. خب هرچه باشد کارمندان برای حضور در دفتر کار معمولا از خودروی شخصی استفاده می کنند. اینطوری علاوه بر تولید آلودگی، ترافیک شهری نیز سرسام آور خواهد شد. حالا اگر این وسط اغلب برندها به سمت دورکاری بروند، دیگر صبح ها لازم نیست ترافیک اعصاب خُردکنی را تحمل کنیم.
شاید دورکاری برای کاهش آلودگی ایده خیلی آماتوری به نظر برسد، اما یادتان نرود هر کسب و کاری باید حمایت از محیط زیست را از یک جایی شروع کند. پس چه بهتر که کارتان را با ایده ای ساده و سرراست شروع کنید. کافی است بخش هایی از شرکت مثل روابط عمومی یا خدمات مشتری را به طور دورکار دنبال کنید. آن وقت نه تنها هزینه های شرکت کمتر می شود، بلکه فرصت بهتری برای افزایش بودجه بخش های مهم نیز خواهید داشت.
استفاده از محصولات سبز: ایده ای تازه و جذاب
کسب و کارها معمولا برای امور روزمره شرکت محصولات متنوعی را خریداری می کنند. از کاغذ و جوهر گرفته تا مواد تمیزکننده برای رعایت نکات بهداشتی، همه و همه تاثیرات مخربی بر روی محیط زیست دارد. احتمالا پیش خودتان فکر می کنید ما دیگر سختگیری را به مرحله تازه ای رسانده ایم. در این صورت باید بگوییم حق با شماست. البته لازم نیست از همین حالا زانوی غم بغل بگیرید. چراکه ما در روزنامه فرصت امروز همیشه راه حل های دست اولی هم برای شما داریم. کافی است از این به بعد موقع خرید برای شرکت حواس تان به مواد اولیه به کار رفته در محصولات باشد. مثلا در مورد جوهر، این روزها خیلی از جوهرهای گیاهی که اتفاقا با محیط زیست سازگاری بالایی هم دارند، در دسترس من و شما قرار دارد. خب تا وقتی به همین راحتی می شود دل مشتریان را به دست آورد، چرا باید دنبال روش های سخت رفت؟
ماجرای جوهرها گاهی درباره کاغذ هم مصداق دارد. علاوه بر کاغذهای بازیافتی، اغلب اوقات کاغذهایی تجزیه پذیر نیز در بازار وجود دارد. نکته جالب اینکه گاهی اوقات خرید این مدل کاغذها خیلی ارزان تر از حالت عادی تمام می شود. این طوری شما با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم دل مشتریان را به دست می آورید، هم اینکه دیگر لازم نیست بخش قابل ملاحظه ای از بودجه تان را خرج خرید اقلام اداری کنید.
به طور مشابه، اگر نیاز به بسته بندی محصولات تان دارید، بهتر است سراغ مواد اولیه گیاهی یا بازیافتی بروید. اینطوری حتی ایرادات محصول اصلی هم برای مشتریان چندان مهم نخواهد بود. هرچه باشد تعهدات زیست محیطی برندها چیزی نیست که به همین راحتی ها از چشم های تیزبین مشتریان دور بماند.
مطلب مرتبط: چالش حفاظت از محیط زیست در عرصه کسب و کار
سرمایه گذاری بر روی انرژی های پاک: مهمترین گام در فعالیت سبز
هر سال با مصرف سوخت های فسیلی حجم قابل توجهی از گازهای سمی و به طور کلی آلودگی وارد طبیعت می شود. علی رغم تلاش های جهانی برای کاهش این آلودگی های وحشتناک، هنوز هم تغییر چشمگیری در چهارگوشه دنیا مشاهده نمی شود. در این میان کارآفرینان می توانند با استفاده از انرژی های پاک به جای سوخت های فسیلی گامی هرچند کوچک در راستای حفاظت از محیط زیست بردارند.
قبول دارم سرمایه گذاری بر روی انرژی های پاک کمی عجیب یا حتی سخت به نظر می رسد. خب اینجا پای کمی ولخرجی وسط است و هیچ مدیری دوست ندارد بدون حساب و کتاب پول خرج کند. پس اجازه دهید سری به دنیای آمار و ارقام بزنیم. شما با سرمایه گذاری بر روی انرژی های پاک تقریبا 75 درصد از تولید آلودگی شرکت تان را متوقف خواهید کرد. به علاوه، هزینه تامین انرژی های پاک، آن هم در بازار پر از تورم امروز، خیلی ارزان تر از سوخت های فسیلی تمام می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز کارتان را شروع کرده و اوضاع را به نفع برند و صدالبته مشتریان تان تغییر دهید.
اهدای لوازم قدیمی شرکت به خیریه: گزینه ای همیشه محبوب
برخی از تجهیزات موردنیاز کارمندان مثل لپ تاپ یا انواع پرینتر به مرور زمان از رده خارج شده و نیاز به تهیه مدل های جدیدتر احساس می شود. درست در چنین شرایطی بعضی از کارآفرینان تجهیزات قدیمی شرکت را کاملا دور انداخته و مدل های تازه تر را جایگزین می کنند. شاید این روش آنقدر رایج باشد که دیگر بدان شک نکند اما ما در روزنامه فرصت امروز ایده بهتری داریم. به جای اینکه تجهیزات قدیمی شرکت را به سادگی دور بریزید، بهتر است کارتان را با اهدای آنها به خیریه دنبال کنید. اینطوری هم از شر خرت و پرت های قدیمی تان راحت شده اید، هم اینکه به جای افزودن به آلودگی در سطح جهانی آن را به کسانی داده اید که واقعا به آن تجهیزات نیاز دارند.
گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند فعالیت سبز در بازار همیشه نیازمند ایده های عجیب و گران قیمت است. در این صورت اهدای لوازم قدیمی شرکت به خیریه ها اینجاست تا خلاف این موضوع را ثابت کند. کافی است یک بار برای همیشه این ایده عجیب را از سرتان بیرون کنید و در عوض با کارهای ساده ای مثل اهدای تجهیزات قدیمی شرکت به خیریه های مختلف اوضاع را به نفع خودتان تغییر دهید؛ آن هم بدون اینکه هزینه زیادی کرده باشید.
تهیه بلیت حمل و نقل عمومی: خداحافظی با خودروهای شخصی
حمل و نقل عمومی در اکثر کشورها به عنوان جایگزینی سبز برای خودروهای شخصی محسوب می شود. شما با استفاده از این روش بدون اینکه آلودگی اضافی تولید کنید، با کمی برنامه ریزی درست به موقع سرکار خواهید بود. البته این ماجرا برای اغلب کارمندان همراه با دردسرهایی نیز هست؛ چراکه این روزها کمتر کسی حاضر است قید عبور و مرور با ماشینش را زده و سوار اتوبوس یا مترو شود. درست به همین خاطر شما باید آستین ها را بالا زده و برای ترغیب کارمندان وارد گود شوید.
توصیه ما در این بخش تهیه بلیت های حمل و نقل عمومی با مقداری تخفیف برای کارمندان است. اینطوری شما با هزینه ای منطقی گامی مهم در راستای تحقق تعهدات زیست محیطی تان برخواهید داشت؛ به همین سادگی!
مطلب مرتبط: چرا بسته بندی سازگار با محیط زیست مهم است؟
اشتباهی که خیلی از کارآفرینان هنگام برخورد با مسئله حفاظت از محیط زیست به دامش می افتند، تلاش برای استفاده از ایده های پرهزینه است. بی شک صرف هزینه های گزاف برای برندهای بزرگ کار چندان سختی نیست، اما وقتی پای کسب و کارهای کوچک وسط باشد، اوضاع کاملا فرق خواهد کرد. بنابراین شما لازم نیست با هزار زحمت خودتان را درگیر پروژه های هزینه بر کنید. در عوض روی نکات مهم برای مشتریان تمرکز کرده و فاکتور بودجه موردنیاز را هم فعلا کنار بگذارید، چراکه فکر و خیال درباره هزینه موردنیاز برای فعالیت سبز در بازار دیر یا زود کار دست تان خواهد داد.
منابع: