کارآفرینان همیشه دوست دارند کسب و کارشان را تبدیل به یک برند بزرگ و موفق کنند. اینکه برند شما حتی توانایی رقابت با برندهای بزرگ بازار را هم داشته باشد، رویای حیرت انگیزی است. تنها راهکار تحقق این رویا نیز برندسازی است. بسیاری از کسب و کارها تا مدت های زیادی نسبت به برندسازی و تاثیرگذاری منحصر به فرد بر روی مخاطب هدف توجه لازم را نشان نمی دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کارآفرینان به همراه خواهد داشت. با این حساب اگر شما به تازگی کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید، تلاش برای برندسازی نکته ای ضروری خواهد بود.
برندسازی همیشه یکی از استراتژی های دردسرساز در دنیای کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان به طور کامل نسبت به استفاده مناسب از آن در دنیای کسب و کار تردید دارند. همین امر موجب مقاومت برخی از کارآفرینان نسبت به تبدیل کسب و کارشان به یک برند حرفه ای شده است. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی نحوه بهبود وضعیت کسب و کارها از طریق برندسازی به ساده ترین شکل ممکن است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. با این حساب اگر برندسازی همیشه برای شما ایده ای سخت و غیرممکن بوده است، هرگز نکات مورد بحث در این مقاله را از دست ندهید.
چرا برندسازی مهم است؟
پیش از بررسی هر نکته ای برای برندسازی ساده و کاربردی باید به یک سوال مهم پاسخ دارد. اینکه چرا برندسازی اینقدر مهم است، سوال کاربردی و مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها هیچ پاسخی برای این سوال ندارند. با این حساب اغلب برندهای دنیا نه از طریق یک فرآیند منطقی و مبتنی بر درک اهمیت برندسازی، بلکه صرفا به دلیل دنباله روی از کسب و کارهای دیگر به این سو حرکت کرده اند.
مطلب مرتبط: برندسازی شخصی با هدف بهبود وضعیت کسب و کار
اگر شما به دنبال موفقیت در عرصه کسب و کار و برندسازی هستید، باید به طور کامل نسبت به مزایا و دلایل اهمیت هر استراتژی آگاهی داشته باشید، در غیر این صورت هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد. در این بخش ما نگاهی کوتاه به برخی از مزایای برندسازی به عنوان یک استراتژی مهم در عرصه کسب و کار توجه خواهیم کرد.
ایجاد تمایز میان برندتان با رقبا
اولین نکته ای که در برندسازی به طور قابل ملاحظه ای برای برند شما محسوس خواهد بود، مربوط به ایجاد تمایز با رقابت. امروزه بسیاری از برندها برای ایجاد تمایز با رقبا دست به هر کاری می زنند. با این حساب شما هم باید آمادگی لازم برای بهبود وضعیت تان با برندسازی اصولی را داشته باشید. این امر به شما برای توسعه اعتبار و شهرت تان در بازار کمک خواهد کرد.
شما تا وقتی کسب و کارتان را به طور خرد و غیررسمی اداره کنید، سود چندانی به دست نمی آورید. این امر شما را نسبت به تاثیرگذاری بر روی بازار ناامید خواهد کرد. بنابراین برندسازی نه یک انتخاب دلبخواهی، بلکه ضرورتی برای فاصله گرفتن از کسب و کارهای کلیشه ای خواهد بود. بی شک اگر کسب و کار شما به نوعی کلیشه ای شود، دیگر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
شناخت بهتر کسب و کارتان از سوی مشتریان
یکی از آرزوی های هر کارآفرینی شناخت سریع کسب و کارش از سوی مشتریان است. این امر با توجه به حضور شمار بالایی از رقبا در بازار بسیار بعید به نظر می رسد. درست به همین خاطر شما باید تمام توجه تان را صرف برنسازی به منظور ایجاد شهرتی برابر با برندهای بزرگ نمایید، در غیر این صورت حتی بهترین استراتژی های بازاریابی و تولید بهترین محصولات بازار هم کمکی به شما نخواهد کرد.
مشتریان در بازارهای مختلف هر کسب و کار را به نام یک برند می شناسند. بنابراین استارت آپ شما تا وقتی که در قالب یک برند مقابل دیدگان مشتریان قرار نگیرد، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. این امر به شما برای جدی گرفتن برندسازی کمک خواهد کرد. بنابراین اگر به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان در بازار هستید، باید اول از همه یک برند مناسب برای خودتان ایجاد کنید. این امر به شما جلوه ای حرفه ای و دوست داشتنی برای مشتریان خواهد داد.
ایجاد اعتماد در میان مشتریان
ایجاد اعتماد در میان مشتریان یکی دیگر از مزایای برندسازی محسوب می شود. وقتی شما در قالب یک برند مشغول به فعالیت در بازار هستید، تمام نکات مربوط به حرفه ای گری را رعایت کرده اید. این امر شامل ثبت دقیق مشخصات کسب و کار و همچنین تعامل مناسب با مشتریان است. یکی از تجربه های مشترک مشتریان در بازارهای مختلف مربوط به مواجهه با برندهایی بی نام و نشان است. چنین برندهایی به بدترین شکل ممکن مشتریان را به شک انداخته و امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از بین می برد. تنها راهکار مناسب در این میان نیز برندسازی به طور اصولی است.
جلب نظر بهترین نیروی کار بازار
مشکل از دست دادن کارمندان حرفه ای برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک یک داستان تکراری محسوب می شود. این امر در کنار ناتوانی برای رقابت با برندهای بزرگ بر سر جذب کارمندان حرفه ای شرایط کار برای کسب و کار شما را هر روز سخت تر خواهد کرد. بنابراین شما باید به سرعت دنبال راهکاری برای غلبه بر این شرایط باشید، در غیر این صورت به زودی از بازار کسب و کار کنار خواهید رفت.
برندسازی به شما برای دگرگونی وضعیت کسب و کارتان کمک می کند. این امر به شما انگیزه ای مضاعف برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود فعالیت در بازار خواهد داد. شما تا وقتی یک برند حرفه ای نداشته باشید، در حقیقت انگیزه مشخصی برای حضور در بازار ندارید. به علاوه، کارمندان حرفه ای نیز کسب و کارتان را چندان جدی نخواهند گرفت. بنابراین شما به محض اینکه یک برند حرفه ای ایجاد نمایید، تمام شرایط برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان کاردرست و حرفه ای فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: برندسازی چیست؟ راهنمایی کامل برای ایجاد تحول در کسب و کار
چگونه برند مناسب برای کسب و کارتان را بسازید؟
برندسازی امر ساده ای نیست، اما شما با استفاده از تکنیک های حرفه ای امکان موفقیت در این حوزه را دارید. اگر شما به دنبال نکات و تکنیک هایی حرفه ای برای برندسازی هستید، نکت مورد بحث در این بخش کاربردهای بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.
تعیین مخاطب هدف
شما در برندسازی باید برای یک گروه مشخص از مشتریان برندی جذاب طراحی کنید. یکی از اشتباهات اولیه کارآفرینان در این میان تلاش برای جلب نظر تمام مشتریان بازار است. این امر فقط بودجه و توانایی شما را هدر خواهد داد. با این حساب باید به دنبال راهکارهایی بهتر برای برندسازی براساس سلیقه مشتریان باشید.
وقتی شما از مشتریان صحبت می کنید، گروه های بسیار زیادی را مدنظر دارید. این امر باید به طور قابل ملاحظه ای از سوی شما مورد توجه قرار گیرد. هنگامی که برند شما با شمار بالایی از مشتریان سر و کار دارد، باید تفاوت در سلیقه آنها را مدنظر قرار دهید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. نکته مهم اینکه شما با درک تفاوت های مشتریان فقط به سوی آن گروهی از مشتریان که دارای ارتباطی مناسب با شما هستند، خواهید رفت. به این ترتیب به ساده ترین شکل ممکن مشتریان هدف تان در بازار را شناسایی کرده اید.
اگر کسب و کار شما اکنون دارای شمار مناسبی مشتری است، برای هدف گذاری برای مشتریان تازه نیاز به شروع کار از صفر نیست. تنها کاری که شما باید انجام دهید، توجه به ویژگی های مشتریان فعلی تان و تلاش برای پیدا کردن مشتریانی مشابه در بازارهای مختلف است. این امر کار شما را به طور قابل ملاحظه ای ساده خواهد کرد.
طراحی پیشنهاد ارزشمند برندتان
هر برندی باید یک پیشنهاد با ارزش برای مشتریان داشته باشد. اگر شما در بازار همان محصولی که دیگر رقبا عرضه می کنند را بدون کم و کاست در معرض دید مشتریان قرار دهید، کمتر کسی از آن استقبال خواهد کرد. تمام هنر شما در عرصه کارآفرینی در ایجاد تمایز میان محصول تان با رقبا خلاصه می شود. بنابراین باید توجه ویژه ای به طراحی پیشنهاد ارزشمند برندتان براساس یک محصول نوآورانه داشته باشید.
امروزه مشتریان به طور مداوم دنبال راهکارهایی تازه برای رفع مشکلات شان هستند. اگر شما در این میان ایده ای برای رفع بهتر مشکلات مشتریان داشته باشید، توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها به طور حرفه ای را پیدا می کنید. این امر نیازمند پاسخگویی به برخی از سوالات مهم است. در این رابطه به سوالات ذیل توجه نمایید:
• مشتریان هدف شما واقعا چه محصولی را می خواهند؟
• محصول شما چطور امکان حل مشکل مشتریان را خواهد داشت؟
• چه عواملی در ترغیب مشتریان برای خرید محصولات تان نقش دارد؟
• چرا مشتریان فعلی در بازار باید کسب و کار شما را نسبت به رقبا ترجیح دهند؟
بدون تردید سوالات فوق اهمیت بسیار زیادی دارد و پاسخگویی به آنها نیز ساده نیست. با این حال وقتی شما پاسخ های درستی برای آن پیدا کنید، دیگر کمتر برندی توانایی رقابت با شما را خواهد داشت. به علاوه، در مسیر برندسازی نیز با شک و تردیدهای بسیار کمتری رو به رو خواهید شد.
مطلب مرتبط: راهنمای عملی برندسازی در سال 2021
تعیین ماموریت و ارزش های برند
پاسخ دادن به پرسش درباره چرایی حضور کسب و کارتان در بازار یکی از نکات بسیار مهم محسوب می شود. اگر شما به طور تصادفی سراغ برخی از برندهای بزرگ بروید، نقطه اشتراک شان استفاده از ماموریت های جذاب و همچنین ارزش های موردپسند مشتریان است. درست به همین خاطر رقابت با برندهای بزرگ امری بسیار سخت و دشوار محسوب می شود.
ماموریت برند شامل هدف اصلی است که برای تحقق اش در بازار حضور دارد. بدون تردید هدف اصلی برای هر برند کسب سود است، اما اینکه شما چنین کاری را چطور انجام می دهید، ماموریت تان را شکل می دهد. به عنوان مثال، برند گوگل با هدف ساده سازی گشت و گذار در فضای اینترنت وارد بازار شد. این ماموریت تا امروز به طور بی وقفه از سوی مدیران این برند دنبال شده است.
شما پس از تعیین ماموریت برند باید ارزش های آن را نیز مورد بررسی قرار دهید. ارزش های برند شامل نکاتی است که برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد و همیشه به هنگام فعالیت کاری آنها را رعایت می کنید. یکی از مثال های کاربردی در این میان مربوط به ارزش های زیست محیطی کسب و کارهای بزرگ است. این امر شما را ملزم به فعالیت براساس توجه مداوم به حفاظت از محیط زیست می کند. نکته مهم اینکه امروزه مشتریان توجه ویژه ای به چنین تعهدی از سوی برندها دارند. با این حساب شما با چنین کاری شانس بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان در بازار خواهید داشت.
تعریف شخصیت برند
شخصیت برند درست مانند شخصیت انسان ها مجموعه ای از کیفیت ها را شامل می شود. وقتی شما شخصیت برندتان را طراحی می کنید، در واقع مشغول ایجاد یک وجه انسانی از آن برای ساده سازی شرایط تعامل میان مشتریان با خودتان هستید. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان کمک خواهد کرد.
تعریف شخصیت برند باید براساس نکاتی که موردپسند مشتریان است صورت گیرد. نکته مهم در این میان پایداری شخصیت برند در بلندمدت است. بر این اساس شما امکان تغییر شخصیت برندتان در کوتاه مدت را ندارید. پس به هنگام انتخاب شخصیت برند باید با دقت کامل وارد کار شوید، در غیر این صورت شاید خیلی زود مجبور به تغییر آن شوید. اینطوری مشتریان تان حسابی از شما ناامید خواهند شد.
مطلب مرتبط: برندسازی و اهمیت آن در دنیای کسب و کار امروزی
طراحی علائم برند
علائم برند شامل تمام نکات دیداری و نوشتاری است که مشتریان را به یاد شما می اندازد. این المان ها شامل رنگ و فونت مورد استفاده در لوگو، ترکیب رنگ های برند و همچنین شعارهای تبلیغاتی تان است. بسیاری از برندها به هنگام طراحی شعارهای تبلیغاتی یا حتی رنگ های مورد استفاده در لوگوی شان به تاثیر آنها بر روی مشتریان توجه ندارند. اگر شما در زمینه فست فود فعالیت دارید و رنگ لوگوی تان آبی بود، باید همیشه برای بسته بندی سفارشات از این طیف رنگ استفاده کنید، در غیر این صورت هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید یافت.
بدون تردید سر و کار داشتن با رنگ های مختلف امر ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما باید از برخی راهنمایی های عمومی در این رابطه نهایت استفاده را ببرید. بر این اساس رنگ قرمز بیشتر برای تقویت سطح انرژی مشتریان، رنگ زرد برای ایجاد دیدگاه مثبت و همچنین رنگ بنفش و آبی با هدف ایجاد احساس آرامش و دعوت به رویاپردازی مدنظر قرار می گیرد. اگر شما این نکات را به هنگام طراحی لوگو مد نظر قرار دهید، تجربه ای بی عیب و نقص از تعامل با مشتریان خواهید داشت.
تعامل با مشتریان در کانال های ارتباطی مختلف
امروزه یک برند باید همیشه در دسترس مشتریان باشد، در غیر این صورت خیلی زود از یاد مشتریان می رود و رقبای دیگر جای آن را پر خواهند کرد. با این حساب بهترین راهکار در این بخش تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با حضور در شبکه های اجتماعی مختلف است.
شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر طرفدارهای بسیار زیادی پیدا کرده اند. این امر برای برندها فرصتی عالی به منظور تعامل با مشتریان را شکل داده است. بنابراین اگر شما به دنبال توسعه برندتان در مدت زمانی اندک هستید، باید پیش از هر نکته دیگری به حضور فعالانه در شبکه های اجتماعی واکنش نشان دهید. این امر به شما فرصت بسیار عالی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد داد.
صرف نظر از حضور در شبکه های اجتماعی، شما باید یک سایت رسمی نیز برای برندتان داشته باشید. امروزه بسیاری از برندها بدون سایت رسمی حتی مورد توجه یک مشتری هم قرار نمی گیرند. بنابراین هدف گذاری شما باید بر روی جلب نظر مشتریان داشته باشید. امروزه هر مشتری وقتی با یک برند آشنا می شود، اول از همه به دنبال سایت رسمی اش است. مشاهده سایت رسمی و به ویژه بخش «درباره ما» نقش مهمی در تصمیم گیری مشتریان برای اعتماد کردن به شما خواهد داشت. با این حساب شما باید همیشه بخش موردنظر را به طور حرفه ای و همراه با اطلاعات کامل پر نمایید.
اهمیت تداوم در برندسازی
برندسازی یک کار کوتاه مدت نیست و شما باید همیشه آن را مدنظر قرار دهید. اشتباه برخی از کارآفرینان تلاش برای برندسازی یک بار برای همیشه است. این امر توانایی تاثیرگذاری شما برای مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بنابراین برندسازی را به عنوان یک استراتژی بلندمدت مدنظر قرار دهید. این امر موجب تقویت شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد شد. چنین امری به شما فرصت عالی برای جلب نظر مشتریان و تعامل سازنده با آنها خواهد داد.
مطلب مرتبط: تکنیک های برندسازی شخصی در دنیای کسب و کار
به روز رسانی برند یکی از نکات مهمی است که در زمینه فرآیند بلندمدت بازاریابی باید مدنظر داشت. اگر شما برای مدت زمانی طولانی بدون اعمال کوچک ترین تغییری در برندتان فعالیت کنید، به احتمال زیاد دیر یا زود به مشکل خواهید خورد. بنابراین بهترین راهکار در این میان تلاش برای ارزیابی انتقادی وضعیت برند و تلاش برای به روز رسانی وضعیت تان به طور مداوم است.