امروزه کارمندان بیش از هر زمان دیگری تغییر شغل می دهند و علت این کارشان معمولاً مدیران هستند. در واقع تحقیقات نشان می دهند از هر دو کارمند، یک نفر به دلیل مدیر مجموعه، کار را رها می کند.
اما چرا در محل کارهای امروزی کارمندان تا این حد با مدیران به مشکل برمی خورند؟
حقیقت این است که مدیریت اشخاص، یکی از سخت ترین مشاغل است. به من اعتماد کنید؛ مدیریت افراد زیادی را برعهده داشته ام و می دانم که برای موفقیت در این کار به مجموعه مهارت های خاصی نیاز است.
متأسفانه هر فردی از این مهارت ها بهره نمی برد؛ با این حال چنین افرادی منصب های مدیریتی کسب می کنند. در بسیاری شرکت ها، ارتقای شغلی به کارکنانی داده می شود که بیشترین سابقه کار در شرکت را دارند یا در منصب خاصی بسیار موفق عمل کرده اند. چون این شرکت ها بر مهارت هایی که واقعاً برای مدیریت لازم است تمرکز نمی کنند، در نهایت مدیران نامناسبی انتخاب می شوند.
مدیران نامناسب باعث ایجاد اضطراب و نارضایتی میان کارکنان می شوند و زمانی که کارکنان ناراضی باشند، شرکت و بازدهی متضرر خواهند شد.
اثرات مدیریت ضعیف
طبق تحقیقات، 70درصد از میزان مشارکت یک گروه به مدیر بستگی دارد؛ اما تنها 15درصد از کارکنان در این فعالیت مشارکت می کنند. این آمار و ارقام هشیارکننده هستند. زمانی که رهبری گروه برعهده مدیران نامناسب باشد، نه تنها مشارکت کارکنان تحت تأثیر قرار می گیرد، بلکه روحیه و انگیزه نیز تنزل می یابند و این مسئله به تمامی جنبه های زندگی حرفه ای و شخصی کارکنان نیز انتقال پیدا می کند.
مطلب مرتبط: 9 راه برای افزایش بازدهی که از شما یک هم گروهی عالی می سازد
زمانی که کارکنان مشارکت نداشته باشند، انگیزه ای برای انجام کارشان به بهترین نحو نیز ندارند. خلاقیت و نوآوری کنار گذاشته می شوند و آنها هم جهت با جریان حرکت می کنند تا فقط کار خود را تمام کنند. از آنجایی که کارکنان ناراضی حداقل میزان کار لازم را انجام می دهند، کیفیت کار بالا نخواهد رفت. زمانی که کارکنان به حداقل ها اکتفا کنند، شرکت نتایجش را متحمل می شود و موارد زیر رخ خواهند داد.
افزایش حاضر نشدن در محل کار: اگر کارکنان در محل کار حضور نداشته باشند، کاری هم انجام نخواهد گرفت.
کاهش کارایی: کیفیت کار آنها کاهش می یابد، در نتیجه کیفیت محصولات و خدمات شما نیز افت می کند.
کاهش رضایت مشتری: اگر کیفیت محصولات و خدمات شما افت پیدا کند، مشتریان رضایت نخواهند داشت.
کاهش سودآوری: داشتن مشتریان ناراضی یعنی افراد کمتری از شما خرید خواهند کرد.
بنابراین اگر فکر می کنید یک کارمند ناراضی اثر زیادی ندارد، در اشتباهید. رفتار آن فرد به تدریج سودآوری شرکت شما را کاهش خواهد داد.
مدیریت و بازدهی
کارمندان امروزی به انگیزه هایی بیش از چک حقوقی و امنیت شغلی نیاز دارند. آنها می خواهند حس کنند کارشان مهم و تأثیرگذار است و هیچ کس بهتر از مدیرشان نمی تواند حس هدفمند بودن را به آنها انتقال دهد.
داشتن کارکنان ناراضی به معنای کاهش کارایی و بازدهی است و کاهش بازدهی برای شما گران تمام خواهد شد. تحقیقات برآورد می کنند که نرخ پایین مشارکت کارکنان می تواند با کاهش بازدهی تا حدود 7 تریلیون دلار مرتبط باشد، بنابراین شما واقعاً بضاعت مالی لازم برای داشتن کارکنان ناراضی را ندارید. با ناراضی بودن آنها عملاً پول خودتان هدر می رود.
راه حل ساده و واضح، استخدام مدیران بهتر است
مدیران به طور مستقیم بر کارکنان اثر می گذارند. آنها مسئول تعیین اهداف، اولویت ها، جهت و مفهوم کار هستند و کارکنان برای انجام دادن کارشان به طور مؤثر، به تمامی این موارد نیاز دارند. زمانی که کارکنان بدانند چه می کنند، دلیل کارشان چیست و به چه سمتی می روند، باانگیزه تر و در نتیجه پربازده تر خواهند بود.
شناسایی مدیران عالی
اولین اقدامی که لازم است برای بهبود وضعیت مدیریتی شرکت خود انجام دهید این است که دیگر برمبنای سابقه کار یا عملکرد، به کارمندی ارتقای شغلی ندهید. با اینکه باید به کارکنان باتجربه و کارآمد برای وظیفه شناسی و دستاورد های شان پاداش داده شود، اما قرار دادن شخصی فاقد مهارت های لازم در مقام مدیریت روش درستی برای انجام این کار نیست.
حقیقت این است که تعداد بسیار کمی از کارکنان برای مدیریت مناسب هستند. طبق تحقیقات، تنها 18درصد از کسانی که در منصب مدیریت قرار دارند، استعداد زیادی در مدیریت دیگران از خود نشان می دهند. بهترین راهبرد، استخدام افراد مناسب برای مقام مدیریتی است؛ حتی اگر این افراد خارج از شرکت باشند. بهتر است راه های دیگری برای پاداش دادن به کارکنان وظیفه شناس و سخت کوش که مناسب مدیریت نیستند، بیابید.
هنگام استخدام برای یک منصب مدیریتی، لازم است بیش از مهارت های سخت (مهارت های ملموس و فنی)، به دنبال مهارت های نرم (مهارت های بین فردی) باشید. این موارد معمولاً مورد بی توجهی قرار می گیرند، اما حقیقتاً برای مدیریت ضروری هستند. مدیران موفق باید در این موارد سرآمد باشند:
• ایجاد ارتباط
• گفت وشنود
• گروه سازی
• حل مسائل
• واگذاری اختیارات
مطلب مرتبط: استخدام مدیر برند
گفت وشنود اهمیت به خصوصی در روابط مدیر و کارمند دارد. تحقیقات ارتباطی قوی میان گفت وشنود مداوم مدیران و مشارکت بالا یافته اند؛ زیرا برای کارمند، برخورد مناسب در اولویت است. کارمندان می خواهند احساس مهم بودن داشته باشند و زمانی که مدیران شان بتوانند این حس را به آنها القا کنند، بازدهی افزایش خواهد یافت و این مسئله از همه نظر برای شرکت سودمند خواهد بود.