آیا تا به حال به شباهت بین عرصه کسب و کار و مسابقات فرمول یک فکر کرده اید؟ شاید این سوال اندکی عجیب به نظر برسد اما اگر با دقت به ماجرا نگاه کنید، کارآفرینان هم دقیقا مثل رانندگان فرمول یک درگیر مسابقه ای سخت و نفسگیر هستند که حتی یک ثانیه غفلت در آن به معنای از دور خارج شدن ماشین کسب و کارشان خواهد بود.
شاید شما فکر کنید قهرمانی در مسابقات فرمول یک بیشتر یک اتفاق شانسی است و قهرمان هر مسابقه باید حسابی خوش شانس باشد که در مسیر تصادف نکند یا اتومبیلش طوری خراب نشود که دیگر حتی نتواند یک متر هم حرکت کند. بی شک اتفاقات ناگوار برای هر راننده حرفه ای هم رخ می دهد، اما آنچه در پیستهای پرپیچ و خم مسابقات به قهرمانانی مثل شوماخر یا همیلتون کمک می کند تا در یک چشم به هم زدن رقبای شان را جا گذاشته و به تنهایی نفر اول شوند، تکنیک های حرفه ای است که با تمرین و تجربه به دست آمده است؛ دقیقا مثل ماجرای برندهای همیشه موفقی که انگار اصلا نمی شود در بازار با آنها رقابت کرد.
اگر شما فکر می کنید در این دوره و زمانه موفقیت در عرصه کسب و کار یا رقابت با برندهای بزرگ بیشتر شبیه به موضوع فیلم های علمی- تخیلی است، باید حسابی ناامیدتان کنیم، چراکه استراتژی هک رشد در کنار شماست تا آنچه به نظرتان یک رویاپردازی خشک و خالی است را قدم به قدم تبدیل به واقعیت کنید.
خیلی از کارآفرینان فکر می کنند برای موفقیت در بازار باید با یک عالمه مشکل و گرفتاری طرف شوند و همان مسیری را بروند که بعضی از برندهای بزرگ در طی چندین دهه پشت سر گذاشته اند. راستش را بخواهید این کار مثل آن است که شما در دوره ای که کامپیوترها و هوش مصنوعی توانایی حل معادلات بسیار پیچیده را دارند، به سراغ چرتکه بروید و تمام حساب و کتاب تان را با آن انجام دهید! احتمالا شما هم قبول دارید که کارآفرینان باهوش همیشه به دنبال میانبرهایی برای موفقیت بی دردسر در بازار و یادگیری نکات کلیدی از تجربه غول های بازار هستند. پس چرا شما از همین میانبرها استفاده نکنید و خودتان را از شر دردسرهای کسب و کارآفرینی رها نکنید؟
مطلب مرتبط: هک رشد (Growth Hacking) چیست؟ آشنایی با نقشه گنج توسعه کسب و کار
اگر یادتان باشد همین چند وقت پیش در روزنامه فرصت امروز درباره هک رشد و تکنیک های آن حسابی با هم صحبت کردیم. حالا در این مقاله می خواهیم شما را یک قدم به تحول کسب و کارتان و کسب مهارت های لازم برای تبدیل شدن به قهرمان بازار نزدیک تر کنیم.
البته در اینجا خبری از تمرین های سخت نظامی یا دردسرهای عجیب و غریب نیست، بلکه فقط باید با مفهوم هکر رشد آشنا شوید. برای این کار هم اول از همه به سراغ تعریف و تاریخچه مفهوم هکر رشد می رویم و بعد از آن مهارت های اساسی برای تبدیل شدن به یک هکر رشد بی عیب و نقص را با هم بررسی خواهیم کرد. اینطوری شما می توانید خیلی خوب از پس وظایفی که باید برای موفقیت در بازار انجام دهید، بربیایید و حتی به جنگ برندهای بزرگ هم بروید.
هکر رشد کیست؟ یک تاریخچه کوتاه و جمع و جور
وقتی در یک جمع دوستانه حرف از هک رشد می شود، اغلب افراد به یاد فیلم های پلیسی و خوره های کامپیوتری می افتند که در یک چشم به هم زدن حساب های چند میلیون دلاری بانک ها را خالی می کنند. دقیقا به همین خاطر حتی اگر کسی به خوبی با مفهوم هک رشد آشنا باشد و یک هکر رشد کاربلد محسوب شود، بازهم خیلی دوست ندارد چنین اسمی روی خودش بگذارد. این یعنی ما اینجا به دنبال آشنایی با مفهومی هستیم که تقریبا همه مردم از آن فراری اند. ماجرا پیچیده شد، نه؟
همانطور که از اسم این مفهوم می شود حدس زد، هکر رشد کسی است که خیلی خوب تکنیک های هک رشد را بلد است و می تواند آن را اجرا کند. اگر بخواهیم دور تعریف های پیچیده و نامفهوم را خط بکشیم، باید گفت هکر رشد کسی است که راه و چاه توسعه سریع کسب و کارها را می داند و می تواند به آنها کمک کند تا با استفاده از میانبرهای کاربردی حسابی در بازار اسم و رسمی برای خودش دست و پا کنند؛ به همین سادگی!
همانطور که شما برای آشنایی با برندهایی مثل اپل یا آئودی یک راست سراغ تاریخچه شان می روید، در اینجا هم برای آشنایی بی عیب و نقص با مفهوم هکر رشد باید سری به دنیای تاریخ بزنیم. باور کنید یا نه، داستان هکر رشد خیلی قدیمی نیست، بلکه از سال 2010 با ایده های کارآفرینی به اسم سین الیس شروع شد. الیس که زمانی مسئول بخش توسعه برند دراپ باکس (Dropbox) بود، مثل خیلی از کارآفرینان دیگر دوست داشت راهی پیدا کند تا از شر دردسرهای رایج توسعه کسب و کار خلاص شود. احتمالا او خیلی کارش را جدی گرفته بود، چراکه نتیجه جست وجویش در دنیای کسب و کار تبدیل به یکی از جذاب ترین مفاهیم عرصه کارآفرینی شد!
اگر بخواهیم از تعریف سین الیس استفاده کنیم، هکر رشد کسی است که «تمام هم و غم اش توسعه و رشد کسب و کارش است و هر کاری که انجام می دهد با تاثیرش بر رشد صورت گرفته ارزیابی می شود». شاید شما پیش خودتان فکر کنید که هکر رشد فرد عجیب و غریبی نیست و شاید حتی خودتان هم چنین انگیزه ای برای موفقیت در دنیای کسب و کار داشته باشید. با این حساب تفاوت هکر رشد و یک کارآفرین معمولی چیست؟
مطلب مرتبط: هک رشد و نقش آن در توسعه کسب وکارهای امروزی
بی شک سوال بالا اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای آن یک جواب بی برو برگشت پیدا کرد. وقتی از هکر رشد صحبت می کنیم، باید یادمان باشد که چنین فردی دست کم دو وظیفه اصلی دارد که باید آنها را بی عیب و نقص انجام دهد. اولین وظیفه این است که هکر رشد داستان ما بتواند ایده های مختلف برای رشد سریع کسب و کارش را مثل آب خوردن اجرا کند. خب اگر کسی ادعا کند هکر رشد است و اصلا کاری با ایده های تازه نداشته باشد، دقیقا مثل بازیگری خواهد بود که نمی تواند حتی یک دیالوگ را بدون هیچ مشکلی بیان کند؛ همینقدر عجیب و باورنکردنی!
وظیفه دومی که یک هکر رشد باید در آن حرفه ای باشد، تحلیل و سر و کار داشتن با آمار و ارقام مختلف است. خب اگر قرار باشد شما کلی ایده مختلف را امتحان کنید و آخرش هم متوجه بهترین مورد نشوید، اصلا چرا باید وقت تان را با هک رشد تلف کنید؟
فکر می کنم حالا شما خیلی خوب فرق بین هکر رشد و کارآفرینان معمولی را متوجه شده باشید. راستش را بخواهید ماجرای تبدیل شدن به یک هکر رشد حرفه ای همیشه اینقدرها ساده نیست. شما برای اینکه دو وظیفه اصلی تان را طوری انجام دهید که مو لای درزش نرود، باید مهارت های مختلفی داشته باشید. دقیقا مثل سرمربی فوتبالی که برای قهرمانی تیمش باید کلی تکنیک کاربردی بلد باشد و به موقع از آنها استفاده کند. ما در بخش بعدی سعی می کنیم تا شما را با برخی از مهارت های اساسی هکرهای رشد آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا حسابی در این حوزه حرفه ای شوید.
مسیر تبدیل شدن به هکر رشد: مهارت هایی که باید در آنها حرفه ای شوید!
آشنایی با تاریخچه مفهوم هکر رشد و وظایف اصلی اش فقط یک روی سکه ماجراست. هیچ کس یک شبه تبدیل به هکر رشد نمی شود، بلکه شما باید مهارت های مختلفی داشته باشید تا بتوانید از عهده وظایف تان بربیایید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
باور کنید یا نه، بعضی از کارآفرینان فقط فکر می کنند هکر رشد هستند، در حالی که اصلا هیچ مهارت اساسی برای این کار ندارند. وضعیت شما الان مثل کارگردانی است که آشنایی اجمالی با دوربین و فرآیند ساخت فیلم دارد، اما هنوز مهارت های لازم برای خلق اثری در حد و اندازه فیلم های اسپیلبرگ یا اسکورسیزی را ندارد. ما در اینجا می خواهیم از شما یک کارگردان حرفه ای بسازیم تا فیلم پرفروش و جذاب برندتان را به بهترین شکل ممکن بسازید (امیدوارم خیلی شما را غرق دنیای سینما نکرده باشیم!).
ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه کار شما ساده شود، مهارت هایی که باید یاد بگیرید را به دو بخش مهارت های اساسی و حرفه ای دسته بندی کرده ایم. منظور ما از مهارت های اساسی آنهایی است که شما را تبدیل به یک هکر رشد می کند، اما اگر می خواهید یک هکر رشد بی نظیر باشید که هیچ کس حتی به گرد پایش هم نمی رسد، باید نیم نگاهی هم به مهارت های حرفه ای داشته باشید. البته لازم نیست نگران سختی های یادگیری این مهارت ها باشید، چراکه ما در کنار شما هستیم تا آنها را مثل آب خوردن یاد بگیرید. پس اجازه دهید بدون معطلی برویم سراغ مهارت هایی که باید با آنها آشنا شوید.
مطلب مرتبط: راهکارهای رشد کسب و کار در سال 2021
تجزیه و تحلیل داده ها: ورود مقتدرانه به دنیای هک رشد
موفقیت بدون حساب و کتاب در عرصه کسب و کار بیشتر شبیه آرزوهایی است که فقط با داشتن یک غول چراغ جادو بدل به واقعیت می شود. خب، اگر کارآفرین موفقی را سراغ دارید که بدون استفاده از آمارهای دقیق توانسته کسب و کارش را متحول کند، ما را هم بیخبر نگذارید!
کارآفرینان معمولا در اولین برخوردشان با فرآیند تجزیه و تحلیل داده به شدت در برابرش مقاومت می کنند. به هر حال ترک کردن عادت های قدیمی اگر سخت ترین کار دنیا نباشد، قطعا خیلی هم ساده نیست، مگر نه؟
راستش را بخواهید هر کارآفرینی برای تبدیل شدن به یک هکر رشد باید اول از همه تجزیه و تحلیل داده ها را فوت آب شود. اگر شما هم تا اسم تجزیه و تحلیل داده را می شنوید، به فکر فرمول های سخت و پیچیده ریاضی می افتید، باید به شما بگوییم کارتان خیلی ساده تر از این حرف هاست، چراکه کلی ابزار حرفه ای دور و برتان دارید. مثلا همین گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را در نظر بگیرید؛ این ابزار کلی داده های گوناگون با یک عالمه دسته بندی مختلف دارد. با این حساب دیگر لازم نیست شما به دنبال گردآوری داده های اولیه و سپس پردازش شان باشید. تنها وظیفه شما در این میان استفاده از داده های موردنظر در هر مرحله از کارتان است؛ به همین سادگی.
فرض کنید شما مسئول بخش بازاریابی یک برند بزرگ هستید و باید برای محصول تازه شرکت یک کمپین درست و حسابی طراحی کنید. کاری که معمولا بازاریاب ها در چنین شرایطی انجام می دهند، استفاده از ترندهایی که بیشتر شبیه به کلیشه های قدیمی هستند برای تولید محتوا و بعدش هم بارگذاری آن در تمام شبکه های اجتماعی ممکن است. احتمالا همین توضیح کوتاه برای اینکه یک بازاریاب حرفه ای را حسابی به وحشت بیندازیم و موضوع کابوس های سریالی اش را فراهم کنیم، کافی باشد!
اگر شما می خواهید مثل یک هکر رشد عمل کنید و همه نگاه ها را به کمپین تان خیره کنید، باید سراغ ابزارهای حرفه ای مثل گوگل آنالیتیکس یا میکس پنل (Mixpanel) بروید، نه کلیشه های بی سر و ته. شما به لطف داده های چنین ابزارهایی می توانید در یک چشم به هم زدن اطلاعاتی مثل ترندهای مورد علاقه مخاطب هدف تان و همچنین میزان تمایل شان برای پرداخت هزینه را متوجه شوید. به علاوه، با تحلیل شبکه های اجتماعی مورد علاقه آنها دیگر لازم نیست با کلی دردسر در هر پلتفرم کوچک و بزرگی محتوای تان را بارگذاری کنید. فکر می کنم این راهکار خیلی ساده و دقیق تر از عادت های کلیشه بازاریاب ها باشد؛ نظر شما چیست؟
اجرای آزمون A/B: مسیری هوشمندانه برای پیدا کردن بهترین میانبر!
اگر شما می خواهید یک هکر رشد حرفه ای باشید باید دقیقا بدانید کدام ایده ها به درد کسب و کارتان می خورند و خیلی راحت بی خیال بقیه ایده ها شوید. وضعیت شما در اینجا مثل همان قهرمانان فرمول یکی است که قبلا مثالش را زدیم. همانطور که رانندگان حرفه ای فرمول یک باید مسیر پیست را مثل کف دست شان بلد باشند و بداند چطور خیلی راحت از پیچ های وحشتناک عبور کنند، شما هم باید بهترین ایده ها برای موفقیت برندتان را پیدا کنید، وگرنه شاید در یک پیچ خطرناک کسب و کارتان واژگون شود.
مطلب مرتبط: 10 استراتژی بازاریابی برای افزایش رشد کسب و کار
اولین سوالی که درباره استفاده از بهترین ایده های ممکن مطرح می شود این است که اصلا چطور باید فهمید کدام ایده به درد بخور است؟ خب تا وقتی که شما ندانید چه ایده ای از بقیه بهتر است و می شود روی آن حساب کرد، اصلا خبری از تبدیل شدن تان به یک هکر رشد نخواهد بود، چه برسد به اینکه بخواهید کسب و کارتان را هم متحول کنید!
باور کنید یا نه، هر کسی برای انتخاب بهترین ایده ها در دنیای کسب و کار نظر خاص خودش را دارد. اگر شما بخواهید به حرف تمام کارآفرینان دور و برتان عمل کنید، وضعیت تان شبیه آلیس در سرزمین عجایب می شود و شاید همه اعتبار برندتان را هم از دست بدهید. راه حل ما برای شما در اینجا استفاده از آزمون A/B است.
احتمالا تا حالا بارها و بارها برای شما پیش آمده که در دوراهی چند ایده مختلف گیر کنید و اصلا نتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اگر کارآفرین سختگیری باشید، چنین دغدغه فکری کافی است تا طوری ذهن تان را به خودش مشغول کند که حتی نتوانید از ساعت های استراحت تان هم استفاده کنید. آزمون A/B در این بین به شما کمک می کند تا بدون دردسر بهترین میانبر برای کسب و کارتان را پیدا کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
شما در تکنیک آزمون A/B به طور روشمند دو ایده مختلف را مورد استفاده قرار می دهید. در نهایت هم ایده ای که بیشترین بازخورد مثبت مشتریان را دریافت کرد، میانبر اصلی شما خواهد بود. اینطوری دیگر از شر انتخاب شانسی میانبرها برای کسب و کارتان راحت می شوید و خیلی سریع تبدیل به برندی خاص در بازار می شوید.
یادتان باشد وقتی می خواهید از آزمون A/B استفاده کنید باید حتما دو یا چند ایده متفاوت داشته باشید. اگر ایده های تان بیش از اندازه شبیه به هم باشد، طبیعتا مشتریان فرق شان را متوجه نخواهند شد و خیلی نمی شود به نتیجه آزمون دل خوش کرد.
طراحی گرافیک: مشتریان با چشم های شان خرید می کنند
احتمالا شما چند باری این توصیه قدیمی که «مشتریان با چشم های شان خرید می کنند» را شنیده اید و شاید خیلی اوقات آن را سرلوحه کارتان هم قرار داده باشید. شما را نمی دانم، ولی من که کمتر توصیه ای تا این حد دقیق سراغ دارم. پس به جای اینکه وقت تان را صرف تکنیک ها و مهارت های عجیب و غریب کنید، مستقیم بروید سراغ طراحی گرافیک. اینطوری به کسب و کارتان حس و حال متفاوتی خواهید داد.
اگر شما فکر می کنید تبدیل شدن به یک هکر رشد کار درست یعنی اینکه باید ابزار حرفه ای مثل فوتوشاپ را فوت آب باشید، باید همینجا از شما بخواهیم پای تان را روی تمرکز بگذارید. بی شک یادگیری فوتوشاپ مهارت بسیار مهمی محسوب می شود، اما شما باید طراحی گرافیک را برای تمام کارهای تان از بهینه سازی بصری سایت گرفته تا طراحی تبلیغات یاد بگیرید. این یعنی مهارت شما نباید فقط محدود به یک نرم افزار باشد. داستان کمی سخت شد، مگر نه؟
همانطور که بیل گیتس ممکن است نداند دقیقا سیستم عامل ویندوز چطور کار می کند، شما هم لازم نیست همیشه سیر تا پیاز مهارت های مختلف را واکاوی کنید. اگر از ما می شنوید، گاهی اوقات به خودتان استراحت دهید و از خدمات موسسه های حرفه ای استفاده کنید. البته این گزینه فقط در صورتی جذاب و به درد بخور خواهد بود که بودجه برندتان کامل باشد، وگرنه باید آستین ها را بالا بزنید و کمی بیشتر وارد گود شوید.
مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با 6 ایده ساده
شاید کسانی که مهارت چندانی در زمینه طراحی گرافیک ندارند و برندشان هم بودجه اش خیلی زیاد نیست خیلی زود آرزوی تبدیل شدن به هکر رشد را کنار بگذارند. البته شما لازم نیست خیلی نگران باشید، چراکه ما در روزنامه فرصت امروز کنارتان هستیم تا حتی در سخت ترین شرایط هم تبدیل به یک هکر رشد کاربلد شوید. احتمالا الان از خودتان می پرسید مگر چنین چیزی هم ممکن است؟
فرمول جادویی ما در این بخش استفاده از ابزارهای رایگان ویرایش عکس است که اتفاقا رابط کاربردی خیلی ساده ای هم دارند. اینطوری شما بدون اینکه حتی در یک کلاس طراحی گرافیک شرکت کنید، توانایی بهبود وضعیت کسب و کارتان از نظر المان های بصری را خواهید داشت؛ به همین سادگی!
راستش را بخواهید آنقدر ابزار رایگان گرافیکی و ویرایش عکس در سطح اینترنت وجود دارد که هر کسی را در یک چشم به هم زدن دچار سرگیجه می کند. اگر از ما می شنوید، خیلی خودتان را با گزینه های مختلف سرگرم نکنید. در عوض سراغ ابزارهای مطمئنی مثل کانوا (Canva)، ویسمی (Visme) و صدالبته ادوبی اسپارک (Adobe Spark) بروید. شاید باورتان نشود، اما کار با این ابزارها آنقدر ساده است که فقط با یک بار امتحان کردن شان دیگر به هیچ وجه بی خیال شان نخواهید شد. پس در بین مهارت های حرفه ای تان به عنوان هکر رشد جایی هم برای کار با این ابزارها دست و پا کنید.
روانشناسی رفتار مشتریان: جذاب ترین کار هکرهای رشد
اگر فکر کرده اید در هک رشد خبری از مشتریان نیست و شما با برندتان تنها خواهید بود، مسیر را کاملا اشتباه آمدهاید. همانطور که یک تیم فیلم سازی فقط در صورتی به سودهای چند میلیون دلاری می رسد که تماشاگران سالن های سینما را پر کنند، تکلیف شما هم در هک رشد دست آخر به رفتار مشتریان گره خورده است. با این حساب هکرهای رشد باید یک پا روانشناس مشتریان هم باشند، وگرنه حاضران در بازار خیلی زود شما را فراموش خواهند کرد. این قانون بی برو برگشت عرصه کسب و کار است که باید به آن عادت کنید.
وقتی درباره روانشناسی مشتریان صحبت می شود، خیلی ها فکر می کنند قرار است مثل روانشناس های واقعی بنشینند و یک دل سیر با مشتریان شان صحبت کنند. اگر شما هم اینطوری فکر می کنید، لطفا همین الان چنین ایده هایی را دور بریزید. تنها کاری که شما برای روانشناسی مشتریان باید انجام دهید این است که همیشه آنها را در اولویت کسب و کارتان قرار دهید؛ این اولین اصل در روانشناسی و تعامل با مشتریان است.
اجازه دهید با هم روراست باشیم، کار شما در روانشناسی مشتریان با شعارهای الکی پیش نمی رود، بلکه باید سطح تعامل تان را با مشتریان افزایش دهید تا خیلی خوب در جریان هر آنچه در ذهن شان می گذرد قرار بگیرید. در این مسیر تجربه های قبلی تان به عنوان کارآفرین و همچنین انبوهی از مطالعات موردی درباره رفتار مشتریان نقش ابزار کمکی را خواهند داشت.
راستش را بخواهید ما در اینجا قصد نداریم روانشناسی مشتریان را خیلی سخت و پیچیده کنیم. اگر از ما می شنوید، بهترین تکنیک برای اینکه بفهمید در ذهن مشتریان چه می گذرد این است که خودتان را جای آنها قرار دهید. شما در اینجا مثل کارگردانی هستید که به منظور جذاب تر کردن فیلمش برای تماشاگران باید در هر سکانس خود را جای آنها قرار دهد تا بهترین اثر ممکن را در پرده سینما به نمایش بگذارید. وقتی شما خودتان را جای مشتریان قرار می دهید، مثل آب خوردن می توانید ایرادات کارتان را پیدا کنید و جلوی نارضایتی مشتریان را بگیرید. خب مگر یک کارآفرین دستاوردی مهمتر از این هم می تواند در بازار داشته باشد؟
اتوماسیون بازاریابی: بزرگترین میانبر برای کسب و کارها!
کمتر کارآفرینی در دنیا وجود دارد که خُرده کاری های بازاریابی را دوست داشته باشد، به ویژه اگر پای کارهای تکراری و کسل کننده هم در میان باشد. بعید است شما کارآفرین باشید و دست کم یک بار حسابی از دست کارهای تکراری کلافه نشده باشید. اگر فکر می کنید چنین وضعیتی یکی از واقعیت های دنیای بازاریابی است، باید شما را با اتوماسیون بازاریابی آشنا کنیم.
مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار در زمان های دشوار
اتوماسیون بازاریابی مثل یک دستیار حرفه ای به شما این امکان را می دهد که در کوتاه ترین زمان ممکن کارهایی مثل ارسال ایمیل های انبوه در زمان مقرر، پاسخگویی به مشتریان و حتی انتشار پست های بازاریابی را انجام دهید؛ آن هم بدون اینکه لازم باشد حتی یک ثانیه به این کارها فکر هم بکنید!
هر هکر رشدی باید کار با اتوماسیون بازاریابی را فوت آب باشد. اجازه دهید با هم روراست باشیم، مگر می شود از میانبرهای مختلف در هک رشد صحبت کرد و هیچ مهارتی در اتوماسیون بازاریابی نداشت؟ این اتفاق دقیقا مثل آن است که یک مهاجم فوتبال با همه ادعایی که دارد توانایی زدن حتی یک گل را هم نداشته باشد؛ همینقدر عجیب و باورنکردنی.
باور کنید یا نه، حرفه ای شدن در اتوماسیون بازاریابی یکی از راحت ترین مهارت های هک رشد است. پس اصلا بابت یادگیری آن نگران نباشید. تنها کاری که شما باید انجام دهید پیدا کردن یک ابزار درست و مطمئن است. اینطوری کاملا آماده اید تا از شر کلی از کارهای تکراری در حوزه بازاریابی خلاص شوید.
در دنیایی که کلی ابزار اتوماسیون برای بازاریاب ها وجود دارد، انتخاب بهترین نمونه، کار خیلی سختی خواهد بود. از آنجایی که ما تا از شما یک هکر رشد حرفه ای نسازیم بی خیال ماجرا نمی شویم، این کار سخت را برای شما انجام داده ایم. شما را نمی دانم، ولی من برای انتخاب ابزارهای حرفه ای همیشه به سادگی کار با آنها توجه دارم. دقیقا به همین خاطر داکس سوپ (Dux-Soup) و زاپیر (Zapier) پیشنهادهای اصلی ما برای شما هستند. رابط کاربری این دو ابزار آنقدر ساده است که شما طی چند روز حسابی به آنها علاقه مند خواهید شد. پس همین حالا فکر هر ابزار دیگری را از سرتان خارج کنید و مستقیما بروید سراغ این دو گزینه جذاب و دوست داشتنی.
تولید محتوای سئوشده: آخرین بخش کار
همانطور که از مربی های حرفه ای فوتبال انتظار می رود که در عرض چند ماه یک تیم معمولی را تبدیل به مدعی اصلی قهرمانی در تمام جام ها کنند، شما هم به عنوان یک هکر رشد باید بتوانید خیلی سریع دستی به سر و گوش سایت برندتان بکشید. احتمالا فکر شما برای پیدا کردن راهکاری برای این چالش به هزار جای مختلف می رود، اما اگر نظر ما را بخواهید، ابزار اصلی شما برای میخکوب کردن کاربران به سایت تان چیزی نیست جز تولید محتوای جذاب؛ نه چیزی دیگر.
بی شک هیچ راه بی برو برگشتی برای حرفه ای شدن در تولید محتوا وجود ندارد، اما برخی از تکنیک ها به شما کمک می کند تا مسیر پرپیچ و خم تان را ساده تر کنید. اگر شما هم مثل خیلی از هکرهای رشد کلی مشکل برای تولید محتوا دارید، پس نکات زیر را بی کم و کاست به خاطر بسپارید:
• همیشه وقتی شروع به تولید محتوا می کنید، در هر مرحله آن را بارها و بارها مرور کنید. شاید ایده ای که همین چند ساعت قبل به نظرتان عالی بود، حالا دیگر چندان چنگی به دل نزند و حتی نیاز به اصلاح داشته باشد.
• هیچ وقت در تولید محتوای بازاریابی و به ویژه تبلیغات تان اغراق نکنید. مشتریان باهوش تر از این حرف ها هستند که گول ادعاهای بی پایه و اساس را بخورند!
• اگر می خواهید محتوای تان جذاب از آب دربیاید، باید فرض کنید در حال یک گفت وگوی دوستانه با رفقای قدیمی تان هستید. وگرنه هیچ کس با لحن جدی و رسمی شما عاشق برندتان نخواهد شد.
شاید شما پیش خودتان فکر کنید تولید محتوای جذاب دیگر غول آخر کارتان به عنوان هکر سئو است، اما راستش را بخواهید هنوز یک مرحله مهم دیگر باقی مانده که باید پشت سر بگذارید. شما الان مثل خلبانی هستید که همه دوره های آموزشی را پشت سر گذاشته و فقط یک قدم تا کسب مجوز پرواز فاصله دارد. آن یک قدم برای شما به عنوان هکر رشد سئوی محتواست.
مطلب مرتبط: 10 استراتژی بازاریابی که باعث رشد کسب و کار شما خواهد شد
شما برای اینکه محتوای سئوشده تولید کنید، لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید. همینکه نکات زیر را رعایت کنید، بهترین کارشناس سئوی دنیا خواهید شد:
• وقتی تکلیف تان با ایده اصلی محتوا روشن شد، یک کلیدواژه اصلی و حداکثر دو کلیدواژه جانبی برای آن انتخاب کنید. اینطوری محتوای تان دقیقا به دست مخاطب درست و علاقه مند می رسد.
• مردم ادعاهای شما در محتوای بازاریابی تان را همینطور الکی باور نمی کنند، پس یادتان باشد همیشه به منابع درست و حسابی ارجاع دهید؛ وگرنه شاید رتبه سئوی تان یک سقوط آزاد را تجربه کند.
• مهمترین نکته درباره سئوی محتوا مربوط به تولید محتوا برای انسان ها، به جای موتورهای جست وجوست. خب وقتی سر و کار شما در نهایت با مشتریان است، اصلا چرا باید طوری رفتار کنید که انگار چیزی مهمتر از موتورهای جست وجو وجود هم ندارد؟
سخن پایانی
تبدیل شدن به هکر رشد حالا دیگر نباید برای شما یک آرزوی دست نیافتنی باشد. شما الان کاملا آماده اید که کارتان را به عنوان یک هکر رشد شروع کنید، اما یادتان باشد یکی از ویژگی های هر هکر رشدی عشق و علاقه اش برای یادگیری تکنیک های بیشتر است. با این حساب جست وجوی شما در دنیای هک رشد تازه شروع شده و باید همیشه از ایده های تازه استقبال کنید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم این مقاله به شما کمکی هرچند کوچک برای تبدیل شدن به هکر رشد کرده باشد. اگر سوال یا نظری در این رابطه دارید، خوشحال می شویم همینجا آن را با ما به اشتراک بگذارید.
منابع: