پنجشنبه, ۶ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Thu, 26 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

هک رشد (Growth Hacking) اصطلاحی است که این روزها مثل ستاره های هالیوودی یک عالمه طرفدار دارد و حسابی روی بورس است. بعید است شما در یک جمع دوستانه با همکاران تان باشید و حرفی از این مفهوم جادویی زده نشود. انگار که تمام آرزوهای دور و دراز کارآفرینان با هک رشد بدل به واقعیت می شود و هیچ بحثی مهمتر از آن در دنیا وجود ندارد. 

شاید شما با خودتان فکر کنید هک رشد یکی دیگر از اصطلاحات و استراتژی هایی است که یک شبه کلی طرفدار پیدا کرده و خیلی زود هم به دست فراموشی سپرده می شود؛ دقیقا مثل بعضی از ستاره های موسیقی که همه جا یک هو پر از آثارشان می شود و بعد از یک یا دو سال دیگر حتی اسمی هم از آنها به گوش آدم نمی خورد. اگر شما اینطور فکر می کنید، باید همین اول کار کاملا با شما مخالفت کنیم، چراکه هک رشد اصلا شباهتی به ترندهای موقتی ندارد، بلکه دقیقا همان چیزی است که شما برای قهرمانی در لیگ رقابتی کسب و کارها به آن نیاز دارید. داستان هک رشد کم کم دارد جذاب می شود، مگر نه؟

بعضی از استراتژی ها در دنیای کسب و کار اسم غلط اندازی دارند. طوری که آدم یک لحظه با خودش فکر می کند آیا این مفهوم واقعا یک استراتژی کسب و کار است یا صرفا نوعی شوخی‎ سرگرم کننده؟ ماجرا در مورد هک رشد هم دقیقا همینطور است. خیلی از کارآفرینان وقتی اسم این مفهوم به گوش شان می خورد، فورا یاد فیلم های سینمایی با موضوع سرقت سایبری اطلاعات می افتند. اگر شما هم چنین ذهنیتی نسبت به هک رشد دارید، باید حسابی ناامیدتان کنیم، چراکه نه کار شما شباهتی به هکرهای کارکشته دارد و نه این مفهوم شبیه موضوع فیلم های هالیوودی است. در عوض هک رشد به شما کمک می کند تا روند توسعه کسب و کارتان را سریع تر از همیشه دنبال کنید؛ به همین سادگی!

هک رشد  Growth Hacking

فکر می کنم اغلب شما کلی داستان های عجیب و اغراق شده درباره موفقیت یک شبه در دنیای کارآفرینی شنیده باشید؛ از آن دست داستان هایی که بیشتر از اینکه آدم را امیدوار کند، همان یک ذره امیدش را هم دود می کند به هوا می‎فرستد! 

بی شک در دنیای کسب و کار جایی برای فرمول های جادویی موفقیت یک شبه وجود ندارد، اما قرار هم نیست شما برای داشتن یک برند عالی و بی عیب و نقص از هفت خان رستم عبور کنید. اگر از ما می شنوید، هک رشد همان قطعه گم شده پازل کسب و کارتان است که به شما کمک می کند برندتان را تبدیل به یک تیم فوتبال شکست ناپذیر کرده و همه عنوان های قهرمانی را درو کنید. حتما تا اینجای کار حسابی حس کنجکاوی تان را تقویت کرده ایم، نه؟

مطلب مرتبط: هک رشد و نقش آن در توسعه کسب وکارهای امروزی

اگر شما دوست دارید صفر تا صد هک رشد را مثل آب خوردن یاد بگیرید، به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید. ما در روزنامه فرصت امروز می خواهیم خیلی صاف و پوست کنده به شما کمک کنیم تا نه تنها این مفهوم را یاد بگیرید، بلکه آن را در کسب و کارتان هم پیاده کنید. پس با ما همراه باشید تا با تعریف هک رشد، مزایای آن و همچنین تکنیک های کاربردی برای اجرای درستش آشنا شوید. 

هک رشد: تعریفی ساده از اصطلاحی پرطرفدار

هک رشد  Growth Hacking

حالا که متوجه شدید هک رشد استراتژی مهمی است و می تواند کلی به کسب و کارتان کمک کند، باید نگاه دقیق تری به آن بیندازیم. اگر از مخاطب های ثابت روزنامه فرصت امروز باشید خیلی خوب می دانید ما اول همه سراغ تعریف دقیق یک استراتژی می رویم، چراکه بدون شناخت درست یک مفهوم اصلا نمی شود آن را یاد گرفت. 

اولین مشکلی که برای تعریف هک رشد پیش پای کارآفرینان سبز می شود، تنوع خیره کننده اش است. باور کنید یا نه، هر کارآفرینی تعریف خاص خودش از این مفهوم دارد و اصلا هم از موضع اش کوتاه نمی آید. با این حساب آشنایی با تعریف دقیق هک رشد مثل یک هزارتوی ترسناک است که هر لحظه امکان گم شدن در آن وجود دارد. شما را نمی دانم، ولی من که در این شرایط حسابی روحیه ام را می بازم و شاید اصلا بی خیال دنیای کارآفرینی شوم. 

اگر شما هم کلی تعریف جورواجور از هک رشد به گوش تان خورده و حسابی از یادگیری آن ناامید شده اید، باید به شما یادآوری کنیم که من و همکارانم در کنارتان هستیم تا از پس این مشکل بربیایید. ما در اینجا کاری با تعاریف مختلف و گیج کننده نداریم و می خواهیم یک‎راست برویم سر اصل مطلب!

هک رشد در دنیای کسب و کار مفهوم تازه ای محسوب می شود و اگر بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم، باید آن را مجموعه تکنیک هایی برای توسعه کسب و کار و بهود کارایی آن تعریف کرد. این تکنیک ها معمولا حوزه بازاریابی، تحلیل داده ها، مدیریت برند، تولید محصولات و در نهایت تعامل با مشتریان را شامل می شود. پس با این حساب هک رشد یک بسته تقویتی و همه جانبه برای کسب و کارها محسوب می شود تا سرعت رشد آنها را به حداکثر برساند. 

اگر بخواهیم از این تعریف کتابی و رسمی بالا فاصله بگیریم، باید گفت که هک رشد یعنی میانبر زدن در زمینه رشد و توسعه کسب و کار. اجازه دهید در اینجا از یک مثال کاربردی استفاده کنیم. دنیای فوتبال را در نظر بگیرید؛ اگر قرار بود تمام تیم های دنیا از یک تاکتیک برای گل زدن و بردن حریف شان استفاده کنند، این ورزش خیلی زود جذابیتش را از دست می داد. آنچه شما را وادار می کند که تا نیمه شب پای تلویزیون به بازی تیم مورد علاقه تان خیره شوید، میانبرهایی است که تیم های مختلف برای گل زدن و بردن بازی در چنته دارند. 

از این نظر هک رشد دقیقا مثل تاکتیک های نوآورانه دنیای فوتبال است که به برند شما کمک می کند تا خیلی سریع و بی دردسر تبدیل به قهرمان مشتریان شوید؛ به همین سادگی!

شاید تعریف ساده ما از هک رشد برای خیلی از شما غافلگیرکننده باشد و حتی به آن شک کنید. در این صورت باید به شما یادآوری کنیم که بهترین تعریف ها همیشه پیچیده ترین نمونه ها نیستند. بنابراین بی خودی خودتان را درگیر بحث های بی پایان درباره معنای دقیق و تعریف بی عیب و نقص هک رشد نکنید. همینکه شما درک درستی از این مفهوم داشته باشید و آن را با دیگر استراتژی های مشابه اشتباه نگیرید، کافی است. پس الکی دنبال دردسر نباشید و خودتان را گیج نکنید، چراکه شما هنوز راه درازی تا اجرای هک رشد دارید باید انرژی تان را تا پایان ماجراجویی تان با ما حفظ کنید!

مزایای هک رشد چیست؟

هک رشد  Growth Hacking

آشنایی با تعریف هک رشد به تنهایی هیچ کارآفرینی را شیفته خودش نمی کند، چراکه در اینجا پای اعتبار و آینده برندها در میان است و ماجرا به هیچ وجه شوخی بردار نیست. اصلا بر فرض که هک رشد بهترین استراتژی دنیا باشد، تکلیف کارآفرینان با مزایای آن چیست؟ به عبارت خودمانی تر، این مفهوم جذاب و هیجان انگیز چطور به داد کسب و کار شما می رسد؟ ما در این بخش سعی می کنیم جواب های قانع کننده ای برای این دست سوالات جفت و جور کنیم. 

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار و مسئله تفاوت های نسل Z با دیگر مشتریان

1.    بازگشت سرمایه بیشتر

هک رشد  Growth Hacking

آرزوی هر کارآفرینی بازگشت سرمایه (ROI) بیشتر در کسب و کارش است. اگر کارآفرینی را پیدا کردید که بازگشت سرمایه و سود بیشتر برایش چندان مهم نیست، ما را هم بی خبر نگذارید. بی شک هر کسب و کاری برای شروع کارش نیاز به سرمایه اولیه دارد. مثلا اگر شما برای تولید یک محصول و عرضه اش به بازار 2 هزار دلار هزینه کنید، یک نرخ بازگشت سرمایه ایده آل شامل فروش 3 هزار دلاری خواهد بود. اینطوری شما 50 درصد سود از عرضه محصول تان خواهید داشت. 

تا اینجای کار همه چیز روشن و واضح به نظر می رسد، اما داستان بازگشت سرمایه همیشه اینقدر ساده نیست. کافی است شما نگاهی به دور و اطراف تان بیندازید تا متوجه حجم بالای شکست برندها شوید. با این حساب شما مثل فیلم های سینمایی یک قهرمان همه فن حریف لازم دارید تا بتوانید ریسک شکست در بازار را کاهش دهید، وگرنه شاید خیلی زود کابوس ورشکستگی سراغ تان بیاید. 

هک رشد در هیاهوی بی پایان بازار به شما کمک می کند تا خیلی راحت بازگشت سرمایه تان را تضمین کنید. همانطور که گفتیم، هک رشد نوعی میانبر برای توسعه هرچه بهتر کسب و کار است. با این حساب در مورد بازگشت سرمایه هم هک رشد به کارآفرینان برای ایجاد میانبرهای ساده و کاربردی کمک خواهد کرد. با این حساب مگر می شود از خیر چنین استراتژی ای گذشت؟

2.    توسعه کسب و کار با هزینه کمتر

هک رشد  Growth Hacking

اگر بخواهیم درباره یک تجربه مشترک میان کارآفرینان صحبت کنیم، بی شک محدودیت بودجه بهترین انتخاب خواهد بود. عرصه کسب و کار اصلا شبیه به بازی های کامپیوتری نیست که بشود کلی در آن ولخرجی کرد و اصلا عین خیال تان هم نباشد. اینجا پای سرمایه واقعی شما در میان است و باید برای هر دلار آن حسابی تلاش کنید. به همین خاطر پیدا کردن کارآفرینی که دست کم یک بار با مشکل کمبود بودجه رو به رو نشده باشد، اگر سخت ترین کار دنیا نباشد، قطعا چندان ساده هم نیست. دقیقا به همین خاطر هک رشد طرفدارهای بسیار زیادی دارد. 

اگر یادتان باشد، در ابتدای این مقاله گفتیم که هک رشد استراتژی جدیدی محسوب می شود. هدف اصلی در این استراتژی توسعه کسب و کارها از طریق میانبرهای کاربردی و صدالبته کم هزینه است. پس همین حالا هرگونه فکر و خیالی درباره صرف هزینه های خیره کننده در این حوزه را فراموش کنید. احتمالا در دنیایی که خیلی از کارشناس ها موفقیت برندها را به هزینه بیشتر در بازار ربط می دهند، این بهترین خبری است که یک کارآفرین می تواند دریافت کند، مگر نه؟

3.    افزایش شهرت و محبوبیت برند

هک رشد  Growth Hacking

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که برندهای خلاق با کلی ایده های تازه را دوست نداشته باشد. خب هرچه باشد سر و کار داشتن با برند جذابی مثل نایک خیلی لذت بخش تر از رقبای کلیشه ای اش است، مگر نه؟ 

مطلب مرتبط: مدیریت استراتژیک برند (Strategic Brand Management): راهنمایی برای حفظ و توسعه کسب و کار

برندهای بزرگی مثل آمازون یا نتفلیکس خیلی خوب از هک رشد استفاده کرده و در بازار برای خودشان اسم و رسمی به راه انداخته اند. اجازه دهید با هم روراست باشیم، هیچ مشتری در بازار عاشق چشم و ابروی شما نیست. پس شما برای جلب نظر مشتریان و کسب شهرت های افسانه ای در بازار چاره ای به جز عملکرد متفاوت از رقبا نخواهید داشت. هک رشد در اینجا به شما کمک می کند تا خیلی ساده و بی دردسر برندتان را از رقبا متمایز کنید و دستی به سر و گوش وضعیت محبوبیت تان در میان مشتریان بکشید. 

شاید برای شما سوال باشد که هک رشد چطور به شما برای افزایش شهرت تان کمک می کند. اگر قرار باشد ما به این سوال جواب دهیم، یک راست می رویم سراغ داستان برند. ما قبلا در روزنامه فرصت امروز درباره داستان برند صحبت کرده ایم. آنچه هک رشد درباره داستان برند به شما یاد می دهد، استفاده از ایده های تازه و منحصر به فرد است. کار شما در اینجا مثل نویسنده های بزرگ دنیاست و برای اینکه شهرتی در دنیای کسب و کار پیدا کنید باید داستانی کاملا جدید و غیرتکراری برای مشتریان داشته باشید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. هک رشد در اینجا مثل یک معلم دلسوز به شما کمک می کند تا طوری داستان تان را طراحی کنید که مو لای درزش نرود. 

هک رشد در عرصه کسب و کار: فوت و فن هایی برای حرفه ای شدن!

هک رشد  Growth Hacking

حالا که با مزایای هک رشد در عرصه کسب و کار آشنا شدید، باید بدون هیچ معطلی سراغ شیوه های پیاده سازی این استراتژی جذاب برویم. شما الان مثل کارگردانی هستید که یک فیلمنامه درست و حسابی در اختیار دارد، اما هنوز حتی یک قدم هم برای شروع ساخت فیلمش برنداشته است. شما تا زمانی که وارد فضای اجرای هک رشد نشوید، خیلی از موضوعات آن برای تان ناشناخته باقی خواهد ماند. پس با ما همراه باشید تا وارد جذاب ترین بخش این مقاله یعنی یادگیری تکنیک های حرفه ای هک رشد شویم. 

جست وجو برای شبکه های اجتماعی جدید: خداحافظی با دوران طلایی فیس بوک و توییتر

هک رشد  Growth Hacking

شما برای اینکه در دنیای کسب و کار میانبر بزنید، نمی توانید از تکنیک های عادی و کلیشه ای استفاده کنید. تمام هنر شما در هک رشد این است که راه های تازه را کشف کرده و قبل از بقیه رقبای تان سر وقت آنها بروید؛ حتی اگر پای شبکه های اجتماعی در میان باشد!

فکر کردن به شبکه های اجتماعی بدون مرور اسم هایی مثل فیس بوک، توییتر و اینستاگرام غیرممکن است. تقریبا همه انسان ها روزشان را با چک کردن پلتفرم های اجتماعی مختلف شروع می کنند و شاید حتی آخر شب هم وقتی در حال تماشای یک ویدئو در اینستاگرام یا یوتیوب هستند، خواب شان ببرد. با این حساب صحبت کردن درباره خداحافظی با شبکه های اجتماعی پرطرفدار ایده عجیبی به نظر می رسد. بی شک اگر ما نتوانیم شما را در این مورد قانع کنیم، حسابی اعتمادتان را از دست می دهیم و شاید همینجا دیگر بی خیال بقیه مقاله شوید. 

اجازه دهید همین الان دور حرف های پیچیده و گنگ را خط بکشیم و کارمان را با یک مثال کاربری پیش ببریم. یک برند کوچک در زمینه تولید لپ تاپ را در نظر بگیرید؛ اگر این برند بخواهد در فیس بوک و توییتر فعالیت بازاریابی داشته باشد، احتمالا کمتر کسی حتی به آن توجه خواهد کرد. شما را نمی دانم، ولی من که تا وقتی برندهایی مثل اپل و دِل در فیس بوک و توییتر هستند، اصلا به هیچ برند دیگری نگاه هم نخواهم کرد (امیدوارم داغ دل شما را به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک تازه نکرده باشم!).

یک ایده هوشمندانه در هک رشد برای مشکلی که در بالا توضیح دادیم، جست وجو برای شبکه های اجتماعی جدید و کمتر رقابتی است. به زبان خودمانی، شما قرار نیست حتما در پلتفرمی که کلی رقیب ترسناک منتظرتان هستند فعالیت داشته باشید. در عوض گزینه هایی مثل تیک تاک و کلاب هاوس مثل یک جزیره ساکت و دنج در دسترس شما قرار دارد. 

مطلب مرتبط: انواع استارت آپ: نقشه گنج کسب و کارآفرینی!

وقتی شما یک پلتفرم کمتر رقابتی مثل کلاب هاوس یا تیک تاک را انتخاب می کنید، نه تنها از شر رقبای بزرگ تر خلاص خواهید شد، بلکه تبدیل به قهرمان اصلی مشتریان هم می شوید؛ دقیقا مثل ستاره های سینمایی! پس لطفا همین الان یک خط قرمز بزرگ دور فیس بوک و توییتر بکشید و آنها برای همیشه فراموش کنید.

همکاری با دیگر برندها: یک دست صدا ندارد!

هک رشد  Growth Hacking

عرصه کسب و کار آنقدر بزرگ است که می تواند خیلی راحت هر کارآفرینی را وحشت زده کند. خب وقتی در هر گوشه و کنار بازار کلی برند بزرگ با سرمایه های چند میلیارد دلاری حضور دارند، تکلیف شما کاملا مشخص به نظر می رسد، مگر نه؟ 

فرض کنید شما یک کافه کوچک و دنج دارید. بی شک شما برای اینکه بتوانید کسب و کارتان را سرپا نگه دارید باید سختی های رقابت با کافه های بزرگ را به جان بخرید. احتمالا اولین ایده ای که در این شرایط به ذهن شما می رسد، کاهش حاشیه سود و ارائه خدمات بهتر در کافه تان است. اینطوری کافه کوچک شما می تواند با حداکثر توان رقبای بزرگ ترش را به چالش بکشد و حتی با سرعت از آنها سبقت هم بگیرد.

شاید شما با حاشیه سود اندک مشکلی نداشته باشید، اما اگر بخواهیم دور تعارف های رایج را خط بکشیم، باید اعتراف کرد که رقابت با برندهای بزرگ مثل صعود به قله اورست سخت و نفسگیر است. با این حساب کار شما کم کم تبدیل به کابوسی می شود که حتی نمی توانید یک لحظه هم تحملش کنید. اگر فکر می کنید سختی های عرصه کارآفرینی کاملا طبیعی است، باید شما را با اولین تکنیک هک رشد آشنا کنیم. 

اغلب مردم این ضرب المثل قدیمی که «یک دست صدا نداره» به گوش شان خورده است. اگر بخواهیم این ضرب المثل قدیمی را سرلوحه کارمان قرار دهیم، باید همیشه نیم نگاهی به همکاری با دیگر برندها داشته باشیم. اینطوری دیگر لازم نیست بی خودی کلی سختی را به جان بخرید و در عوض با تکیه بر برندهای هم تیمی تان حسابی در بازار گرد و خاک خواهید کرد. فکر می کنم این ایده آنقدر جذاب هست که هیچ کس نتواند حتی یک لحظه هم قیدش را بزند؛ نظر شما چیست؟

وقتی شما می خواهید یک برند را برای همکاری انتخاب کنید، اصلا نباید سراغ رقبای اصلی تان بروید. این کار دقیقا مثل این است که اپل و سامسونگ بخواهند یک گوشی مشترک تولید کنند. خب وقتی هر کدام از این برندها مشتری خاص خودشان را دارند و از همه مهمتر اینکه راه و روش شان برای تولید گوشی موبایل هم از زمین تا آسمان فرق می کند، اصلا چرا باید چنین ایده عجیبی را اجرا کنند؟ 

اگر از ما می شنوید، بهترین راه برای همکاری با دیگر برندها توجه به «زنجیره مشتریان» است. مثلا اگر شما یک برند تولید لوازم ورزشی دارید، به جای اینکه با رقیب اصلی تان طرح همکاری بریزید، سراغ یک تیم فوتبال بروید. اینطوری هم شما نظر طرفداران این تیم فوتبال را به محصولات تان جلب می کنید، هم تیم داستان ما دیگر لازم نیست تجهیزات تمرینی تیم اش را با کلی هزینه اضافی تهیه کند. این سرآغاز یک همکاری جذاب است که می تواند مثل بمب در بازار صدا کند و خیلی سریع برندتان را به شهرت برساند!

شرکت در رویدادهای محلی: فرصتی برای آشنایی بی دردسر با مشتریان تازه

هک رشد  Growth Hacking

امروزه دنیای دیجیتال آنقدر پیشرفته و رنگارنگ شده که خیلی ها یادشان رفته دنیایی به غیر از فضای آنلاین هم وجود دارد. اگر شما از آن دسته کارآفرینانی هستید که اول و آخر همه ایده های تان به دنیای دیجیتال ختم می شود، باید بگوییم که فقط چند قدم با سقوط آزاد کسب و کارتان فاصله دارید. بله درست شنیدید، چند قدم تا سقوط آزاد!

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با 6 ایده ساده

شاید شما پیش خودتان فکر کنید تعامل با مشتریان با شیوه های سنتی مثل مراسم های مختلف مدت‎هاست از مد افتاده و اصلا نباید سراغش رفت، اما ما در روزنامه فرصت امروز اصلا اینطوری فکر نمی کنیم. اگر از ما می شنوید، دنیای دیجیتال هر قدر هم که پیشرفت کند، باز هم جای یک مراسم تخصصی با حضور مشتریان را نمی گیرد. ماجرا در اینجا مثل تماشای مسابقه فوتبال از تلویزیون و حضور در استادیوم است. همانطور که تماشای مسابقه در استادیوم اصلا با تماشای تلویزیونی آن قابل مقایسه نیست، بازاریابی دیجیتال هم هیچ وقت نمی تواند جای رویدادهای حرفه ای و جذاب حضوری را بگیرید.

وقتی صحبت از مراسم های تخصصی می شود، اغلب کارآفرینان فکر می کنند خودشان باید وارد گود شوند و صفر تا صد یک مراسم را طراحی کنند. در اینکه چنین ایده ای جذابیت خاص خودش را دارد جای هیچ شک و تردید نیست، اما هر کسب و کاری نمی تواند از عهده هزینه های این کار برآید. اگر شما بخواهید در اینجا مثل یک هکر رشد رفتار کنید، باید به دنبال رویدادهای مناسب در دور و اطراف تان باشید، نه برگزاری یکه و تنهای آن!

اگر قرار باشد شما در مراسم های بزرگ با حضور غول های بی رقیب دنیای کسب و کار حضور پیدا کنید، شاید حتی کارمندان تان هم به شما توجهی نکنند. این یعنی همان ماجرای سلطه بی چون و چرای برندهای بزرگ در فیس بوک و توییتر به شکلی دیگر برای شما تکرار خواهد شد. احتمالا دارید فکر می کنید باز هم رسیدیم سر خانه اول، مگر نه؟

حضور در رویدادهای کاری در چارچوب هک رشد اصلا به معنای رقابت با برندهای بزرگ نیست. وقتی شما یک تیم فوتبال محلی هستید، در افتادن با باشگاه هایی مثل بایرن مونیخ یا چلسی فقط شکست های پی در پی را به همراه دارد. پس به جای رقابت با برندهای بزرگ به سراغ رویدادهای محلی بروید. اینطوری خیلی شیک و حرفه ای رقابت با برندهای بزرگ را دور زده اید و تخته گاز به سوی موفقیت خواهید رفت. 

حواس تان به برندهای بزرگ باشد: میانبری برای پیدا کردن ترندهای تازه

هک رشد  Growth Hacking

اگر همین الان از شما سوال کنیم که بهترین راه برای پیدا کردن تازه ترین ترندهای بازاریابی و کسب و کار چیست، چه جوابی خواهید داشت؟ شاید یک جواب دم دستی این باشد که باید بی معطلی سراغ ابزارهای حرفه ای مثل گوگل آنالیتیکس رفت. خب، این جواب نسبتا خوبی به نظر می رسد، اما یادتان باشد شما در استراتژی هک رشد باید همیشه دنبال میانبرها باشید. اگر شما بخواهید از ابزارهای حرفه ای استفاده کنید، برای هر ترند کلی از وقت تان را از دست می دهید؛ تازه به شرط اینکه مهارت کافی برای کار با گوگل آنالیتیکس یا دیگر ابزارهای مشابه را داشته باشید، وگرنه کلاه تان پس معرکه است!

تکنیکی که ما در اینجا برای شما آماده کرده ایم آنقدر ساده است که به محض آشنایی با آن دیگر حتی یک لحظه هم بی خیالش نخواهید شد. اگر شما می خواهید همیشه جزو اولین برندهایی باشید که از ترندهای تازه مطلع می شوند، لازم نیست خیلی خودتان را اذیت کنید، بلکه فقط باید خیلی خوب حواس تان به برندهای بزرگ بازار باشد. اینطوری به محض اینکه یکی از غول های بازار ترند جدیدی را مورد استفاده قرار دهد، شما هم می توانید به سرعت سراغ آن بروید؛ به همین سادگی.

اگر یادتان باشد در بخش های قبلی گفتیم باید کاملا دور رقابت با برندهای بزرگ را خط بکشید. خب به هر حال برندهای بزرگ منابع مالی و نیروی کار بسیار حرفه ای تری در مقایسه با شما دارند. دقیقا به همین خاطر به جای اینکه دنبال رقابت با آنها باشید، باید سعی کنید کوچک ترین فعالیت آنها را هم زیر ذره بین قرار دهید. اینطوری دیگر لازم نیست با کلی دردسر دنبال ترندهای تازه باشید، بلکه این ترندها خودشان حاضر و آماده جلوی شما قرار می گیرند. 

دنبال کردن برندهای بزرگ در بازار بدون داشتن یک معیار درست و حسابی برای تشخیص آنها غیرممکن است. اگر شما ندانید چه برندی بزرگ و حرفه ای است، دقیقا مثل ناخدایی خواهید بود که کشتی اش وسط دریا گم شده و اصلا نمی داند کدام طرفی باید برود. اگر نظر ما را بخواهید، معیار اصلی برای شناسایی یک برند بزرگ و کاردرست نگاه کردن به اعتبارش در بازار است. اینطوری شما خیلی راحت الگوی اصلی تان را پیدا خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید و با استفاده از این تکنیک هک رشد مسیر رویایی تان در دنیای کسب و کار را شروع کنید. 

همکاری با اینفلوئنسرها: تکنیکی که هیچ وقت قدیمی نمی شود

هک رشد  Growth Hacking

اینفلوئنسر مارکتینگ گزینه ای است که کمتر برندی می تواند بی تفاوت از کنارش رد شود. شما با این تکنیک به جای اینکه بازاریابی برای برندتان را از صفر شروع کنید و به اصطلاح چرخ را دوباره اختراع نمایید، یک راست می روید همان جایی که مشتریان انتظارتان را دارند؛ آن هم با دست پر و محتوایی جذاب!

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار در زمان های دشوار

همکاری با اینفلوئنسرها به شما کمک می کند تا اعتبار کسب و کارتان را به شدت افزایش دهید. خب وقتی مشتریان شما را در کنار برخی از چهره های مشهور دنیای آنلاین مشاهده کنند، چرا نباید نظرشان به محصولات تان جلب شود؟ اگر به این نکته تولید محتوای باکیفیت از سوی اینفلوئنسرها درباره برندتان را هم اضافه کنید، دیگر تقریبا هیچ رقیبی در بازار به گردپای شما هم نخواهد رسید. 

میانبر اصلی که شما با این تکنیک می زنید، استفاده از اعتبار اینفلوئنسرها در میان مخاطب هدف برندتان و توانایی آنها برای تولید محتوای باورپذیر است. فکر می کنم شما هم دست کم یک بار در زندگی تان محتوای بازاریابی را دیده باشید که از 100 کیلومتری داد می زند مصنوعی است. در این صورت باید بگوییم اینفلوئنسر مارکتینگ همان فرمول جادویی است که شما برای پایان دادن به کابوس محتوای بی کیفیت لازم دارید. ماجرا جالب تر از آن چیزی شد که فکرش را هم می کردید، نه؟

بعضی از کارآفرینان همینکه اسم اینفلوئنسر مارکتینگ می آید، یک راست می روند سراغ نام های بزرگ و پرطرفدار. اگر از ما می شنوید، بی خودی بودجه برندتان را با چنین اینفلوئنسرهایی دور نریزید. در عوض کسی را انتخاب کنید که بالای 50 هزار فالوور داشته باشد و به جای شهرت جهانی در بازار محلی شما مورد اعتماد مشتریان باشد. اینطوری به جای اینکه بودجه تان در یک چشم به هم زدن تمام شود، می توانید همکاری بلندمدتی با اینفلوئنسر موردنظرتان داشته باشید و حتی وی را تبدیل به سفیر اختصاصی برندتان کنید. 

وقتی شما درباره برندی مثل تسلا یا مایکروسافت فکر می کنید، اول از همه چهره مدیران آنها به ذهن تان می رسد. اگر شما آنقدر خوش شانس هستید که شهرتی مثل بیل گیتس یا ایلان ماسک دارید، باید به شما تبریک گفت، در غیر این صورت اینفلوئنسر مارکتینگ به شما کمک می کند تا همیشه یک چهره آشنا برای مشتریان داشته باشید. این دستاورد به لطف شهرت اینفلوئنسرها امکان پذیر می شود، البته به شرط اینکه همکاری بلندمدتی با آنها داشته باشید!

جمع بندی

هک رشد  Growth Hacking

تکنیک های هک رشد تنوع بسیار زیادی دارد، اما راستش را بخواهید فقط بعضی از آنها به درد کسب و کار شما می خورد. حالا که شما با بعضی از مهمترین تکنیک های هک رشد آشنا شدید، نوبتی هم باشد باید آستین ها را بالا بزنید و از آنها در متن کسب و کارتان استفاده کنید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم مقاله کنونی کمکی هرچند اندک به شما برای آشنایی با هک رشد کرده باشد. یادتان باشد ما همیشه از دریافت نظرات و پیشنهادات شما خوشحال می شویم پس لطفا آنها را همینجا با ما به اشتراک بگذارید.

مطلب مرتبط: چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟

منابع:


https://www.optimizely.com


https://www.cloudways.com


https://www.josephstudios.net


https://www.crazyegg.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IvnjuZQ7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه