جک دورسی، مدیرعامل توییتر، در تازه ترین اظهارنظرش خبر از توقف جریان نمایش تبلیغات سیاسی در توییتر داد. به این ترتیب یکی از شبکه های اجتماعی مهم و تاثیرگذار در آستانه انتخابات 2020 ایالات متحده دست به تصمیمی اساسی زد. مدیرعامل توییتر در مجموعه ای از توییت های مرتبط به هم بررسی دقیق وضعیت تبلیغات سیاسی در طول چند ماه اخیر را به اطلاع کاربران رساند. در نهایت نیز خبر اساسی مبنی بر ممنوعیت نمایش تبلیغات سیاسی توییتر به اطلاع کاربران رسید.
ویجایا گاده، مسئول بخش امنیت و قوانین توییتر، در توضیح مفهوم تبلیغات سیاسی به نکات جالبی اشاره کرده است. بر این اساس تبلیغات سیاسی شامل هرگونه محتوای هماهنگ با طرفداری از یک نامزد انتخاباتی خواهد بود. در این میان حتی تبلیغات مربوط به انتخابات یا هرگونه تبلیغ مستقیم برای مقامات سیاسی نیز ممنوع خواهد شد.
نکته مهم درخصوص اقدام توییتر برای حذف تبلیغات سیاسی از پلتفرمش ماجراهای اخیر مارک زاکربرگ و فیس بوک است. فیس بوک در طول یک سال اخیر با چالش های زیادی در زمینه درز اطلاعات کاربرانش مواجه شده است. این امر حتی پای زاکربرگ به کنگره آمریکا را نیز باز کرد. آخرین تحولات در مورد روند فیس بوک از عدم اقناع کامل اعضای کنگره و دادگاه ملی حکایت دارد، بنابراین چالش های مربوط به درز اطلاعات کاربران فیس بوک همچنان ادامه خواهد داشت. نکته مهم در اینجا اتهام به فیس بوک در راستای سوء استفاده از اطلاعات کاربرانش و فروش آنها به نامزدهای انتخاباتی است. این امر در طول یک سال اخیر فشارهای زیادی بر شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است. بدون شک فشارهای موردنظر در تصمیم گیری تازه توییتر بی تاثیر نیست.
مطلب مرتبط: طراحی کمپین تبلیغات سیاسی
براساس توییت دورسی، ماهیت اکانت های مربوط به افراد و نهادهای سیاسی پیوند مستقیم با حق انتخاب کاربران دارد. وقتی یک کاربر تصمیم به فالو یک صفحه سیاسی می گیرد، این امر بیانگر گرایش و دیدگاه سیاسی وی خواهد بود: «این امر با تبلیغات سیاسی در تضاد قرار دارد. این نوع تبلیغات موجب تاثیرگذاری غیرمتعارف بر روی تصمیم گیری کاربران خواهد شد. به همین خاطر سیاست توییتر در راستای حفاظت از کاربران اجازه ادامه نمایش تبلیغات سیاسی را نخواهد داد.»
بدون تردید یکی از منابع اصلی درآمد شبکه های اجتماعی بخش تبلیغات است. توییتر نیز مانند اغلب شبکه های اجتماعی در گذشته تبلیغات سیاسی را پشتیبانی می کرد. با این حال پس از ماجراهای انتخابات سال 2016 ایالات متحده و جنجال های مربوط به ترامپ جهت گیری توییتر تغییر کرد. در این زمینه حتی سال گذشته توییتر هرگونه تبلیغات سیاسی برای کاربران آمریکایی را ممنوع کرد. امسال نیز در راستای ادامه هماهنگ خط مشی هر نوع تبلیغات سیاسی ممنوع شده است. نکته جالب در این میان اعلام اولیه طرح ممنوعیت تبلیغات سیاسی در توییتر است، بنابراین باید منتظر تایید و اجرای نهایی آن از سوی مسئولان توییتر باشیم. بی تردید اعلام نظر رسمی جک دورسی فرآیند اجرای این طرح را سرعت می بخشد.