منطق و استدلال پشت تلاشهایFiat Chrysler برای احیای برند آلفا رومئو در ایالات متحده آمریكا و عرضه مدل جدید Giulia توسط این برند به دلیل اظهارنظرهای متفاوت تحلیلگران شكل پیچیدهتری به خود گرفته است كه اهداف نهایی مدیر عامل، سرخیو مارچیونه، در زمینه پرداختن به یك خودروی خاص و لوكس اروپایی را دنبال میکند؛ اقدامی که شاید موجب افزایش جذابیتهای شركت او در مسیر ادغام اجباری Fiat Chrysler و جنرال موتورز بشود.
اما جدا از این مسائل، صرفنظر از دوستانهتر شدن یا نشدن روابط با جنرال موتورز، مارچیونه پیش از بازنشستگی در چند سال آینده، در حالی خواستار موفقیتآمیز بودن تلاش خود در رابطه با تجدید حیات آلفا رومئو است كه دستاورد رهبری او بر Fiat و Chrysler گوشهنشینی بوده است. نه فقط Fiat Chrysler در تلاش برای تبدیل این برند ورشكسته به یك برند سودآور، 6میلیارد دلار سرمایهگذاری میكند، بلكه مارچیونه نیز قول میدهد تا از آلفا رومئو یك رقیب جدی برای آن دسته از برندهای آلمانی بسازد كه در حال حاضر سلطه فراوانی روی بازار خودروهای لوكس دارند.
او این كار را شخصاً انجام میدهد. بر هیچكس پوشیده نیست آلفا یكی از پروژههایی است كه مارچیونه چه از لحاظ عملیاتی و چه از لحاظ احساسی بیشتر از همه درگیر آن بوده است. خودروی سدان جدید Giulia كه احتمالا آغازگر یك رنسانس در آلفا رومئو به شمار میرود، یكی از مهمترین اهداف حرفهای او است. Fiat Chrysler به این خودروی جذاب ایتالیایی برای جلب توجه بهترین خریداران خودرو كه شاید عشق و علاقه نسلهای قبلی را نداشته باشند، امید میبندد. Giulia یك خودروی سدان دیفرانسیل عقب با سایز متوسط محصول آلفا است كه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. در ادامه سه مدل جدید آن در قالب یك سری خودرو تا پایان سال 2017 و بهطور كلی هشت مدل خودروی جدید تا سال 2018 به دست مشتریان میرسد.
ارائه این محصولات احتمالا موجب رشد آمار فروش جهانی خودروهای آلفا رومئو از 70هزار دستگاه در سال گذشته به 400هزار دستگاه تا سال 2018 میشود. در ادامه فرض بر آن است كه 150هزار دستگاه از این محصولات در طول سه سال به بازار آمریكای شمالی وارد شود كه آلفا چند دهه پیش آن را ترك كرد. یك مشكل بزرگ در این میان وجود دارد. مارچیونه برای مدتی طولانی به سخنرانی درباره احیای آلفا پرداخت اما این برند از اوج آمار فروش خود یعنی 200هزار دستگاه خودرو در سال 2001، در یك بازه زمانی 15 ساله مدام با افت این ارقام مواجه شده است. در ادامه مارچیونه پیش از این بارها آرزوهای خود برای برند را نقش بر آب دیده است كه شامل یك طرح قبلی حاكی از فروش 500 هزار دستگاه خودرو در سال 2014 میشد.
چشمانداز احیای آلفا برای مدتی بسیار طولانی وابسته به فیات ضعیفی بود كه در سنگرهای ارزانقیمت بازار خودروی رو به مرگ اروپا برای چند سال مبارزه كرده است. ادغام Fiat Chrysler در سال 2009 كه منجر به تاسیس یك شركت تركیبی قویتر و تولید مقداری سرمایه مالی شد، كنار تصمیم مارچیونه، امید به بازگشت آلفا به دوران باشكوه گذشته را بار دیگر در دلها زنده كرده است. اما هدف مارچیونه چیزی كمتر از تبدیل آلفا رومئو به یك رقیب غربی برای بیام دبلیو، مرسدس بنز و آئودی نیست. 30 سال طول كشید تا آئودی تبدیل به یك برند بزرگ و اصلی در بازار خودرو شود و باید موقعیت قبلی خود را از حافظه تاریخ پاك كند. آلفا میتواند بیشترین سود را از میراث تاریخی خود ببرد.
برند آلفا سرشار از نشانههای طراحی منحصر به فرد، كیفیت جذاب و فریبنده و یك شجرهنامه ورزشی، پتانسیل تبدیل شدن به یك عنصر جایگزین برای برندهای آلمانی را دارد. در جایی كه صاحبان میراث آلفا مسن هستند، درباره این برند واقعاً برای سالهای طولانی هیچ صحبتی نشده است. تبدیل شدن آلفا به یك تهدید قابل باور در بازار خودروهای لوكس آمریكا كه بهطور روزافزون بهعنوان یك خودروی مفید توسط بیشتر برندهای لوكس جهانی مورد هدف قرار میگیرد، البته رویایی است كه شاید فقط مارچیونه میتوانست آن را پیگیری كند.