تیم های بازاریابی دارای مسئولیت های بسیار زیادی هستند. امروزه با پیشرفت فناوری های مختلف هر تیم بازاریابی باید در پلتفرم های مختلفی فعالیت داشته باشد. تا پیش از عصر اینترنت فرآیند بازاریابی دارای چند شاخه مشخص بود، با این حال با ورود اینترنت به دنیای بازاریابی تمام معادلات به هم ریخت. اکنون تیم های بازاریابی باید علاوه بر توجه به شبکه های اجتماعی مختلف به فکر مدیریت سایت رسمی و وبلاگ برندشان نیز باشند. این امر فشار بسیار زیادی بر روی تیم های بازاریابی ایجاد می کند. چالش اصلی در این میان نحوه مدیریت زمان است. بسیاری از تیم های بازاریابی به دلیل برنامه فشرده شان و مسئولیت گسترده در حوزه های مختلف با کمبود زمان مواجه هستند. این امر موجب ناتوانی در زمینه ارائه عملکرد مناسب و تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف می شود.
راهکار بسیاری از برندها برای غلبه بر مشکل کمبود زمان ایجاد یک جدول محتوایی است. این امر نظم خاصی به فرآیند بازاریابی هر برند می دهد. به این ترتیب تولید محتوای جذاب برای گروه های مختلف مخاطب هدف تضمین خواهد شد. بسیاری از تیم های بازاریابی در آرزوی تولید محتوای تازه و جذاب برای مخاطب هدف در طول تمام ماه هستند. این امر نیازمند برنامه ریزی و استفاده درست از منابع در دسترس برندهاست. بسیاری از برندها در زمینه شناسایی مخاطب هدف عملکرد بسیار مطلوبی از خود نشان می دهند. در این مرحله آنها اطلاعات کاربردی درباره سلیقه مخاطب هدف دارند، اما همیشه در زمینه استفاده از این اطلاعات در فرآیند عملی بازاریابی دچار مشکل می شوند. استفاده از جدول محتوایی برای انتشار مطالب مختلف در زمان های موردنظر ایده بسیار مطلوبی محسوب می شود. به این ترتیب ما همیشه محتوای جذاب برای مخاطب هدف خواهیم داشت.
یکی از نگرانی های اصلی برندها در بازاریابی آنلاین و به ویژه الگوی مبتنی بر شبکه های اجتماعی فعالیت تکراری و کلیشه ای است. به این ترتیب در بلندمدت برند ما تمام مخاطب های خود را از دست خواهد داد. برندهای بزرگ همیشه برنامه های مشخصی برای جلب نظر مخاطب هدف دارند. برنامه اغلب برندهای موفق شامل استفاده از ایده های مختلف در طول زمان برای پرهیز از تولید محتوای تکراری است. در ادامه برخی از ایده های مناسب برای فعالیت تاثیرگذار در فضای شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. انتشار محتوای وبلاگ در اینستاگرام
جذب ترافیک برای سایت و وبلاگ رسمی برند نیاز اصلی هر کسب و کاری محسوب می شود. بسیاری از برندها هنوز نسبت به راه اندازی وبلاگ رسمی دچار شک و تردید هستند. مزیت اصلی راه اندازی وبلاگ رسمی برای برند امکان بیان نکات کاربردی و بارگذاری محتوای طولانی تر از حد معمول است. بسیاری از شبکه های اجتماعی با الگوی محتوای کوتاه سازگاری دارند. این امر موجب ناتوانی برندها در زمینه بیان مطالب تخصصی یا انتشار مقالات بلند می شود. ایجاد وبلاگ رسمی فرصت مناسبی برای بارگذاری چنین محتواهایی و جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ای تاثیرگذار خواهد بود.
مطلب مرتبط: تولید محتوای جذاب با 5 الگوی کاربردی
یکی از ایده های تولید محتوا در شبکه های اجتماعی بارگذاری محتوای مربوط به وبلاگ در اینستاگرام است. بدون تردید امکان بارگذاری تمام محتوای یک مقاله یا هر نوع پست وبلاگی در اینستاگرام وجود ندارد بنابراین ما باید به سراغ نمایش بخشی از محتوای وبلاگ به منظور جلب نظر مخاطب هدف برای مشاهده نسخه اصلی در سایت یا وبلاگ مان برویم. این امر موجب جلب بازدید بیشتر برای محتوای وبلاگ برند می شود. وبلاگ برندها به طور معمول بازدید کمتری از اکانت رسمی آنها در شبکه های اجتماعی دارد بنابراین استراتژی هر برند باید استفاده از اکانت رسمی اش در شبکه های اجتماعی برای افزایش ترافیک وبلاگ باشد. این امر امکان بازدید بیشتر مخاطب هدف از محتوای سایت را فراهم می سازد.
اینستاگرام برای اکانت های دارای بیش از 10 هزار فالوور امکان بارگذاری استوری با لینک پشتیبان را فراهم می کند. به این ترتیب با بارگذاری استوری موردنظر کاربران امکان بالا کشیدن صفحه و هدایت خودکار به سوی لینک پشتیبان را خواهند داشت. امروزه میزان توجه کاربران به استوری ها بسیار بیشتر از پست های عادی است. به همین خاطر برندها باید نهایت استفاده را از چنین شرایطی بکنند.
2. نظرسنجی در اینستاگرام
استفاده از استوری راهکاری بسیار مهم برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. با این حال امکانات اینستاگرام برای برندها فقط محدود به بخش بارگذاری ساده محتوا در بخش استوری نیست. در طول چند سال گذشته اینستاگرام به طور مداوم امکانات بخش استوری را ارتقا داده است. این امر موجب افزایش توانایی برندها در زمینه تعامل با مخاطب هدف از طریق تولید محتوای جذاب شده است. یکی از امکانات کاربردی بخش استوری برای برندها نظرسنجی است.
برندها در زمینه بازاریابی همیشه هدف تعامل نزدیک با مخاطب هدف را دنبال کرده اند. این امر نیازمند جلب نظر مخاطب هدف و ترغیب وی به سوی تعامل با ماست. حضور برندهای مختلف در عرصه کسب و کار و رقابت شدید بر سر جذب مخاطب نیازمند استفاده از ایده های کاربردی برای پیشبرد کمپین بازاریابی تاثیرگذار است. در این میان استفاده از بخش نظرسنجی اینستاگرام علاوه بر فراهم سازی امکان کسب اطلاعات کاربردی از مخاطب هدف، شانس تعامل نزدیک برند ما با کاربران را نیز فراهم می سازد.
انتخاب پرسش مناسب برای نظرسنجی در اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها در این زمینه به سراغ پرسش های کلیشه ای می روند. به این ترتیب برندها در عمل شانس تعامل مناسب با مخاطب هدف را از دست می دهند. به هر حال هیچ کاربری حوصله شرکت در نظرسنجی های کلیشه ای و تکراری را ندارد بنابراین ما باید پرسش های جذابی برای جلب نظر مخاطب هدف انتخاب کنیم. در غیر این صورت اهداف بازاریابی مان تحقق پیدا نخواهد کرد.
یکی از شیوه های بازاریابی ما در موسسه HubSpot استفاده از نظرسنجی برای تعیین شیوه درست در مورد الگو های مختلف بازاریابی است. به این ترتیب ما با طراحی یک پرسش در زمینه بازاریابی و تعیین دو پاسخ مشخص اطلاعات کاربران را مورد سنجش قرار می دهیم. در اغلب اوقات پاسخ درست مشخصی برای پرسش ها وجود ندارد. هدف اصلی در این شرایط جلب تعامل مخاطب هدف و تعیین سلیقه کاربران است. به این ترتیب ما فرصت استفاده از اطلاعات معتبر در ارتباط با کاربران در کمپین های آتی را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب اینترنتی
3. به اشتراک گذاری محتوای تولیدی کاربران در توییتر
تاکو بل یکی از برندهای موفق در زمینه استفاده از محتوای تولیدی کاربران است. این برند علاوه بر استفاده از وبلاگ رسمی برای تعامل نزدیک با مخاطب هدف در توییتر نیز فعالیت گسترده ای دارد. استفاده از محتوای تولیدی کاربران یکی از استراتژی های جذاب برندها در زمینه تعامل بهتر با مخاطب هدف است. همچنین این شیوه هزینه جاری برندها را نیز به طور قابل توجهی کاهش می دهد. به این ترتیب ما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به صرف هزینه های کلان را خواهیم داشت.
استفاده از محتوای تولیدی کاربران به تنهایی ایده کاربردی است، با این حال تاکو بل پا را فراتر از این گذاشته است. آنها گاهی اوقات از محتوای تولیدی برخی سلبریتی ها برای جلب نظر مخاطب هدف استفاده می کنند. بدون تردید مطالعه توییتر سلبریتی ها پیرامون تجربه شان از تاکو بل برای هر کاربری جذابیت خواهد داشت.
متاسفانه بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی به دنبال اهداف مشخص و منحصر به فردی نیستند. آنها فقط از الگوهای رایج برای حضور در دنیای بازاریابی استفاده می کنند. به این ترتیب پس از صرف هزینه های گزاف نیز هیچ دستاورد عملی نخواهند داشت. گاهی اوقات بازنشر محتوای تولیدی کاربران در توییتر شامل اندکی دستکاری یا درج پیامی مکمل در کنار توییت اصلی خواهد بود. تاکو بل در این زمینه به خوبی توانایی جلب نظر مخاطب هدف را دارد. به این ترتیب هیچ نگرانی در زمینه توانایی این برند برای جلب توجه رسانه ها و کاربران توییتر وجود ندارد.
4. جلب نظر مخاطب هدف در توییتر
اینستاگرام تنها پلتفرم دارای نظرسنجی نیست. توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی قدیمی تر از مدت ها قبل در تلاش برای جلب نظر برندها بوده است. در این زمینه این پلتفرم امکان نظرسنجی با گزینه های بسیار بیشتر در مقایسه با اینستاگرام را فراهم می کند. نکته جالب اینکه لینکدین به عنوان یک پلتفرم اجتماعی تخصصی در زمینه کسب و کار در توییتر اکانت رسمی دارد. یکی از الگوهای اصلی بازاریابی لینکدین استفاده از توییتر برای جلب نظر کاربران است. این پلتفرم در توییت سال نو میلادی اش پرسشی جذاب برای کاربران طرح کرد: «سال نو مبارک. هدف اصلی شما در سال جدید چیست؟» چنین پرسش هایی شاید در نگاه نخست کلیشه ای به نظر برسد، با این حال وقتی از سوی لینکدین مطرح شود، حال و هوای خاصی خواهد داشت. بنابراین استفاده از برخی کلیشه ها بستگی به جایگاه برندمان نیز دارد. شاید اگر هر برند دیگری به جز لینکدین از این الگو استفاده می کرد، با واکنش منفی کاربران مواجه می شد.
امروزه بسیاری از برندها در دنیای آنلاین توانایی لازم برای تعامل با مخاطب هدف شان را ندارند. این امر حتی برای برندهای بزرگ نیز دردسرساز است. به همین خاطر استفاده از الگوهای مناسب در راستای تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد اهمیت زیادی دارد. بررسی عملکرد برندهای بزرگ و موفق در زمینه تعامل با کاربران در فضای آنلاین اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. این راهکار بدون نیاز به بررسی تیم بازاریابی به صورت مستقل یا صرف هزینه برای شناسایی راهکارهای تاثیرگذار امکان الگوبرداری از عملکرد موفق سایر برندها را فراهم می سازد.
مطلب مرتبط: چگونه محتوای جذاب تری برای مخاطب تولید کنیم؟
5. تولید و به اشتراک گذاری محتوای سایت رسمی در فیس بوک
فیس بوک به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در سطح دنیا امکانات بسیار زیادی برای برندها دارد. امروزه هر پلتفرم به طور انحصاری برای تعامل با یک نوع الگوی خاص از محتوا ساخته شده است. در این زمینه شرایط فیس بوک به طور کامل متفاوت است. اگر اینستاگرام در زمینه محتوای بصری و توییتر در زمینه محتوای متنی کاربرد بیشتری دارند، فیس بوک با تمام فرمت های محتوایی سازگاری بالایی از خود نشان می دهد. همین امر موجب توجه بسیار زیاد کاربران به این پلتفرم شده است.
برند BuzzFeed در زمینه استفاده از فیس بوک برای افزایش ترافیک سایت رسمی اش عملکرد بسیار مطلوبی دارد. این برند 74درصد از ترافیک سایت رسمی اش را با استفاده از فیس بوک تامین می کند. در بخش های قبلی از به اشتراک گذاری محتوای مربوط به وبلاگ رسمی برند در اینستاگرام صحبت کردیم. در این بخش بازنشر محتوای سایت رسمی برند مدنظر است. محتوای موجود در سایت رسمی برند به طور معمول دارای ماهیت کوتاه تری در مقایسه با محتوای عادی هستند. این امر امکان بازنشر کامل آنها در فیس بوک را فراهم می سازد. البته BuzzFeed گاهی اوقات بخشی از محتوای اصلی سایت را در فیس بوک بازنشر می دهد. به این ترتیب انگیزه کاربران برای مطالعه محتوای کامل در سایت رسمی افزایش چشمگیری خواهد یافت.
6. بارگذاری محتوای تخصصی در لینکدین
لینکدین پلتفرم تخصصی کسب و کار محسوب می شود. این امر موجب عضویت کارآفرینان و برندهای مطرح در این فضا شده است. ایده اولیه تاسیس این پلتفرم ساده سازی امکان تعامل کارآفرینان با برندهای مختلف بود. به این ترتیب برندها در صورت نیاز به کارمندان ماهر به سادگی امکان یافتن آنها در لینکدین را پیدا می کردند. اکنون با گذشت چند سال از فعالیت لینکدین و شهرت جهانی آن بسیاری از برندها و کارآفرینان در آن عضویت دارند. این امر موجب اهمیت بیشتر لینکدین در زمینه بازاریابی شده است. بسیاری از برندها امروزه در تلاش برای تولید محتوای جذاب در لینکدین به منظور جلب نظر مخاطب هدف هستند. این امر فرصت بسیاری بیشتری در اختیار برندها برای تعامل سازنده با افراد حرفه ای در زمینه کسب و کارشان قرار داده است.
توصیه من در این بخش مبتنی بر تولید محتوای تخصصی برای جلب نظر افراد حرفه ای در زمینه کسب و کارمان است. بسیاری از برندها به طور مداوم در تلاش برای تعامل بیشتر با افراد حرفه ای در صنعت کسب و کارشان هستند. معنای دقیق مخاطب هدف فقط مربوط به مشتریان نیست. گاهی اوقات افراد حرفه ای در کسب و کارمان نیز مخاطب هدف ما محسوب می شوند. ما در موسسه HubSpot فعالیت متناوبی در لینکدین داریم. این امر شامل تولید محتوای تخصصی برای جلب توجه بیشتر است.
وقتی در لینکدین فعالیت داریم، باید نسبت به فضای تخصصی و حرفه ای آن آگاهی داشته باشیم. برندهای مختلف به طور معمول استراتژی اصلی شان برای بیان نکات حرفه ای در تخصصی را در لینکدین دنبال می کنند بنابراین فقط در صورت توانایی در زمینه بیان نکات تخصصی اقدام به بازاریابی در لینکدین کنید. در صورت بارگذاری محتوای عادی در این فضا هیچ استقبالی از سوی سایر برندها و کارآفرینان دریافت نخواهید کرد. بسیاری از برندها در فضای لینکدین به دنبال مطالب تخصصی هستند. بنابراین با بارگذاری محتوای ساده و مخصوص سایر پلتفرم های عمومی در عمل جلوه حرفه ای مان را زیر سوال خواهیم برد.
7. قدردانی از کارمندان یا همکاران در لینکدین
یکی از ایده های جذاب برای فعالیت در لینکدین مربوط به قدردانی از کارمندان شرکت یا سایر همکاران است. بسیاری از برندها نسبت به اهمیت تعامل سازنده با اعضای شرکت و جلب نظر مخاطب هدف به فرهنگ برند آگاهی دارند. نمایش فرهنگ برند و ارزش های اساسی آن به مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها در این زمینه دچار مشکلات اساسی هستند. اغلب مدیران در ابتدا اقدام به اعلام ارزش های جذاب برای برندشان می کنند، اما پس از شروع به کار هیچ کدام از ارزش های فوق در عمل اجرایی نیست. به همین خاطر اغلب برندها در دنیای کسب و کار به دنبال راهکارهایی عملی برای نمایش جذابیت ارزش های برندشان هستند.
مطلب مرتبط: الگوی تولید محتوای بازاریابی جذاب در فضای آنلاین
یکی از بهترین عملکردها در زمینه قدردانی از کارمندان مربوط به برند دریفت است. این برند در اکانت رسمی لینکدین خود اقدام به اشتراک گذاری یک پست از کارمندان برترش کرده است. در این پست جذاب اکانت تمام کارمندان موردنظر تگ شده است. سپس یک پیام کاملا محترمانه و صمیمانه برای قدردانی از زحمات آنها قرار داده شده بود. بازتاب این اقدام برند دریفت در رسانه ها و سایر شبکه های اجتماعی بسیار وسیع بود. به این ترتیب اغلب کارمندان برندها نسبت به نحوه تعامل این برند با کارمندانش علاقه مند شدند. گاهی اوقات فعالیت در دنیای آنلاین به همین سادگی است. متاسفانه بسیاری از برندها این فرآیند را بی دلیل دشوار و پیچیده کرده اند. ما با تمرکز بر روی هدف اصلی مان از فعالیت در شبکه های اجتماعی و شناخت ماهیت هر پلتفرم آنلاین امکان کسب موفقیت را خواهیم داشت.
8. تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام و فیس بوک
من علاقه خاصی به تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام و فیس بوک دارم. این ایده با الگوهای رایج تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. به همین خاطر کمتر کاربری امکان صرف نظر از آن را خواهد داشت. نکته مهم در این میان انتخاب اینستاگرام و فیس بوک به دلیل سازگاری هرچه بیشتر آنها با محتوای بصری است. به این ترتیب اگر ما توییتر را برای این هدف انتخاب کنیم، امکان جلب نظر مخاطب به صورت کاربردی را از دست می دهیم. دلیل این امر نیز عدم سازگاری مناسب توییتر با محتوای بصری است.
یکی از برندهای موفق در زمینه تولید محتوای گرافیکی در اینستاگرام و فیس بوک موسسه کانواست. این برند یک آرشیو گسترده از تصاویر گرافیکی برای کاربران دارد. همچنین برخی از ابزارهای موردنیاز برای ویرایش تصاویر را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. به این ترتیب اگر قصد راه اندازی کمپین متکی بر محتوای بصری را داشته باشید، امکان استفاده از آرشیو و ابزارهای ویرایشی کاوا را خواهید داشت. این برند در اینستاگرام و فیس بوک استراتژی تولید محتوایش را براساس به اشتراک گذاری آثار جذاب در زمینه محتوای بصری قرار داده است.
یکی از ایده های جالب کانوا در زمینه تولید محتوای گرافیکی تحلیل ترکیب رنگ های تصاویر مشهور است. یکی از پست های اینستاگرامی این برند شامل بیان طیف رنگ های آبی در یک عکس مربوط به قطب است. گزارش کانوا از ترکیب رنگ های این تصویر به خوبی بیانگر تخصص آنها در زمینه حرفه ای شان است.
گاهی اوقات ما باید مهارت و تخصص مان را به مخاطب هدف نشان دهیم. در این زمینه هیچ ابزاری به اندازه شبکه های اجتماعی کاربردی نیست. ما باید بسته به نوع محتوای مان اقدام به انتخاب پلتفرم مناسب و سپس بارگذاری آن کنیم. در این صورت احتمال جلب نظر مخاطب هدف بسیار بالا خواهد بود.
9. نمایش پشت صحنه کسب و کار در اسنپ چت یا اینستاگرام
خوشبختانه امروزه شبکه های اجتماعی تنوع بسیار زیادی پیدا کرده اند. اسنپ چت به عنوان یک پلتفرم کاملا بصری کاربرد زیادی برای برندها دارد. اگر برند شما نیز در زمینه تولید محتوای بصری مهارت دارد، باید به فکر ایجاد اکانت رسمی در اسنپ چت باشید. نکته مدنظر در این بخش اهمیت نمایش پشت صحنه کسب و کار است. بسیاری از کاربران تمایل بالایی به مشاهده پشت صحنه برندها دارند. این امر موجب افزایش تمایل آنها به تعامل با برند موردنظر می شود.
شاید در زمینه نمایش پشت صحنه کسب و کار هیچ برندی به اندازه Buffer مهارت نداشته باشد. این برند به خوبی توانای به تصور کشیدن پشت صحنه کسب و کارش را دارد. نگرانی بسیاری از کسب و کارها مربوط به عدم جذابیت پشت صحنه کسب و کارشان برای مخاطب هدف است. در این زمینه باید به یک نکته مهم توجه داشت. این نکته مربوط به تکراری شدن فرآیند کسب و کارمان برای خودمان به عنوان افراد حاضر در متن آن است. همین فرآیند برای بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی تازگی و جذابیت خاص خود را خواهد داشت. به این ترتیب ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف به ساده ترین شیوه ممکن را داریم.
یکی از نکات جالب درباره نحوه فعالیت برند Buffer در زمینه نمایش پشت صحنه کسب و کار استفاده از یکی از کارمندانش به عنوان مجری اصلی است. به این ترتیب خبری از صدای گوینده بدون حضور فیزیکی نیست. این امر تاثیر روانی قابل توجهی بر روی مخاطب هدف دارد. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف به پشت صحنه برند بدون تلاش برای نمایش یک جلوه انسانی از خودشان است.
مطلب مرتبط: 10 روش برتر در بازاریابی محتوا با بیشترین میزان تاثیر
10. استفاده از مناسبت ها به طور درست
استفاده از مناسبت های مختلف نقش مهمی در کمپین های بازاریابی دارد. بسیاری از برندها نسبت به مناسبت های مختلف توجه کافی ندارند. پیشنهاد من استفاده از یک تقویم به طور مداوم است. برند ما باید برای مناسبت های مهم از مدت ها قبل برنامه ریزی کند. به عنوان مثال اگر در صنعت فست فود فعالیت دارید، باید روز جهانی برگر را به خوبی به یاد داشته باشید. برگزاری کمپین های تاثیرگذار در این زمان ها شانس ما برای جلب نظر مخاطب را به شدت افزایش می دهد. در این زمینه استفاده از تمام شبکه های اجتماعی مناسب خواهد بود.
بدون شک تولید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی دشواری های خاص خود را دارد. استفاده از ایده های مورد بحث در این مقاله کمک شایانی به ما در زمینه ارتقای کیفیت بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف برندمان خواهد کرد.