بحران کرونا در ایالات متحده اندکی دیرتر از سایر کشورها شروع شد. این بحران در اواسط ماه مارس با گزارش نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا به طور رسمی ثبت گردید. برند جنرال موتورز به عنوان یکی از شرکت های معتبر در بازار ایالات متحده از همان ابتدا حمایت های قابل توجهی از کادرهای درمان و بیمارستان ها داشته است. آنها حتی در ابتدای ماه گذشته امکانات شان برای کمک به بستری ساختن بیماران را مورد بررسی قرار دادند. تیم مدیریت ارشد این برند به سرعت از آغاز ثبت موارد ابتلا به ویروس کرونا خط های تولید شرکت را به تولید ماسک و سایر تجهیزات بهداشتی اختصاص داد. این اقدام گامی موثر در راستای مقابله با ویروس کرونا محسوب می شود.
دبورا واهل، مدیر اجرایی جنرال موتورز، درباره استراتژی شرکت پیرامون بحران کرونا اظهارنظر روشنگری دارد: «تیم ما از همان ابتدا براساس ثبت موارد داوطلبی برای تولید ماسک و تجهیزات پرشکی فعالیتش را شروع کرد. یکی دیگر از اهداف ما در شرایط کنونی مدیریت بحران کسب و کارمان بود بنابراین ما در عمل با دو بحران موازی مواجه هستیم.»
شرکت جنرال موتورز در تلاش برای کمک به افراد مبتلا به کرونا همکاری نزدیکی با موسسه ونتک داشته است. این موسسه در زمینه ارائه خدمات دیجیتال به کاربران فعالیت دارد. آنها نیز مانند بسیاری از موسسات دیگر در طول بحران کرونا اقدام به ارائه خدمات موردنیاز کاربران برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کرده اند.
مطلب مرتبط: جنرال موتورز سربلند از بحران بیرون آمد
یکی از مشکلات اساسی پیش روی برندهای فعال در حوزه تولید خودرو نحوه مواجهه با بازاریابی در شرایط بحرانی است. برندهایی نظیر کادیلاک و شورولت از مدتی قبل اقدام به ایجاد تغییرات اساسی در زمینه بازاریابی شان کرده اند. تغییرات موردنظر در راستای افزایش ظرفیت شرکت به منظور ارائه خدمات هرچه بهتر بوده است. بدون تردید میزان تمایل مشتریان برای خرید خودرو در طول بحران کرونا به شدت کاهش یافته است. نکته مهم در این میان یافتن راهکارهایی تاثیرگذاری برای مدیریت بحران پیش روی است.
مدیران ارشد جنرال موتورز در واکنش به بحران کرونا تاکید بسیار زیادی بر روی پیشبینی نحوه رفتار مشتریان داشته اند. این امر با هدف طراحی کمپین های مفید و مناسب با شرایط مشتریان در وضعیت کنونی دنبال می شود. ما در طول هفته های گذشته به طور مداوم شاهد رونمایی از کمپین هایی با ویژگی های متفاوت بوده ایم. کسب و کارهای مختلف در حال آزمایش شیوه های مناسب برای بازاریابی در شرایط بحرانی فعلی هستند. در این میان جنرال موتورز هنوز استراتژی مشخصی برای بازاریابی پیدا نکرده است.
شرایط بحران کرونا ضرورت خلاقیت و نوآوری در عرصه بازاریابی را دوچندان کرده است. بسیاری از مدیران ارشد بخش بازاریابی در طول ماه های گذشته تمام تجربیات سال های متمادی فعالیت شان به عنوان بازاریاب را به کار گرفته اند. وضعیت جنرال موتورز در این میان با کمپین بهبود سطح بهداشت خودروها شروع شده است. به این ترتیب دارندگان خودروهای تولیدی جنرال موتورز امکان مراجعه به شعبه های فروش شرکت و درخواست ضدعفونی سازی خودروی شان را دارند. این امر در راستای فراهمسازی شرایط هرچه مساعدتر برای مشتریان صورت گرفته است. کمپین موردنظر را باید در ادامه فعالیت های جنرال موتورز برای کمک به پیشگیری از شیوع کرونا تحلیل کرد.
گام بعدی جنرال موتورز در حوزه بازاریابی تلاش برای بهبود شرایط فروش آنلاین محصولاتش است. بدون تردید تمام محصولات جنرال موتورز محدود به خودروهای نسل جدید نیست. برخی از خدمات جانبی مانند عرضه لوازم یدکی نیز در دوران کرونا باید ادامه پیدا کند. هدف اصلی جنرال موتورز انتقال این بخش از خدماتش به حوزه آنلاین است. به این ترتیب آنها سطح تعامل حضوری میان کارمندان شان با مشتریان را به حداقل خواهند رساند. نخستین فاز از ارائه خدمات آنلاین از سوی شرکت در شهر نیویورک شروع شده است. دریافت بازخوردهای مختلف در این میان راه را برای توسعه هرچه بیشتر سطح خدمات آنلاین این برند بازخواهد کرد.
مطلب مرتبط: جنرال موتورز به دنبال پیشی گرفتن از تسلا
اگرچه اقدامات جنرال موتورز نقش مهمی در بهبود شرایط بحرانی اش از نظر مالی دارد، اما همچنان سطح بالایی از عدم اطمینان نسبت به آینده کسب و کار وجود دارد. این نکته فقط مخصوص جنرال موتورز نیست. اغلب شرکت ها در کسب و کارهای مختلف با نوعی فقدان پیش بینی معتبر نسبت به آینده مواجه هستند بنابراین مقداری از عدم اطمینان نسبت به آینده حوزه بازاریابی از سوی مدیران ارشد جنرال موتورز طبیعی خواهد بود.