اینستاگرام همیشه در حال تحول است. هر هفته برخی از امکانات این پلتفرم به روز رسانی می شود. این امر به خوبی دلیل استقبال کاربران از اینستاگرام را نشان می دهد. تیم فنی اینستاگرام به طور مداوم در تلاش برای بهبود تجربه کاربری مخاطب هستند. نکته جالب درباره این پلتفرم تحول نحوه استفاده و سلیقه کاربران در طول زمان است بنابراین ما با تغییری دو حالته مواجه هستیم.
امروزه برندهای بسیار زیادی در اینستاگرام فعالیت دارند. این امر موجب ایجاد فضایی رقابتی برای جلب نظر کاربران شده است. اگر ما علاقهمند به حفظ مخاطب فعلی و جلب نظر کاربران بیشتر هستیم، باید به طور مداوم سلیقه کاربران را ارزیابی کنیم. این امر در زمینه بهبود وضعیت فعالیت برندمان تاثیر انکارناپذیری خواهد داشت. بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی بدون برنامهریزی و تعیین استراتژی های کاربردی امکانناپذیر است. اشتباه برخی از برندها عدم به روز رسانی استراتژی های بازاریابی شان به طور منظم است. به این ترتیب استراتژی آنها مدت ها پس از پایان اعتبار و کاربردش همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.
افزایش اهمیت طراحی استراتژی در بازاریابی امر تازه ای نیست. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی 9 استراتژی تازه و کاربردی برای بازاریابی بهتر در اینستاگرام است. در ادامه به بررسی هر کدام از استراتژی ها و برخی امکانات تازه در این پلتفرم اجتماعی خواهیم پرداخت.
1. استفاده از حالت Create Mode در بخش استوری
هنوز هم بخش استوری در اینستاگرام طرفدارهای بسیار زیادی دارد. این امر ناشی از سهولت دسترسی به این بخش و همچنین ماهیت محتوای موجود در آن است. اغلب برندها برای اطلاعرسانی سریع و به اشتراکگذاری نکات کوتاه از بخش استوری استفاده می کنند. تیم فنی اینستاگرام در طول سال های اخیر به طور مداوم امکانات این بخش را به روز رسانی کرده است بنابراین امکانات بسیار زیادی برای بازاریاب ها به منظور تولید محتوا در این بخش وجود دارد. براساس گزارش رسمی اینستاگرام به طور روزانه نیم میلیارد کاربر استوری های مختلف را تماشا می کنند. این امر به معنای حضور دامنه گسترده ای از مخاطب هدف برای بازاریاب هاست. نکته مهم در این میان استفاده درست از بخش استوری است.
مطلب مرتبط: 4 سرویس کاربردی اینستاگرام برای بازاریابی موفق
وقتی میزان توجه به بخش استوری بالا باشد، توجه مداوم تیم فنی اینستاگرام به افزایش امکانات و ابزارهای آن طبیعی خواهد بود. این امر برای بازاریاب ها خبر خوشی محسوب می شود. هرچه امکانات در دسترس ما بیشتر باشد، امکان بارگذاری محتوای جذاب تر بیشتر می شود. یکی از آخرین به روز رسانی های بخش استوری اینستاگرام امکان به اشتراکگذاری محتوای متنی به طور ویژه است. این بخش جدید تحت عنوان Create Mode مورد توجه شدید کاربران قرار گرفته است. اغلب کارشناس ها و برندها اینستاگرام را یک پلتفرم عکسمحور تلقی می کنند. اگرچه این امر درست است، اما محتوای متنی نیز اهمیت بالایی در اینستاگرام دارد. همین امر توجه تیم فنی اینستاگرام را به ایجاد بستر مناسب برای به اشتراکگذاری محتوای متنی جلب کرده است.
بدون تردید به اشتراکگذاری متنی صمیمانه برای تعامل با مخاطب هدف جذابیت های خاص خود را دارد. گاهی اوقات ما نیازمند گفتوگوی مستقیم با مخاطب هدف هستیم. نقد بسیاری از برندها به اینستاگرام فقدان ابزار لازم برای نگارش متن و به اشتراکگذاری اش بود. اکنون این مشکل تا حد زیادی رفع شده است. استفاده از این بخش بسیار ساده است. فقط باید بخش استوری را باز کرده، سپس با گردش در بخش حالت های استوری گزینه Create Mode را انتخاب کنیم. به این ترتیب ما امکان انتخاب صفحه پسزمینه و سایر جزییات برای نگارش متنی جذاب را خواهیم داشت.
اگر شما قصد رونمایی از محصول تازه برندتان را دارید، استفاده از گزینه Create Mode کاربردی خواهد بود. یکی از استیکرهای جالب در این بخش مربوط به شمارش روز، ساعت و دقیقه باقیمانده تا یک رویداد مهم است. اغلب برندها از این استیکر استفاده نمی کنند. با این حساب استفاده ما امکان جلب توجه بیشتر مخاطب را همراه خواهد داشت.
اینستاگرام اخیرا امکان بارگذاری پست یا استوری های قدیمی در سالگردشان را فراهم کرده است. به این ترتیب ما امکان بازنشر محتوای قدیمی و ارجاع مخاطب هدف به پیام اصلی آنها را خواهیم داشت. مزیت اصلی این امر علاوه بر انتقال احساس نوستالژیک، به روز رسانی محتوا بدون نیاز به صرف هزینه است.
2. توجه به آمارهای رسمی اینستاگرام
ارزیابی وضعیت برند در اینستاگرام اهمیت بالایی دارد. بازاریابی بدون ارزیابی مداوم واکنش مخاطب هدف امکانپذیر نیست. استفاده برندها از ابزارهای تعیین وضعیت کمپین در طول چند سال اخیر موجب ورود تیم فنی اینستاگرام به این بخش شده است. اکنون اکانت های تجاری در اینستاگرام امکان دسترسی به اطلاعات دقیق و رسمی درباره اکانت شان را دارند. این امر نقش مهمی در برنامهریزی و به روز رسانی استراتژی بازاریابی برندها خواهد داشت. ایراد اصلی اغلب کمپین های بازاریابی طراحی بدون توجه به دستاوردهای گذشته است. اگر ما فقط اندکی به نقاط قوت و ضعف کمپین های قبلی مان توجه داشته باشیم، وضعیت بازاریابی برندمان تغییر خواهد کرد.
تولید محتوای بازاریابی با توجه به سلیقه مخاطب هدف همیشه تاثیرگذاری خاصی دارد. این امر نیازمند بررسی دقیق سلیقه مخاطب در بازه های زمانی منظم است. سلیقه و نیازهای کاربران در طول زمان تغییر می کند بنابراین نحوه فعالیت ما در اینستاگرام نیز باید مطابق با این تغییرات دستخوش تحول شود. در غیر این صورت در مقابل رقبا به سرعت کم خواهیم آورد.
دسترسی به بخش آمارهای اینستاگرام برای اکانت های تجاری کار دشواری نیست. مشاهده آمارها از طریق مراجعه به بخش اکانت مان و لمس گزینه تنظیمات فراهم می شود. به این ترتیب کمپین بازاریابی ما بر روی اطلاعات دقیق و معتبر بنا خواهد شد. امروزه بسیاری از برندها برای دسترسی به اطلاعات معتبر اقدام به پرداخت هزینه های بالا برای همکاری با آژانس های تبلیغاتی می کنند. اگر ما به خوبی از اطلاعات اینستاگرام استفاده کنیم، دیگر نیازی به پرداخت هزینه بیشتر نیز نخواهیم داشت.
3. تیک تاک را به اینستاگرام بیاورید
پلتفرم تیک تاک در طول چند سال اخیر سر و صدای بسیار زیادی کرده است. اغلب کاربران نسل جوان دارای اکانت رسمی در این شبکه اجتماعی هستند. این امر توجه بسیاری از برندها را به خود جلب کرده است. بیتردید همه ما تجربه مشاهده محتوای مخصوص تیک تاک در اینستاگرام را داریم. این امر ناشی از به اشتراکگذاری محتوای مربوط به تیک تاک در اینستاگرام است. نخستین بار کاربران دارای اکانت در هر دو شبکه اجتماعی به منظور افزایش بازدید ویدئوهای شان دست به چنین کاری زدند. این امر از نقطه نظر بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر ما محتوای جذابی در تیم تاک داریم، باید برای دریافت بازدید بیشتر به فکر استفاده از اینستاگرام هم باشیم.
امروزه تیک تاک طرفدارهای بسیاری دارد. امکانات تولید محتوای جذاب نیز در پلتفرم موردنظر زیاد است. نکته مهم در این میان وجود کاربران به مراتب بیشتر در اینستاگرام است. توصیه من در این بخش تلاش برای تولید محتوای جذاب در تیک تاک و بارگذاری اش در اینستاگرام است. به این ترتیب ما از هر دو پلتفرم به خوبی استفاده خواهیم کرد.
اینستاگرام از مدت ها پیش امکان بارگذاری ویدئوهای طولانی را فراهم کرده است. وضعیت تیک تاک اما به کلی متفاوت است. هنوز هم کاربران باید ویدئوهای 15 ثانیه ای در تیک تاک بسازند. این امر با هدف افزایش بار جذابیت ویدئوها و تقویت انگیزه کاربران برای مشاهدهشان صورت گرفته است. پیشفرض مدیران تیک تاک عدم حوصله کاربران برای مشاهده ویدئوهای طولانی است. جالب اینکه همین امر بدل به نقطه قوت تیک تاک شده است. بخش استوری اینستاگرام بارگذاری ویدئوهای 15 ثانیه ای را پشتیبانی می کند. بنابراین بازنشر محتوای تیک تاک در بخش استوری اینستاگرام باید مدنظر برندها قرار گیرد.
بسیاری از برندها هنوز با ویژگی های تیک تاک به خوبی آشنا نیستند. بهترین راهکار برای بهبود مهارت تولید محتوا در تیک تاک امتحان امکانات مختلف اش است. هیچ معلم یا تکنیک خاصی در این میان وجود ندارد. ما به تدریج با تمرین و تکرار موفق به تولید محتواهای جذاب خواهیم شد.
4. افزودن موزیک به استوری ها
همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، اینستاگرام در طول سال های اخیر به طور مداوم امکانات بخش استوری را افزایش داده است. یکی از امکانات به نسبت تازه در این بخش افزودن موزیک به محتوای کاربران است. اکنون ما فرصت جستوجوی انواع موزیک در بخش استوری و بارگذاری آن را داریم. نکته جالب اینکه بارگذاری موسیقی به این شیوه دیگر مشکلات کپیرایت را به همراه نخواهد داشت.
شاید تنها نکته منفی درباره بخش موسیقی عدم دسترسی تمام کاربران به آن است. هنوز هم برخی از کشورها مورد پوشش بخش موزیک اینستاگرام نیستند بنابراین شاید برخی از برندها باید هنوز هم برای استفاده از این ویژگی صبر کنند. آخرین کشوری که پس از مدت ها تحت پوشش بخش موسیقی اینستاگرام درآمد، کاناداست، با این حال هنوز هم برخی از کشورها باقی مانده اند.
مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام
یافتن استیکر موسیقی در بخش استوری اینستاگرام کار دشواری نیست. فقط باید پس از انتخاب عکس یا فیلم موردنظرمان صفحه را به بالا بکشیم. سپس با انتخاب استیکر موسیقی به جستوجو از میان میلیون ها گزینه در دسترس خواهیم پرداخت. برخی از ایده های مناسب برای استفاده از بخش موسیقی استوری ها به شرح ذیل است:
• نمایش پشت صحنه کسب و کار با استفاده از موسیقی های جذاب
• پوشش خبری رویدادهای مهم در عرصه کسب و کار با استفاده از موسیقی مناسب با مراسم
• افزایش جذابیت محتوای بصری کمپین بازاریابی مان با استفاده از موسیقی
بدون تردید استفاده از موسیقی در هر حالتی جذابیت کمپین ما را افزایش خواهد داد. به همین خاطر باید پیش از بارگذاری محتوای بازاریابی به دنبال استفاده از موسیقی مناسب باشیم.
5. بارگذاری پست ها در بخش استوری
تیم فنی اینستاگرام چند سال پیش در اقدامی جالب الگوریتم طبقهبندی محتوا برای کاربران را تغییر داد. به این ترتیب دیگر محتوا براساس زمان بارگذاری در بخش فید کاربران به نمایش درنمی آید. الگوریتم اینستاگرام با بررسی گزینه های مختلف و سلیقه کاربران اقدام به شخصیسازی بخش فید برای هر کاربر می کند. این امر موجب گرایش برخی از کاربران به سوی بازنشر پست شان در بخش استوری برای جلب توجه فالوورها شده است. اگر شما به عنوان یک برند در اینستاگرام فعالیت دارید، شاید محتوای تان براساس الگوریتم تازه اینستاگرام کمتر برای مخاطب هدف به نمایش درآید بنابراین اقدام منطقی تلاش برای بازنشر محتوا در بخش استوری است. به این ترتیب کاربران نسبت به بارگذاری پست تازه از سوی ما آگاه خواهند شد.
بارگذاری محتوای بخش فید در استوری گزینه جذابی برای برندها محسوب می شود. این امر فرآیند دریافت بازخورد از مخاطب هدف را نیز ساده تر خواهد کرد. بسیاری از کاربران به دلیل نمایش کامنت شان اقدام به اظهارنظر درباره پست ها نمی کنند، با این حال در بخش استوری اوضاع متفاوت است. اگر شما علاقهمند به دریافت بازخورد مخاطب هدف هستید، باید فعالیت در بخش استوری را مدنظر قرار دهید. این امر به ساده ترین شیوه ممکن نظرات کاربران را در اختیار ما قرار می دهد.
استفاده از سرویس بازنشر محتوای بخش فید در استوری بسیار ساده است. پس از مشاهده پست موردنظر با لمس آیکون «به اشتراکگذاری» در بخش انتخاب کاربران بر روی «افزودن پست به استوری» کلیک کنید. به این ترتیب پست موردنظر در بخش استوری به نمایش درخواهد آمد. در این بخش امکان افزودن استیکر یا دیگر افزونه های مورد علاقه وجود خواهد داشت. در نهایت نیز با انتخاب گزینه بارگذاری محتوا در دسترس مخاطب خواهد بود.
برخی از ایده های مناسب برای استفاده از سرویس بازنشر پست در بخش استوری به شرح ذیل است:
• هایلایت برخی از کپشن های مهم در بخش استوری موجب افزایش بازدید کاربران می شود. نکته مهم در این میان تایپ کپشن های طولانی است. به این ترتیب مخاطب امکان مطالعه کپشن بدون نیاز به مراجعه به پست را نیز خواهد داشت.
• برجستهسازی محتوای بصری جذاب و منحصر به فرد در بخش استوری اهمیت ویژه ای دارد. بدون تردید هر برندی با تلاش زیاد در زمینه تولید محتوای بصری متفاوت تمایل به جلب نظر مخاطب هدف دارد بنابراین باید از بخش استوری نهایت بهرهبرداری را کرد.
6. تعامل با طرفدارهای بزرگ برندمان
تمام برندها در تلاش برای افزایش دامنه مخاطب هدف شان هستند. این امر نیازمند توجه بیشتر به طرفدارهای برند و نمایش نحوه تعامل مان با افراد علاقهمند به کسب و کارمان است. هرچه تعامل ما با طرفدارهای مان بهتر باشد، انگیزه سایر کاربران برای توجه بیشتر به ما افزایش خواهد یافت. اشتباه برخی از برندها در زمینه بازاریابی تلاش مداوم برای جلب نظر مخاطب تازه بدون توجه به حفظ طرفدارهای فعلی است. به این ترتیب آنها مدام در حال از دست دادن طرفدار هستند.
حفظ طرفدارهای برند در دنیای بازاریابی از جلب نظر مخاطب تازه سخت تر است بنابراین ما باید برنامه ای ویژه برای تعامل با طرفدارهای برندمان داشته باشیم. در غیر این صورت هر لحظه امکان تبدیل طرفدارهای مان به مشتریان رقبا خواهد بود.
اینستاگرام اخیرا در بخش دایرکت تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده است. یکی از نکات مهم در این زمینه تقسیمبندی این بخش به دو گروه «عمومی» و «اولیه» است. پیام های فالوورهای ما بیشتر در بخش اولیه به نمایش درمی آید، مگر اینکه برند ما نیز آنها را فالو کرده باشد. توجه به این بخش برای تعامل بهتر با طرفدارهای برند اهمیت دارد. امروزه اغلب کاربران تمایل به تگ کردن برندها در استوری های شان دارند. ما با بازنشر برخی از چنین محتواهایی یا حتی واکنش مناسب به آنها امکان جلب نظر طرفدارها را خواهیم داشت. بدون تردید درج پیام محبتآمیز برای طرفدارهای برندمان هیچ سختیای ندارد. با این حال بعضی از برندها در همین زمینه نیز تنبلی نشان می دهند. ما باید برای موفقیت در عرصه بازاریابی به فکر ایجاد تغییرات اساسی باشیم. استراتژی های بازاریابی بسیاری از برندها از مدت ها قبل تاریخ مصرف گذشته است بنابراین تقریبا تمام برندها باید به فکر به روز رسانی استراتژی های شان باشند.
نکته جالب درباره تعامل با طرفدارهای برند از طریق واکنش به محتوای آنها پیرامون برندمان توجه به سیستم های مجهز به هوش مصنوعی است. این سیستم ها فرآیند تعامل با مخاطب هدف را بسیار ساده کرده اند. به این ترتیب فرآیند پاسخگویی به مخاطب هدف به طور کاملا خودکار روی خواهد داد.
آگاهی از فالوورهایی با بیشترین تعامل با برندمان همیشه جذابیت خاص خود را دارد. این امر به ما فرصت مناسب برای تعامل بهینه با آنها را می دهد. اگر به بخش صفحه اصلی اکانت تان در اینستاگرام مراجعه کنید، امکان مشاهده اکانت های برتر در این بخش از نظر تعامل با برندمان وجود خواهد داشت. این امر فرصت طلایی برای قدردانی از تلاش ها و زحمات طرفدارهای برتر برندمان ایجاد می کند.
اشتباه برخی از برندها در زمینه تعامل با طرفدارها تلاش برای تشکر از آنها با هدیه های گرانقیمت است. گاهی اوقات صرف اظهارنظر محبتآمیز نیز برای تعامل بهینه با مخاطب هدف کافی خواهد بود بنابراین ما به جای صرف هزینه های کلان باید به فکر یافتن ایده های کاربردی باشیم. فقط در این صورت امکان تعامل سازنده با مخاطب هدف وجود دارد.
7. ساخت فیلترهای واقعیت افزوده برای برندمان
یکی از به روز رسانی های جذاب اینستاگرام در بخش عکاسی مربوط به فیلترهای واقعیت افزوده است. این فیلترها بیشتر در بخش سلفی امکان استفاده از شکلک ها یا تغییر در محیط واقعی را فراهم می کند. برخی از برندها برای تعامل بیشتر با مخاطب هدف اقدام به ساخت چنین فیلترهایی می کنند. به این ترتیب مخاطب هدف با بارگذاری محتوای دارای فیلتر ما به طور مستقیم تبلیغ برندمان را خواهد کرد. نکته مهم در این میان تلاش برای ساخت فیلترهای مورد علاقه کاربران است، در غیر این صورت هیچ تعاملی از سوی کاربران نخواهیم داشت.
اگر به دنبال ایده های مناسب برای ساخت فیلتر هستید، نگاهی به وضعیت برندهای بزرگ داشته باشید. این امر ایده های جذابی در اختیار ما قرار خواهد داد. به این ترتیب ما فرصت کافی برای تعامل با آنها را خواهیم داشت. بسیاری از برندها علی رغم بودجه مناسب برای بازاریابی از نظر دستیابی به ایده های جذاب عملکرد منفی دارند. این امر به سادگی با بررسی و ارزیابی وضعیت فعالیت رقبا حل خواهد شد. منظور من در این بخش تقلید صرف از رقبا نیست؛ بلکه الگوبرداری از آنها برای بهبود وضعیت بازاریابی مان است.
وقتی برند ما فیلترهای مخصوص اش را طراحی کرد، در صفحه اصلی اکانت قابل دسترسی خواهد بود. توصیه من برای آشناسازی مخاطب هدف با فیلترهای موردنظر استفاده از آنهاست. انتخاب برخی از کارمندان یا حتی مشتریان برای تهیه محتوای مناسب با استفاده از فیلترهای موردنظر منطقی به نظر می رسد. به این ترتیب مخاطب هدف با فیلترهای ساخت برندمان آشنا خواهد شد.
فناوری واقعیت افزوده در طول چند سال اخیر بسیاری از بخش های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. حوزه بازاریابی نیز در همین حیطه قرار دارد بنابراین ما باید بهترین استفاده ممکن را از این فناوری تازه ببریم.
8. آشنایی با IGTV
اینستاگرام تا مدت ها فقط از ویدئوهای 15 ثانیه ای پشتیبانی می کند. سپس نوبت به بارگذاری ویدئوهای 60 ثانیه ای رسید. ایده تیم فنی اینستاگرام برای جلب نظر بلاگرهای حرفه ای طراحی تلویزیون مخصوص اش تحت عنوان IGTV بود. به این ترتیب کاربران امکان بارگذاری محتوای ویدئویی تا 60 دقیقه را پیدا کرده اند. این امر از نقطه نظر بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. ساخت پادکست یکی از ایده های جذاب بازاریابی محسوب می شود. تا پیش از این برندها باید لینک مراجعه به بخش پادکست در سایت شان را بارگذاری می کردند، با این حال اکنون امکان بارگذاری مستقیم پادکست برای برندها فراهم شده است. این امر پیشرفت قابل توجهی برای برندها از نقطه نظر بازاریابی محسوب می شود.
استفاده از بخش IGTV بسیار ساده است. نکته مهم در این میان ایدهپردازی مناسب برای بهرهمندی از بیشترین توجه مخاطب هدف است. امروزه بسیاری از برندها اقدام به تولید پادکست یا بارگذاری محتوای طولانی در اینستاگرام می کنند. این امر در صورت فقدان ایده ای جذاب هیچ نتیجه عملی برای برندها در پی نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: راهکارهای بازاریابی بهتر در اینستاگرام
اگر شما ایده جذابی برای تولید پادکست دارید، اما هیچگاه امکانات لازم برای دست به کار شدن از سوی اینستاگرام وجود نداشت، اکنون باید به سرعت ایده تان را عملی کنید. در غیر این صورت رقبا به سرعت توجه مخاطب را جلب خواهند کرد.
9. خود را از سلطه لایک رها کنید
اینستاگرام پس از حذف بخش لایک برای برخی از کشورها، همانند کانادا، در تلاش برای گسترس این امر به سراسر دنیاست. بر این اساس دیگر تعداد لایک های پست ها برای مخاطب هدف به نمایش درنخواهد آمد. این امر فرصت مناسبی برای برندها به منظور رهایی از سلطه لایک هاست. بسیاری از برندها در زمان طراحی محتوا فقط به دنبال دریافت لایک بیشتر هستند. این امر موجب کاهش جذابیت کمپین موردنظر برای مخاطب هدف می شود بنابراین شاید زمان رهایی از سلطه لایک در زمینه بازاریابی فرا رسیده باشد.