بازاریابی تاثیرگذار (Influencer Marketing) یکی از الگوهای رایج و مورد علاقه برندها در طول یک دهه اخیر محسوب می شود. امروزه اغلب برندها بدون استفاده از این شیوه توانایی جلب نظر مخاطب هدف و فروش بیشتر در حوزه کسب و کار را ندارند. براساس گزارش موسسه اینفلوئنسر مارکتینگ هاب، 92درصد از آژانس های بازاریابی تاثیرگذاری این شیوه را تایید کرده اند. به این ترتیب ما با شیوه ای موثر و در عین حال تازه مواجه هستیم. این الگوی بازاریابی در طول یک دهه اخیر رشد و توسعه یافته است. تفاوت اصلی آن با الگوی بازاریابی سلبریتی محور میزان تخصص و مهارت بیشتر اینفلوئنسرها در حوزه کسب و کار و دامنه محدودتر مخاطب شان است. وقتی ما اقدام به همکاری با یک سلبریتی در سطح جهانی می کنیم، میزان تاثیرگذاری وی به اندازه افراد دارای مهارت نیست. همچنین بسیاری از افراد تبلیغات با حضور سلبریتی ها را باورپذیر نمی دانند. به این ترتیب برند ما با هزینه کلان در این حوزه توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهد داشت.
اگرچه الگوی بازاریابی تاثیرگذار در طول سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است، اما هنوز هم تردید های بسیار زیادی در ارتباط با آن وجود دارد. دلیل اصلی این تردید ناآشنایی برندها با شیوه های استفاده از این الگو است. بی شک آگاهی از نحوه استفاده درست از یک الگوی بازاریابی در ذهنیت ما نسبت به آن تاثیر خواهد گذاشت. در این مقاله هدف اصلی بررسی مزیت های کمتر شناخته شده الگوی بازاریابی تاثیرگذار است. در ادامه به شش حقیقت پنهان در این حوزه خواهیم پرداخت.
1. تاثیرگذاری بیشتر اینفلوئنسرها
شیوه های بازاریابی سنتی برای ده های متمادی حوزه بازاریابی را در اختیار خود داشته اند. این امر موجب ایجاد عادت استفاده از آنها شده است. بی تردید در چنین شرایطی تلاش برای استفاده از شیوه ای تازه تر بسیار دشوار خواهد بود. یکی از نکات مهم در زمینه افزایش انگیزه برندها برای استفاده از شیوه های تازه تر تغییرات دنیای فناوری در طول دو دهه اخیر است. امروزه با تغییر سبک زندگی و عادت های مشتریان امکان استفاده از شیوه های سنتی بازاریابی وجود ندارد. در یک کلام، تاثیرگذاری شیوه های سنتی به شدت کاهش یافته است بنابراین جست وجوی برندها برای یافتن الگوهای بازاریابی جدید امری طبیعی خواهد بود.
مطلب مرتبط: استفاده بهینه از بازاریابی تاثیرگذار با 6 تکنیک طلایی
یکی از دغدغه های اصلی برندها در دو دهه اخیر افزایش سطح باورپذیری محتوای بازاریابی شان بوده است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد کرده است. وقتی مشتریان تبلیغات ما را باور نمی کنند، شانس مان برای تعامل عمیق با آنها و در ادامه فروش محصولات کاهش خواهد یافت. جلب اعتماد مشتریان در دوره کنونی بسیار دشوار شده است. در این میان برندها دیگر امکان اتکا به شیوه های قدیمی از جمله ساخت تبلیغات با حضور سلبریتی های مختلف را ندارند. به این ترتیب نیاز به نسل تازه ای از افراد مورد اعتماد مشتریان است. این نسل تازه همان افراد تاثیرگذار هستند. افراد تاثیرگذار به دلیل مهارت و شهرت نسبی در حوزه مشخصی از کسب و کار اعتماد مخاطب را پشت سرشان دارند بنابراین همکاری برندها با این اینفلوئنسرها مزیت های بسیار بیشتری در پی دارد.
هزینه های همکاری با افراد تاثیرگذار بسته به نوع کسب و کار و دامنه شهرت فرد مورد نظر متغیر است. برخی از برندهای بزرگ امکان صرف بودجه ای چند میلیون دلاری برای حوزه بازاریابی را دارند. مزیت اصلی همکاری با اینفلوئنسرها عدم نیاز به بودجه کلان، مگر در صورت شهرت بسیار بالای فرد تاثیرگذار است. به این ترتیب ما بدون نیاز به صرف هزینه های کلان موفق به جلب همکاری اینفلوئنسرهای باتجربه و خوشنام خواهیم شد.
وقتی از الگوهای بازاریابی صحبت می کنیم، باید به بحث بازگشت سرمایه گذاری (Return Of Investment) برندها نیز اشاره شود. براساس گزارش موسسه HubSpot در این زمینه عملکرد الگوی بازاریابی تاثیرگذار به مراتب بیشتر از الگوهای دیگر است بنابراین در عمل ما با صرف هزینه کمتر امکان دسترسی به نتیجه بهتر را خواهیم داشت.
2. ضرورت ارتباط حوزه تخصصی اینفلوئنسرها با کسب و کارمان
اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای همکاری با اینفلوئنسرها براساس میزان شهرت شان است. بدون شک برند ما قصد جلب نظر تمام مشتریان حاضر در یک حوزه را ندارند. به همین خاطر ما باید به مهارت و تخصص افراد بیشتر از شهرت شان توجه کنیم. تفاوت اصلی الگوی بازاریابی تاثیرگذار با سلبریتی محور نیز دقیقا در همین نکته نهفته است. برندها به هنگام تصمیم گیری برای همکاری با یک اینفلوئنسر نباید به میزان فالوورهای وی توجه کنند. وی حتی اگر میلیون ها فالوور نیز داشته باشد، در صورت عدم مهارت و تخصص در حوزه موردنیاز ما نباید مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت میزان باورپذیری کمپین برندمان به شدت کاهش خواهد یافت.
توصیه من در این بخش اطمینان از تخصص فرد موردنظر در حوزه کسب و کارمان است. همچنین ارائه محصول موردنظر به اینفلوئنسر پیش از ضبط ویدئو برای کمپین بازاریابی ضروری خواهد بود. به این ترتیب اینفلوئنسر موردنظر امکان آشنایی بیشتر با محصول ما را خواهد یافت. یکی از افراد موفق در زمینه یافتن اینفلوئنسرهای مناسب برای بازاریابی جاش الیزتکس، موسس و مدیرعامل برند اسنو، است. جاش یکی از کارآفرینان مطرح در حوزه تبلیغات است. در مصاحبه ایمیلی که با وی داشته ام، وی بر روی همکاری بلندمدت با اینفلوئنسرها تاکید داشت: «همکاری مناسب با افراد درست در زمینه بازاریابی به برندهای کوچک امکان رشد و فعالیت بهتر را می دهد. بسیاری از برندها در زمینه یافتن همکار مناسب دچار مشکل هستند. این امر به دلیل ناتوانی برندها در زمینه تعیین معیارهای درست برای همکاری با اینفلوئنسرها یا دیگر افراد مهم در حوزه بازاریابی روی می دهد. تاثیرگذاری همکاری با اینفلوئنسرها فقط در صورت تداوم برای مدت زمانی طولانی به چشم می آید. به همین خاطر ما باید در انتخاب طرف مقابل نهایت دقت را به خرج دهیم.»
اگر یک برند به طور مداوم اینفلوئنسر مورد نظرش را تغییر دهد، میزان اعتماد مخاطب هدف به آنها بسیار کاهش می یابد بنابراین پیش از هرگونه تصمیم گیری در زمینه همکاری با افراد تاثیرگذار تمام جوانب کار را بسنجید.
3. دسترسی بهتر میکرواینفلوئنسرها به مخاطب هدف
بهترین شیوه برای دسترسی به مخاطب هدف همکاری با میکرواینفلوئنسرهاست. وقتی از میکرواینفلوئنسر صحبت می کنیم، منظور افراد تاثیرگذار در مقیاس خرد و بر روی دامنه بسیار محدود و تخصصی از مشتریان است. به این ترتیب ما فرصت جلب نظر مشتریان در ریزترین حوزه های کسب و کار را نیز خواهیم داشت. یکی از مزیت های اصلی همکاری با میکرواینفلوئنسرها امکان جلب نظر مشتریان سخت پسند است. برخی از برندها در زمینه تعامل با مشتریان با دسته از خریداران بیش از حد سختگیر مواجه می شوند. تعامل با این دسته از مشتریان بدون استفاده از میکرواینفلوئنسرها امکان پذیر نیست.
مطلب مرتبط: 9 توصیه برای خلق کمپین بازاریابی تاثیرگذار
یکی از برندهای موفق در زمینه استفاده از میکرواینفلوئنسرها دانکین دوناتز است. این برند در طول سال های اخیر از طریق همکاری با این دسته از افراد تاثیرگذار موفق به جلب نظر دامنه وسیعی از مشتریان شده است. تفاوت عملکرد دانکین دوناتز با برندها و کسب و کارهای کوچک امکان تعامل همزمان با چندین فرد تاثیرگذار است. دلیل این امر بودجه فراوان این برند و دامنه گسترده فعالیتش است بنابراین با توجه به این شرایط استفاده از چند میکرواینفلوئنسر در کنار هم برای آنها فراهم شده است.
نکته جالب درباره استفاده برند دانکین دوناتز از الگوی بازاریابی مبتنی بر همکاری با میکرواینفلوئنسرها دستیابی به رکورد فروش 300 میلیون دلاری قهوه در ایالات متحده بود. با توجه به این آمار فروش استفاده از شیوه موردنظر برای اغلب برندها ضروری است.
4. اهمیت اعتبار و اصالت
در حوزه بازاریابی تاثیرگذار اعتبار و اصالت حرف اول را می زند. بسیاری از برندها به این نکته توجه کافی ندارند بنابراین اغلب هزینه های خود را به صرف هزینه بیشتر برای جلب همکاری افراد تاثیرگذار اختصاص می دهند. اگر برند ما نسبت به محتوای تولیدی اینفلوئنسر موردنظر توجه کافی نداشته باشد، اعتبارش به شدت در معرض خطر قرار می گیرد. ما باید همیشه نسبت به اعتبار برندمان حساس باشیم. این امر نظارت بر تمام فعالیت های اینفلوئنسر موردنظر را ایجاب می کند. متاسفانه برخی از افراد تاثیرگذار به جای تولید محتوای منحصر به فرد برای هر برند اقدام به تقلید صرف از دیگران می کنند. نتیجه این امر ناتوانی برند ما در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
بی تردید هیچ برندی اعتبارش را آسان به دست نیاورده است. به همین خاطر ما باید اقدام به همکاری با افراد تاثیرگذار مشخصی کنیم. اینکه اینفلوئنسر موردنظر عمیقا به محصول ما اعتقاد و باور داشته باشد، نکته مهمی محسوب می شود. در غیر این صورت کمپین بازاریابی ما منجر به فروش بیشتر نخواهد شد.
برند بوتیا، فعال در زمینه ارائه رژیم های لاغری، در سال 2016 اقدام به همکاری با اسکات دیسیک، یکی از اینفلوئنسرهای پرطرفدار در اینستاگرام، کرد. متاسفانه در طول این همکاری اسکات به جای تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد صرفا به کپی از دیگران پرداخت. به این ترتیب همکاری موردنظر در نهایت به شکست انجامید. ما به عنوان یک برند باید همیشه بر روی کار همکاران، در اینجا اینفلوئنسر، تمرکز داشته باشیم. به این ترتیب در صورت مشاهده هرگونه نقطه ضعف یا اشتباهی هشدارهای ما نقش مهمی در بهبود کیفیت کلی کمپین خواهد داشت.
5. اهمیت انتخاب پلتفرم مناسب
امروزه به لطف توسعه فناوری شبکه های اجتماعی پرتعدادی در دسترس کاربران قرار دارد. تا همین یک دهه پیش فیس بوک و توییتر تنها گزینه های مطرح برای بازاریابی برندها محسوب می شد، با این حال اکنون ماجرا به طور کلی متفاوت شده است. برندها توانایی جلب اعتماد و توجه مخاطب هدف با فعالیت در شبکه های اجتماعی مناسب با ماهیت کسب و کارشان را پیدا کرده اند. بی تردید انتخاب یک پلتفرم برای فعالیت بازاریابی تصادفی نیست. اغلب برندها در این زمینه از تیم تحقیق و توسعه شان استفاده می کنند. اگر شما به عنوان یک برند کوچک توانایی راه اندازی این بخش را ندارید، تلاش برای آگاهی از وضعیت کلی مخاطب هدف ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: 10 نکته مهم بازاریابی تاثیرگذاری در سال جدید
اغلب برندها به هنگام صحبت از بازاریابی تاثیرگذار به سراغ اینستاگرام می روند. این امر به دلیل شهرت و محبوبیت بالای اینستاگرام است. نکته مهم در این میان ضرورت تحقیق درباره پلتفرم مناسب برای برندمان است. امروزه یوتیوب، تیک تاک، اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و بسیاری از گزینه های دیگر در دسترس ما قرار دارد، بنابراین عجله بیش از حد در این زمینه نتیجه مناسبی برای برند ما به همراه نخواهد داشت.
خوشبختانه امروزه آگاهی از پلتفرم مناسب برای فعالیت بازاریابی چندان دشوار نیست. اغلب شبکه های اجتماعی آمارهای تحلیلی از کاربران شان در اختیار برندها قرار می دهند. به این ترتیب ما فرصت انتخاب درس و هوشمندانه را خواهیم داشت.
یکی از نکات مهم در زمینه انتخاب پلتفرم برای بازاریابی تاثیرگذار توجه به وبلاگ نوسیس است. امروزه بلاگرهای بسیار زیادی در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند. اگر زمینه فعالیت برند ما در حوزه هایی مانند آشپزی است، توجه به وبلاگ نویسی ضروری خواهد بود. مزیت استفاده از وبلاگ امکان بیان نکات عمیق و طولانی است. مخاطب وبلاگ ها نیز به طور معمول حوصله بیشتری برای مطالعه متن های طولانی دارند.
6. کیفیت حرف اول و آخر را می زند
شرکت های جوان و تازه تاسیس، به ویژه در حوزه فروش آنلاین، دارای بودجه های محدودتری هستند. این امر به دلیل شرایط خاص فعالیت آنها روی می دهد. درست به همین خاطر اغلب شرکت های تازه تاسیس علاقه مند به استفاده از الگوی بازاریابی تاثیرگذار هستند. یکی از اشتباهات برندهای دارای بودجه محدود جست وجو برای ارزان ترین نرخ همکاری با اینفلوئنسرهاست. این امر به طور معمول موجب همکاری با اینفلوئنسرهای مبتدی یا افراد سودجو می شود. توصیه من تلاش برای پس انداز بیشتر در مدت زمانی طولانی و سپس همکاری با یک اینفلوئنسر کارکشته است. به هر حال در دنیای بازاریابی و به ویژه بازاریابی تاثیرگذار کیفیت عملکرد ما اهمیت بسیار زیادی دارد.
برخی از برندها در تلاش برای کاهش هزینه های جاری شان به همکاری با برخی از اینفلوئنسرها تازه کار می پردازند. این امر در عمل نتیجه چندان مناسبی برای آنها به همراه نخواهد داشت بنابراین توصیه من تلاش برای پس انداز بیشتر و در صورت امکان استفاده از وام های مختلف برای جلب نظر اینفلوئنسرهای کارکشته و دارای مهارت است. این امر شاید در ابتدا فشار بسیار زیادی بر روی برند ما ایجاد کند، اما توانایی برندمان در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: تمرکز بر تأثیرگذار نامناسب؛ مشکل اصلی بازاریابی تأثیرگذار
بدون شک بازاریابی تاثیرگذار یکی از ترندهای برتر در دهه پیش رو خواهد بود. بهره مندی از مزایای این شیوه در گرو شناخت درست و استفاده اصولی از آن است. با توجه به نکات مورد بحث در این مقاله امکان بهره مندی بهتر از الگوی بازاریابی تاثیرگذار فراهم خواهد شد.