حتی بهترین برندهای دنیا نیز در زمینه خدمات مشتریان گاهی اوقات دچار اشتباه می شوند. در این میان موفقیت به برندی تعلق می گیرد که تعداد اشتباهاتش در تعامل با مشتریان را به حداقل برساند. درست گرفتن از اشتباهات قبلی و تلاش برای رفع شان در آینده یکی از مهم ترین نکاتی است که به شما امکان ارتقای کیفیت خدمات مشتریان را می دهد.
اگر شما همیشه به هنگام ارائه خدمات مشتریان دچار احساسات شدید شده یا فشار بیش از اندازه ای بر روی مشتریان وارد می کنید، به احتمال زیاد خیلی سریع در این حوزه با شکست رو به رو خواهید شد. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از رایج ترین اشتباهات خدمات مشتریان در میان برندهاست. این امر به شما برای ارائه خدمات مناسب با مشتریان و جلب رضایت شان کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از مهم ترین اشتباهات این حوزه را مرور خواهیم کرد.
اعمال فشار بیش از اندازه بر مشتریان
تلاش برای ارائه خدمات مشتریان به هر خریداری همیشه ایده بدی خواهد بود. شما باید اول از همه نسبت به علاقه فرد موردنظر برای دریافت خدمات آگاه شوید، در غیر این صورت بیش از آنکه سرویس ارزشمندی برای مشتریان فراهم کنید، مزاحم شان خواهید شد. بسیاری از برندها توانایی درک این نکته مهم را نداشته و در عمل تبدیل به برندهایی همیشه مزاحم برای مشتریان می شوند.
مطلب مرتبط: مدیریت خدمات مشتریان فراتر از حداقل ها
شما برای ارائه خدمات تان باید تا زمان بروز یک مشکل برای مشتریان و تمایل شان برای ارتباط با خود صبر کنید، در غیر این صورت وجهه غیرحرفه ای از خودتان به اشتراک خواهید گذاشت. این امر مشتریان را همیشه ناراضی نگه داشته و در صورت بروز مشکلی برای شان هم دیگر به سراغ تان نخواهند آمد.
تعیین قیمت های بسیار بالا
آیا حق همیشه با مشتریان است؟ پاسخ به این پرسش بستگی به شرایط شما دارد. با این حساب اگر مشتریان رفتار غیرمنطقی از خودشان نشان دادند، شما اجباری برای ارائه خدمات تان به آنها ندارید. برخی از برندها برای ارائه خدمات مشتریان به طور حرفه ای سطح مشخصی از قیمت را تعیین می کنند. این امر شاید عجیب باشد، اما برای خدمات باکیفیت امری ضروری محسوب می شود. در این میان شما نباید به خاطر درخواست های مشتریان برای بهره مندی از خدمات رایگان در فعالیت تان اختلالی ایجاد کنید. این امر وجهه حرفه ای کسب و کار شما را به طور قابل ملاحظه ای خدشه دار خواهد کرد.
مهم ترین مسئله درباره ارائه خدمات مشتریان در قالب سطح قیمت مشخص مربوط به رعایت انصاف است. اگر شما سطح بالایی از قیمت را برای خدمات تان در نظر بگیرید. به احتمال زیاد کمتر کسی از آن استفاده خواهد کرد. این امر جذابیت های برندتان برای مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بنابراین باید به دنبال همکاری با مشتریان به طور حرفه ای و به دور از تعیین قیمت های بالا باشید.
ناتوانی در تامین انتظارات مشتریان
خدمات شما باید تا حد زیادی انتظارات مشتریان را برآورده سازد، در غیر این صورت خیلی سریع شهرت کسب و کارتان بر باد خواهد رفت. امروزه مشتریان با دسترسی به شبکه های اجتماعی خیلی زود نسبت به وضعیت برندهای مختلف اظهار نظر می کنند. با این حساب هرگونه اشتباه و خطایی از سوی برند شما به سرعت در بازار دست به دست خواهد شد. این امر حتی امکان از بین رفتن تمام اعتبار و شهرت شما را نیز به همراه دارد. بنابراین باید در زمینه تعامل با مشتریان همیشه سطح انتظارات شان را مدنظر قرار دهید.
مهم ترین نکته در بروز نارضایتی در میان مشتریان تعهدات بسیار سنگین برندها و سپس ناتوانی شان برای اجرای آنهاست. توصیه ما در این بخش پرهیز از ارائه چنین تعهداتی است. به این ترتیب فشار بیش از اندازه ای بر روی کسب و کار شما برای تامین انتظارات مشتریان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: آیا کسب و کار ما آماده موج افزایش انتظارات پیرامون خدمات مشتریان هست؟
تلاش بی فایده برای خدمات مشتریان
تلاش های شما باید برای مشتریان کاربردی باشد، در غیر این صورت خدمات تان به درد هیچ کس نخواهد خورد. نظرخواهی از مشتریان درباره خدمات موردنظرشان و سپس ساماندهی این بخش ایده مناسبی خواهد بود. شما با چنین کاری دست کم فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. همچنین دیگر کوهی از نارضایتی پشت سر برندتان نخواهد بود. با این حساب قبل از شروع به کار در زمینه خدمات مشتریان حتما به طور مستقیم از خریداران تان نظرخواهی نمایید.