اخیرا ویدئو هایی از افراد مشهور منتشر شده است که در نگاه اول نمی توان متوجه تقلبی بودن آن شد. این امر دقیقا تکنولوژیای است که به آن دیپ فیک گفته می شود. درواقع با این تکنولوژی جدید، افراد می توانند چهره و صدای فردی دیگر را برای خود استفاده کنند. این امر باعث شده است تا بسیاری از افراد جهان با تردیدهایی مواجه شده و رشد بدون کنترل آن را تهدیدی برای آینده تلقی کنند. اگرچه از این تکنولوژی در صنعت سینما استفاده های سودمندی می شود، با این حال نمی توان کتمان کرد که می تواند مورد استفاده افراد سودجو و هکرها نیز قرار گیرد.
برای مثال با استفاده از این تکنولوژی به سادگی می توان یک خبر جعلی را در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی منتشر کرد که با توجه به سرعت فوقالعاده بالای نشر اخبار و دست به دست شدن مطالب، این امر یک فاجعه بزرگ محسوب می شود. با این حال این امر تنها یکی از مواردی محسوب می شود که می تواند مورد استفاده سودجویان قرار گیرد.
لینک تماشای ویدئو : https://youtu.be/NbedWhzx1rs
در رابطه با تاریخچه آن اگرچه نظرات مختلفی وجود دارد، با این حال قابل اعتمادترین را باید به واسطه دانشجویی به نام ایان گودفو دانست که هماکنون در شرکت اپل مشغول به فعالیت است. در حال حاضر نیز اپلیکیشن Zao امکان انجام این کار را در دسترس همگان قرار داده است که با توجه به اعتراضات گسترده، امکان استفاده آزاد از چهره افراد مشهور جهان را حذف کرده است. درواقع تکنولوژی-ای که در ابتدا تصور می شد که به مانند Madlipz که در آن می توان صدای خود را بر روی کلیپ های مختلف قرار داد، به عنوان یک سرگرمی جهانی خواهد بود، در حال حاضر به یکی از بزرگ ترین نگرانی ها در زمینه تکنولوژی تبدیل شده است. با این حال با توجه به این امر که نحوه استفاده از هر چیز مرز میان خوب و یا بد بودن آن را مشخص خواهد کرد و نمی توان عملا درها را بر روی یک تکنولوژی جدید بسته نگه داشت، باید منتظر بمانیم که غولهای تکنولوژی و سیاست مدارها از سراسر جهان چگونه آن را مدیریت خواهند کرد.
برای مثال توییتر، نخستین شبکه اجتماعی محسوب می شود که مقابله با این اقدامات را در دستور کار خود قرار داده است. سیاست مدیران ارشد توییتر اینگونه است که در کنار چنین ویدئو هایی یک برچسب را قرار میدهند که جعلی بودن آنها مشخص شده و از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. با این حال با توجه به این امر که تمام جهان درگیر این چالش جدید خواهد بود، تنها فعالیت-های جداگانه نمی تواند پاسخگو باشد. به همین خاطر نیز شرکت های مختلفی نظیر آمازون و فیسبوک در تلاش برای همکاری در راستای کاهش اثرات مخرب این تکنولوژی هستند. با این حال با توجه به این امر که هنوز راه حل های مختلف به مرحله اجرا در نیامده است، توصیه می شد تا از باور کردن سریع ویدئو ها خودداری کرده و با انتشار سریع آنها، به اهداف سودجویان کمک نکنید.