امروزه بسیاری از مردم به طور مداوم وضعیت لیگ های ورزشی را دنبال می کنند. در این میان تفاوتی میان ورزش های مختلف نیست. اگرچه برخی از ورزش ها در کشورهای مشخصی دارای هواداران بسیار بیشتری است بنابراین کسب درآمد بیشتر تیم ها و ورزشکاران چنین ورزش هایی امری طبیعی خواهد بود. شاید در نگاه نخست بسیاری از افراد فوتبال را نخستین ورزش پرطرفدار در سراسر جهان قلمداد کنند. این امر به دلیل رواج گسترده فوتبال امری طبیعی است، با این حال در بسیاری از کشورهای جهان ورزش های دیگر دارای شهرت بیشتر هستند. ایالات متحده یکی از کشورهای مذکور است. در این کشور ورزش های فوتبال آمریکایی، بسکتبال و بیسبال به مراتب شهرت بیشتری در مقایسه با فوتبال یا هر ورزش دیگری دارد. وقتی مردم یک کشور تمایل بالایی به یک حوزه ورزشی دارند، حضور پررنگ برندها در زمینه حمایت مالی از تیم ها و همکاری تبلیغاتی با آنها طبیعی خواهد بود. لیگ NFL بخش قابل توجهی از درآمدش را اینگونه کسب می کند. به این ترتیب سالانه میلیاردها دلار درآمد تبلیغاتی به جیب این لیگ و تیم هایش می رود.
بدون شک موفقیت در زمینه بازاریابی محتوایی در لیگ NFL دشواری های خاص خود را دارد. این امر موجب نگرانی برخی از برندها نسبت به همکاری تجاری با تیم های بزرگ این لیگ می شود. نکته مهم در این میان توجه به شیوه فعالیت موفق این لیگ در زمینه بازاریابی است. امروز مسابقات لیگ NFL در سطح جهانی مشاهده می شود. این امر بیانگر توسعه قابل توجه این ورزش در سراسر دنیاست. بخش قابل توجهی از این توسعه مدیون فعالیت های بازاریابی محتوایی مدیران لیگ است بنابراین امکان یادگیری برخی از نکات کاربردی از شیوه عملکرد بازاریابی محتوایی لیگ NFL وجود دارد.
امروزه بازاریابی محتوایی فقط مخصوص برندهای تجاری نیست. سازمان ها و شرکت های عادی نیز امکان بهره مندی از این فرصت را دارند. جالب اینکه برخی از سازمان های دولتی نیز در عمل برای توسعه جایگاه شان نزد مردم اقدام به استفاده از تکنیک های بازاریابی می کنند.
درس های بازاریابی محتوایی از لیگ NFL
بدون تردید لیگ NFL یک برند کوچک محسوب نمی شود. این برند در سطح جهانی طرفدارهای بسیار زیادی دارد. به همین خاطر توجه به شیوه فعالیتش در زمینه بازاریابی محتوایی اهمیت بالایی خواهد داشت. اگر عملکرد یک برند، در اینجا فدراسیون یک شاخه ورزشی، مطابق با سلیقه و میل مخاطب هدف نباشد، نارضایتی موردنظر به سرعت بیان خواهد شد بنابراین در اینجا هیچ تعارفی وجود ندارد. موفقیت لیگ NFL در جلب نظر مخاطب هدف بیانگر استفاده از تکنیک ها و شیوه های تاثیرگذار است. در ادامه برخی از این تکنیک ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی محتوا در چیست؟
1. اهمیت محتوای کوتاه و دلنشین
تولید محتوای بازاریابی دشواری های خاص خود را دارد. آگهی از سلیقه مشتریان مهم ترین چالش پیش روی برندها محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از برندها حوصله کافی برای شناخت دقیق مخاطب هدف شان را ندارند بنابراین بدون توجه به نکات جانبی اقدام به طراحی کمپین می کنند. نتیجه چنین کمپین هایی پیش از اجرا نیز قابل پیش بینی است. درست به همین خاطر بسیاری از برندها در عمل با شکست های عجیب و غریبی مواجه می شوند.
امروزه مخاطب هدف حوصله محتوای طولانی را ندارد بنابراین شناخت ما از مخاطب هدف باید مطابق با این اصلی کلی باشد. هرچه محتوای ما کوتاه تر باشد، شانس جلب نظر مخاطب برای ما بیشتر خواهد شد. تیم بازاریابی لیگ NFL این نکته را به خوبی درک کرده است. تمام فعالیت این برند در شبکه های اجتماعی در قالب پیام هایی کوتاه و تاثیرگذار ارائه می شود. به این ترتیب مخاطب در عین توجه مطلوب به محتوای کوتاه از آن لذت نیز می برد. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر محتوای ما فقط کوتاه باشد، امکان جلب نظر مخاطب فراهم نخواهد شد بنابراین ما باید ایده های جذاب مان را با حفظ تاثیرگذاری شان کوتاه و فشرده سازیم.
یکی از نکات مهم در زمینه کسب موفقیت در بازاریابی محتوایی تعریف مخاطب هدف ایده آل برندمان است. وقتی ما مخاطب ایده آل مان را تعریف می کنیم، امکان جلب نظر مخاطب به شیوه ای ساده تر را خواهیم داشت. بدون شک تمام مخاطب های یک بازار مشتری هدف ما نیستند بنابراین باید هزینه های بازاریابی مان را دقیق کنیم. این امر شامل استفاده درست از اطلاعات جزئی برای جلب نظر مخاطب هدف مان است. نکته مهم در اینجا ایجاد تعادل میان کاربرد نکات جزئی و حفظ اختصار محتوای مان است. البته در اینجا منظور من فقط محتوای متنی نیست. امروزه الگوی بازاریابی محتوایی از فرمت های مختلفی پشتیبانی می کند. به این ترتیب ما باید خلاقیت زیادی در زمینه انتخاب فرمت محتوایی کمپین مان به خرج دهیم.
2. اندکی سرگرمی هرگز بد نیست
تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه به منظور جلب نظر وی برای خرید صورت نمی گیرد. اگر نگاهی به محتوای بازاریابی لیگ NFL در شبکه های اجتماعی مختلف انداخته باشید، پست های مربوط به فروش محصولات بسیار اندک است. این امر براساس مفهوم نوین بازاریابی محتوایی صورت گرفته است. بر این اساس نکته مهم در اینجا سرگرم ساختن مخاطب هدف است. تلاش صرف برای فروش هرچه بیشتر محصولات به مشتریان هرگز نتیجه مناسبی در پی ندارد. استراتژی لیگ NFL در این بخش تعامل نزدیک با مخاطب هدف و سرگرم ساختن وی است. اگر از طرفدارهای فوتبال آمریکایی باشید، امکان مشاهده ویدئوهای جذاب از مسابقات، پشت صحنه ها و تحلیل بازی های مهم در اکانت اینستاگرامی NFL را خواهید داشت. این امر به خوبی ماهیت سرگرم ساختن مخاطب در استراتژی لیگ NFL را نشان می دهد. به هر حال شاخه های مختلف ورزشی در جایگاه نخست برای سرگرم ساختن مردم شکل گرفته اند بنابراین ما باید به این اصل اساسی پایدار بمانیم.
یکی از ایده های جذاب در زمینه تولید محتوای بازاریابی تمرکز بر روی جلوه سرگرم کننده و آموزشی به طور همزمان است. کاربران شبکه های اجتماعی علاقه بسیار زیادی به دریافت اطلاعات کاربردی از سوی برندهای مورد علاقه شان دارند. این امر از سوی بخش بازاریابی لیگ NFL در قالب بارگذاری ویدئوهای کوتاه برای تحلیل بازی های مهم صورت می گیرد. در این ویدئوها همیشه از یک کارشناس حرفه ای برای تحلیل تاکتیک های دو تیم استفاده می شود. نکته جالب اینکه اغلب اوقات کارشناس موردنظر یکی از ورزشکارهای بازنشسته فوتبال آمریکایی است بنابراین جذابیت چنین ویدئوهایی برای مخاطب دوچندان خواهد شد.
مطلب مرتبط: ویژگی های یک محتوای خوب چیست؟
وقتی از فوتبال آمریکایی صحبت می کنیم، همیشه باید مسابقه سوپربال را مدنظر داشته باشیم. این مسابقه از نظر تبلیغاتی برای لیگ NFL و بسیاری از برندهای سراسر جهان اهمیت فوق العاده ای دارد. بسیاری از برندها ماه ها پیش از برگزاری این مسابقه اقدام به پیش خرید فرصت های تبلیغاتی می کنند. رقابت سنگین میان برندها برای کسب موقعیت تبلیغات و بازاریابی موجب کسب سود سرشار از سوی لیگ NFL و تیم های حاضر در این لیگ می شود.
3. اهمیت پرداختن به جزییات
بسیاری از کارشناس ها علم بازاریابی را حوزه پرداختن به امور کلی می دانند. این امر اگرچه تا حدی درست است، اما با نیازهای دنیای واقعی سازگاری ندارد. امروزه هنوز هم بسیاری از مردم نسبت به ماهیت فوتبال آمریکایی و قوانین جزئی آن آگاهی دقیق ندارند. بنابراین آموزش این ورزش جذاب به افراد مختلف باید بخشی از برنامه لیک NFL باشد. خوشبختانه این برنامه به طور عملی در دستور کار سازمان NFL قرار دارد. بخشی از ویدئوهای آنلاین این برند در شبکه های اجتماعی معطوف به آموزش قواعد و نکات مهم این بازی است. بدون تردید بازی های مهم اهمیت حیاتی برای تیم ها دارد بنابراین مشاهده رقابت سرسختانه آنها با یکدیگر امری طبیعی خواهد بود. نکات جزئی و تکنیک های ریز در بازی های بزرگ اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر همیشه برنده مسابقه سوپربال از تکنیک های بسیار جزئی استفاده می کند.
لیگ NFL در بخش بازاریابی اش استفاده زیادی از شیوه تعریف تاکتیک تیم های بزرگ کرده است. به این ترتیب گزارش بازی ها برعهده دو کارشناس است. فرد نخست به عنوان گزارشگر اصلی فعالیت دارد. فرد دوم نیز به تکمیل نکات گزارشگر اصلی می پردازد. جالب اینکه گزارشگر دوم به طور معمول یکی از بازیکنان بازنشسته فوتبال آمریکایی است. بنابراین جذابیت های گزارش رسمی این بازی ها چند برابر خواهد شد.
هر برندی باید نکات مهم در زمینه کسب و کارش را به خوبی بداند. فقط در این صورت امکان کسب موفقیت در تعامل با مخاطب هدف وجود خواهد داشت. برندهای بزرگ مهارت بسیار بالایی در زمینه نمایش بخش های جذاب فعالیت شان را دارند بنابراین ما نیز باید از این الگو پیروی کنیم. شناسایی بخش های مهم و جذاب کسب و کار کار چندان دشواری نیست. این امر نیازمند توجه و سلیقه مشتریان و بخش های بیشتر هماهنگ کسب و کارمان با آن است. به همین راحتی امکان جلب نظر مخاطب هدف فراهم خواهد شد.
گاهی اوقات برندها نسبت به ترکیب بخش های به ظاهر جذاب کسب و کارشان با سلیقه مخاطب بی توجه هستند. این امر موجب تولید کمپین های به نظر جذاب برای مخاطب می رسد. منظور من از این عبارت تلقی برندمان از جذابیت محتوای بازاریابی و عدم علاقه مخاطب به آن است. بی شک چنین امری برای هر برندی دشوار خواهد بود. به ویژه با توجه به هزینه های بالای نمایش تبلیغات در مسابقاتی مانند NFL باید پیش از اختصاص بودجه نسبت به کیفیت محتوای مان اطمینان حاصل کنیم.
امروزه بهترین راهکار برای جلب نظر مخاطب هدف به بخش های جذاب برندمان همراه با تحلیل سلیقه شان مفهوم داستان سرایی است. داستان یک برند شامل نکات مهم، جذاب و موردپسند مخاطب هدف است. به این ترتیب برند موردنظر فرصت جلب نظر مخاطب هدف و تعامل نزدیک با آنها را خواهد داشت. برند ما در فرآیند بیان داستانش باید نسبت به المان های ویژه و متمایزکننده اش نیز فکر کند. امروزه مشتریان علاقه مند به خرید از برندها متفاوت هستند بنابراین باید به دنبال یافتن نکات متمایز برندمان باشیم. اگر برند ما تمایز آشکاری با سایر رقبا ندارد، ایجاد تمایز و استفاده از آن به عنوان مزیت برندمان ضروری خواهد بود. در غیر این صورت ما در کنار بسیاری از برندها کلیشه ای قرار خواهیم گرفت.
امروزه لیگ NFL با همکاری تیم های حاضر در این مسابقات اقدام به خلق داستان های جذاب می کند. بخشی از بازاریابی محتوایی این لیگ معطوف به بیان تاریخچه تیم ها و داستان منحصر به فرد بازیکنان بزرگ است. این امر برای هر دو طرف سودمند است. خوشبختانه بسیاری از برندها فرصت استفاده از المان های جذاب برای طراحی داستان منحصر به فردشان را دارند. این امر موجب جلب توجه مخاطب به شیوه ای خاص خواهد شد. نکته مهم در این میان ضرورت تفاوت داستان برند ما با داستان سایر رقباست. در غیر این صورت مخاطب هدف توجه چندانی به آن نشان نخواهد داد. به هر حال مخاطب هدف در طول روز با محتوای بازاریابی بسیار زیادی مواجه است. به همین خاطر محتوای بازاریابی برند ما باید جلوه ویژه ای برای جلب نظر مخاطب داشته باشد.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا در سال 2019
بدون شک بررسی نحوه بازاریابی محتوایی لیگ NFL درس های زیادی برای برندها دارد. در این مقاله فقط تعداد اندکی از ایده های جذاب این لیگ مورد بررسی قرار گرفت. الگوبرداری از ایده های موردنظر برای کسب و کارهای مختلف بسیار هیجان انگیز خواهد بود بنابراین ما باید برنامه ای دقیق برای ارائه عملکردی مشابه از برندمان در حوزه بازاریابی محتوایی داشته باشیم.