فعالیت به عنوان کارآفرین در بازارهای مختلف دشواری های خاص خود را دارد. بسیاری از ما تجربه فعالیت کاری در حوزه های مختلف را داریم. چالش های پیش روی کارآفرینان برای موفقیت در عرصه کسب و کار تنوع بسیار زیادی دارد. بدون شک تجربه کارآفرینی شباهت بسیار زیادی با زندگی روزمره ما دارد. من هنگامی که در مدرسه کنفرانس مهمی برای ارائه داشتم، تمام طول شب قبل را دچار نگرانی و بیخوابی می شدم. بسیاری از افراد به هنگام صحبت در مدرسه یا حتی جلسات کاری دچار نگرانی فراوان می شوند. یکی از مهم ترین چالشهای پیش روی کارآفرینان در دنیای کسب و کار مواجهه و مدیریت استرس است. شاید در نگاه نخست نگرانی بیش از اندازه مفید باشد، اما در طولانی مدت تمام توان کارآفرینان را از بین خواهد برد بنابراین اگر شما به عنوان کارآفرین با نگرانی زیاد در طور روز دست و پنجه نرم می کنید، باید به دنبال راهکارهایی برای مدیریت استرس باشید.
امروز در دنیای کسب و کار ایجاد ارتباط مناسب با دیگران اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب مدیران موفق به دلیل توانایی تعامل بالا با مخاطب هدف و به ویژه اعضای تیم کارمندان شان مورد اعتماد هیأت مدیره هستند بنابراین اگر ما توانایی ارتباطی مناسبی نداشته باشیم، شانس چندانی برای موفقیت در حوزه کارآفرینی نخواهیم داشت.
برخی از کارآفرینان برای کسب مهارت های برتر در زمینه مدیریت کسب و کار به سراغ تحصیلات آکادمیک می روند. چنین امری در عین مزیت های بسیار زیاد برای مدیریت بهتر کسب و کار نیازمند زمان قابل توجهی است. اغلب کارآفرینان در عمل چنین زمانی در اختیار ندارند بنابراین باید به دنبال راهکارهایی ساده و سریع تر برای کسب مهارت ها و تواناییهای مدنظرشان باشند.
مطلب مرتبط: 5 مهارت ارتباطی ضروری برای مدیران
نقش حوزه ارتباطات در دنیای کسب و کار بسیار زیاد است. برترین کارآفرینان کنونی دنیا نیز در صورت ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب با دیگران به سرعت تا سطح یک کارآفرین ساده نزول خواهند کرد. من در طول دوران فعالیتم به عنوان کارشناس کسب و کار با شرکت ها و کارآفرینان متعددی همکاری داشته ام. بسیاری از آنها توانایی ارتباطی پایینی دارند. همین امر موجب بروز چالش های متعددی در فرآیند مدیریت کسب و کار از سوی آنها می شود. وقتی ما توانایی ارتباطی مناسبی برای تعامل با همکاران و کارمندان تیم مان نداشته باشیم، امکان انتقال نادرست منظور اصلی مان افزایش خواهد یافت. همچنین اطرافیان مان به طور مداوم نسبت به کارها و گفته های ما برداشت های نادرست پیدا خواهند کرد.
هدف اصلی ما در این مقاله بررسی پنج مهارت ضروری برای کارآفرینان با تمرکز بر روی مهارت های ارتباطی است. به این ترتیب کارآفرینان در پیشبرد اهداف و کسب موفقیت راحت تر عمل خواهند کرد.
تلاش برای کنترل خشم و شادی
دکتر امی کادی، کارشناس ارشد علوم تربیتی در دانشگاه هاروارد، در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز درباره اهمیت نحوه بروز خشم و شادی نظر جالبی دارد: «نمایش درست و ساده احساسات در زندگی و عرصه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از افراد به طور مداوم در تلاش برای پنهان ساختن احساسات شان هستند. این امر پیشبینی احساسات و واکنش آنها برای دیگران را دشوار خواهد ساخت. اگر ما در تلاش برای ایجاد ارتباط پایدار با دیگران هستیم، باید بازنمای ساده و صریحی از احساسات مان داشته باشیم. در غیر این صورت اطرافیان نسبت به احساس واقعی ما ناآگاه باقی خواهند ماند.»
برخی از افراد به هنگام عصبانیت برخوردهای شدید و نامناسبی با کارمندان یا همکاران شان دارند. چنین عملکردی موجب کاهش شدید اعتبار آنها می شود. توصیه ما در این بخش تلاش برای اعمال کنترل هرچه بیشتر بر روی احساسات در محیط کار است. یکی از تمرین های مناسب در این میان تلاش برای عدم اظهارنظر یا انجام هر عملی به هنگام عصبانیت است.
استفاده از تمرین های روانشناختی مختلف برای کنترل احساسات در محیط کار ایده مناسبی به نظر می رسد. برخی از کارآفرینان در محیط کار فقط در تلاش برای کنترل احساس خشم هستند. این نکته از نقطه نظر روانشناختی دارای ایرادات بسیار زیادی است. هرگونه ترکیب احساسات شدید با تصمیمگیری در حوزه کاری نتیجه نامناسبی به همراه خواهد داشت بنابراین ما باید به دنبال کنترل تمام احساسات شدیدمان در محیط کار باشیم. برخی از کارآفرینان به هنگام شادی ناشی از موفقیت در پیشبرد یک طرح واکنش های عجیب و غریبی دارند. چنین شادی هایی درست به اندازه عصبانیت و خشم تاثیر منفی بر روی فعالیت برندها خواهد داشت. با این حساب ما باید تا جای ممکن از چنین احساساتی دوری کنیم.
ضرورت گوش دادن به دیگران
اغلب ما ادعاهای زیادی درباره اینکه به صحبت های دیگران با دقت گوش می دهیم، داریم. کارآفرینان اغلب به هنگام صحبت های دیگران با دقت به آن گوش می دهند. در این میان طرح برخی از پرسش های کلیدی برای پیشرفت بهتر بحث نقش مهمی دارد. نکته مهم در این میان تفاوت میان گوش دادن به صحبت های دیگران و گمان اینکه در حال انجام چنین کاری هستیم، است. اغلب اوقات کارآفرینان به جای گوش دادن به دیگران مشغول کارهای ذیل هستند:
• زمزمه کردن صحبت های دیگر و تکان دادن خودکار در دست
• اظهار قضاوت های زودهنگام پیش از پایان کامل بحث طرف مقابل
• تلاش برای یافتن ایراد یا تناقضی در صحبت های طرف مقابل و رهایی از دست او
• تأمل درباره واکنش بعدی که موجب حواس پرتی از صحبت های فعلی طرف مقابل می شود
• اختصاص فرآیند گوش دادن به دیگران در قالب آنچه می خواهیم بشنویم
مطلب مرتبط: مهم ترین مهارت ارتباطی که مدیران کمتر به آن توجه می کنند
ایراد اساسی در تمام فرآیندهای گوش دادن فوق عدم کارایی شان است. ما هنگام صحبت با دیگران باید علاقه بالایی نسبت به صحبت های آنها داشته باشیم. در غیر این صورت حتی نمایش نسبت به توجه به صحبت های آنها نیز کافی نخواهد بود. ایراد اساسی بسیاری از کارآفرینان ناآگاهی از مزیت های توجه به صحبت های دیگران است. وقتی ما اطمینان بسیار زیادی از توانایی ها و دانش مان داشته باشیم، دیگر توجهی به نظرات و توصیه های دیگران نخواهیم کرد. با این حساب نکته ضروری در اینجا تلاش برای استفاده از نظرات دیگران است. امروزه کمتر کسی دارای مهارت و دانش کامل در دنیای کسب و کار است. با این حساب استفاده از نظرات و توصیه های کارشناسی دیگران امری ضروری خواهد بود.
امروزه برخی از برندها برای دریافت نظرات کارشناسی اقدام به پرداخت پول نیز می کنند بنابراین ما باید نظرات دیگران نسبت به فعالیت مان را با آغوش باز پذیرا باشیم.
افکارتان را واضح کنید
تعامل و ایجاد ارتباط مناسب با دیگران بدون داشتن افکار و برنامه های ذهنی امکانناپذیر است. ما باید همیشه الگوهای مناسبی برای تعامل با دیگران داشته باشیم. مشکل اساسی در این میان ناتوانی کارآفرینان برای بیان افکارشان به صورت درست است.
جرج برنارد شاو، نویسنده و برنده جایزه نوبل، در یک اظهارنظر جالب درباره مشکلات برقراری ارتباط با دیگران بر روی نقش تفکرات و تأملات افراد تاکید دارد: «یکی از مشکلات اساسی در زمینه برقراری ارتباط با دیگران و گفتوگو فقدان جایی برای تخیل و تفکر آدمی است.» چنین امری در مورد بسیاری از کارآفرینان نیز وجود دارد. اغلب ما به هنگام گفتوگو با دیگران توجه چندانی به بیان افکارمان در قالبی مناسب نداریم. نتیجه این امر ناتوانی افراد برای بیان دیدگاه های شان به صورت کاربردی است.
برخی از نکات مهم برای اطمینان از تعامل و برقراری ارتباط مناسب با دیگران به شرح ذیل است:
• تأملات تان را به صورت مستقیم و بدون استعاره بیان کنید. بسیاری از کارآفرینان با استفاده از استعاره های مختلف فرآیند تعامل با دیگران را دشوار می سازند.
• گاهی اوقات افراد در فرآیند گفتوگو ایده ها و نظرات متفاوتی به ذهن شان می رسد. نکته مهم در این میان بیان فوری نظرات مان است. اگر نظرات مان را نگه داریم، آنها بدل به دلخوری خواهد شد بنابراین بیجهت کیفیت رابطه تان با همکاران را کاهش ندهید.
• تلاش به منظور یافتن مخاطب برای صحبت های مان نباید بدل به درخواست مکرر از هر فردی برای تعامل و گفتوگو باشد. اگر ما به طور مداوم در تلاش برای یافتن مخاطب هدف به هر قیمتی باشیم، به سرعت اعتبارمان در دنیای کسب و کار خدشهدار خواهد شد.
• بیان نکات مختلف و درهم ایده مناسبی محسوب نمی شود. ما باید همیشه ایده های مشخص و به هم مرتبطی برای بیان داشته باشیم. ایراد اصلی برخی از مدیران بیان نکات غیرمرتبط به یکدیگر است. به این ترتیب امکان فهم دقیق منظور آنها برای مخاطب هدف غیرممکن می شود.
تمرکز بر روی شیوه بیان مطلب
انتخاب ایده های جذاب برای گفتوگو و صحبت با دیگران تمام راه نیست. ما باید شیوه مناسبی برای بیان ایده های مان نیز داشته باشیم. بسیاری از افراد دارای توانایی بیان ایده های شان به صورت کاربردی نیستند. به این ترتیب علی رغم محتوای جذاب در عمل امکان بیان مناسب آنها را نخواهند داشت.
کارآفرینان بزرگ و موفق همیشه شیوه های جذابی برای بیان ایده های شان دارند. همین امر موجب موفقیت آنها در جلب نظر مخاطب به هنگام سخنرانی در مراسم های مختلف می شود. شاید اگر سخنرانی یک کارآفرین موفق با فردی عادی مورد مقایسه قرار گیرد، از نظر کیفیت محتوا تفاوت چشمگیری مشاهده نکنیم. با این حال نحوه برقراری ارتباط از سوی هر کدام از آنها متفاوت است. امروزه شیوه های برقراری ارتباط مختلفی در میان کارآفرینان مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما نیز در زمینه ایجاد ارتباط با دیگران مشکل دارید، باید به دنبال مشاوره با روانشناس ها باشید. آنها توصیه های کاربردی برای کارآفرینان و به طور کلی تمام افراد به منظور ایجاد ارتباط بهتر با دیگران دارند. برخی از توصیه های اصلی برای انتخاب شیوه مناسب بیان نقطه نظرات در جلسات کاری به شرح ذیل است:
• به خودتان اعتماد داشته باشید. کارآفرینان بزرگ همیشه پیش از سخنرانی های مهم اعتماد به نفس شان را تقویت می کنند.
• استفاده از تکنیک نفس عمیق و تلاش برای بیان کلمات از نقطه دیافراگم بهترین شیوه برای بیان مطالب خواهد بود.
• صحبت با دهان بسته بدترین شیوه برای تاثیرگذاری بر روی دیگران محسوب می شود. بسیاری از افراد به صورت ناخودآگاه با دهان بسته صحبت می کنند. این امر موجب دشواری فهم منظور آنها از سوی مخاطب خواهد شد.
• استفاده از زبان بدن برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی دیگران نکته مثبتی محسوب می شود. برخی از کارآفرینان نسبت به استفاده از زبان بدن تردید دارند. نکته مهم به هنگام گفتوگو تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به هر شیوه ای است.
صحبت آرام و استفاده از سکوت
گفتوگو با دیگران در بسیاری از مواقع امری ترسناک است. اغلب کارآفرینان به هنگام نخستین سخنرانی در میان هزاران مخاطب دچار استرس و نگرانی بیش از اندازه میشوند. نکته مهم در این میان تلاش برای ادای آرام و آهسته کلمات است. این امر بروز اختلال در بیان جملات را به حداقل می رساند. اگر ما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستیم، باید جملات مان را در نهایت آرامش بیان کنیم. یکی از ایرادات اصلی کارآفرینان تلاش برای بیان عبارات به صورت سریع است. به این ترتیب در نهایت آنها کمترین تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایجاد می کنند.
برخی از سخنران های حرفه ای به هنگام صحبت در مراسم های مهم به طور منظم از تکنیک سکوت استفاده می کنند. این شیوه برای اطمینان از تاثیرگذاری بیان مان بر روی مخاطب هدف مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی ما از سکوت برای نظارت بر روی شیوه بیان مطالب مان استفاده می کنیم، توانایی بهتری برای شروع دوباره گفتوگو و تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف خواهیم داشت.
ایراد اصلی بیان جملات به صورت سریع امکان ارزیابی دیگران از ما به صورت عصبانی است. به این ترتیب تمایل بسیار اندکی برای توجه به صحبت های ما نشان خواهند داد.
بدون تردید گفتوگو و صحبت درباره نکات مختلف در جمع های دوستانه با محیط کاری تفاوت دارد. بسیاری از افراد در جمع های دوستانه سخنران های بسیار ماهری هستند، اما در جمع توانایی بیان نکات دلخواه شان را از دست می دهند. استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله نقش مهمی در بهبود توانایی افراد برای بیان هرچه بهتر نکات مدنظرشان خواهد داشت.