دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

ولخرجی های بی حساب و کتاب در دنیای تبلیغات یکی از ساده ترین کارهایی است که هر بازاریابی توانایی انجامش را دارد. کافی است برای این کار بدون اینکه وضعیت مالی شرکت را مد نظر قرار دهید، بدون توقف شروع به خرج بودجه کنید. البته هیچ تضمینی نیست کارتان به ناکجا نکشد. این در حالی است که با محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) در صنعت تبلیغات کارها اصولی تر جلو خواهد رفت. خب راستش را بخواهید، این همان فرمولی است که اغلب برندهای بزرگ در دنیای امروز از آن استفاده می کنند و اتفاقا خیلی هم موفق هستند. 

دنیای تبلیغات جایی نیست که آدم در آن بی گدار به آب بزند. به همین خاطر باید همیشه حواس مان جمع باشد تا یک وقت غافلگیر نشویم. ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار حساب و کتاب های دقیق در حوزه بازاریابی و تبلغیات هستیم. اینطوری شما برای هر سنت از پول تان برنامه ای دقیق داشته و قبل از اینکه سرمایه گذاری تان بی نتیجه بماند، جلوی ضرر را خواهید گرفت. 

بی شک صحبت درباره بازگشت سرمایه در حوزه تبلیغات بحث های پایان ناپذیری را به همراه دارد. نکته کلیدی در این میان نحوه انجام چنین محاسبه ای است. خب خیلی از بازاریاب ها فقط روی این مسئله مانور می دهند. با این حال ما در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه تکلیف این وضعیت را روشن کنیم. پس بد نیست با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه تکلیف تان با روش های محاسبه بازگشت سرمایه در دنیای تبلیغات را روشن کنید. 

بازگشت سرمایه در تبلیغات: یک چرای بزرگ!

بازگشت سرمایه در تبلیغات

اولین نکته ای که درباره بازگشت سرمایه باید بدان توجه کرد، چرایی این کار است. خب اصلا چرا باید خودمان را درگیر فرمول های مخلتف کرده و میزان بازگشت سرمایه از دل تبلیغات را حساب کنیم؟ مگر همین که صدای برندمان به گوش مخاطب برسد، موفقیت بی نظیری نیست؟

مطلب مرتبط: خلاقیت در عرصه کسب و کار و مسئله بازگشت سرمایه

قبول دارم سر و کله زدن با فرمول های مختلف کار ایده آل همه نیست، اما گاهی اوقات در دنیای کسب و کار باید تن به اجبارها داد. ما در این بخش سعی می کنیم به شما نشان دهیم چرا محاسبه بازگشت سرمایه در دنیای امروز امری ضروری است. اینطوری درک بسیار بهتری از اوضاع خواهید داشت و دیگر لازم نیست با حرص و بی حوصلگی سراغ این حوزه بیایید. 

محاسبه میزان موفقیت

محاسبه میزان موفقیت

اینکه یک کمپین بازاریابی یا تبلیغاتی چقدر موفقیت برای برند به همراه داشته، سوالی نیست که به این راحتی از کنارش عبور کنیم. خب کارآفرینان هدف اصلی شان از سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات هموار کردن مسیر موفقیت برندشان است. حالا اگر همین کمپین ها مسیر را سخت تر کرده یا مشتریان را ناامید سازد، اوضاع حسابی به هم خواهد ریخت. 

گاهی اوقات بازاریاب ها از عبارت هایی مثل «کمپین خوب» یا «نتایج حیرت‎انگیز» برای توصیف وضعیت یک کمپین تبلیغاتی استفاده می کنند. باور کنید یا نه، این عبارت ها هیچ ارزشی برای مدیران ندارد. در عوض همه حرف ها در دنیای بازاریابی و تبلیغات باید به زبان اعداد و ارقام زده شود. اینطوری فرصت خوبی برای محاسبه سود و زیاد فراهم خواهد شد. درست به همین خاطر محاسبه میزان بازگشت سرمایه امری اساسی محسوب می شود. 

مشاهده کارکرد ایده ها

مشاهده کارکرد ایده ها

برخی از ایده های تبلیغاتی از نظر خودِ بازاریاب ها عالی است، اما وقتی کمی با دقت به ماجرا نگاه کنیم، همه چیز فرق خواهد کرد. خب مشتریان که الزاما دیدگاهی مشترک با بازاریاب ها ندارند. درست به همین خاطر همیشه باید گوشه چشمی به کارکرد ایده های تبلیغاتی داشته باشیم. این نکته ای است که محاسبه بازگشت سرمایه را بدل به امری کلیدی می کند.

اگر یک ایده کاربرد لازم را نداشته باشد، شاید شما مدت ها به استفاده از آن ادامه دهید. در این صورت دیگر توانایی مدیریت ایده ها به طور اصولی را از دست داده و همه چیز براساس عادت جلو می رود. همین امر کافی است تا در یک چشم به هم زدن تمام رویاپردازی تان درباره آینده برندتان نقش بر آب شود. آن وقت شما می مانید و کلی ایده تکراری که دیگر هیچ مشتری را جذب نمی کند. 

تعیین بودجه به طور دقیق

تعیین بودجه به طور دقیق

وقتی شما بازگشت سرمایه حوزه تبلیغات را مورد مطالعه دقیق قرار می دهید، میزان بودجه واقعی مورد نیازتان نیز مشخص خواهد شد. خب خیلی وقت ها کارآفرینان آنطور که باید و شاید نسبت به بودجه مورد نیاز یک بخش فکر نمی کنند. در عوض براساس انتظار شخصی یا تجربه یک عدد مشخص را تعیین می کنند. اینطوری دیگر فرصتی برای تعیین بودجه به طور دقیق و کاربردی باقی نمی ماند. یادتان نرود، شما نمی توانید در دنیای کسب و کار همیشه به دنبال سلیقه خودتان بروید و انتظار موفقیت های تکرارنشدنی را هم داشته باشید. در عوض گاهی اوقات بد نیست کارتان را با حساب و کتاب های دقیق همراه سازید. اینطوری فرصت بهتری برای درک شرایط به شیوه ای اصولی خواهید داشت. 

ارزیابی میزان بازگشت سرمایه به شما کمک شایانی برای تعیین بودجه به طور دقیق می کند. گاهی اوقات شما نه تنها بودجه کمی برای یک بخش تعیین نکرده اید، بلکه پول بیش از اندازه را نیز آنجا هدر داده اید، بنابراین محاسبه بازگشت سرمایه به شما کمک می کند تا جلوی هدررفت منابع مالی شرکت را بگیرید.

محاسبه بازگشت سرمایه: فرمول هایی کاربردی

محاسبه بازگشت سرمایه

ما در این بخش قصد نداریم با کلی فرمول مختلف شما را گیج کنیم. در عوض برای هر بخش از دنیای تبلیغات یک فرمول خاص به منظور محاسبه بی دردسر ارائه خواهیم کرد. این امر به شما کمک می کند تا تجربه ای بی دردسرتر از دنیای تبلیغات و محاسبه بازگشت سرمایه داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این حوزه را به اتفاق شما مرور کنیم. 

فرمول اول: بازگشت سرمایه تبلیغ

ما کارمان در این بخش را با یک فرمول کاملا ساده شروع می کنیم. بازاریابی را در نظر بگیرید که از یک محتوای تبلیغاتی برای پروموت کردن کسب و کارش استفاده کرده است. بی شک چنین تبلیغی هزینه مشخصی برای برند به همراه داشته است. حالا راه و رسم محاسبه بازگشت سرمایه در قالب یک فرمول ساده به این ترتیب خواهد بود: «میزان رشد در فروش تقسیم بر هزینه تبلیغات». تا اینجا شما یک عدد ساده به دست آورده اید، اما کافی است چنین عددی را ضرب در 100 کنید تا درصد به دست آید. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر جزو آن دسته از کارآفرینانی هستید که توجه زیادی به درصد ندارند، بد نیست از یک فرمول جانبی دیگر نیز استفاده کنید. بر این اساس برای درک بازگشت سرمایه در قالب عددی، می توانید از فرمول «میزان بازگشت سرمایه منهای هزینه تبلیغات» استفاده کنید. این فرمول مقدار دقیق بازگشت سرمایه‎ به عدد را تحویل شما می دهد، بنابراین می توانید برنامه ریزی درستی درباره وضعیت برندتان براساس این فرمول داشته باشید. 

 بی شک اطلاع از میزان بازگشت سرمایه در عرصه تبلیغات برای تمام برندها مهم محسوب می شود. درست به همین دلیل شما باید از این فرمول برای محاسبه سریع وضعیت استفاده کنید. اگر نتیجه نهایی منفی از آب درآمد، یعنی نه تنها خبری از بازگشت سرمایه نیست، بلکه شما در فرآیند تبلیغات یک چیزی از جیب هم پرداخت کرده اید!

فرمول دوم: محاسبه میزان احتمالی بازگشت سرمایه

گاهی اوقات شما هنوز در میانه راه هستید و اطلاعات دقیقی درباره میزان بازگشت سرمایه به طور قطعی ندارید. در این شرایط خیلی از بازاریاب ها صبر می کنند تا کمپین تبلیغاتی تمام شده و سپس نتیجه را بررسی خواهند کرد. بی شک این روند جذابی محسوب می شود و کاملا هم منطقی است، اما آیا بازاریابی هست که با خیال راحت تا پایان این فرآیند صبر کند؟ 

معمولا بازاریاب ها عجله زیادی برای اطلاع از نتیجه کار دارند. به علاوه، وقتی شما در این حوزه وارد می شوید، همیشه فرصت استفاده از پیش بینی ها را نیز خواهید داشت. خب اگر ایده تبلیغاتی شما بازگشت سرمایه خوبی ندارد، بد نیست در میانه راه یک آپدیت دقیق روانه بازار کنید. اینطوری شانسی هرچند کوچک برای تعامل با مخاطب تان خواهید داشت. 

فرمولی که ما در این بخش قصد بررسی اش را داریم، مخصوص محاسبه میزان احتمالی بازگشت سرمایه است. بر این اساس کافی است تعداد لیدها را ضرب در نرخ تبدیل لید کرده و در نهایت میانگین قیمت هر محصول را در نتیجه نهایی ضرب کنید. اینطوری درکی نسبی از میزان فروش احتمالی تان خواهید داشت. خب قطعا همه لیدها منجر به خرید مخاطب نخواهد شد. با این حال احتمال تبدیل لید به فروش نهایی خیلی زیاد است پس اگر صبر و تحمل کافی برای مشاهده نتیجه نهایی کارتان را ندارید، بد نیست از فرمول بالا سود ببرید. 

بی شک فرمول بالا یک عدد مشخص درباره میزان فروش تان خواهد داد، اما لازم نیست روی آن حساب صد درصدی کنید؛ چراکه معادلات در بازار همیشه در حال تغییر است. درست به همین خاطر شاید به طور ناگهانی با اتفاقات تازه ای رو به رو شوید که بازگشت سرمایه نهایی را دستخوش تغییر کند.

مطلب مرتبط: تبلیغات پولی در کدام پلتفرم ها جواب می دهد؟

اجازه دهید بازگشت سرمایه احتمالی را با یک مثال مرور کنیم. فرض کنید شما هزارتا لید داشته اید و نرخ تبدیل لیدتان هم 25 درصد است. مبلغ میانگین محصول مورد نظر برای فروش را نیز 50 دلار است. در این صورت نتیجه نهایی به این صورت خواهد بود: «50×0.25×1000». با این حساب میزان بازگشت سرمایه احتمالی تان در حدود 12.500 دلار خواهد بود؛ به همین سادگی.

سخن پایانی

محاسبه میزان بازگشت سرمایه در دنیای تبلیغات

محاسبه میزان بازگشت سرمایه در دنیای تبلیغات فرمول های زیادی دارد، اما ما در این مقاله سراغ دو تا از اساسی ترین و در عین حال ساده ترین فرمول های ممکن رفتیم. شما در دنیای تبلیغات فقط نیاز به محاسبه دقیق میزان بازگشت سرمایه یا میزان حدودی اش دارید. به همین دلیل ما در این مقاله بر روی دو تا فرمول ساده تمرکز کردیم. از این به بعد بد نیست فعالیت های تبلیغاتی تان را با استفاده از این فرمول ها به طور دقیق محاسبه کنید. این امر به شما چشم انداز بهتری برای مدیریت اوضاع خواهد داد. 

منابع:

https://business.adobe.com

https://www.investopedia.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/O7JSfBXd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه