مشاور برند دانش کلی و مهارت بازاریابی، تحلیل و طراحی برند و راهکارهای لازم را برای شرکت ها فراهم می کند تا بتوانند با موفقیت محصولات شان را به فروش برسانند و به اهداف تجاری خود دست پیدا کنند. او این کار را با تحلیل و بررسی برند و مطالعه عملکرد برند در قیاس با برندهای رقیب انجام می دهد. یک مشاور برند خوب می تواند از طریق بررسی بازار، بازاریابی محتوا، حسابرسی وب سایت، جست وجوی کلمات کلیدی و خدمات ویدئویی، یک شرکت کوچک را به یک غول صنعت تبدیل کند.
مشاوران برند معمولاً در شرکت های مشاوره مدیریت یا سازمان های تبلیغاتی کار می کنند و زمانی که با شرکت همراه شوند، با مدیران برند و هیات رئیسه بازاریابی به طور منظم ارتباط برقرار کرده و حتی در زمان هایی که نیاز به گرفتن تصمیمات اساسی باشد با اعضای کلیدی مدیریت در ارتباط خواهند بود.
جدا از کار با سازمان های تبلیغاتی و شرکت های مشاوره مدیریت، برخی مشاوران برند در صنعت به طور مستقل کار می کنند و تخصص و خدمات خود را در اختیار شرکت هایی که فارغ از هرگونه تجربه و آگاهی در زمینه بازاریابی، برندینگ و استراتژی های مربوط به آن هستند قرار می دهند.
ترندی که اخیرا در دنیای شرکت ها رواج پیدا کرده این است که یک مشاور برند در شرکت شان استخدام کنند. به به این دلیل که معمولا مدیریت و دپارتمان های برندینگ و بازاریابی نگاهی جانب دارانه نسبت به برند خود و محصولاتی که ارائه می دهند پیدا می کنند و زمانی که اهداف تجاری آنها به بهترین و موفق ترین نحو برآورده نشود، به دیدگاه شخص ثالثی نیاز است که نگاهی بی طرفانه داشته باشد که در نتیجه وجود یک مشاور معنا پیدا می کند.
مشاور برند با تیزبینی مسائل را پیگیری کرده و تماماً جنبه های بازاریابی و برندینگ که شامل استراتژی های ارتباطات عمومی، قیمت گذاری محصولات، نظارت بر بودجه های بازاریابی ماهانه، فصلی و سالانه در برابر دستیابی به اهداف فروش، طراحی های خلاقانه، بسته بندی، پخش و توزیع، ارتباطات اداری و سایر مسائل مربوط به استراتژی های بازاریابی و برندینگ می شود را تحت تاثیر قرار می دهد.
یک مشاور برند با در اختیار داشتن هوشمندی تجاری و تخصص لازم برای ترویج و فروش محصولات شرکت می تواند بخشی حیاتی از تیم پژوهشی شرکت باشد و در مسائلی از قبیل برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی ها، خلق ایده های نامتعارف و اطمینان از هم راستا بودن اهداف تجاری با پارامتر های رقابتی، ذات محصولات، تمایلات خریداران و پویایی در حال تغییر کسب و کار دخالت داشته باشد.
از آنجایی که مشاور برند حقوق خود را از شرکت دریافت نمی کند، محدود به قوانین و مقرراتی که مربوط به کارکنان شرکت است نیست و این امکان را دارد که دانش و تخصص خود را همزمان در اختیار بیش از یک شرکت یا برند قرار دهد، اما معمولا قراردادی به خصوص وجود دارد که مانع از این می شود که مشاور برند برای شرکت و یا برند رقیب با خط محصولات مشابه کار کند. هزینه های حقوقی یک مشاور برند نیز معمولاً با قراردادهایی به طور ماهانه پرداخت می شود که شرایط و ضوابط آن قرارداد به طور مشترک توسط مدیریت شرکت و مشاور برند تنظیم می شود.
برای کسب موفقیت به عنوان یک مشاور خوب برند علاوه بر نیاز به مدارک تحصیلی تخصصی در زمینه های بازاریابی، برندینگ و استراتژی های مربوطه، الزام است که شخص مورد نظر حداقل به اندازه 10 سال یا بیشتر در صنعت مشغول بوده و تجربه کسب کرده باشد تا بتواند به خوبی نیازهای شرکت مشاوره خواه را درک کند و با موفقیت به آنها رسیدگی کند.
موسسات آموزشی و دانشگاه های متعددی وجود دارد که دوره های ویژه ای در رابطه با برندینگ و بازاریابی ارائه می دهند تا به داوطلبان امکان یادگیری دانش مورد نیاز را بدهند و تکنیک های تئوری و عملی را به آنها بیاموزند. اما پس از کسب مدرک مورد نیاز در زمینه های برندینگ و بازاریابی همچنان نیاز دارند که با شرکت های اداری خوب مشغول به کار در صنعت مشاوره شوند تا اطلاعات کافی از کار و بازار مربوطه آن را به دست بیاورند و بتوانند شغل موفقی به عنوان یک مشاور برند داشته باشند.
نقش یک مشاور برند:
1- درک و فهم منش و اهداف شرکت
زمانی که مشاور برند با یک شرکت همراه شود وظیفه اصلی او شامل کسب فهم عمیقی از رویکرد و اهداف شرکت از طریق جلسات و گفت وگو های متعدد با اعضای کلیدی مدیریت و دپارتمان های بازاریابی و برندینگ می شود. از نگرش، ماموریت، اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت، پیشنهادات فروش اختصاصی، ارزش های برند، نقاط قوت برند، بازار مخاطب و مشتریان مخاطب گرفته تا تمام تاریخچه برند، تمامی این مسائل باید به طور کامل توسط مشاور برند درک شوند و به کار گرفته شوند تا بتواند برای مسیر پیش رو استراتژی مناسبی در نظر بگیرد.
2- تحلیل و بررسی نقاط ضعف و محدودیت ها
یک شرکت برای استخدام یک مشاور خبره برند دلیل به خصوصی دارد که منطق اصلی آن می تواند پیرامون ارزش رو به کاهش برند باشد. هدف از استخدام مشاور برند این است که سهم بازار شرکت را افزایش دهد و ارزش برند را بهبود ببخشد. وظیفه و نقش اصلی مشاور برند تحلیل و بررسی نقاط ضعف و محدودیت هایی است که به واسطه آنها برند قادر نیست که به اهداف و نتایج دلخواهش دست پیدا کند.
او باید بتواند بفهمد که ایراد کار کجاست؛ آیا مشکل در بخش عملی کسب و کار است یا در نیروی فروش، انگیزه کارکنان، ابزارهای بازاریابی، استراتژی های برندینگ، رقابت موجود در بازار یا در ذات و ویژگی های محصولات ارائه شده؟ مشکل موردنظر می تواند یکی از این موارد باشد یا چندین مورد به طور همزمان در ایجاد آن دخیل باشند. مشاور برند باید این مسئله را بررسی کند تا بتواند راهکاری اجرایی و منطقی برای برطرف کردن آن ارائه دهد.
3- دسترسی به دیدگاه های مشتری
مشتریان بهترین نماینده های یک شرکت هستند و بسیار مهم است که مشاور زبده برند با تحقیقات و پژوهش های چندباره از نگرش و دیدگاه مشتریان شرکت اطلاع پیدا کند. او باید بتواند به سوالاتی مانند مشتریان چه نگرشی درباره برند دارند، محصولاتی که ارائه می دهیم چگونه نیازهای آنها را برطرف می کند، انتظارات آنها از برند چیست، آیا شکایتی دارند، چرا ترجیح می دهند محصولات شرکت رقیب را خریداری کنند و یا سایر سوالات اساسی که به برند کمک خواهد کرد که در مدت طولانی وفاداری مشتریان خود را کسب کند و نگه دارد پاسخ مناسبی بدهد.
4- برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی و ترویج محصولات
پس از کسب فهمی کامل از ذات کسب و کار و ویژگی های محصولات ارائه شده، مشاور موثر برند باید بتواند یک برنامه ریزی موثر و کارآمد از استراتژی های بازاریابی و ترویج محصولات شرکت ارائه بدهد که به برند کمک کند تا فروش محصولاتش را افزایش دهد و دسترسی برند خود در بازار را بهبود ببخشد.
مطلب مرتبط: برند و برند سازی / مدل های مختلف برند
5- مطالعه و بررسی برندهای رقیب
یکی دیگر از کارهایی که یک مشاور خوب برند باید انجام بدهد، بررسی برندهای رقیب، مستقیم و نامستقیم، است که در بازار پیش روی برند قرار دارند تا بتواند استراتژی مناسبی برای برنامه های بازاریابی، ابزارهای ترویجی و برداشتن قدم های مورد نیاز برای بالا بردن ارزش برند اتخاذ کند و باعث شود که شرکت نسبت به رقبای موجود برتری پیدا کند.
6- بهبود کیفیت خدمات مشتری
مشاور ما باید بتواند برنامه های خدمات مشتری را طراحی و سازماندهی کند و کیفیت کلی خدمات ارائه شده در زمان فروش یا پس از آن را بهبود ببخشد تا برند بتواند مشتریان فعلی خود را حفظ کند و با خدماتی مناسب از آنها مشتریانی وفادار بسازد.
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز