بدون شک مهم ترین ابزار برای برندسازی، شبکه های اجتماعی هستند. به همین خاطر نیز بسیار ضروری است تا با روش های موفقیت از این طریق، آشنا باشیم، با این حال اشتباه عموم مردم این است که آنها به استراتژی های بزرگ و بسیار سختی نیاز دارند. همین امر نیز به سدی در برابر آنها تبدیل می شود، با این حال واقعیت این است که تکنولوژی، در راستای بهبود زندگی بشر و افزایش سرعت انجام کارها پدید آمده و این امر به معنای آن خواهد بود که از طریق آن، انجام هر کاری با سهولت بالاتری همراه است. درواقع جهان با سرعتی مثال زدنی به سمت اینترنتی شدن در حال حرکت است. تحت این شرایط تنها برندهایی قادر به حرکت خواهند بود که این اصل را به خوبی درک کرده باشند. برای مثال جدیدترین آمارها حاکی از آن است که فروشگاه های آنلاین به طور میانگین 32 برابر فروشگاه های دیگر فروش داشته و این امر نشان از درستی گفته ها دارد، با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عدم انجام هیچ گونه فعالیتی به مراتب بهتر اقدامات اشتباه خواهد بود. به همین خاطر نباید صرفا براساس تصورات خود پیش رفت. در همین راستا به بررسی چهار استراتژی ساده ولی کاملا موثر برای برندسازی بهتر از طریق شبکه های اجتماعی، خواهیم پرداخت.
1-ابزارهای موجود را بشناسید
نخستین و مهم ترین گام شما این است که بهترین ابزار موجود را برای خود انتخاب کنید. برای این امر آشنایی با ماهیت و امکانات تمامی شبکه ها، کاملا ضروری خواهد بود. نکته بسیار مهمی که در این بخش لازم است تا به آن توجه کرده و تقریبا از نظر سایرین پنهان است، بررسی روند رشد شبکه های اجتماعی طی چند ماه آینده است. برای مثال برندهایی که اسنپ چت را به علت شهرت بالای خود انتخاب کردند، خود را وارد یک بازار شلوغ کرده اند. تحت این شرایط سرعت رشد بسیار کاهش پیدا خواهد کرد، با این حال مدیران خوش فکر، در تلاش برای پیداکردن یک مسیر اختصاصی برای خود بوده اند که با نهایت سرعت به سمت اهداف خود گام بردارند.
مطلب مرتبط: 5 استراتژی برند سازی
برای مثال شبکه اجتماعی تیک تاک، از جمله این گزینه ها محسوب می شود که با سرعت رشدی فوق العاده امسال حتی اینستاگرام را از نظر تعداد دانلود نیز پشت سر گذاشت. به همین خاطر صرفا توجه به میزان شهرت شبکه های اجتماعی کافی نبوده و لازم است تا چندین معیار را مورد توجه خود قرار دهید، با این حال بهترین اقدام در این زمینه این است که در تلاش برای حضور حداکثری باشید. بدون شک هر شبکه، از تعداد بسیار زیادی کاربر برخوردار بوده و این امر می تواند شانس موفقیت خود را افزایش دهد. برای مثال فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و پینترست دارای بیشترین تعداد کاربر بوده و کاملا مناسب برندهای جهانی هستند، با این حال اگر حوزه کار شما کاملا محلی است، لازم است تا بنا بر میزان محبوبیت شبکه ها در جامعه هدف خود، دست به انتخاب زدن کنید.
2-برای هر شبکه محتوای مخصوصی را تولید کنید
بدون شک امکانات و ویژگی های هر شبکه اجتماعی با یکدیگر متفاوت بوده و کاربران آنها نیز تفاوت هایی را با یکدیگر دارند. به همین خاطر بزرگترین اشتباه، تولید محتواهایی یکسان برای تمامی آنها است. برای این امر ضروری است تا برای هر شبکه، یک نفر و یا یک تیم را تعیین کنید. این امر باعث خواهد شد تا امکان فعالیت تخصصی مهیا شود. درواقع اگرچه فعالیت در شبکه های اجتماعی کاملا رایگان است، با این حال این امر به معنای عدم نیاز به اختصاص بودجه نبوده و لازم است تا به دنبال رسیدن به سطحی حرفه ای در هر یک باشید. برای آگاهی بیشتر از اقداماتی که باید انجام شود، توجه به اقدامات مشابه سایر برندها می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی محسوب شود، با این حال برای ایجاد تمایز و استقبال فوق العاده، نوآوری کلید اصلی موفقیت خواهد بود. در نهایت توجه داشته باشید که شما باید به دنبال ایجاد محتوا باشید. درواقع کپی برداری و بازنشر، تنها رشد شما را محدود کرده و وجهه شرکت را نابود خواهد ساخت، با این حال ترجمه کردن محتواهای ارزشمند داستانی کاملا متفاوت با کپی برداری داشته و اقدامی کاملا ضروری محسوب می شود.
3-فراموش نکنید که نصف مسیر موفقیت، میزان صمیمیت شما با مخاطبان است
این امر که تنها به دنبال انتشار محتواهای خود باشید، بدون شک قادر به کسب رضایت حداکثری مخاطبان نخواهید بود. درواقع بسیاری از اطلاعات را افراد از مکان-های دیگر نیز می توانند به دست آورند، با این حال سواد روایت شما، به عاملی تبدیل خواهد شد که جذابیت لازم را ایجاد کرده و مخاطب را به سمت وفادارماندن به شما سوق خواهد داد. این امر نکته بسیار ظریفی محسوب می شود. علت این امر به این خاطر است که بسیاری از برندها، اگرچه محتواهای ارزشمندی را تولید می کنند، با این حال قادر به بیان آن برای مخاطب خود نبوده و همین امر همه چیز را به سمت نابودی می کشاند. برای این موضع، برنامه ریزی و طبقه بندی کردن محتواها کاملا ضروری خواهد بود. درواقع اگر مخاطب شما نسبت به مفاهیم اولیه آگاهی لازم را نداشته باشد، بدون شک مفاهیمی که قصد انتقال آن را دارید، کاملا عجیب به نظر خواهد رسید.
مطلب مرتبط: برندسازی در شبکه های اجتماعی به صورت گام به گام
به همین خاطر شما نیاز به ترتیبی خواهید داشت که ضمن آموزش پایه، نیاز مخاطبان حرفه ای را نیز تامین کند، با این حال این اقدام نیز به تنهایی نمی تواند ضامن موفقیت شما باشد. درواقع ضروری است که به میزان صمیمیت خود با مخاطبان نیز توجه داشته باشید. از جمله الزامی ترین اقدامات این است که پاسخگوی سوالات، پیشنهادت و انتقادات باشید. بدون شک در ابتدای شروع کار شما، این امر کاملا راحت بوده و لازم است تا نخستین افرادی را که نسبت به شما واکنش نشان می دهند، در جایی مکتوب کنید. درواقع این افراد را باید باسابقه ترین مخاطبان خود دانسته و همواره اولویت اول را برای پاسخگویی به آنها اختصاص دهید. این امر باعث خواهد شد تا همگان به این حقیقت دست پیدا کنند که قدیمی بودن، برای شما یک امتیاز محسوب شده و به سمت ماندگاری بیشتر ترغیب شوند. به عنوان نکته پایانی، فراموش نکنید که برای صمیمی شدن با مخاطبان، هیچ گونه مرزی وجود ندارد. با این حال لازم است تا به میزان تمایل افراد نیز توجه داشته باشید. علت این امر به خاطر تفاوت-های هر فرد با دیگری بوده و نباید به نحوی رفتار کنید که زمینه نارضایتی را فراهم آورد.
4-در انتخاب رنگ ها دقت بسیار بالایی را داشته باشید
شاید این جمله را بتوان کاملا درست دانست که رنگ ها، مهم ترین ابزار برای ایجاد جذابیت بصری و انتقال بهتر مفاهیم محسوب می شوند. با نگاهی به تمامی صنعت ها، پی به اهمیت این موضوع خواهید برد. برای مثال حتی در سینما، کارگردان ها از رنگ-های مختلف به عنوان تم فیلم خود استفاده می کنند تا مفهوم موردنظر آنها بهتر انتقال پیدا کند. در رابطه با برندها نیز این امر کاملا صادق بوده و لازم است تا با تناسب به محوریت کار خود، اقدام به انتخاب رنگ کنید. این امر در حالی است که بسیاری از مدیران، صرفا رنگ های مورد علاقه خود و یا محبوب در جامعه را مورد توجه قرار می-دهند. برای مثال اگرچه قرمز، محبوب ترین رنگ جهان محسوب می شود، با این حال تاکنون یک برند فعال در زمینه تولید لوازم درمانی را دیده اید که از این رنگ در بسته بندی خود استفاده کرده باشد؟ به همین خاطر میزان محبوبیت عملا عاملی محسوب نمی شود که اولویت اول برندها باشد. برای این موضوع توجه به روان شناسی رنگ ها، کاملا مهم بوده و فراموش نکنید که انتخاب یک رنگ، به معنای کنار گذاشتن سایر گزینه ها نخواهد بود. با این حال در گام نخست شما باید تم اصلی خود را انتخاب کرده و به آن وفادار بمانید. درواقع این تم که می تواند مجموعه ای از رنگ ها باشد، به معنای استفاده همیشگی از آنها بوده و با توخه به نیاز خود، می توانید در مواردی رنگ-های دیگری را نیز مورد توجه خود قرار دهید.
مطلب مرتبط: تکنیک های برندسازی در شبکه های اجتماعی
در نهایت توجه داشته باشید که بازاریابی از طریق اینترنت اگرچه سهولت بالاتری را به همراه دارد، با این حال شما را در جهانی به شدت متغیر وارد خواهد ساخت. درواقع با نگاهی به گذشته، متوجه این امر خواهید شد که شیوه های بازاریابی برای ده ها سال کاملا ثابت و کاربردی بوده اند، با این حال در این جهان، ابدا چنین امری امکان پذیر نبوده و لازم است تا به محدوده زمانی هر اقدام خود توجه داشته باشید. برای موفقیت در این زمینه ضروری است تا همواره به دنبال ارائه نوآوری و خلاقیت باشید. در غیر این صورت تمامی نتایج کاملا مقطعی خواهد بود.