دنیای تکنولوژی نه تنها برای مشتریان جذابیت بالایی دارد، بلکه حوزه کاری مورد علاقه یک عالمه کارآفرین در سراسر دنیا هم هست. خب اگر کسی را سراغ دارید که دوست نداشته باشد شبیه کسانی مثل استیو جابز یا بیل گیتس شود، ما را هم بی خبر نگذارید.
احتمالا شما هم در کودکی با آرزوی تبدیل شدن به قهرمانان مختلف بزرگ شده اید. برخی از این قهرمان ها مربوط به دنیای دیزنی بودند؛ همان کارتون هایی که بچه های این دوره و زمانه را هم شیفته خودش می کند. در این میان وقتی آدم بزرگ می شود، کم کم قهرمان های تازه ای پیدا می کند. اگر نگاهی به کارآفرینان موفق داشته باشید، همیشه قهرمان هایی از نسل های کلاسیک کارآفرینان را در فهرست قهرمان های آنها مشاهده خواهید کرد. یکی از حوزه هایی که این روزها حسابی قهرمان ساز شده، دنیای تکنولوژی است؛ چراکه خیلی از کارها به لطف نوآوری های تکنولوژی مثل آب خوردن ساده شده است. به علاوه، همین نوآوری های حیرت انگیز در عمل موفقیت مالی حیرت انگیزی برای مدیران به همراه دارد.
همانطور که می شود حدس زد، کارآفرینی در حوزه تکنولوژی جذابیت زیادی دارد. البته شما قرار نیست با دست خالی وارد این ماراتن سهمگین شده و انتظار موفقیت داشته باشید. در عوض همه چیز به مهارت هایی بستگی دارد که در بازار به کارتان می آید.
خیلی از مقالات و راهنمایی های مربوط به کارآفرینی بر روی ریسک پذیری آدم ها تاکید دارد. ما در روزنامه فرصت امروز آنقدر که به یادگیری مهارت های اساسی توجه داریم، ریسک پذیری را عنصر مهمی نمی دانیم. خب شما باید چیزی در چنته داشته باشید تا با اتکا به آن سراغ ریسک ها بروید، مگر نه؟
مطلب مرتبط: تکنولوژی هایی که دنیای کسب و کار را تکان می دهند!
امیدوارم تاکید ما بر روی یادگیری مهارت ها خیلی شما را به وحشت ننداخته باشد؛ چراکه ماجرا اصلا پیچیده نیست. شما الان مثل بازیگری هستید که تازه ترم اول دانشگاه را پشت سر می گذارد و هنوز هیچی نشده استرس ترم های بعدی را دارد. پس یکبار هم که شده نگرانی های بی خودی را کنار گذاشته و با ما همراه باشید. در ادامه فهرستی از بهترین مهارت های ممکن برای کارآفرینی در دنیای کارآفرینی، آن هم از مدل تکنولوژیک، را مرور خواهیم کرد.
مهارت های اساسی در حوزه تکنولوژی
مردم معمولا تصور عجیبی از کارآفرینان در حوزه های فناوری دارند. به طوری که خیلی وقت ها این تصورات شبیه فیلم های پلیسی می شود. راستش را بخواهید، هیچ کارآفرینی در دنیای تکنولوژی شباهتی به هکرهای خبیث در فیلم های هالیوودی ندارد. پس همین حالا هر فکر و خیالی در این رابطه را از سرتان بیرون کنید.
ما در این بخش دنبال مهارت هایی هستیم که واقعا به درد کارآفرینان می خورد. بی شک وقتی یک مهاجم فوتبال تازه حرفه اش را شروع می کند، مهارت هایی مثل دریبل زنی حسابی به دردش می خورد. با این حال مهارت های فرعی مثل یادگیری بازی های کامپیوتری دردی از او دوا نخواهد کرد. هرچه باشد این مهارت در گلزنی و تبدیل شدن به بازیکن فیکس تیم هیچ اهمیتی ندارد. ما هم در ادامه قصد داریم سراغ مهارت هایی برویم که واقعا دردی از شما دوا خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا مقدم های برای ورود به کارآفرینی در دنیای تکنولوژی دم دست تان قرار گیرد.
امنیت سایبری
اجازه دهید کارمان را با مهمترین مهارت در دنیای تکنولوژی شروع کنیم. شما لازم نیست خوره شبکه های اجتماعی باشید تا از اهمیت امنیت سایبری مطلع شوید. برندهایی مثل فیس بوک که در طول سال های اخیر با مشکلات امنیتی شدید رو به رو بوده اند، همیشه در مظان اتهام قرار دارند. پس طبیعی است که ما اولین مهارت را به حوزه امنیت سایبری اختصاص دهیم.
گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند کاربران اطلاعات مهمی در شبکه های اجتماعی ندارند تا با برندها یا یکدیگر به اشتراک بگذارند. به همین خاطر هم همه چیز را در دنیای دیجیتال سرسری می گیرند. نتیجه کار هم یک شکست کاملا افتضاح برای کارآفرینان می شود.
دورِ حرف های کلیشه ای درباره اهمیت امنیت سایبری را که قلم بگیریم، باید گفت این مهارت در عمل چطور کسب می شود؟ اصلا کارآفرینان حرفه ای چطور این مهارت را در خودشان تقویت کرده و اجرا می کنند؟ خب اجازه دهید اول از همه درباره اجزای مهارتی که تحت عنوان «امنیت سایبری» می شناسیم، حرف بزنیم. این مهارت در واقع چند بخش مرتبط به هم دارد:
• مدیریت سیستم عامل ها
• کنترل امنیت شبکه
• ارتقای امنیت سایبری رایانه های لینک شده به هم
• آشنایی با منابع اصلی آلودگی سایبری و حملات مختلف
چهار مهارت بالا شاید روی کاغذ ساده به نظر برسد اما باید کاملا دقیق فراگرفته شوند؛ چراکه کوچک ترین اشتباهی در این حوزه در واقع آخرین اشتباه تان خواهد بود. هرچه باشد مشتریان به برندی که یکبار در زمینه امنیت سایبری، آن هم در همان اوایل شروع به کارش، گند زده، دیگر اعتماد نخواهند کرد.
شاید فکر کنید ما در این بخش راهنمایی جامع برای یادگیری اصول امنیت سایبری داریم. خب در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه محدودیت این مقاله به ما اجازه چنین کاری نمی دهد. در عوض کافی است جست وجویی ساده در گوگل یا یوتیوب داشته باشید تا کلی محتوای به درد بخور و کلاس های آموزشی به پُست تان بخورد. اینطوری دیگر لازم نیست کلی از وقت تان را پای کلاس های حضوری با هزینه های سرسام آور هدر دهید.
یادتان باشد، در هر دوره آموزشی شرکت کنید، باید چهار مهارت بالا را با هم یاد بگیرید. وگرنه همیشه یک جای کارتان در زمینه امنیت سایبری مشکل خواهد داشت.
مطلب مرتبط: 13 اشتباه رایج برندهای حوزه تکنولوژی
بلاک چین
بلاک چین فناوری مادر در زمینه طراحی بیت کوین محسوب می شود. تمامی رمزارزهایی که این روزها هوش از کله هر کسی برده اند، به لطف این فناوری و سیستم غیرمرکزی اش طراحی شده اند. به طوری که اطلاعات ذخیره شده در هر واحد از این فناوری تحت تاثیر حمله سایبری یا تخریب مرکزی قرار نمی گیرد (امیدوارم با این عبارت های تخصصی خیلی سرتان را درد نیاورده باشیم!).
بی شک هیچ کارآفرینی قرار نیست دوباره بیت کوین را طراحی کند. با این حال امنیت بالای فناوری بلاک چین آشنایی با آن را امری ضروری ساخته است؛ به ویژه برای شما که قصد کارآفرینی در دنیای تکنولوژی را دارید.
وقتی درباره آشنایی با بلاک چین حرف می زنیم، منظورمان آن دوره های گرانی نیست که آخر سر هیچ داده اضافه ای به شما نمی دهد. در عوض باید دنبال آشنایی با سرفصل های زیر باشید:
• معماری داده
• رمزارزها و ساختارشان
• زبان های برنامه نویسی
• توسعه وب
• معماری بلاک چین
خوشبختانه این روزها مطالب زیادی درباره بلاک چین در دسترس قرار دارد که اتفاقا بعضی از آنها از سوی مهندسان حرفه ای این حوزه تولید شده است. پس بد نیست سری به محتواهای تخصصی در این حوزه بزنید. یادتان باشد، همیشه یادگیری یک مهارت تخصصی کار سختی است. پس همان اول کار با مشاهده اصطلاحات پیچیده این حوزه ناامید نشوید.
یادتان باشد، حوزه بلاک چین تنوع بی نهایت زیادی وجود دارد. پس بعد از اینکه اطلاعات اساسی در این راستا را کسب کردید، بد نیست نیم نگاهی به حوزه های تخصصی هم داشته باشید و حوزه هایی مثل مدیریت پروژه با استفاده از بلاک چین در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شما با یادگیری چنین مهارت های تخصصی امکان پیدا کردن موقعیت های شغلی بی نهایت بهتری را خواهید داشت.
هوش مصنوعی
ایلان ماسک هوش مصنوعی را مهمترین خطر برای تمدن بشری می داند. این نگاه تیره و تار به یکی از دستاوردهای مهم تکنولوژی انسانی کمی غیرمنطقی به نظر می رسد. هرچه باشد ابزاری مثل چت جی پی تی (Chat GPT) هنوز هیچی نشده کلی طرفدار در سراسر دنیا پیدا کرده است. درست مثل یک مسابقه مهم ورزشی که نگاه همه مردم در سراسر دنیا را به خودش جلب می کند!
صرف نظر از نگاه منفی بافانه آدم هایی مثل ایلان ماسک، هوش مصنوعی تا مغز استخوان در زندگی ما نفوذ کرده است. جذابیت این فناوری برای کارآفرینان بیشتر از همه مربوط به ساده سازی خیلی از کارهای سخت است. مثلا پاسخگویی به مشتریان را در نظر بگیرید. تا همین چند سال قبل یک تیم حرفه ای از کارشناس ها برای خدمات مشتری لازم بود اما حالا ماجرا کاملا فرق کرده است؛ چراکه هوش مصنوعی در کسری از ثانیه بهترین جواب ها را تحویل مخاطبش می دهد.
اگر شما دوست دارید وارد دنیای تکنولوژی شوید، باید اول از همه مهارت کار با هوش مصنوعی را یاد بگیرید؛ چراکه بدون این مهارت شما هیچ شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت. نکته دیگر اینکه هوش مصنوعی زمان زیادی برای شما می خرد. این زمان وقتی قصد نوآوری در بازار را داشته باشید، مشکلات زیادی را از جلوی پای تان برمی دارد.
شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت میانه خوبی با کارهای تکراری مثل ارسال ایمیل برای مشتریان یا پاسخگویی به تماس های آنها نداشتم. بعید می دانم اصلا کسی در دنیا پیدا شود که این کار را با جان و دل انجام دهد. به همین خاطر هوش مصنوعی می تواند کمکی شایان به شما کند. به ویژه اینکه ترکیب آن با یادگیری ماشینی معجون حیرت انگیزی ساخته است.
مطلب مرتبط: شغل اول برترین کارآفرین های حوزه تکنولوژی
یادگیری ماشینی
در انتهای بخش قبل اشاره ای گذرا به یادگیری ماشینی کردیم. این فناوری در کنار هوش مصنوعی بسیاری از چشم ها را به خودش خیره کرده است. ماجرا از این قرار است که یادگیری ماشینی در واقع فرآیند یادگیری انسان را شبیه سازی می کند اما با سرعت بی نهایت بالاتر!
انسان ها معمولا در طول زمان نکات تازه را یاد گرفته و کارشان را بهبود می بخشند. مثلا راننده ای که روز اول پشت فرمان می نشیند، احتمالا چند باری اتومبیل را خاموش کرده و حسابی سرنشینان را اذیت خواهد کرد. با این حال بعد از گذشت مدت زمانی نسبتا کوتاه مهارت های او با مایکل شوماخر مو نمی زند. چنین ماجرایی درباره عملکرد تیم های بازاریابی یا روابط عمومی هم مصداق دارد. مثلا همین روابط عمومی را در نظر بگیرید. خیلی از برندها در این زمینه به هوش مصنوعی اعتماد ندارند؛ چراکه این تکنولوژی در برابر سوالات تازه مشتریان عملا بی دفاع است. درست به همین خاطر یادگیری ماشینی روانه بازار شده تا اوضاع را عوض کند.
یادگیری ماشینی در واقع الگوریتمی کمکی برای هوش مصنوعی است. به این ترتیب ابزارهای هماهنگی با یادگیری ماشینی وقتی با سوال یا مسئله ای ناشناخته رو به رو شوند، مثل یک پژوهشگر حرفه ای سراغ اینترنت رفته و جواب درست را از زیر سنگ هم شده، پیدا می کنند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یادگیری ماشینی نه تنها ضریب خطای انسانی را حذف می کند، بلکه کارها را سریع تر نیز خواهد کرد. مثلا حوزه روابط عمومی که پروژه هایی بین یک تا چند سال دارد، دیگر به لطف یادگیری ماشینی در عرضه چند هفته کارها را جمع بندی خواهد کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
مهمترین کاربرد یادگیری ماشینی، نه در تعامل با مشتریان، بلکه طراحی نرم افزار است. این روزها ابزارهای بی نهایت متنوعی برای کمک به کارآفرینان در دسترس قرار دارد. یادگیری ماشینی به طراح های نرم افزار برای ارائه ابزارهایی حیرت انگیز کمک می کند. اینطوری حتی سخت ترین کارها نیز به راحتی آب خوردن انجام خواهد شد.
یادتان باشد، یادگیری ماشینی کاری نیست که شما به تنهایی جلو ببرید. بنابراین اگر قصد یادگیری اش را دارید، باید کل تیم را با خود همراه کنید. وگرنه اطلاعات تان هیچ دردی از کسب و کارتان دوا نخواهد کرد.
توسعه اپ های موبایلی
زمانی نه چندان دور همه مردم برای چک کردن سایت ها یا کار با شبکه های اجتماعی از لپ تاپ استفاده می کردند. از آن زمان تا حالا نه تنها نسل های پی در پی آیفون، بلکه کلی گوشی هوشمند دیگر روانه بازار شده است. نتیجه کار هم حواس پرتی مداوم مردم بوده؛ البته از نوع دیجیتالی اش!
آیا تا حالا دقت کرده اید در طول روز چقدر از اپ های موبایلی استفاده می کنید؟ این سوالی است که اغلب کارآفرینان هیچ جوابی برای آن ندارند. البته مردم با کمی دقت حساب کار دست شان می آید. اجازه دهید روز یک کارمند بانک را با هم مرور کنیم. احتمالا کارمند قصه ما صبح کله سحر با صدای ساعت گوشی اش بیدار خواهد شد. بعد هم همانطور که در تخت دراز کشیده کمی در شبکه های اجتماعی میچرخد تا ویندوزش بالا بیاید. حالا نوبت به چک کردن آب و هوا می رسد که باز هم با موبایل صورت خواهد گرفت.
کارمند قصه ما حتی برای رسیدن به محل کار هم از اپ های مسیریاب استفاده می کند. با این حساب هیچ چیزی برای پنهان کردن درباره اهمیت گوشی های هوشمند وجود ندارد. نکته ای که این وسط باید به آن توجه بیشتری کنیم، کاربرد فراوان اپ های موبایلی است. به طوری که گوشی های هوشمند بدون اپ های رنگارنگ اصلا به درد نمی خورند!
ما در روزنامه فرصت امروز توسعه اپ های موبایلی را یکی از حوزه های کاری پرطرفدار و صدالبته پولساز می دانیم. این روزها نه تنها اپ های کاربردی زیادی دم دست من و شماست، بلکه کلی بازی گوناگون هم روی گوشی های هوشمند نصب می شود. گاهی اوقات گردش مالی چنین بازی هایی حتی از سود خالص یک شرکت پرآوازه هم بیشتر است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و در یک دوره توسعه اپ های موبایلی شرکت کنید. قول می دهم این کار نه تنها افق های تازه ای از کارآفرینی را به روی تان باز کند، بلکه در حالت عادی پیشنهادهای استخدامی بهتری نیز به سراغ تان بیاورد.
طراحی رابط کاربری
رابط کاربری از آن دست مفاهیمی است که معمولا در میان کارآفرینان کاملا مظلوم واقع می شود؛ چراکه کمتر کسی به طور جدی آن را دنبال می کند. البته ما در روزنامه فرصت امروز اصلا اینطوری فکر نمی کنیم؛ چراکه طراحی رابط کاربری هم مثل هر کار دیگری حساس و سرنوشت ساز است. اجازه دهید با یک مثال دقیق منظورمان را روشن کنیم. سایت خبرگزاری نیویورک تایمز را در نظر بگیرید. اگر این سایت حالت عجیب با منوی پیچیده داشت، احتمالا خبری از ترافیک سنگین برای آن نبود. با این حال در عمل همه چیز در سایت این خبرگزاری سرجای خودش است. به علاوه، کاربرانی که آشنایی زیادی با رابط کاربری ندارند هم به سادگی هرچه تمام تر با آن کنار می آیند.
مطلب مرتبط: تکنولوژی سبز و آینده کسب و کارهای کوچک
طراحی رابط کاربری کار پیچیده یا غیرممکنی نیست. فقط آدم باید کارش در این حوزه را اصولی دنبال کند. ما در اینجا فهرستی از مواردی که در این حوزه باید خیلی خوب یاد بگیرید را گردآوری کرده ایم:
• مهماری اطلاعات
• طراحی تعاملی
• مهارت های آنالیز داده
• تایپوگرافی
مهارت های بالا شاید در ظاهر پیچیده به نظر برسند اما به محض اینکه وارد ساختار ماجرا شوید، همه چیز برای تان ساده و راحت خواهد شد. اینطوری به راحتی آب خوردن امکان طراحی رابط های کاربری چشم نواز را خواهید داشت. اجازه دهید با هم روراست باشیم، هنوز هم که هنوز است مشتریان با چشم شان خرید می کنند. پس یک رابط کاربری درجه یک کاملا به دردتان خواهد خورد.
توسعه گیم
صنعت گیم دیگر یک حوزه مفرح با درآمدی بخور و نمیر نیست. در عوض کسانی که مهارت بالایی در این حوزه دارند، خیلی خوب امکان توسعه کسب و کارشان را پیدا کرده و سودهای چند میلیون دلاری به جیب می زنند. احتمالا شما هم وقتی پای پلی استیشن یا ایکس باکس هستید، به این فکر افتاده اید که سر و گوشی در صنعت بازی سازی آب دهید. خب در این صورت یادگیری مهارت توسعه گیم از نان شب هم برای تان واجب تر است.
وقتی درباره توسعه گیم حرف می زنیم، مهارت های جانبی نظیر طراحی انیمیشن، برنامه نویسی، طراحی دیتابیس و رابط کاربری را هم مدنظر داریم؛ چراکه بدون این موارد هیچ وقت یک بازی درجه یک روانه بازار نمی شود.
یادتان باشد، طراحی بازی هایی مثل فیفا یا کال آف دیوتی کار یک نفر یا حتی تیمی کوچک نیست. پس باید حواس تان به جزییات کار باشد؛ چراکه موفقیت تک نفره در دنیای گیم معنایی ندارد. در عوض بهتر است یک تیم هماهنگ با خودتان داشته باشید تا کارها با سرعت بالاتری پیش برود. به علاوه، مهارت های بالا کمتر در یک نفر جمع می شود. پس چاره ای به غیر از همکاری با آدم های مختلف برای طراحی گیم نخواهید داشت.
اگر نظرتان درباره ورود به دنیای گیم جدی است، باید کمی به فکر حوزه تخصصی باشید. مثلا به موارد زیر دقت کنید:
• طراحی گیم
• آنالیزور کیفی بازی
• مهندس طراحی صدا
• برنامه نویس بازی ها
• استودیو عرضه بازی
هر کدام از موارد بالا یک حوزه کاری مهم را نشان می دهد. این امر نه تنها برای شما سرنوشت ساز خواهد بود، بلکه نوع رابطه تان با دیگر افراد حاضر در صنعت گیم را نیز شکل می دهد. مثلا کسی که در حوزه تاسیس استودیو عرضه بازی فعالیت دارد، باید روابط عمومی خیلی خوبی داشته باشد؛ چراکه بدون این مهارت همیشه یک جای کارش ایراد خواهد داشت.
بازاریابی دیجیتال
آخرین گزینه این مقاله حسابی شوکه کننده خواهد بود؛ چراکه کمتر کسی انتظار مشاهده بازاریابی دیجیتال در مقاله ای در حوزه تکنولوژی را دارد. قبول دارم بازاریابی یک استراتژی بی نهایت قدیمی در دنیای کسب و کار است، اما دلیل نمی شود الگوی دیجیتال آن را از قلم بیندازیم.
کسانی که دنبال ورود به دنیای تکنولوژی و کسب سود از آن هستند، باید همیشه نیم نگاهی به بازاریابی دیجیتال هم داشته باشند. راستش را بخواهید، بازاریابی دیجیتال حوزه ای نیست که شما را به طور مستقل به درآمد برساند. در عوض شما مسیری برای همکاری نزدیک با سایر برندها و کسب سودهای چشمگیر پیدا می کنید.
این روزها آنقدر رقابت در بازار زیاد هست که بدون بازاریاب هیچ کس شانسی برای موفقیت در بازار نداشته باشد. انگار همه کارآفرینان باید کارشان را با بازاریابی دیجیتال گره بزنند تا شانسی برای دیده شدن از سوی مشتریان داشته باشند. این وسط کسانی که مهارت بالایی در این حوزه داشته باشند، حسابی خواهان دارند.
کسب مهارت در بازاریابی دیجیتال همینطور الکی نیست. خیلی ها فکر می کنند اگر در الگوهای کلاسیک مارکتینگ مهارت داشته باشند، به طور خودکار در دنیای دیجیتال نیز همه چیز مطابق میل شان پیش خواهد رفت. خب اگر شما هم اینطور فکر می کنید، لطفا موارد زیر را به لیست یادگیری تان اضافه کنید:
• سئو
• مدیریت شبکه های اجتماعی
• تحلیل داده
• روابط عمومی دیجیتال
• مدیریت برند
• تبلیغ نویسی
هر کدام از موارد بالا برای یادگیری زمان نسبتا زیادی از شما طلب می کند. پس یادتان باشد بازاریابی دیجیتال حوزه ای نیست که امروز دل تان برای آن پر بکشد و فردا تبدیل به یک مارکتر حرفه ای شوید. متاسفانه خیلی از کارآفرینان به این نکته کلیدی و مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. به همین خاطر هم دائما کارشان با مشکل رو به رو می شود.
مطلب مرتبط: آمادگی کسب و کار برای تکنولوژی آینده
سخن پایانی
کارآفرینی در حوزه تکنولوژی رویایی است که خیلی از آدم ها در سر دارند. با این حال کمتر کسی برای تحقق آن عملا وارد میدان می شود. کسانی هم که این ریسک را می کنند، معمولا هیچ مهارت خاصی برای موفقیت در این حوزه ندارند. کافی است نگاهی به سیل استارت آپ های شکست خورده در حوزه تکنولوژی بیندازید تا حساب کار دست تان بیاید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی بهتر با کارآفرینی در دنیای تکنولوژی کرده باشد. لازم به یادآوری نیست که کارشناس های ما به طور 24 ساعته آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و سوالات تان را خیلی راحت با ما در میان بگذارید.
منابع: