هواپیماهایی که دهه هاست در آسمان شهرهای مختلف جا خوش کرده اند، زمانی رویایی دور و دراز برای انسان ها محسوب می شدند. اگر تا همین 100 سال قبل کسی درباره پرواز انسان در آسمان حرف می زد، احتمالا چیزی به غیر از خنده های از سر تمسخر نصیبش نمی شد، اما حالا همه چیز فرق کرده است. به طوری که تصور دنیایی که در آن مسافرت هوایی جایی نداشته باشد، شبیه نوعی کابوس خواهد بود. این امر به خوبی توسعه تکنولوژی های در دسترس بشر را نشان می دهد. به طوری که با پیشرفت های مختلف، زندگی بر روی این کره خالی راحت تر از قبل می شود. این ماجرا حتی درباره وضعیت کارآفرینان هم مصداق دارد. خب هرچه باشد کارآفرینی در سال 2023 خیلی راحت تر از چهار یا پنج دهه قبل است، مگر نه؟
پیشرفت های فناوری که اغلب ما در روزنامه های مختلف پیگیرش هستیم، به تنهایی جذابیت زیادی دارد. با این حال کارآفرینان نباید صرفا دنبال اخبار تصادفی باشند. در عوض هر تغییری که در بازار روی می دهد، سیگنال مهمی برای آنها خواهد بود؛ چراکه با پیشرفت تکنولوژی دیگر کارآفرینی به روش های قدیمی جواب نمی دهد. پس اگر دوست ندارید از کورس قهرمانی جا بمانید، باید خیلی زود با تکنولوژی های تازه هماهنگ شوید.
ما در روزنامه فرصت امروز خیلی خوب می دانیم آشنایی با فناوری های تازه چقدر سخت و کسل کننده خواهد بود. هرچه باشد کارآفرینان در طول روز کلی کار مختلف دارند. پس انتظار اینکه دائما حواس شان به کارهای مختلف باشد، کمی زیادهروی خواهد بود. درست به همین خاطر ما در این مقاله کار شما را ساده کردیم و یک راست رفته ایم سراغ تکنولوژی هایی که دنیای کسب و کار را تکان می دهند.
مطلب مرتبط: 13 اشتباه رایج برندهای حوزه تکنولوژی
تکنولوژی هایی که هر کارآفرینی باید با آنها آشنا شود
ابزارهایی مثل شبکه های اجتماعی که زندگی روزمره بازاریاب ها را به خودش گره زده، تا همین دو دهه قبل اصلا وجود خارجی نداشتند. شما را نمی دانم، ولی برای من که تصور دنیای بازاریابی قبل از شبکه های اجتماعی یکی از سخت ترین کارهای دنیاست. عین همین داستان برای مارکترهایی که 20 یا 30 سال دیگر وارد بازار می شوند، مصداق خواهد داشت. نکته کلیدی این وسط نه حیرت برای گذشته، بلکه آشنایی هرچه سریع تر با فناوری های جدید است. فقط در این صورت شکست دادن رقبا عملی خواهد شد.
اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای یک راست برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم تکنولوژی هایی که هر کارآفرینی باید با آنها آشنا شود.
متاورس: دریچه ای به دنیای جدید
وقت گذرانی در دنیای واقعیت مجازی دیگر تبدیل به یک عادت جذاب برای مردم شده است. چه با استفاده از دوربین های واقعیت مجازی و چه تماشای تجربه دیگران در یوتیوب، در هر صورت شنیدن اسم واقعیت مجازی برای آدم هیجان انگیز است. همین امر ایده اصلی متاورس را خلق کرد. دنیایی که در آن همه چیز به طور مجازی دنبال شده و از مهمتر اینکه با زندگی واقعی مو نمی زند!
اگرچه متاورس هنوز در ابتدای راه بوده و تجربه مردم از آن بی نهایت محدود است اما خیلی از برندها با همین اوضاع هم شروع به سرمایه گذاری بر روی آن کرده اند. احتمالا شما هم بارها و بارها خبرهایی مبنی بر خرید و فروش زمین یا خانه در متاورس به گوش تان خورده است. قبول دارم چنین خبرهایی حسابی تعجب آور است اما به خوبی روند توسعه متاورس را نشان می دهد.
چیزی که مشخص است، افزایش تمایل کسب و کارها و حتی مردم عادی برای حضور در دنیای مجازی است. اگر زمانی نه چندان دور استفاده از روش هایی مثل برگزاری رویدادهای حضوری جذابیت بی نهایت زیادی داشت، حالا همه چیز به دنیای دیجیتال ختم می شود. نکته جالب اینکه برگزاری دیجیتالی رویدادها جلوی خیلی از هزینه های اضافی را نیز خواهد گرفت. پس کافی است پیگیر این فناوری جدید باشید تا اوضاع تان در بازار حسابی تغییر کند.
یادتان باشد خیلی از برندها برای فعالیت بهتر در دنیای متاورس نیاز به مطالعه و آشنایی بیشتر با این حوزه دارند. پس همینطور بی مقدمه کارتان را شروع نکنید. به علاوه، متاورس اول از همه برای مقاصد سرگرمی طراحی شده است. پس اگر در این حوزه فعالیت ندارید، شاید بهتر باشد شروع کارتان را کمی به تاخیر بیندازید؛ چراکه همین حالا هم دنیای سرگرمی محبوبیت زیادی در متاورس دارد و جا برای بقیه کسب و کارها هنوز باز نشده است.
مطلب مرتبط: شغل اول برترین کارآفرین های حوزه تکنولوژی
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی: ترکیبی طلایی
هوش مصنوعی نزدیک به یک دهه است بدل به ابزار درجه یک کارآفرینان برای پیشبرد کارهای شان شده است. در این میان موج جدید استقبال از این فناوری دوست داشتنی همزمان با توسعه یادگیری ماشینی شروع شد. این روزها خیلی از کارآفرینان برای حوزه هایی مثل خدمات مشتری کاملا به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی وابسته هستند. انگار که بدون این فناوری ها هیچ پیشرفتی در دنیای کسب و کار روی نخواهد داد.
بی شک کاهش هزینه های کارآفرینی برای هر کسب و کار ضروری محسوب می شود. درست به همین خاطر خیلی از برندها از همان ابتدای ظهور هوش مصنوعی سراغش رفتند. این امر به کسب و کارها برای فعالیت بهتر در بازار و تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک ویژه ای می کند. مثلا برندی مثل اپل را در نظر بگیرید. بی شک این برند دوست داشتنی روزانه کلی تماس از طرف مشتریانش دارد که باید حتما جواب داده شوند. حالا اگر این وسط قرار باشد برای هر تماس یک کارشناس حاضر و آماده در شرکت حضور پیدا کند، احتمالا هزینه های اپل سر به فلک می کشد. میانبر طلایی که در چنین شرایط جان برندها را نجات خواهد داد، سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی است. نکته جالب اینکه مشتریان علاقه بیشتری برای تعامل با ابزارهای دارای هوش مصنوعی در مقایسه با کارشناس های واقعی دارند. این یعنی شما با سرمایه گذاری بر روی این حوزه عملا با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ هم رضایت مشتریان را جلب می کنید، هم اینکه دیگر خبری از هزینه های گزاف نخواهد بود.
صحبت درباره مزایای هوش مصنوعی معمولا بی نهایت تخصصی قلمداد می شود. هرچه باشد کارآفرینان الزاما کارشناس های درجه یک کامپیوتر نیستند. به همین خاطر ما در این بخش به زبانی کاملا ساده مزیت اصلی هوش مصنوعی را مرور خواهیم کرد. زمانی که نسل اول رایانه ها به لطف مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز روانه خانه ها شد، خیلی ها از انقلابی تمام عیار در حوزه تکنولوژی حرف می زدند. دلیل این امر محاسبه بی نهایت ساده فرمول ها و مقادیر پیچیده از سوی رایانه ها بود. ماجرا درباره هوش مصنوعی هم به همین شکل است. در واقع این فناوری در ادامه اتوماسیون به برندها فرصت ساده سازی کلی از کارهای اعصاب خُردکن را می دهد.
احتمالا همه شما کارهایی را سراغ دارید که هیچ کس دل خوشی از آنها ندارد. مثلا آپدیت مداوم سایت یا پاسخگویی 24 ساعته به کاربران در شبکه های اجتماعی روی اعصاب هر کسی خواهد بود. درست به همین خاطر استفاده از هوش مصنوعی در طول سال های اخیر تبدیل به ضرورتی اجتناب ناپذیر شده است؛ چراکه به شما کمک می کند تا بدون دردسر اضافی کلک کارهای خسته کننده را بکنید.
اعتماد دیجیتال (Digital Trust): تازه ترین حوزه کاری
مردم این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به دستگاه های دیجیتال وابسته هستند. به طوری که حتی ساده ترین کارها مثل خرید روزمره هم دیگر در دنیای آنلاین پیگیری می شود. فروشگاه هایی مثل آمازون چند سالی هست رقبای سنتی را کنار زده و یکه تاز بازار محسوب می شوند. درست به همین خاطر مفهوم تازه ای در دنیای کارآفرینی دیجیال شکل گرفته که کمتر کسی از آن خبر دارد: اعتماد دیجیتال!
وقتی درباره اعتماد دیجیتال حرف می زنیم، باید یادمان باشد هیچ چیز عجیبی در جریان نیست. همانطور که مردم برای خرید روزمره به دنبال برندهای مورد اعتماد هستند، در دنیای دیجیتال هم اعتماد به کسب و کارها آسان نیست. چه بسا مشتریان حتی حاضر به پرداخت هزینه ای بیشتر برای خرید از یک برند مطمئن در مقایسه با سایر رقبا باشند. با این حساب مسئله اعتماد دیجیتال اصلا شوخی بردار نیست.
احتمالا شما به خوبی رسوایی های فیس بوک و بعضی دیگر از برندهای دیجیتال بر سر درز اطلاعات کاربران را به یاد دارید. چنین رسوایی هایی ذهنیت مردم درباره فعالیت دیجیتال کسب و کارها را حسابی منفی کرده است. به همین خاطر اعتماد دیجیتال به این سادگی ها دست یافتنی نیست. در عوض شما باید با سند و مدرک به دنبال جلب اعتماد مشتریان باشید.
هدف ما از بررسی موضوع اعتماد دیجیتال اشاره به فرصت های شغلی است که این دغدغه مهم به همراه آورده است. کارشناس های امنیت سایبری سال هاست در کنار برندها مشغول فعالیت هستند. با این حال اخیرا اهمیت کارشان بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است. به همین خاطر هم خیلی از برندها دنبال همکاری با افراد حرفه ای در این حوزه هستند. در کنار این موضوع، تحلیلگران امنیت دیجیتال نیز کارشان حسابی گرفته است؛ چراکه کارشناس ها در طول سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری بر روی اهمیت تحلیل مداوم اوضاع امنیتی شرکت ها تاکید کرده اند. این امر به تنهایی اوضاع عجیبی برای کسب و کارها ایجاد کرده است؛ چراکه کم کم شرایط طوری می شود که بدون کمک کارشناس های امنیت سایبری عملا فعالیت در دنیای دیجیتال بی نتیجه خواهد بود.
مطلب مرتبط: تکنولوژی سبز و آینده کسب و کارهای کوچک
چاب سه بعدی: تحولی در تولید محصولات
آیا تا حالا برای تان اتفاق افتاده هوس تولید محصولی کاملا شخصی سازی شده برای خودتان را بکنید؟ اینطور وقت ها آدم حاضر است هر کاری کند تا محصول دلخواهش را همانطور که دوست دارد، تحویل بگیرد. شاید فکر کنید چنین انتظاری مثل رویابافی های طرفداران یک تیم قعر جدولی برای قهرمانی است، اما فناوری چاپ سه بعدی تمام معادلات را تغییر داده!
این روزها شما با خرید پرینترهای سه بعدی به راحتی امکان خلق هر ایده ای را دارید. کافی است با جست وجویی ساده در گوگل نقشه دلخواه تان را پیدا کرده یا با استفاده از نرم افزارهای مختلف نقشه خودتان را طراحی کنید. بعد هم با وارد کردن نقشه ها در پرینتر به سادگی طرح نهایی را تحویل می گیرید. این کار نه تنها برای تان جذابیت زیادی خواهد داشت، بلکه امکان راه اندازی کسب و کارها با هزینه ای اندک را هم فراهم می سازد.
بدون شک فناوری چاپ سه بعدی هم مثل هر موضوع دیگری درگیر انتقادات فراوان است. به طور مشخص، امکان تولید انواع اسلحه با استفاده از این پرینترها محل بحث های بی پایانی قرار دارد. با این حال شما قرار نیست درگیر چنین مشکلاتی شوید؛ چراکه نمونه های صنعتی این پرینترها چند وقتی است روانه بازار شده و با دریافت یک مجوز ساده امکان راه اندازی خط تولیدتان را دارید. قبول دارم تولید محصولات با چنین فناوری محدودیت های خاصی دارد، اما برای شروع ارزان قیمت یک کسب و کار چنین ایده ای بهترین گزینه خواهد بود.
کاهش هزینه های تولید برای بسیاری از کارآفرینان تبدیل به رویایی دور و دراز شده است. در این میان خیلی از برندها به خاطر مشکلات مالی شروع کارشان را دائما به تاخیر می اندازد. اگر شما هم دوست دارید هرچه سریع تر در بازار خودی نشان دهید، الان بهترین فرصت برای استفاده از پرینترهای سه بعدی است. به طوری که حتی با خرید یک نمونه ساده امکان شروع به کار از خانه را نیز خواهید داشت.
سخن پایانی
دنیای تکنولوژی با سرعتی حیرت آور در حرکت است. خیلی از کارآفرینان سال هاست فناوری های تازه ای برای کارشان استفاده نمی کنند. این امر نه تنها هزینه های تولید را بی نهایت افزایش می دهد، بلکه از نظر روانی نیز تاثیر منفی بر روی ذهنیت مشتریان خواهد داشت. همه دوست دارند از برندهای نوآور خرید کنند. پس چه بهتر که قبل از بقیه سراغ فناوری های تازه برویم. اینطوری کارمان خیلی راحت تر شکل گرفته و دیگر لازم نیست برای توسعه کسب و کار دائما نگاه مان به دیگران باشد.
مطلب مرتبط: آمادگی کسب و کار برای تکنولوژی آینده
ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با فناوری های جدید در عرصه کسب و کار کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه دارید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم.
منابع: