بازاریاب ها در طول چند سال گذشته با استفاده از فناوری واقعیت افزوده موفق به جلب نظر مخاطب هدف شده اند. جهت گیری شبکه های اجتماعی به سوی ایجاد فرصت های مناسب برای کاربران به منظور استفاده از انواع فیلترهای واقعیت افزوده نقش مهمی در توسعه کمپین های بازاریابی این چنینی داشته است. ابتدا فناوری واقعیت افزوده و حتی واقعیت مجازی نوعی امکان فانتزی در عین حال دارای طراحی بسیار ساده بود، با این حال براساس گزارش موسسه دیجی کپیتال، ارزش این فناوری به زودی در سال 2024 به 67 میلیارد دلار خواهد رسید. این امر به معنای جهش قابل توجه در میزان ارزش فناوری واقعیت افزوده و مجازی در عرصه کسب و کار است.
نسل جوان همیشه در زمینه استفاده از فناوری های نوین نقش مهمی را ایفا کرده است. این امر در مورد فناوری واقعیت افزوده و مجازی نیز صحت دارد. بر این اساس بیشترین میزان استفاده از فناوری مورد بحث مربوط به کاربران نسل جوان است. با این حساب سرمایهگذاری برندها بر روی جلب نظر این دسته از کاربران امر عجیبی نخواهد بود.
حوزه بازاریابی در طول دهه های متمادی فناوری های تازه را برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان اخذ کرده است. فناوری واقعیت افزوده و مجازی نیز در این دسته جای می گیرد. اگرچه از زمان رونمایی رسمی از فناوری واقعیت افزوده و مجازی مدت زمان زیادی می گذرد، اما هنوز هم برخی از کسب و کارها نسبت به استفاده از آن در حوزه بازاریابی تردید دارند. یکی از مزیت های اصلی فناوری واقعیت افزوده و مجازی امکان نمایش محصولات به صورت تعاملی است.
مطلب مرتبط: بازاریابی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده
امروزه برخی از برندها برای رونمایی از محصولات شان اقدام به استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی می کنند، با این حساب کسب و کارهای تازه کار و همچنین برندهای بی توجه به این حوزه نیز باید هرچه سریع تر دست به کار شوند. در غیر این صورت فاصله معناداری با رقبای شان پیدا خواهند کرد.
بدون تردید اکنون با توسعه فناوری های جانبی استفاده از واقعیت افزوده و مجازی راحت تر شده است. این امر اغلب تحت عنوان «عصر فناوری واقعیت افزوده و مجازی» مورد بحث قرار می گیرد. نکته مهم در این میان آگاهی از دلایل سهولت استفاده از فناوری های فوق در دوره زمانی فعلی است. در ادامه برخی از مهمترین دلایل موردنظر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مزیت نسل پنجم اینترنت (5G)
اینترنت نسل پنجم سرعت بسیار زیادی را به ارمغان آورده است. این امر به معنای امکان استفاده از افزایش سرعت اینترنت برای مشاهده و حتی بارگذاری محتواهای حجیم است. برخی از برندها و بازاریاب ها در گذشته با تاکید بر روی نیاز به سرعت بالای اینترنت برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی از این امر طفره می رفتند. اکنون وضعیت به طور کلی تغییر کرده است. نسل پنجم اینترنت همراه امکان استفاده سریع و مطمئن از سرویس های مختلف را فراهم کرده است.
استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی در حوزه تبلیغات دیگر مورد بی توجهی مشتریان قرار نخواهد گرفت. دلیل این امر افزایش انگیزه مشتریان برای مشاهده چنین محتواهایی با سرعت اینترنت بیشتر است. چنین امری حتی در زمینه به روز رسانی های تازه شبکه های اجتماعی نیز قابل مشاهده است. بنابراین کسب و کارها باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به بهبود وضعیت شان اقدام نمایند. در غیر این صورت عرصه بازاریابی و تبلیغات را به رقبا واگذار خواهند کرد. نکته مهم درخصوص نسل پنجم اینترنت توجه به ابعاد فراتر از سرعت است. این نسل از اینترنت همراه فقط محدود به بحث سرعت نیست. بسیاری از کاربران در استفاده از نسل پنجم گزارش هایی مبنی بر بهبود تجربه کاربری و امکان ارائه بازخوردهای بهتر را گزارش کرده اند.
توسعه فناوری های مرتبط
علاوه بر فناوری اینترنت نسل پنجم، برخی دیگر از فناوری های مرتبط با حوزه بازاریابی دستخوش تحول شده است. رونمایی از هدست های واقعیت مجازی گام مهمی برای رواج استفاده از آن در حوزه بازاریابی محسوب می شود. پیش از این کمتر برندی به واقعیت مجازی به عنوان گزینه ای جذاب در حوزه بازاریابی نگاه می کرد. پشتیبانی برندهای بزرگی نظیر اپل و مایکروسافت از فناوری واقعیت مجازی در کنسول های بازی شان نقش مهمی در ترغیب کاربران برای خرید آنها داشته است.
وقتی گیمرها از هدست های واقعیت مجازی استفاده می کنند، امکان نمایش محتوای تبلیغاتی در میان ساعت های طولانی بازی نیز گزینه ای منطقی خواهد بود. اغلب اوقات تجربه مشاهده محتوای تبلیغاتی در قالب واقعیت مجازی برای کاربران خوشایند است بنابراین نباید نگران واکنش های منفی کاربران بود.
نسل جدید هدست های واقعیت مجازی دارای عمر بیشتری هستند. این امر تا حد زیادی مرتبط با تقویت باتری مورد استفاده در هدست هاست بنابراین کاربران فرصت استفاده از هدست هایی با عمر طولانی تر و در نتیجه مشاهده محتوای بیشتر را خواهند داشت.
وضعیت کرونایی
مردم برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی باید زمان مناسبی در اختیار داشته باشند. یکی از دلایل روند کند توسعه فناوری های فوق درگیری های گسترده مردم در طول دهه گذشته بود. شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی اجباری مردم فرصت مناسبی برای جست و جو در دنیای واقعیت افزوده و مجازی را فراهم کرد. امروزه شمار بالایی از کاربران برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی زمانی طولانی را صرف می کنند. معنای ضمنی این خبر امکان امیدواری هرچه بیشتر بازاریاب ها به کاربست فناوری موردنظر است.
مطلب مرتبط: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی مدرن
شیوع کرونا علی رغم تمام ضررهای مالی و تجاری اش موجب نگاه تازه بازاریاب ها به الگوهای دیجیتال شد. این امر تا حدودی موجب توجه روزافزون به بازاریابی براساس کاربست فناوری واقعیت افزوده و مجازی نیز شد. اکنون اغلب بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب هدف از این شیوه ها استفاده می کنند. اگر با دقت وضعیت شبکه های اجتماعی در دوران قبل و بعد از کرونا را مدنظر قرار دهیم، تغییرات شگرفی در وضعیت هر دو احساس می شود. بر این اساس کسب و کارها نه تنها از نظر استفاده از الگوی بازاریابی مبتنی بر فناوری های نوین در دوران کرونا ضربه نخورده اند، بلکه به اجبار به سوی استفاده از آنها نیز ترغیب شده اند.