تولید محتوای بازاریابی هرگز کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها برای تولید محتوای جذاب در عمل هزینه های بالایی پرداخت می کنند. این امر امکان پیگیری بازاریابی با محتوای باکیفیت را از برندهای کوچک سلب می کند. با این حساب پاسخ دادن به پرسش درباره چگونگی تولید محتوای باکیفیت و منحصر به فرد بدل به امری سخت و حتی غیرممکن می شود.
یکی از راهکارهای جذاب برای تولید محتوای باکیفیت توجه به عملکرد رقباست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال خلق ایده کاملا جدید هستند. چنین امری نه تنها منطقی نیست، بلکه زمان زیادی هم از شما خواهد گرفت. با این حساب توجه به عملکرد رقبا یکی از گزینه های جذاب برای تولید محتوا محسوب می شود.
بسیاری از افراد به هنگام تلاش برای یادگیری یک حرفه تازه به طور مداوم دنبال ارزیابی عملکرد افراد حرفه ای در حوزه موردنظر هستند. این امر در مورد تولید محتوا و بازاریابی نیز مصداق دارد. بنابراین اگر شما تا به حال چنین نکته ای را مدنظر قرار نداده اید، باید از همین حالا روندتان را تغییر دهید، در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
تحلیل عملکرد یا کمپین های بازاریابی رقبا کار پیچیده و سختی نیست. شما فقط باید رقیب بزرگی در بازار را انتخاب کرده و در تلاش برای یادگیری نحوه عملکرد آن باشید. این امر دقیقا مثل یک کلاس درس کامل برای شما خواهد بود. فرآیند و هدف اصلی از تحلیل عملکرد رقبا در حوزه بازاریابی به طور معمول در نکات ذیل خلاصه می شود:
• ترکیب محتوای رقبا و تولید یک محتوای تازه با استفاده از مجموعه ایده های آنها
• ارزیابی کیفیت و کمیت بازاریابی رقبا برای ایجاد تحول در روند تولید محتوای برند
• ارزیابی و الگوبرداری از تیترهای موضوعات تولید محتوای رقبا
مطلب مرتبط: چگونه تاثیرگذاری کمپین بازاریابی مان را افزایش دهیم؟
امروزه برندهای بزرگ دارای تیم های حرفه ای و کارکشته برای ارزیابی و تحلیل تکنیک های بازاریابی هستند. این امر به آنها امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور کاملا حرفه ای را می دهد. وقتی شما به عنوان یک کسب و کار معمولی در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید بیش از هر زمان دیگری عملکرد رقبا را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت هرگز توانایی رقابت تاثیرگذاری با برندهای بزرگ در بازار را نخواهید داشت. چنین امری برای بسیاری از برندها یک زنگ خطر همه جانبه است.
اگر شما هم مثل بسیاری از بازاریاب ها و کارآفرینان در بازار از راهکارهای تولید محتوا با ارزیابی عملکرد رقبا اطلاعی ندارید، این مقاله نکات تازه ای برای تان خواهد داشت. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارهای تحلیل کمپین های بازاریابی رقبای تان است. چنین امری شما را نسبت به هزینه های بعدی در حوزه بازاریابی بی نیاز خواهد کرد. ما در حین بیان راهکارهای اجرای این استراتژی به طور ضمنی برخی از مزایای آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مرحله اول: فهرست بندی محتوای رقبا
شما پیش از ورود به عرصه بازاریابی و استفاده از ایده های رقبای تان باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای فهرست بندی شان باشید. برخی از کارآفرینان بدون اینکه تمام ایده های موجود در بازار را مورد بررسی قرار دهند، به سراغ تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می روند. این امر نه تنها به آنها امکان جلب نظر مشتریان را نمی دهد، بلکه در عمل مشکلات زیادی نیز برای شان به همراه خواهد داشت. بنابراین شما باید همیشه کارتان را با فهرست بندی ایده های دیگر مشتریان شروع کنید.
وقتی شما به دنبال تحلیل محتوای رقبای تان هستید، باید نسبت به گونه های متفاوت آن نیز واکنش نشان دهید. این امر به شما فرصت دسته بندی دقیق محتواها و سپس بررسی حرفه ای شان را خواهد داد. برخی از برندها در این میان به دنبال دسته بندی محتواها نیستند. چنین امری به دلیل عجله بیش از اندازه آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف روی می دهد. نتیجه این امر نیز کاهش کیفیت محتوای نهایی و ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای خواهد بود.
برخی از دسته بندی های مناسب برای محتوای رقبا به این ترتیب است:
• مقالات وبلاگی: این دسته از محتواها به طور معمولی حجم بالایی داشته و به طور تخصصی برای آموزش یک مهارت یا نکته به مخاطب هدف طراحی می شود. با این حساب اگر شما به دنبال استفاده از چنین تکنیکی هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای محتواها را براساس کلیدواژه های کاربردی طبقه بندی نمایید، در غیر این صورت آخر کار با حجم بالایی از مقالات وبلاگی رو به رو خواهید شد.
• پادکست و محتوای صوتی: پادکست ها اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. امروزه کاربران در سراسر دنیا نسبت به گوش دادن به پادکست ها توجه نشان می دهند. درست به همین خاطر برندها نیز وارد بازار تولید محتوا در قالب پادکست شده اند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید تولید پادکست را به طور حرفه ای دنبال کنید. از آنجایی که فرصت شما برای آزمون و خطا بسیار محدود است، استفاده از ایده های موفق دیگر رقبا امری ضروری خواهد بود.
• وبینارها: وبینارها در دوران کرونا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. اجرای چنین الگویی در تولید محتوا به دلیل اینکه برای بسیاری از بازاریاب ها تازگی دارد، همراه با ریسک بالایی است. بنابراین شما باید اقدام به استفاده از محتوایی جذاب و تاثیرگذار برای مخاطب هدف تان نمایید. این امر فقط با استفاده از محتوای تولیدی رقبای تان امکان پذیر خواهد بود.
مطلب مرتبط: تکنیک های کسب شهرت برای کمپین بازاریابی
• کتاب های الکترونیکی: کتاب ها دیگر به حالت سنتی و الکترونیکی در دسترس کاربران قرار نمی گیرد. این امر به معنای ایجاد بازاری گسترده از کتاب های الکترونیک برای کاربران است. با این حساب برند شما نیز امکان انتشار کتاب یا فعالیت به عنوان اسپانسر نویسندگان مشهور را خواهد داشت. چنین امری اعتبار شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.
• ویدئو: ویدئو هنوز هم محبوب ترین فرمت محتوایی در میان بازاریاب ها و البته کاربران است. درست به همین خاطر محتوای ویدئویی هنوز هم برای بسیاری از کاربران مهم بوده و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس آن امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود.
• ارائه های آنلاین: گاهی اوقات یک برند به جای اینکه مراسمی حضوری برای رونمایی از تازه ترین محصولش ترتیب دهد، به دنبال ارائه آن به طور آنلاین می رود. بارزترین نمونه ها در این میان مایکروسافت و سونی هستند. این دو برند از نسل جدید کنسول های بازی شان به طور آنلاین رونمایی کردند. شما برای استفاده از چنین تکنیکی باید به طور قابل ملاحظه ای جلب نظر مشتریان از طریق تحلیل عملکرد رقبا را مدنظر قرار دهید.
• خبرنامه های برند: خبرنامه یکی از مهمترین دلایل برای ارسال ایمیل از سوی برندها محسوب می شود. شاید شما بازاریابی ایمیلی را الگویی از مد افتاده تلقی کنید، اما این الگو هنوز هم برای مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد.
وقتی شما محتوای رقبای تان را براساس نمونه های فوق دسته بندی نمایید، دسترسی به آنها بسیار ساده و کاربردی خواهد شد. بنابراین شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ایده های برتر و منحصر به فرد رقبای تان را خواهید یافت. اشتباه بسیاری از برندها در این میان بی توجهی به بازاریابی براساس دسته بندی محتوای رقبا در بازار است. همین امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت. با این حساب شما باید عملکرد ویژه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان داشته باشید.
ارزیابی کیفیت و کمیت محتوای رقبا
شما پس از دسته بندی اولیه محتوای رقبای تان امکان تحلیل شان به طور درست را خواهید داشت. برخی از برندها بدون توجه به کیفیت و حتی کمیت متفاوت محتوای رقبا فقط به سراغ الگوبرداری از آنها می روند. این امر اگرچه در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر می رسد، اما در نهایت هیچ شانسی برای شما در زمینه بازاریابی باقی نمی گذارد. الگوبرداری از رقبا زمانی صورت می گیرد که این فرآیند به طور هوشمند و فقط با تمرکز بر روی محتوای برتر صورت گیرد، در غیر این صورت شما صرفا کپی بی کیفیتی از ایده های دیگر برندها خواهید داشت. چنین امری نیز هرگز نظر مشتریان را جلب نخواهد کرد.
مطلب مرتبط: شکست کمپین های بازاریابی: واکاوی 3 دلیل اصلی
یکی از مزایای شبکه های اجتماعی برای بازاریاب ها امکان مشاهده کیفیت و کمیت محتواهای مختلف است. این امر نکته عجیبی نیست، بلکه هر کاربری در شبکه های اجتماعی چنین امکانی را خواهد داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری ویژه بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. تنها کاری که شما باید انجام دهید، تحلیل میزان تکرار استفاده از یک ایده از سوی برندهای بزرگ در بازار است. این امر از نظر کمی شما را نسبت به تازه و منحصر به فرد بودن ایده محتوای موردنظر مطمئن خواهد کرد.
گام بعدی در زمینه اطمینان از کیفیت محتوای تولیدی دیگر برندها مربوط به توجه به کیفیت آن است. وقتی یک محتوا کیفیت بالایی داشته باشد، شما به سادگی هرچه تمام تر نشانه های آن از قبیل تعداد لایک و کامنت بالا را مشاهده خواهید کرد. همچنین این شیوه فعالیت خودش را در تعداد فالوورهای هر برند نیز نشان می دهد.
اگر شما بازاریابی بسیار بادقتی در زمینه استفاده از ایده های دیگر برندها هستید، به احتمال زیاد تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای تان فرآیندی طولانی مدت خواهد بود. توصیه ما در این بخش برای اینکه فرآیند موردنظر و ارزیابی کیفیت محتوای رقبا بسیار کمتر از هر زمان دیگری شود، توجه به معیار نرخ تعامل است. این نرخ به شما امکان آگاهی از میزان کیفیت هر ایده را می دهد. با این حساب اگر نرخ تعامل کاربران با یک ایده بازاریابی بالا باشد، شما امکان اطمینان از کیفیت بالای آن را خواهید داشت، در غیر این صورت باید در استفاده از آن تجدیدنظر اساسی صورت دهید.
تحلیل موضوع محتوای رقبا
تحلیل موضوعی محتوای رقبا یکی دیگر از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. امروزه برندها برای تولید محتوا به دنبال موضوعات جذاب برای مخاطب هدف هستند. چنین امری شما را از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در شرایط مناسبی قرار می دهد. دلیل آن نیز امکان استفاده از ایده دیگر برندها و تحلیل موضوع آن برای تولید محتوا از سوی برند خودتان است. اینطوری دیگر نیازی به تشکیل یک تیم توسعه و تحقیقات بزرگ به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.
شما در این مرحله علاوه بر توجه به هر کدام از محتوای برگزیده دیگر برندها باید یک دید کل نگرانه نیز داشته باشید. فقط در این صورت امکان شناسایی ترندهای مناسب و همچنین بهترین محتواهای بازار را خواهید داشت. بسیاری از برندها به این نکته توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر همیشه با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو هستند.
بدون تردید وقتی شما در ابتدای راه برای ارزیابی هر کدام از محتوا و نگرشی کل نگرانه به تمام ایده های گردآوری شده تان از رقبا هستید، چنین کاری سخت و حتی غیرممکن به نظر می رسد. با این حال به محض اینکه با این روش آشنا شده و در آن حرفه ای شوید، دیگر استفاده از آن برای تان دشوار نخواهد بود.
مطلب مرتبط: درس های 7 کمپین بازاریابی و تبلیغات برتر در شبکه های اجتماعی
اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، استفاده از ایده های رقبا همیشه نکته مناسبی خواهد بود. این نکته برای برندهای کوچک که از نظر مالی و تجهیزات به هیچ وجه توانایی رقابت با دیگر برندها را ندارند، اهمیت بالایی خواهد داشت. با این حساب شما باید تحلیل عملکرد رقبا را همیشه جدی بگیرید. نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که الگوبرداری از رقبا یکی از راهکارهای کاربردی برای صرفهجویی در هزینه های برند است. با این حساب حتی برای کاهش هزینه های برندتان هم که شده باید به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از استراتژی مورد بحث در این مقاله باشید.