متقاضیان دریافت سرویس اینترنت پرسرعت سیمی (ADSL) این روزها با مشکل کمبود پورت و رانژه کردن خط خود مواجه هستند و این در حالی است که یکسال گذشته مسئولان ارتباطی کشور خبر از برطرف شدن این مشکل دادند. دیروز هم اسدالله دهناد، سرپرست شرکت مخابرات ایران از اختصاص 570 هزار پورت اینترنت پرسرعت به متقاضیان خبر داد و گفت: «واگذاری 550 هزار تلفن ثابت، دایری 570 هزار پورت اینترنت پرسرعت، واگذاری 4 میلیون و 700 هزار شماره تلفن همراه و حجم وسیعی از سرمایهگذاریهای انجام شده در شرکت، نشاندهنده اهمیت استراتژی شرکت مخابرات به توسعه است.»
این درحالی است که گزارشهای میدانی نشان میدهد مشترکان زیادی در صف انتظار شرکتهای ارائهدهنده اینترنت هستند تا بتوانند به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند. فرامرز فرخنژاد یکی از متقاضیان اینترنت پرسرعت به «فرصت امروز» گفت: حدود یک ماه است که به شرکت مخابرات مراجعه کردهام تا سرویس ADSL بگیرم اما هنوز هیچ خبری از وصل شدن اینترنت نیست و هنگامی که با شماره پشتیبانی تماس میگیرم جوابهای سربالایی میدهند.
وی افزود: من در یک فروشگاه الکترونیکی کار میکنم و نیاز زیادی به اینترنت دارم به همین علت مجبور شدهام در این مدت از طریق اینترنت تلفن همراه خود به اینترنت دسترسی پیدا کنم که هزینه بالایی را به همراه دارد. فرخنژاد در پاسخ به این سوال که چرا از طریق شرکت دیگری اقدام به دریافت ADSL نکرده است گفت: قبل از اینکه به شرکت مخابرات مراجعه کنم با چند شرکت دیگر تماس گرفتم که در همان ابتدا گفتند، منطقه شما پورت ندارد و باید در صف انتظار بمانید به همین دلیل گفتم شاید مخابرات این مشکل را نداشته باشد یا حداقل سریعتر اینترنت مرا ارائه دهد که متأسفانه بعد از گذشت یک ماه هنوز این اتفاق نیفتاده است.
فرهاد سمیعی، معاون یکی از شرکتهای ارائهدهنده اینترنت درباره مشکل کمبود پورت به «فرصت امروز» گفت: کمبود پورت به شرکتهای ارائهدهنده مربوط نمیشود و هریک از این شرکتها با توجه به میزان مشترکان خود سهمیه پورت دارند که آن را از طریق شرکت مخابرات دریافت میکنند. وی افزود: همه شرکتهای ارائهدهنده اینترنت پرسرعت علاقه دارند تا خدمات متقاضیان خود را در سریعترین زمان برقرار کنند اما گاهی این ارائه این خدمات به علت کمبود پورت متوقف میشود.
سمیعی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در تهران چه تعداد مشترک در صف ADSL هستند گفت: آمار رسمی از متقاضیان این سرویس وجود ندارد اما میتوانیم بگوییم در شرکت ما حدود 60 تا 70 درصد متقاضیان بیش از سه هفته در انتظار دریافت این خدمات هستند. وی با اشاره به اینکه نقاط پرجمعیت بیشترین صف انتظار را دارند گفت: ما در شهرهایی بهجز تهران چندان مشکل پورت نداریم اما در تهران به علت ازدحام جمعیت و متمرکز بودن نهادها، شرکتها و سازمانها این مشکل به اوج خود رسیده است.
سمیعی افزود: البته ما در شهرهای دیگر و حتی برخی مناطق تهران این مشکل را نیز داریم که شرکت مخابرات انحصاری عمل میکند و به شرکتهای دیگر اجازه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت را نمیدهد. وی اظهار کرد: این مشکل هرچه به مراکز شهر دورتر باشد شدیدتر میشود و مشترکان اینترنت راهی جز انتخاب شرکت مخابرات ندارند و مجبورند تا سرویس خود را تنها از این شرکت دریافت کنند.
رضا پژمانفر، کارشناس ارتباطات نیز درباره مشکل کمبود پورت در کشور به «فرصت امروز» گفت: این معضل همیشه وجود داشته است ولی در بعضی مواقع به اوج خود میرسد که باید بررسی و رفع شود. وی افزود: در حال حاضر این مشکل به اوج خود رسیده است و چون تجهیزات رانژه کردن خطوط مشترکان اکثرا وارداتی هستند برطرف این مشکل زمان نسبتا زیادی میبرد.
پژمانفر در پاسخ به این سوال که چرا با وجود خدماتی مثل اینترنت بیسیم و اینترنت همراه هنوز متقاضیان ADSL زیاد هستند گفت: اینترنت سیمی بهترین کیفیت را دارد و کمترین قطعی یا افت سرعت را دارد به همین دلیل مشترکان هنوز هم تا جایی که امکان دارد استفاده از این سرویس را ترجیح میدهند. وی اظهار کرد: اینترنت سیمی تعرفه پایینتری از سایر سرویسها دارد و این هم یکی از دلایل استقبال مشترکان از ADSL است.