بازاریابی و تولید محتوا به طور فزاینده ای در پیوند با شبکه های اجتماعی قرار گرفته است. به طوری که خیلی از کارشناس های بازاریابی را عملا به طور دیجیتال معنا می کنند. شاید نگاهی دقیق به وضعیت دنیای کنونی این ادعاها را خیلی راحت ثابت کند. خب اغلب ما در طول روز دائما سرمان در گوشی است و توجهی به تعاملات واقعی نداریم. به همین خاطر بازاریاب ها نیز درست همان جایی حاضر می شوند که مشتریان انتظارش را دارند. این مسئله می تواند جذابیت زیادی برای کاربران داشته باشد. البته از سوی دیگر چالش هایی نیز برای بازاریاب ها به همراه می آورد.
بی شک تولید محتوا به طور آنلاین دردسرهای خاص خودش را دارد. اینکه شما فرمت مناسبی انتخاب کنید، بحثی بی پایان در دنیای بازاریابی محسوب می شود. از سوی دیگر شما نمی توانید بدون توجه به نکات کلیدی در زمینه سلیقه مخاطب تان دست به تولید محتوا بزنید؛ چراکه در دنیای آنلاین سطح دسترسی شما به مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، خیلی زود با مشکلات اساسی برای کارتان رو به رو خواهید شد. درست در چنین شرایطی اگر بحث انتخاب بهترین شبکه های اجتماعی را هم به ماجرا اضافه کنیم، آن وقت با یک فاجعه تمام عیار رو به رو خواهیم بود. ماجرا حسابی شلوغ و به هم ریخته شد، نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز بازاریابی بدون هدف را هیچ وقت موفقیت آمیز نمی دانیم. شما نیاز دارید تا برخی از جنبه های فعالیت تان در دنیای آنلاین را در پیوند با برنامه ریزی دقیق قرار دهید. مسئله ای که ما در این مقاله روی آن تمرکز کرده ایم، بهترین پلتفرم های اجتماعی برای بازاریابی و تولید محتواست.
شاید فکر کنید بحث درباره بهترین پلتفرم های دنیا امری عجیب یا حتی بی فایده است. خب در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه بازاریابی در دنیایی که پر از شبکه های اجتماعی گوناگون است، اصلا ساده نیست. یک ایده جذاب در این میان تلاش برای تولید محتوا در تمام پلتفرم هاست. خب شاید این ایده در ابتدا بی نهایت جذاب به نظر برسد، اما شما نمی توانید آن را برای مدت زمانی طولانی دنبال کنید؛ چراکه خیلی زود کارتان به مشکل خورده و دیگر شانسی برای تعامل با مخاطب هدف در این رابطه نخواهید داشت. این مسئله ای است که می تواند برای تان هزینه مالی زیاد نیز داشته باشد. خب آیا برندی را سراغ دارید که در تمام شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشد؟
یک ایده هوشمندانه تلاش برای انتخاب دقیق پلتفرم های مناسب و سرمایه گذاری بر روی تعداد محدودی از آنهاست. این امر به شما فرصت بسیار بهتری به منظور تعامل با مخاطب تان خواهد داد. خب بهتر است قبل از اینکه کارتان با چالش های زیادی رو به رو شده و اعصاب تان به خاطر درگیری با کلی پلتفرم دیگر خُرد شود، فکری به حال وضعیت تان کنید.
ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا سفری هیجان انگیز به دل شبکه های اجتماعی داشته باشید. هدف ما در این میان تقویت توانایی تان برای انتخاب بهترین پلتفرم های ممکن در دنیای آنلاین خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا دستی به سر و گوش حوزه بازاریابی تان بکشید.
بازاریابی برای کسانی که تجربه یا تخصصی در آن ندارند یا فقط از بیرون ناظر ماجرا هستند، اصلا کار مهمی به نظر نمی رسد. آنها خیال می کنند بازاریاب ها باید تحت هر شرایطی کارشان را به بهترین شکل انجام دهند؛ چراکه اصلا کار مهمی نمی کنند!
مطلب مرتبط: از خوب به عالی در بازاریابی شبکه های اجتماعی
ما در روزنامه فرصت امروز اصلا چنین تصوری درباره بازاریابی نداریم. همانطور که یک قهرمان المپیک برای ایستادن بر روی سکوی قهرمانی نیاز به برنامه ریزی، پشتکار و تمرین های مداوم دارد، بازاریاب ها نیز برای اینکه موقعیت برندشان را بهتر کنند، نیاز به فعالیت دقیق و بی حاشیه دارند. یکی از نکات کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از موقعیت مناسب برند در بازار است. خب این امر بدون انتخاب پلتفرم هایی برای تعامل درست با مخاطب هدف امکان پذیر نخواهد بود. به زبان خودمانی، شما باید بلد باشید کی و کجا با مخاطب تان رابطه ای نزدیک برقرار کنید، در غیر این صورت کارتان با مشکلات زیادی همراه می شود. ما در این مقاله سعی می کنیم به شما یاد دهیم چطور و کجا باید ارتباط مناسبی با مخاطب تان در شبکه های اجتماعی داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا کارتان در دنیای بازاریابی ساده تر از هر
زمان دیگری شود.
یوتیوب: پلتفرمی برای همه سلیقه ها
آیا پلتفرمی را سراغ دارید که میان تمام کاربران دنیا به یک اندازه محبوبیت داشته باشد؟ بی شک بسیاری از کارآفرینان چنین شهرتی را در حتی تصور هم نمی کنند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای بازاریابی باید سراغ گزینه هایی بروید که تا حد امکان دامنه وسیع تری از کاربران را جذب می کند. یک مثال ساده در این میان یوتیوب است. این پلتفرم ویدئویی در طول دهه های اخیر میلیاردها کاربر در سراسر دنیا را به خودش جذب کرده است.
شکی نیست که ویدئو محبوب ترین فرمت دنیا در طول سال های اخیر محسوب می شود. با این حال فضای یوتیوب برای تولید محتوا آنقدر مساعد هست که نه تنها کاربران، بلکه تولیدکنندگان محتوا را نیز جذب کرده است. خب گاهی اوقات کاربران به یک پلتفرم علاقه نشان می دهند، اما کسانی که دستی در تولید محتوا دارند، خیلی جذب آن نمی شوند. این درست همان زمانی است که مشکلات یکی پس از دیگری بروز پیدا می کند. بنابراین شما باید طوری برنامه تان را پیش ببرید که جلوی چنین مشکلاتی را بگیرید.
یوتیوب گزینه ای است که به شما فرصت مناسبی برای تولید محتوا و تعامل با مخاطب به نزدیک ترین شکل ممکن را می دهد. اصلا همین که اسم گوگل در این میان مطرح است، به اندازه کافی اعتمادبرانگیز خواهد بود. به همین خاطر دیگر لازم نیست خیلی به خودتان زحمت داده یا شرایط را برای خودتان دشوار سازید.
یادتان باشد، یوتیوب فضایی نیست که شما ویدئوهای کلیشه ای در آن بارگذاری کنید. این امر می تواند برای تان جذابیت زیادی داشته باشد، اما به شرط اینکه قلقش را بلد باشید. خوشبختانه شما امکان آپلود ویدئوهای کوتاه در قالب شورتز (Shorts) و همچنین ویدئوهای طولانی در قالب عادی را دارید. به همین خاطر دست تان برای تعامل با مخاطب هدف حسابی باز است.
یادتان نرود، یوتیوب یکی از محصولات گوگل است. به همین خاطر پیوند نزدیکی با ابزارهای کاربردی دیگر این برند دارد. این یعنی اگر از یوتیوب استفاده کنید، اطلاعات دقیق و کاربردی در دست خواهید داشت. بنابراین اصلا نباید به این فرصت طلایی دست رد بزنید.
اینستاگرام: توسعه همراه با چالش های ریز و درشت
اینستاگرام مثال بارز کسی است که علی رغم مشکلات فراوان همچنان رو به رو جلو حرکت می کند. همه ما داستان هایی درباره قهرمان های افسانه ای که با کلی زخم و جراحت بازهم در نبردها پیروز شده اند، شنیده ایم. خب اینستاگرام مثال زنده این ماجراست.
مطلب مرتبط: چطور در شبکه های اجتماعی وایرال شویم؟
اینستاگرام در طول سال های اخیر با کلی مشکل مدیریتی رو به رو بوده است. اصلا فعالیت به عنوان زیرمجموعه فیس بوک یا همان متا دردسرهای زیادی دارد. بسیاری از کاربران نسبت به امنیت اطلاعات شان در اینستاگرام هیچ اطمینان خاطری ندارند. به همین خاطر دائما در چالش های بزرگی برای تعامل با مخاطب به سر می برند. این مسئله می تواند برای شما نیز دردسرهای زیادی به همراه بیاورد؛ چراکه فعالیت در پلتفرمی که کلی شایعه و بحران را پشت سر می گذارد، اصلا ساده نیست.
نکته کلیدی درباره اینستاگرام محبوبیتش در میان نسل های مختلف است. قبول دارم کلی اخطار امنیتی و حتی فعالیت مشکوک درباره مدیریت اینستاگرام وجود دارد، اما نه تنها جوانان، بلکه تقریبا تمام مردم دنیا از این پلتفرم خوش شان می آید. درست به همین خاطر شما باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
اینستاگرام در طول سال های اخیر خدمات تازه ای نیز برای کاربران راه اندازی کرده است. این امر به آنها کمک کرده تا شرایط را خیلی ساده و دقیق تر دنبال کنند. درست جایی که کاربران به دنبال خدمات ویژه و مشخصی هستند، اینستاگرام از قبل ذهن شان را می خواند. مثلا سیستم فروش درون برنامه ای را در نظر بگیرید؛ اینستاگرام با تحلیل درست نیازهای مخاطبش خیلی زود نسبت به این نکته جواب داد. درست قبل از اینکه سایر پلتفرم ها حتی سراغش بروند.
مزیت اصلی اینستاگرام، علاوه بر کاربران پرتعدادش، علاقه مدیران برای توسعه فنی اش است. این یعنی اینستاگرام هیچ وقت در یک محیط کلیشه ای گرفتار نمی شود. به همین خاطر اگر دوست دارید در پلتفرمی که دائما رو به رو است، فعالیت داشته باشید، بد نیست نیم نگاهی به اینستاگرام بیندازید.
تیک تاک: یک چینی نوظهور
چین در بسیاری از حوزه های اقتصادی پیشرو بوده و جهان را شگفت زده کرده است. این در حالی است که شاید در دنیای شبکه های اجتماعی خیلی ردپایی از این کشور به چشم نمی خورد. درست به همین خاطر وقتی در اواخر سال 2019 تیک تاک بدل به ترندی جهانی شد، همه با اشتیاق از آن استقبال کردند. ماجرا از این قرار بود که تیک تاک یکی از ایده های جذاب دنیا را بدل به واقعیت کرده بود. پیوند میان ویدئوهای کوتاه و تم موزیکال مسئله ای نیست که به این سادگی در دیگر پلتفرم ها راه اندازی شود. به ویژه اگر در این میان انواع ابزارهای کمکی نیز در میان باشد، دیگر ماجرا عالی خواهد بود.
ایده تیک تاک در طول سال های اخیر موجب واکنش هایی از سوی پلتفرم های دیگر مثل ایکس، یوتیوب و حتی اینستاگرام شده است. با این حال آنچه مشخص است، تداوم فعالیت تیک تاک و جذب کاربران از سوی آن است.
شاید تنها نکته منفی درباره تیک تاک مربوط به مسائل امنیتی اش باشد. خب در بسیاری از کشورها استفاده از این اپ برای کارمندان دولت یا حتی کسانی که شغل های حساس دارند، ممنوع است. دلیل این امر شایعات مختلف درباره درز اطلاعات این پلتفرم بوده که هنوز هم ادامه دارد.
بی شک فضای امنیتی شبکه های اجتماعی یا به قول معروف امنیت سایبری چندان روشن نیست. با این حال استقبال کاربران امری نیست که چنین حساب و کتاب هایی را برتابد. به همین خاطر تیک تاک در طول سال های اخیر روز به روز کاربران بیشتری را به خودش جذب کرده است.
یادتان باشد، شرکت تیک تاک در برخی از کشورها خدمات ارائه نمی دهد. این یعنی کاربران برخی از کشورها امکان استفاده از این اپ را ندارند. بنابراین اگر در چنین بازارهایی فعالیت دارید، قبل از اینکه با عجله سراغ پیگیری کارتان بروید، بد نیست کمی هم که شده به فکر این مسئله باشید. اینطوری دیگر وضعیت تان در بازار به طور مداوم با مشکل رو به رو نخواهد شد. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: مدیریت شبکه های اجتماعی با کمک هوش مصنوعی
ایکس: پلتفرمی قدیمی با اسمی تازه!
ایکس یا همانطور که هنوز هم خیلی ها می شناسند، توئیتر یکی از پلتفرم های قدیمی و صدالبته محبوب در دنیا محسوب می شود. این پلتفرم با قابلیت توئیت کردن حسابی در میان کاربران دنیا شناخته شده است. درست به همین خاطر استفاده از آن در میان کاربران محبوبیت زیادی دارد.
نکته ای که درباره ایکس باید بدان توجه داشت، مسئله مربوط به توسعه اش در طول زمان است. خب اول این پلتفرم برای اشتراک گذاری متن طراحی شده بود. با این حال در طول زمان تقریبا از همه فرمت های محتوا پشتیبانی کرد. درست به همین خاطر ما امروزه ایکس را نه یک پلتفرم تکسویه، بلکه فضایی بی نهایت جذاب برای تعامل می دانیم. این مسئله ای است که می تواند وضعیت شما در دنیای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد.
اگر شما به دنبال استفاده متناوب از همه فرمت های محتوا هستید، ایکس بهترین گزینه برای شما خواهد بود. نکته جالب اینکه این ابزار نه تنها هوش مصنوعی دارد، بلکه تیم پشتیبانی دقیقی نیز در خدمت تان خواهد بود. خرید آن از سوی ایلان ماسک یکی از جنجال های جذاب در طول سال های اخیر محسوب می شود. بنابراین حضورتان در چنین فضایی به طور طبیعی کلی هیجان و جذابیت به همراه خواهد داشت. پس باید نسبت به آن کنجکاو و تا حد امکان خوشبین باشید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای موفقیت در دنیای شبکه های اجتماعی چاره ای به غیر از سرمایه گذاری بر روی پلتفرم های محبوب ندارید. در این میان اگر پلتفرم مورد نظر از انواع فرمت ها پشتیبانی کند، چه بهتر. در غیر این صورت اصلا بعید نیست کارتان با مشکلات زیادی رو به رو شده و نتوانید آنطور که باید محتوای جذاب در اختیار مخاطب قرار دهید.
اگر نظر ما را بخواهید، ایکس یکی از بهترین پلتفرم ها برای شروع کار در دنیای بازاریابی است. این امر به شما فرصت خوبی برای تعامل درست و حسابی با مخاطب تان خواهد داد. به طوری که دیگر لازم نباشد وضعیت تان در این فضا را با سختی های زیادی دنبال کنید. خب بازاریاب ها در ابتدای راه معمولا انواع فرمت های محتوا را امتحان کرده و دست آخر به نتایج مطمئن می رسند. به همین خاطر ضروری است کارتان در این میان را با یک پلتفرم مناسب شروع کنید.
لینکدین: جایی برای حرفه ای ها
برخی از کسب و کارها در دنیای B2B فعالیت دارند. جایی که یک برند نه با مشتریان عادی، بلکه سایر سازمان ها و حتی کارآفرینان طرف حساب است. درست به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، در این فضا خیلی زود بدل به کسب و کاری کلیشه ای می شوید.
بی شک تعداد برندهای B2B در سطح دنیا خیلی کمتر از کسب و کارهای عادی است، اما همین تعداد از برندها نیز در طول سال سود بی نهایت بالایی به جیب می زنند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی در این فضا نیز اهمیت ویژه ای دارد. اصلا به همین خاطر مایکروسافت دنبال لینکدین رفته است.
مطلب مرتبط: چه چیزی مدیریت شبکه های اجتماعی را سخت می کند؟
لینکدین یکی از پلتفرم های محبوب در دنیای کسب و کار است که ماهیت تخصصی دارد. این یعنی شما نمی توانید وضعیت تان در این پلتفرم را خارج از چارچوب تخصصی موردبررسی قرار دهید. یکی از مشکلاتی که معمولا کارآفرینان با دنیای کسب و کار دارند، همین مسئله است. خب حالا که فضایی تخصصی برای تان فراهم شده است، باید تفاوت های آن با محیط های عادی را نیز درک کنید.
بازاریاب ها برای تولید محتوا در لینکدین دیگر نیازی به ایجاد هیجان های کاذب ندارند؛ چراکه طرف حساب شان کسانی هستند که سرد و گرم روزگار و بازار را چشیده اند. به همین خاطر می توانید یک راست بروید سراغ اصل مطلب و مذاکره تان با طرف مقابل را شروع کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا شرایط بسیار بهتری از نقطه نظر فعالیت با مخاطب تان داشته باشید.
یادتان نرود، ما در دنیای کسب و کار همیشه به دنبال بهترین ها برای شما هستیم. با این حال لینکدین شاید گزینه ای مناسب برای همه نباشد. به همین خاطر توصیه ما در این بخش سرمایه گذاری کسب و کارهای B2B بر روی آن است. فقط در این صورت می توانید نتیجه دلخواه در این میان را به دست آورده و نشان دهید تا چه اندازه مشتاق برای ادامه کارتان در بازار هستید.
پینترست: گزینه ای رو به رو شد
پینترست یکی از پلتفرم های محبوب در طول سال های اخیر محسوب می شود. اگرچه این شبکه اجتماعی قدیمی تر از اینستاگرام است، اما تا همین چند سال قبل اصلا شهرت زیادی نداشت. یکی از مهمترین مزایای پینترست دسته بندی دقیق و جذاب محتوایش است. به طوری که کاربران برای پیدا کردن محتوای دلخواه لازم نیست سختی زیادی را به جان بخرند.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه استفاده از گزینه های جذاب برای بازاریابی و تولید محتوا را ضروری می دانیم. خب پینترست فضایی است که شما باید به طور تخصصی روی عکس در آن تمرکز کنید. بنابراین اگر مهارتی در این زمینه ندارید، بیاد حتما با یک عکاس حرفه ای همکاری تان را شروع کنید. این امر می تواند برای تان دردسرهای زیادی به همراه بیاورد. درست به همین خاطر بد نیست کارتان را با کمی دقت بیشتر جلو ببرید.
توصیه ما برای کسانی که دنبال ورود به فضای پینترست هستند، تلاش برای استفاده از تجربه دیگران است. خب شما می توانید برای مدت زمانی کوتاه به عنوان یک کاربر عادی وضعیت تولید محتوای دیگر برندها را زیر ذره بین ببرید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر خواهد شد. دست کم در این حالت دیگر قرار نیست با کلی اشتباه کارتان را شروع کنید. سپس می توانید به مرور زمان کارتان را توسعه داده و دست به تولید محتوا در پینترست بزنید.
سخن پایانی
داستان شبکه های اجتماعی مناسب برای تولید محتوا و بازاریابی اصلا ساده نیست. این امر می تواند برای شما جذابیت زیادی به همراه داشته یا حتی شرایط تان را بحرانی کند. نکته کلیدی در این میان انتخاب درست و اصولی پلتفرم های مناسب است. خب هر شبکه اجتماعی که بیشترین هماهنگی با نیازها و شرایط تان را داشته باشد، گزینه ایده آل شما خواهد بود.
مطلب مرتبط: آینده شبکه های اجتماعی و تاثیرات آن بر کسب و کارها
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات درباره پلتفرم های محبوب دنیا را بررسی کنیم. حالا شما آمادگی لازم برای تعامل با مخاطب تان را دارید. این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت حساب تان را از دیگر برندها جدا کند. حالا این شما هستید که باید دست به انتخابی اصولی از میان گزینه های مناسب دم دست تان بزنید. مثل همیشه اگر در این رابطه نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، کارشناس های ما آماده کمک به شما هستند.
منابع: