کسب و کارهای بزرگ همیشه اهمیت جلب نظر مشتریان را درک می کنند. این امر سختی های بسیار زیادی دارد و هر کسب و کاری را حسابی به چالش می کشد. اگر شما هم با مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان مواجه هستید، یکی از راهکارهای مناسب در این میان میکرومارکتینگ است.
میکرومارکتینگ الگویی برای هدف گذاری بر روی بخش مشخص و اغلب کوچکی از مشتریان است. برندها برای جلب نظر مشتریان ارزشمند و حضور موفق در بازارهای محلی از این شیوه استفاده می کنند. همچنین افزایش تمایل برای شخصی سازی محتوای بازاریابی این الگو را در میان گزینه های محبوب برای بازاریاب ها قرار داده است، با این حساب استفاده از میکرومارکتینگ برای هر کسب و کاری امری ضروری محسوب می شود.
شاید شما برای اولین بار مفهوم میکرومارکتینگ را شنیده باشید. هدف اصلی در این مقاله بررسی نحوه طراحی یک کمپین بازاریابی براساس این الگو است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
چگونه کمپین میکرومارکتینک موفقی داشته باشیم؟
بدون تردید طراحی کمپین بازاریابی کار ساده ای نیست. شما در استفاده از هر الگویی نیاز به توصیه هایی کاربردی دارید در غیر این صورت شانسی برای موفقیت در حوزه موردنظر نخواهید داشت. بر همین اساس در ادامه سه گام اساسی برای طراحی کمپین میکرومارکتینگ موفق را مرور خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: شاخص های کلیدی ارزیابی کمپین های بازاریابی
طراحی پرسونای مشتریان
نخستین گام در هر کمپین بازاریابی طراحی پرسونای مشتریان است. شما باید این کار را با نهایت دقت انجام دهید در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. طراحی پرسونا به شما برای شناخت هرچه بهتر مشتریان و طراحی محتوایی مطابق با سلیقه شان کمک خواهد کرد. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها به این مرحله مهم در زمینه بازاریابی توجهی نشان نمی دهند. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
شما برای طراحی پرسونای دقیق از مشتریان باید به داده های کیفی و کمی به یک اندازه توجه نشان دهید. در غیر این صورت پرسونای موردنظرتان همیشه غیرکاربردی خواهد بود. همچنین از معتبرترین منابع برای گردآوری اطلاعات تان استفاده نمایید در غیر این صورت تمام زحمات از بین خواهد رفت.
استفاده از انواع اینفوگرافی برای تبدیل نتیجه پایانی گردآوری و پردازش داده ها به صورتی جذاب امر مهمی محسوب می شود. اینفوگرافی به اعضای تیم بازاریابی کمک می کند تا بهترین انتخاب برای طراحی کمپین را انجام دهند.
طراحی کمپین
پس از طراحی پرسونا باید به سراغ طراحی کمپین رفت. شما در اینجا تمام اطلاعات و ایده های تان را به واقعیت تبدیل می کنید. شاید این امر کار ساده ای نباشد، اما چاره ای به جز رویارویی با آن نیست. شما در طراحی کمپین تان باید حتما از یک کارشناس حرفه ای استفاده کنید. همچنین همفکری با تمام اعضای تیم بازاریابی نیز ضروری خواهد بود. در غیر این صورت کمپین شما به طور انفرادی پیش خواهد رفت.
گاهی اوقات کسب و کارها برای میکرومارکتینگ به دنبال تیم های بازاریابی بسیار بزرگ هستند. همانطور که در اینجا مخاطب هدف شما دامنه محدودی از مشتریان هستند، تیم بازاریابی تان هم باید تعداد اندکی از افراد را شامل شود در غیر این صورت شانسی برای موفقیت در حوزه کسب و کار نخواهید داشت.
ارزیابی نتایج کمپین
کمپین های بازاریابی همیشه موفقیت آمیز تا آنجا که شما می خواهید نیستند. بنابراین ارزیابی نتیجه کار باید همیشه در دستور کار قرار داشته باشد در غیر این صورت شما شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. شما پس از پایان هر کمپین تان باید آن را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید. این کار شاید چندان جذاب نباشد، اما به شما در مراحل بعدی فعالیت بازاریابی تان کمک شایانی خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت کمپین های بازاریابی در 6 گام
کمپین های بازاریابی بعدی شما باید بسیار بهتر از کمپین های قبلی تان باشد در غیر این صورت شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. شما به هر حال باید از شکست های قبلی تان حسابی درس بگیرید. این امر با ارزیابی دقیق کمپین های قبلی امکان پذیر خواهد شد در غیر این صورت تمام کمپین های تان دارای کیفیتی یکسان خواهد بود.