راه اندازی کسب و کار الزاما گزینه ای پرهزینه و همراه با فشارهای مالی وحشتناک نیست. برند بزرگی مثل گوگل برای اولین بار از دل یک گاراژ ساده بیرون آمد. خب اگر قرار بود تمام کارآفرینان موفق دنیا مثل بیل گیتس یا ایلان ماسک دنبال سرمایه های کلان بروند، احتمالا هیچ وقت به نقطه مناسب برای شروع کسب و کارشان نمی رسیدند. این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان فرآیند متفاوتی را طی می کنند. یکی از گزینه های مناسب در این میان شروع کسب و کار خانگی است. اینطوری شما بدون صرف هزینه های گزاف فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید.
بسیاری از کارآفرینان ایده های خوبی برای شروع کسب و کار دارند. با این حال دائما کار امروز را به فردا موکول می کنند. اگر شما هم دوست دارید کارتان را کمی هم که شده بهبود بخشید و هرچه زودتر کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید، این مقاله مخصوص شماست.
شما در این مقاله یاد می گیرید چطور ایده تان برای عرصه کسب و کار را بدل به واقعیت کنید. البته در این میان خبری از تمرین های سخت یا توصیه های پیچیده نیست. در عوض بحث مان را خیلی ساده جلو خواهیم برد. اگر شما هم دوست دارید کم کم ایده تان را وارد دنیای واقعی کارآفرینی کنید، در ادامه با ما همراه باشید.
بی شک صحبت درباره راه اندازی کسب و کار در خانه ایده ای نیست که به این سادگی ها مورد پذیرش کارآفرینان قرار گیرد. خب آنچه در دنیای امروز به چشم می خورد، تفاوت معنادار این بحث را نشان می دهد؛ چراکه برندهای بزرگ معمولا از دل چنین ایده ای بیرون نمی آیند.
اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله گفتیم که برندهای بزرگ دنیا هم گاهی اوقات کارشان را از دل گاراژ یا نقاط کوچک شروع کرده اند. به همین خاطر اصلا دور از ذهن نیست که شما هم کارتان را درست از چنین نقطه ای شروع کنید.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه
آنچه در این میان اهمیت محوری دارد، تلاش شما برای نشان دادن توان تان در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف با امکانات محدود است. خب کارآفرینان معمولا در ابتدای کار آنقدر هیجان شروع کارشان را دارند که دیگر به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند. به همین خاطر بد نیست کمی با برنامه وارد بازار کسب و کار شوید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی راحت تر جایگاه مناسبی برای برندتان در بازار پیدا کنید. ما در ادامه سعی می کنیم تمام توان مان را برای ارائه کمک در این راستا به شما به کار بگیریم.
اول از همه شما باید برای کسب و کار خانگی تان یک حوزه فعالیت درست و حسابی مشخص کنید. اینکه برند شما در طول زمان چه محصولی را روانه بازار می کند، هویتش را به بهترین شکل ممکن توضیح خواهد داد. به همین خاطر اگر هیچ برنامه ای برای هویت کسب و کارتان نداشته باشید، به مرور زمان با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. آن وقت دیگر هیچ وقت نمی توانید از پس تعهدات تان برای مشتریان برآیید.
اول از همه با خودتان درباره مهارت ها و تخصص هایی که در طول زمان کسب کرده اید، روراست باشید. گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند درگیر یک بازی تمام نشدنی هستند و همیشه فرصت شروع دوباره از نقطه صفر را دارند. به همین خاطر خیلی با خودشان درباره حوزه کاری یا مهارت های شان روراست نیستند. این امر شاید در ابتدا جذاب به نظر برسد، اما خیلی زود توانایی شما برای فعالیت موثر در بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آن وقت است که دیگر هیچ شانسی برای اثرگذاری درست بر روی مخاطب تان پیدا نخواهید کرد.
معمولا کارآفرینان ایده ای درباره حوزه کاری برندشان در ذهن دارند. به همین خاطر شما باید کمی با خودتان روراست بوده یا حتی در گفت وگو با شرکای تان به یک ایده مناسب برسید. وقتی این ایده را پیدا کردید، حوزه کاری تان مشخص می شود. مثلا کسی را در نظر بگیرید که در جوانی بارها و بارها در کلاس های طراحی یا حتی ساخت شمع های زینتی شرکت کرده است. بی شک چنین فردی به خوبی امکان استفاده از مهارتش برای ساخت شمع های زیبا و فروشش در قالب محصولات دست ساز را دارد.
همانطور که می بینید، یافتن ایده اصلی کسب و کار اصلا کار سخت یا غیرممکنی نیست. به همین خاطر ما در این بخش قصد نداریم خیلی روی شما فشار وارد کنیم همین که حوزه اصلی کارتان را به خوبی تشخیص دهید، به اندازه کافی تاثیرگذار خواهد بود.
مطالعه بازار: تطبیق ایده با واقعیت
هر ایده ای که به ذهن آدم می رسد، الزاما در بازار جایی برای رشد و توسعه ندارد. خیلی وقت ها کارآفرینان برای اینکه جایگاه خودشان در بازار را محکم کنند، نیاز به استفاده از انواع گزینه های مختلف دارند. منظور ما از گزینه های مختلف توجه به محبوبیت ایده ها در بازار است.
مثلا در شهری که اغلب ساکنانش از طبقه کارگر هستند، اجناس لوکس زیاد فروش نخواهد رفت بنابراین راه اندازی کسب و کار در این حوزه چندان عاقبت خوشی برای تان نخواهد داشت.
مطالعه بازار معمولا کاری نیست که بازاریاب ها به خوبی از آن استقبال کنند. این نکته درباره کارآفرینان نیز مصداق دارد بنابراین ما در این بخش سراغ میانبری رفته ایم که به راحتی ایده های اساسی تحویل شما دهد. اگر دوست دارید کمی هم که شده با ایده های درجه یک همراه شوید، بد نیست سراغ برخی از ابزارهای تخصصی بروید.
وقتی صحبت از مطالعه بازار می شود، هیچ ابزاری به اندازه گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به کار نمی آید. در کنار این مسئله شما همیشه امکان زیر و رو کردن شبکه های اجتماعی یا سرک کشیدن در گزارش های ماهانه آنها را دارید. اینطوری اطلاعات بسیار خوبی درباره کسب و کارهای مختلف پیدا خواهید کرد.
یادتان باشد، هدف شما در این بخش آزمایش میزان موفقیت احتمالی ایده تان در متن بازار است بنابراین لازم نیست سراغ ایده های تازه بروید. در عوض خودتان را جای مخاطب گذاشته و ببینید ایده تان با نیازهای مشتریان سازگاری لازم را دارد یا خیر!
گاهی اوقات کارآفرینان سختگیری بسیار زیادی در زمینه پذیرش واقعیت ها دارند. به طوری که بعد از مدت زمانی طولانی باز هم حاضر به تغییر ایده شان برای راه اندازی کسب و کار نیستند. اصلا شاید یکی از دلایل کلیدی ناتوانی کارآفرینان در راه اندازی کسب و کار همین مقاومت بی فایده باشد. پس سعی کنید کمی منطقی تر با نکات مختلف در بازار رو به رو شوید. اینطوری نتایج بسیار بهتری در متن بازار کسب خواهید کرد.
مطلب مرتبط: نکات کلیدی در راه اندازی استارت آپ های اینترنتی
انتخاب بازار فروش محصول: نکته ای کلیدی
اگر شما در شهری مثل شیکاگو کسب و کار خانگی تان را راه اندازی کرده اید، لازم نیست حتما تمام محصولات را در همان شهر به فروش برسانید. این روزها بازارهای جهانی حسابی گسترده شده و حتی امکان صادرات نیز فراهم است. به علاوه، شما همیشه امکان عرضه محصولات تان در بازارهای محلی دیگر را نیز دارید. پس باید برای انتخاب بازار فروش محصولات دقیق عمل کنید.
نکته ای که ما در این بخش قصد بررسی اش را داریم، در واقع ادامه نکته قبلی محسوب می شود. این نکته به شما کمک می کند تا خیلی راحت بهترین بازارها برای فروش محصول تان را پیدا کنید. حتما می پرسید چطور؟ خب اجازه دهید کمی دقیق تر بحث را دنبال کنیم.
وقتی شما درباره میزان جذابیت ایده تان شروع به مطالعه بازار می کنید، کمابیش بازارهایی که محصولات تان بیشترین طرفدار را در آنجا دارد، شناسایی خواهید کرد. این امر به شما کمک می کند تا شروع عرضه محصولات تان را کاملا قدرتمندانه انجام داده و دیگر نگران هیچ چیز نباشید. به علاوه، شما همیشه فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان به طور حرفه ای را پیدا می کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و اوضاع تان را کمی هم که شده بهتر کنید.
انتخاب بازار برای عرضه محصول در ابتدای کار اهمیت محوری دارد. اگر فروش های اولیه شما بی دردسر باشد، خیلی زود بودجه مناسبی برای توسعه سریع برندتان پیدا می کنید. این در حالی است که حالت برعکس این ماجرا اصلا جذابیتی ندارد. خب اگر کارآفرینی را سراغ دارید که بعد از فروش پایین برندش همچنان هیجانی برای ادامه کار دارد، ما را هم بی خبر نگذارید.
آخرین توصیه ما در این میان بررسی وضعیت خرده فروشی های آنلاین است. گزینه هایی مثل آمازون فرصت خوبی در اختیار کسب و کارهای تازه تاسیس قرار می دهد. به همین خاطر شما می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را در این حوزه شروع کرده و نگران هیچ مانعی نیز در این میان نباشید.
یادتان نرود، بازارها دیگر فقط مکانی فیزیکی نیستند. در عوض کلی بازار دیجیتال نیز در دنیا شکل گرفته که مناسب فعالیت شما میباشد. پس از چارچوب های قدیمی تان کمی فاصله گرفته و موضوع را دقیق تر بررسی کنید. اینطوری شانسی هرچند کوچک برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت.
ایجاد هویت برای برند: تلاش برای جذب مشتری
آیا کسب و کاری را سراغ دارید که بدون یک برند جذاب و هیجان انگیز توانایی جلب نظر مخاطب را داشته باشد؟ هویت برند در واقع نمای بیرونی کسب و کار برای مشتریان یا حتی سرمایه گذارهای احتمالی محسوب می شود. وقتی شما هویت خوبی برای برندتان تشکیل داده باشید، فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی آنها پیدا خواهید کرد. این امر به شما کمک می کند تا بدون تلاش یا هزینه فراوان تعداد مشخصی مشتری دور خودتان جمع کنید.
وقتی صحبت از ایجاد هویت برند می شود، همه فورا سراغ برندهای بزرگ و محبوب دنیا می روند. قبول دارم تجربه آنها برای کسب و کارهای امروزی اهمیت زیادی دارد، اما شما نمی توانید کاملا از روی دست آنها کپی برداری کنید. این امر خیلی زود اوضاع تان در بازار را حسابی به هم ریخته خواهد کرد. به طوری که دیگر هیچ فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نمی کنید. این امر در طولانی مدت برند شما را بدل به گزینه ای کلیشه ای برای مخاطب خواهد کرد.
ماموریت شما در این بخش کمی نوآوری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان است. اگر فکر می کنید مخاطب هدف تان هیچ انگیزه ای برای تعامل با شما ندارد، بد نیست کمی هم که شده به فکر نوآوری باشید. دستکم می توانید ایده های مختلف درباره برندینگ را با هم ترکیب کرده و یک نتیجه مناسب از آنها بگیرید. این امر درباره ترکیب تجربه برندهای مختلف نیز مصداق دارد.
یک ایده جذاب در این میان تلاش برای درس گرفتن از برندهای شکست خورده است. بی شک همه امکان مرور تجربه برندهای موفق را دارند، اما این امر درباره خطرهای احتمالی مسیر توضیحی به شما نمی دهد. پس بهتر است به جای این کارها سراغ تجربیات ناموفق کسب و کارها نیز بروید.
شما به عنوان یک کسب و کار خانگی شاید نیاز زیادی به یک برند فوق العاده قوی نداشته باشید با این حال قرار هم نیست موضوع را کاملا سرسری طی کنید. مرور داستان برندهای موفق و شکست خورده به طور همزمان ایده های جذابی به شما خواهد داد. پس بد نیست از این به بعد کمی بیشتر در دنیای داستان برندها سرک بکشید.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کاری خانوادگی از زبان راب لاکنوئر
طراحی برنامه بازاریابی: هزینه اضافی ممنوع!
بازاریابی برای بسیاری از کارآفرینان به معنای صرف هزینه های گزاف در بازار و دریافت نتایج بی نهایت اندک است. خب از نظر مالی که کسب و کارهای خانگی اصلا توان رقابت با برندهای بزرگ را ندارند. این امر به شما کمک می کند تا برنامه بازاریابی ارگانیک را توسعه دهید.
منظور از بازاریابی ارگانیک هرگونه برنامه ای برای بازاریابی بدون هزینه های گزاف است. خب تولید محتوا در شبکه های اجتماعی همیشه پول زیادی لازم ندارد. شما با دوربین گوشی تان و چند تا اپ رایگان ویرایش محتوا به سادگی امکان شروع ماجراجویی تان در این میان را دارید.
برنامه بازاریابی در واقع استراتژی کلی کسب و کارتان برای مارکتینگ را تعریف می کند. اگر به دنبال اثرگذاری درست بر روی مخاطب هستید، باید پیام های بازاریابی تان همیشه ارتباط منطقی با هم داشته باشد. به علاوه، شما همیشه فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان با استفاده از برنامه ای ثابت را دارید. پس باید همیشه امروز دست به کار شده و بهانه تراشی را کنار بگذارید.
یادتان باشد، از آنجایی که شما یک بازاریاب حرفه ای نیستید، شاید در ابتدای کار اشتباهات زیادی را مرتکب شوید. این امر به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب کمکی نخواهد کرد. راه حل ما برای رهایی از شر این اشتباهات، مشورت با دوستان یا هر کسی است که در بازار دستی بر آتش دارد. اینطوری قبل از اینکه فاجعه های بزرگ رو دهد، امکان جلوگیری از آنها را خواهید داشت. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
متاسفانه خیلی از کارآفرینان کسب و کار کوچک شان را بدون توجه به برنامه بازاریابی راه اندازی می کند. به همین خاطر خیلی زود توانایی رقابت موثر با برندهای مختلف را از دست داده و دیگر شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نمی کنند. این امر در بسیاری از مواقع حتی بهترین ایده ها را نیز به لبه پرتگاه می کشاند. پس باید کمی هم که شده به فکر توسعه کسب و کارتان در بلندمدت باشید و یک برنامه بازاریابی برای خودتان طراحی کنید.
یک برنامه بازاریابی استاندارد باید شامل بررسی بودجه در دسترس و تخصیص درستش به بخش های مختلف باشد. اینطوری وسط اجرای کمپین یکهو با کمبود منابع مالی رو به رو نخواهد شد.
تامین مالی پروژه: جایی برای تفکر بلندمدت
شروع کسب و کار در خانه کاری نیست که به سرمایه بسیار زیادی احتیاج داشته باشد، اما اگر دنبال توسعه کسب و کارتان در مقیاس گسترده هستید، باید به این نکته توجه ویژه ای نشان دهید. خب در بازار کسی برای شما سرمایه ای تامین نخواهد کرد. در عوض این خودتان هستید که باید سراغ منابع مختلف رفته و به هر قیمتی که شده سرمایه مناسب برای برندتان را تامین کنید. وگرنه خیلی زود کارتان در دنیای کسب و کار به جاهای باریک می کشد.
معمولا کسانی که کسب و کار خانگی دارند، فقط وقتی به فکر تامین مالی می افتند که دیگر خیلی دیر شده است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما قبل از اینکه کارتان را به طور جدی شروع کنید، باید نوعی تفکر بلندمدت داشته باشید. کارتان را دقیقا مثل یک نقاشی در نظر بگیرید که هنگام شروع باید تصویر کلی اثر را در ذهن داشته باشید. وگرنه هر لحظه امکان انحراف از مسیر اصلی و طراحی یک تابلو بی معنا وجود خواهد داشت.
این روزها راهکارهای زیادی برای تامین مالی پروژه ها وجود دارد. شما برای این کار باید اول از همه ایده ای روشن از کسب و کارتان در ذهن داشته باشید. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ دردسری کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید.
خب سرمایه گذارها که پول و اعتبارشان را از سر راه نیاورده اند تا همینطور بی خود و بی جهت تحویل شما دهند. در عوض این شما هستید که باید دلیل محکمی برای سرمایه گذاری در کسب و کارتان به آنها دهید. این امر فقط در صورتی که یک برنامه دقیق برای ارائه به مخاطب تان داشته باشید، قابل دسترسی خواهد بود. پس همین امروز کارتان را شروع کرده و برنامه ای دقیق برای جلب نظر سرمایه گذارها طراحی کنید. این برنامه باید سیر تا پیاز کسب و کارتان را به زبانی ساده و خودمانی توضیح دهید. اینطوری شانس تان برای جلب نظر سرمایه گذارها بی نهایت افزایش پیدا خواهد کرد.
مطلب مرتبط: راه اندازی خرده فروشی آنلاین
خرید لوازم اولیه: ساماندهی برای شروع
هر کسب و کاری برای شروع نیاز به تامین برخی نیازهای اولیه دارد. مثلا شما در خانه هم باید ابزار اساسی برای بسته بندی محصولات را داشته باشید. به علاوه، برخی از لوازم مثل لپ تاپ برای کارهای حسابداری ضروری خواهد بود. بد نیست در پایان مراحل قبل کمی به فکر منابع موردنیازتان هم باشید. این امر به شما کمک می کند تا در ابتدای راه دائما به خاطر فقدان برخی لوازم اولیه کارتان با وقفه های طولانی رو به رو نشود.
بی شک هر کسب و کاری لوازم اولیه خاص خودش را لازم دارد. با این حال بد نیست برای شروع به فکر اختصاص یکی از اتاق های خانه به کارتان باشید. اینطوری اولین دفتر کارتان را خواهید داشت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید فعالیت در دفتر مخصوص به کار حس بهتری در آدم ایجاد می کند، مگر نه؟
گاهی اوقات شما برای شروع ماجراجویی تان در بازار نیاز به گزینه های گران قیمت ندارید. همین که کمی حس خوب در خودتان ایجاد کنید، به اندازه کافی اثرگذار خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ در کنار ارزیابی لوازم مورد نیاز برای کارتان، به فکر ایجاد یک دفتر کوچک در گوشه ای از خانه تان باشید اینطوری کارتان نظم بهتری پیدا می کند.
راه اندازی فروشگاه آنلاین: آخرین گام
ما به عنوان آخرین توصیه در این مقاله، راه اندازی فروشگاه آنلاین را ضروری می دانیم. هر کسب و کاری در این دنیا نیاز به استفاده از فرصت های فروش دارد. در این میان دنیای دیجیتال یکی از بهترین فرصت ها را در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. تجربه کرونا ثابت کرد مشتریان خرید آنلاین را به دلیل سادگی و همچنین امکان بهره مندی از تخفیف های بیشتر بی نهایت دوست دارند. به همین دلیل بد نیست شما هم به فکر استفاده از این فرصت طلایی باشید.
شما به طور کلی دو گزینه اساسی در این میان پیش رو دارید. گزینه اول راه اندازی سایتی ویژه برای کسب و کارتان است. اینطوری به راحتی آب خوردن امکان برندینگ در کنار فروش آنلاین محصولات تان را نیز خواهید داشت. البته شاید خیلی از کاربران در دنیای آنلاین فروشگاه شما را نشناسند. به همین خاطر بد نیست نیم نگاهی هم به راهکار دوم داشته باشید. دومین راهکار شامل عرضه محصولات در فروشگاه هایی مثل آمازون یا علی باباست. اینطوری شما از پتانسیل حاضر و آماده یک پلتفرم به سود خودتان استفاده خواهید کرد.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار آنلاین با کمترین هزینه ممکن
اگر نظر ما را بخواهید، استفاده از هر دو راهکار بالا منطقی خواهد بود. اینطوری شما می توانید بدون هیچ مشکلی در مسیر اثرگذاری بر روی مخاطب و فروش بیشتر حرکت کنید.
منابع: