یکشنبه, ۲ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Sun, 22 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
مرور نکاتی درباره کارآفرینی کم دردسر و مطمئن

کارآفرینی در اقتصاد ناپایدار جهان امروز

1 سال پیش ( 1402/4/11 )

کارآفرینی در شرایطی که کسی از آینده خبر ندارد و نشانه ای هم از ثبات در اقتصاد به چشم نمی خورد، ریسک بزرگی است. کم نیستند کسانی که در چنین شرایطی حتی سراغ ریسک سرمایه گذاری هم نمی روند، چه برسد به راه اندازی یک کسب و کار تازه. اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، دلایل محکمی برای فرار از کارآفرینی در شرایط اقتصادی بد وجود دارد. با این حال با دست روی دست گذاشتن هم مشکلی حل نمی شود. 

ما در این مقاله قصد داریم شما را به یک ماجراجویی چالش برانگیز دعوت کنیم. هدف ما بررسی دقیق این نکته است که آیا کارآفرینی در شرایط اقتصاد ناپایدار جهانِ امروز امکان پذیر هست یا نه؟ علی رغم اینکه اغلب افراد معتقدند چنین کاری اصلا شدنی نیست، ما در این مقاله قصد داریم کاملا برعکس استدلال کنیم. اگر شما هم دوست دارید با تمام سختی های اقتصادی فعلی تنی به آب زده و کارآفرینی را تجربه کنید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه این پرونده ویژه را زیر ذره بین خواهیم برد. 

کارآفرینی در اوضاع اقتصادی نابسامان: واقعیت یا رویا؟

کارآفرینی در اوضاع اقتصادی نابسامان

اقتصاددان ها برای توضیح اوضاع اقتصادی ناپایدار یا رکود انواع و اقسام تعریف ها را دم دست دارند. با این حال کارآفرینان اصلا نیازی به توضیح دلایل رکود اقتصادی ندارند. در عوض آنها دنبال راهکارهایی برای بهبود اوضاع به سود خودشان هستند. بر فرض که اقتصاد جهانی در بدترین شرایط ممکن به سر می برد، کارآفرینان چطور می توانند از دل همین اوضاع موفقیت های گوناگون بیرون بکشند؟ اشتباه نکنید، ما شما را با قهرمان های هالیوودی اشتباه نگرفته ایم!

مطلب مرتبط: چرا کارآفرینی بهترین شغل جهان است؟

قبل از اینکه سراغ یک جواب سرهم بندی شده برای سوال بالا برویم، اجازه دهید نگاهی به نیمه پر لیوان داشته باشیم. اصلا کارآفرینی در شرایط اقتصادی بد، مزیتی هم برای آدم دارد؟ حالا وقت تبدیل شدن به یک پژوهشگر حرفه ای و بررسی این موضوع به طور دقیق است. پس با ما همراه باشید تا نگاهی موشکافانه به این مسئله بیندازیم. 

رقابت کمتر در بازار

رقابت کمتر در بازار

وقتی اوضاع اقتصادی نامساعد باشد، کمتر کسی حوصله حضور در بازار و فعالیت تجاری را خواهد داشت. به همین خاطر شما رقابت بی نهایت کمتری را تجربه خواهید کرد. احتمالا پیش خودتان فکر می کنید این شرایط فقط برای برندهای بزرگ مزیت دارد. خب در این صورت باید بگوییم کاملا در اشتباهید؛ چراکه کسب و کارهای کوچک هم می توانند به خوبی از این موقعیت استفاده کنند. ماجرا از این قرار است که اغلب کسب و کارهای کوچک در ابتدای راه آنقدر درگیر رقابت های نفسگیر می شوند که دیگر جانی برای حضور مقتدرانه در بازار ندارند. 

حالا اگر یک استارت آپ زمانی وارد بازار شود که خبری از رقبای بزرگ نیست، احتمالا مسیر همواری برای توسعه خواهد داشت، مگر نه؟

قبول دارم در شرایط رکود اقتصادی کارآفرینان همچنان سخت است، اما دست کم از نظر سطح رقابت شما حاشیه امنی برای خودتان خواهید داشت. این خودش بخشی از نیمه پر لیوان است که باید با دقت بررسی کنید. 

وفاداری بیشتر مشتریان

وفاداری بیشتر مشتریان

مشتریانی که در طول دوران های رکود یا ناآرامی اقتصادی جذب برند شما شوند، احتمالا برای مدت زمانی طولانی کنارتان خواهند بود. این نکته برای کسب و کارهایی که دائما دنبال جذب مشتریان وفادار هستند، نکته بی نهایت مهمی محسوب می شود. به طوری که خیلی از کارآفرینان برای موفقیت در بازار همه چیز را به دامنه مشتریان وفادار گره می زنند. 

اگر بخواهیم این بخش را به طور دقیق واکاوی کنیم، باید کمی درباره روانشناسی مشتریان حرف بزنیم. وقتی یک مشتری در شرایط بد اقتصادی دنبال یک خرید خوب می رود، پیش بینی چندان مثبتی از خریدش نخواهد داشت. حالا اگر این وسط یک برند با مشخصات عالی جلوی راه آدم سبز شود، دیگر سر از پا نخواهیم شناخت. درست به همین خاطر تجربه خرید خوب در شرایط ناپایدار تا مدت ها در ذهن مشتریان باقی می ماند. این نکته به تنهایی برای وفاداری بی حد و حصر مشتریان در چنین زمان هایی کافی خواهد بود. 

نوآوری بیشتر

نوآوری بیشتر

از قدیم گفته اند «احتیاج مادر اختراع است» و در دنیای کسب و کار هم داستان به هم ترتیب است. اجازه دهید با هم روراست باشیم، تا وقتی اوضاع اقتصادی رو به راه است، کمتر کسی سراغ نوآوری های حیرت انگیز می رود. انگار که در این شرایط همه چیز مثل همیشه است و قرار نیست مشکلی برای کسی پیش آید. حالا به محض اینکه اوضاع کمی به هم می ریزد، همه در تکاپوی هیجان انگیزی برای نوآوری قرار می گیرند. 

مطلب مرتبط: آیا آماده ورود به عرصه کارآفرینی هستید؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم در شرایط ناپایدار اقتصادی اعضای یک برند خلاقیت و نوآوری بیشتری در کارشان به خرج خواهند داد. البته این مجوزی برای فشار بیش از اندازه روی کارمندان نیست. در عوض شما می توانید ته دل تان را قرص کنید که دست کم کارمندان تان در این شرایط جا نخواهند زد. 

خرید ارزان تر مواد اولیه

خرید ارزان تر مواد اولیه

هر شرکتی برای تولید محصول نیاز به یکسری مواد اولیه دارد. فرقی ندارد شما یک کالای تولیدی را پیش روی مشتریان قرار می دهید یا تخصص تان در زمینه خدمات است، در هر صورت تهیه مواد اولیه مورد نیاز با قیمت ارزان همیشه به سودتان خواهد بود. این نکته در دوران رکود اقتصادی به شدت چشمگیر است. به طوری که خیلی از کارآفرینان در دوران رکود با سطح قیمت های بی نهایت پایین نیازهای شرکت شان را تامین می کنند. 

بی شک خرید محصولات با سطح قیمت پایین برای کارآفرینان مزایای زیادی خواهد داشت. اول از همه اینکه فرآیند تولید هزینه کمتری روی دست تان می گذارد. در وهله بعد نیز شما می توانید با صرفه جویی در هزینه ها خودتان را برای مدیریت چالش های مالی آماده کنید. ماجرا تازه جالب شد، نه؟

خرید ارزان برای هر کسی جذاب است. فرقی هم ندارد شما یک مشتری ساده باشید یا کارآفرینی که دنبال توسعه کسب و کارش است. با این تفاسیر در شرایط بحران اقتصادی خرید مواد اولیه یا به طور کلی هر محصول موردنیاز برای کارآفرینان راحت تر از گذشته خواهد شد. بنابراین نباید این فرصت مناسب را همین طوری بی مقدمه از دست دهید. 

کارآفرینی در شرایط ناپایدار: تکنیک هایی عملی

کارآفرینی در شرایط ناپایدار

حالا که با مزایای کارآفرینی در شرایط اقتصادی ناپایدار آشنا شدید، باید کمی واقعی تر کارمان را جلو ببریم. شما الان در موقعیتی هستید که خیلی خوب با مزایای کسب و کارآفرینی در شرایط بد اقتصادی آشنا شده اید، اما هنوز هیچ تکنیک عملی دست تان را نگرفته است. ما در این بخش قصد داریم خیال تان بابت اجرای کار را راحت کنیم. پس با ما همراه باشید تا آخرین نکات در این رابطه را نیز به خوبی یاد بگیرید. 

تامین مالی: مراجعه به دوستان

تامین مالی

کارآفرینان معمولا اولین راهی که برای تامین سرمایه به ذهن شان می رسد، مراجعه به موسسات مالی است. این روزها وام های مختلفی در اختیار کارآفرینان قرار می گیرد. شاید شما هم چند باری از این وام ها استفاده کرده باشید. نکته کلیدی در این میان نیاز به ضامن و هزار و یک دردسر دیگر است. بنابراین اگر شما بتوانید مشکل مالی تان را از طریق دیگری حل کنید، به نفع تان خواهد بود. 

مطلب مرتبط: تصورات غلط در دنیای کارآفرینی

بی شک صحبت درباره رفع نیاز مالی شرکت به شیوه ای دیگر روی کاغذ خیلی جذاب است. با این حال وقتی همه چیز رنگ و بوی واقعی به خودش بگیرد، همه کارآفرین ها جا می زنند. فرمول ما در این بخش مراجعه به دوستان قدیمی است. بی شک هر کارآفرینی در بازار یکی دو تا دوست صمیمی دارد. اگر آنها شرایطش را دارند، باید تامین مالی استارت آپ تان را از آنجا کلید بزنید. یادتان باشد، در شرایط رکود مالی کمتر موسسه مالی حاضر به اعطای وام می شود. به علاوه، سرمایه گذارها هم از مدت ها قبل ماست شان را کیسه کرده اند. پس همکاری با دوستان بهترین ایده ممکن خواهد بود. 

گاهی اوقات آدم در بین اعضای خانواده اش هم کلی کارآفرین پیدا می کند. در این صورت بد نیست مسئله راه اندازی کسب و کار را با آنها در میان بگذارید. شاید از آنها شرکای تجاری درجه یک بیرون نیاید اما دست کم مشکل مالی تان زودتر حل می شود. آن وقت می توانید با تمرکز کافی به کار اصلی تان بپردازید. 

بازاریابی هوشمندانه: جایی برای ولخرجی نیست!

بازاریابی هوشمندانه

توسعه کسب و کار در شرایط اقتصادی ناپایدار هر چقدر هم که مزیت داشته باشد، بالاخره محدودیت هایی هم دارند. وگرنه همه برای کارآفرینی صف می کشیدند و دیگر نوبت به شما نمی رسید. ما در این بخش محور اصلی بحث مان بر روی بازاریابی است؛ آن هم نه هر بازاریابی، بلکه بازاریابی هوشمندانه. 

وقتی درباره بازاریابی هوشمندانه حرف می زنیم، در واقع فرآیند هدف گذاری بر روی مشتریان را مدنظر داریم که در نهایت منجر به تکرار خریدشان شود. از طرف دیگر، شما در بازاریابی هوشمندانه اهداف تان از قبل مثل روز روشن است و خبری هم از ولخرجی های رایج نیست؛ چراکه استارت آپ تان از نظر مالی در شرایط دشواری قرار دارد. 

فرمول ما در این بخش برای بازاریابی هوشمندانه هدف گذاری بر روی یک زیرشاخه مشخص از مشتریان است. خب انتظار ندارید که یک برند تک و تنها همه مشتریان بازار را مات و مبهوت کند؟ این روزها هیچ کارآفرین باهوشی تبدیل همه مشتریان بالقوه بازار به مخاطب برندش را مد نظر قرار نمی دهد؛ چراکه این کار هم غیرممکن است، هم اینکه کلی خرج روی دست آدم خواهد گذاشت. 

وقتی شما دامنه مشتریان تان را کاملا مشخص و محدود تعیین کنید، دیگر مشکلی از نظر بازاریابی نخواهید داشت. از قدیم گفته اند «سنگ بزرگ نشانه نزدن است»؛ این ضرب‎المثل هرجا کاربرد نداشته باشد، دست کم در حوزه بازاریابی ردخور ندارد. پس سطح انتظارات از برندتان در حوزه بازاریابی را به طور منطقی تعریف کنید. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم خواهد ریخت. 

شروع در سطح خُرد: گام به گام به سوی موفقیت

گام به گام به سوی موفقیت

هیچ برند بزرگ و موفقی در دنیا از اول در مقیاس جهانی کارش را شروع نکرده است. در عوض اغلب کسب و کارها به مرور زمان به جایگاه فعلی شان رسیده اند. شاید فکر کنید این ماجرا خیلی ایده آل یا سینمایی است، اما اگر کمی با خودتان دو دوتا چهار تا کنید، به خوبی منطق داستان را متوجه خواهید شد. خب مگر چند کارآفرین در همان ابتدای راه شان توان اقناع سرمایه گذارهای بین المللی را دارند؟ به علاوه، توسعه آرام یک کسب و کار همراه با کسب تجربه بیشتر برای تیم مدیریتی خواهد بود. تازه اگر شما خیلی خوش شانس باشید، بدون شکست و چالش های بازار به جایگاه دلخواه تان در بازار خواهید رسید. خب مگر داستان شکست های کارآفرینان برجسته دنیا را فراموش کرده اید؟

مشکل اصلی کارآفرینانی که در زمان های سخت کارشان را شروع می کنند، بلندپروازی بیش از اندازه است. انگار که آنها باید حتما در بازار موفقیت های عجیب و غریب کسب کنند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، بهتر است کمی از سرعت ‏تان بکاهید؛ چراکه با این دست فرمان هر لحظه احتمال خارج شدن برندتان از کورس رقابت وجود دارد. 

یادتان نرود، شما حتی در سخت ترین شرایط بازار هم هنوز یکی دو تا رقیب گردن کلفت دارید. منظور ما همان برندهای بزرگی هستند که با بودجه های چند میلیارد دلاری هر بحران بزرگی را به راحتی آب خوردن پشت سر می گذارند. پس بهتر است کارتان را با دقت جلو ببرید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. 

مطلب مرتبط: مراحل کارآفرینی در دنیای معاصر

استفاده درست از فناوری های جدید: میانبرهایی ساده

استفاده درست از فناوری های جدید

دنیای کارآفرینی در طول سال های اخیر حسابی تغییر کرده و دیگر شباهتی به گذشته ندارد. این امر برای بسیاری از کارآفرینان نوید روزهای بهتری را می دهد. به طوری که حتی در پیچیده ترین شرایط دنیا هم باز امیدی به آینده بهتر دارند. بخشی از این امیدواری به خاطر توسعه حیرت انگیز فناوری های دیجیتال است. همین چت جی پی تی (Chat GPT) را در نظر بگیرید، این فناوری به کمک هوش مصنوعی خیلی از کارهایی که قبلا کلی از آدم وقت می برد، در مدت زمانی کوتاه انجام می دهد. 

دوست داشته باشید یا نه، آینده دنیای کسب و کار در ارتباط با فناوری های دیجیتال تعریف می شود. بنابراین چاره ای به غیر از هماهنگی با این تغییرات ندارید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. آن وقت شما می مانید و کلی راه نرفته که دیگر مجالی برای پیمودن شان نیست. ما در این بخش چند توصیه کلیدی برای کارآفرینی در شرایط بحران مالی برای تان داریم. پس شش دانگ حواس تان را جمع کرده و آنها را آویزه گوش تان کنید:

•    امتحان فروش آنلاین: مردم دیگر میل زیادی برای خرید آنلاین ندارند. از طرف دیگر، کارآفرینان هم دردسرهای فروش حضوری را به جان نمی خرند. بنابراین بهترین راهکار در این میان استفاده از تکنیک های فروش آنلاین خواهد بود. اینطوری با صرف هزینه کمتر موفقیت بیشتری در حوزه فروش کسب خواهید کرد. 

•    استفاده دوباره از ایمیل مارکتینگ: علی رغم شایعات و ادعاهای گاه و بی گاه برخی از کارشناس ها هنوز هم ایمیل مارکتینگ یکی از پرسودترین روش های بازاریابی محسوب می شود. به طوری که نرخ بازگشت سرمایه در این روش به ازای هر یک دلار 42 دلار خواهد بود. بنابراین شما اصلا نباید چنین شیوه پرسودی را از دست بدهید. به ویژه در شرایطی که اوضاع مالی در بازار اصلا رو به راه نیست!

•    توجه به سئو: سایت رسمی برندها معمولا محیطی بی نهایت سوت و کور است. در چنین شرایطی شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از تکنیک های سئو دارید. بی شک این روزها همه با سئو و اهمیتش برای بازاریابی آشنا هستند. با این حال کمتر کسی در عمل از سئو برای تولید محتوا استفاده می کند. الان وقت آن است که دست کم شما در کارتان کمی تغییر ایجاد کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

کاهش هزینه ها: تخته گاز به سوی کارآفرینی

کاهش هزینه ها

وقتی شرایط در بازار به هم می ریزد، معمولا آدم به فکر استفاده از تکنیک های صرفه جویی می افتند. نکته جالب اینکه اغلب اوقات این نکات به راحتی در بازار قابل اجراست اما تا وقتی شرایط برای کارآفرینان سخت نشود، اصلا به آنها فکر هم نمی کنند. از آنجایی که موضوع بحث در این مقاله کارآفرینی در شرایط حساس است، شما باید خودتان را برای هر نوع صرفه جویی مالی آماده کنید. وگرنه وسط کار بودجه تان تمام شده و کفگیرتان به ته دیگ می خورد. 

اولین سوالی که درباره کاهش هزینه مطرح می شود، نحوه اجرای این ایده است. خب ما در این بخش چند تا تکنیک درست و حسابی برای این کار آماده کرده ایم:

•    خرید از کسب و کارهایی که در آستانه تعطیلی هستند، همیشه امکان بهره مندی از تخفیف های بهتر را می دهد. به طوری که شما بدون مشکل خاصی مواد اولیه یا محصولات مورد نیازتان را با قیمتی بی نهایت پایین تر تهیه می کنید. این کار به طور معمول کمتر مورد توجه کارآفرینان قرار می گیرد. خب چه کسی حوصله گشت و گذار برای یافتن یک کسب و کار در آستانه تعطیلی را دارد؟ از آنجایی که در شرایط رکود اقتصادی نرخ ورشکستگی کسب و کارها سر به فلک می کشد، بد نیست نیم نگاهی به این حوزه داشته باشید. اینطوری شاید شانس در خانه تان را زد و کمی در هزینه ها صرفه جویی کردید. 

•    همکاری با بقیه کارآفرینان یا صاحبان کسب و کار در شرایط اقتصادی ناپایدار نکته مهمی برای شما محسوب می شود. خیلی از کارآفرینان همیشه دوست دارند تک و تنها در بازار موفقیت های بزرگ به دست بیاورند. شاید فکر کنید با این کارها تبدیل به قهرمان همیشگی مشتریان می شوید، اما راستش را بخواهید، ماجرا اصلا اینطوری نیست؛ چراکه کمتر کسی در بازار به تنهایی و بدون کمک دیگران فرصتی برای موفقیت دارد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از کمک دیگران در زمان درستش است. بحران های مالی یکی از بهترین زمان ها برای استفاده از توصیه های بقیه کارآفرینان محسوب می شود. 

•    موسسات مالی یا نهادهای دولتی در شرایط ناپایداری اقتصادی وظایف مشخصی برای کمک به بنگاه های تجاری دارند. اگر کمی زرنگ باشید، فرصت های تامین مالی خوبی در این شرایط پیدا خواهید کرد. البته شاید کارتان برای دریافت تسهیلات کمی پیچیده شود، با این حال اصلا نباید پا پس بکشید. 

کاهش هزینه ها پروژه ای نیست که شما یکبار برای همیشه دنبال کنید. گاهی اوقات کارآفرینان فقط تا زمانی که اوضاع کسب و کارشان رو به راه نیست، دنبال صرفه جویی می روند. اگر از ما می شنوید، این الگو باید همیشه پس ذهن تان باشد. خب تا وقتی با کاهش هزینه ها کارتان به راحتی جلو می رود، چرا الکی خودتان را به دردسر می اندازید؟

مطلب مرتبط: کارآفرینی در سال 2023

سخن پایانی

کارآفرینی در شرایط اقتصادی ناگوار

کارآفرینی در شرایطی که اقتصاد جهانی نشانه ای از ثبات ندارد، همیشه ترسناک خواهد بود. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان در شرایط مشابه اصلا دور راه اندازی استارت آپ نمی روند. در چنین شرایطی ما شما را به شنا برخلاف جهت رودخانه دعوت کردیم. تمام هدف ما در این مقاله این نکته بود که در شرایط ناپایدار اقتصادی نیز امکان کارآفرینی وجود دارد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و تخته گاز به سوی موفقیت بروید. 

یادتان باشد، کارآفرینی در شرایط اقتصادی ناگوار سختی های خاص خودش را دارد اما غیرممکن نیست. ما در این مقاله مجموعه‏ ای از تکنیک ها که به دردتان می خورد، گردآوری کردیم. البته شما می توانید از هر منبع مطمئن دیگری نیز درباره کارآفرینی در این شرایط سوال کنید. 

اینطوری شانس تان در بازار دوچندان خواهد شد. در آخر، هر وقت سوال یا مشکلی برای تان پیش آمد، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

منابع:

https://www.investopedia.com

https://www.business.qld.gov.au

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gdYNSZlZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه