تولید محتوا تنها گام موثر برای موفقیت در بازار نیست. بسیاری از برندها فکر می کنند اگر یک تیم بازاریابی خوب داشته باشند تا همیشه محتوای تازه تولید کند، دیگر مو لای درز کارشان نخواهد رفت. این در حالی است که تولید محتوای جذاب فقط بخش ابتدایی کار محسوب می شود. نکته کلیدی در این میان تلاش برای تولید محتوا بر مدار سلیقه و انتظارات مخاطب است. چه بسا در این میان شما نیاز به بازبینی محتوای قدیمی تان هم پیدا کنید. خب سلیقه مشتریان که دائما یکسان نمی ماند!
متاسفانه برخی از بازاریاب ها فکر می کنند درگیر یک ماراتن بی نهایت سریع هستند که در آن حتی یک لحظه نگاه به پشت سر به معنای شکست خواهد بود. درست به همین خاطر هیچ وقت دوست ندارند سری به محتوای سابق شان زده یا آن را آپدیت کنند. این دقیقا مشکلی است که بار مالی بسیار زیادی روی دوش کسب و کارها خواهد گذاشت. خب کدام کسب و کار در دنیای امروز می تواند با هزینه های بالای تولید محتوا کنار بیاید؟ بنابراین آپدیت یا بازبینی محتوای قدیمی امری ضروری محسوب می شود. اینطوری شما با هزینه ای بسیار کمتر یک محتوای تازه و درجه یک خواهید داشت.
بی شک بازبینی محتوای کاری نیست که به این سادگی انجام شود. خب اینجا پای محتوایی وسط است که قبلا یکبار امتحانش را پس داده و ماهیت تکراری برای مخاطب پیدا کرده است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازبینی محتوا باید طوری صورت گیرد که ماهیت متفاوتی به آن بدهد. اگر مخاطب احساس تکراری بودن از محتوای تان بگیرد، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
اگر دقت کرده باشید، یک مسابقه والیبال وقتی به طور زنده پخش می شود، شور و هیجان زیادی در میان افراد ایجاد می کند. با این حال وقتی همان مسابقه چند روز بعد بازپخش شود، دیگر حس و حالی در میان افراد ایجاد نخواهد کرد. این دقیقا وضعیت محتوای تکراری را نشان می دهد. بنابراین در فرآیند بازبینی تمرکز شما باید بر روی رفع ایرادات قبلی و همچنین آپدیت محتوا به شیوه ای حرفه ای باشد.
گاهی اوقات بازبینی محتوا به دلیل عملکرد ضعیفش در بازار صورت می گیرد. در این صورت شما باید تغییرات اساسی در محتوا ایجاد کرده و دیگر اجازه ندهید کسی با مشاهده اش احساس بدی پیدا کند. باور کنید یا نه، محتوای بازاریابی نشان دهنده میزان عملکرد مطلوب برند شماست. بنابراین اگر نتوانید در این زمینه عملکرد خوبی از خود نشان دهید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: پروموت محتوای بازاریابی
ما در این مقاله قصد داریم برخی از نکات مهم از نقطه نظر بازبینی محتوا را با شما در میان بگذاریم. اگر شما هم دوست دارید در این حوزه اطلاعات دست اولی پیدا کرده یا کارتان را بهبود بخشید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. پس با ما همراه شوید تا کمی از هزینه های بازاریابی تان کم کرده و محتوای تان را نجات دهید.
بازبینی محتوا کاری است که خیلی از بازاریاب ها ادعا دارند به طور روزمره انجام می دهند. با این حال اگر کمی با دقت ماجرا را بررسی کنیم، باید گفت بسیاری از بازاریاب ها اصلا این کار را به طور اصولی انجام نمی دهند، چراکه برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف شما نیاز به استفاده از نکات جانبی فراوانی دارید. یکی از نکات کلیدی در این میان تلاش برای درک شکست ها یا نقاط ضعف محتوای اصلی است. اگر شما فرض تان این باشد که محتوای قبلی تان عملکرد بی نظیری در بازار داشته، دیگر نیازی به بازبینی نخواهید یافت. درست به همین خاطر خیلی از برندها در طول زمان هیچ وقت سراغ این استراتژی نمی آیند.
ما در این بخش به شما کمک می کنیم تا برخی از مهمترین اصول و تکنیک های بازبینی محتوا را یاد بگیرید. یادتان باشد، در این میان تمرین هایی را معرفی می کنیم که باید به طور مداوم انجام دهید. پس فکر نکنید قرار است سر یک کلاس کسل کننده نشسته و فقط نوت برداری کنید!
گام اول: انتخاب محتوای درست
اولین گامی که شما باید بردارید، انتخاب محتوای درست است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند بازبینی را به طور اصولی پیش ببرید. یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از بازاریاب ها فکر می کنند به طور تصادفی باید سراغ محتوا برای بازبینی بروند. این در حالی است که خیلی وقت ها شما باید خودتان را برای بدترین سناریوی ممکن آماده کنید.
خب هر محتوایی در بازار نیاز به بازبینی ندارد. بنابراین شما باید متر و معیاری برای خودتان داشته باشید. مثلا یک معیار ایده آل در این میان تعیین مقدار مشخصی بازگشت سرمایه است. اگر محتوایی در این میان بازگشت سرمایه مورد نظر را نداشت، شما باید دست به کار شده و بازبینی آن را شروع کنید. هدف از این فرآیند افزایش میزان بازگشت سرمایه محتوا خواهد بود.
متاسفانه خیلی وقت ها بازاریاب ها هدفی از بازبینی محتوا ندارند. به همین خاطر همیشه مشکلات اساسی در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته و کارشان با مشکلات زیادی همراه می شود. اگر شما تا حالا به این نکته فکر نکرده بودید، دیگر زمان انتخاب متر و معیارهای درست فرا رسیده است. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و همین حالا دست به کار شوید.
وقتی دنبال تعیین معیاری برای انتخاب محتوا هستید، باید به دغدغه های اصلی برندتان فکر کنید. این امر به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و کارتان را ساده تر از هر زمان دیگری دنبال کنید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از برندها مشکلات زیادی برای تعامل با مخاطب شان دارند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کار بدون برنامه و هدف هیچ وقت به سرانجام نخواهد رسید. در این میان حتی اگر لازم شد، از دوستان یا همکاران تان درباره معیارهای خوب سوال کنید. اینطوری فرآیند انتخاب محتوا برای تان بی نهایت ساده خواهد شد.
اگر نظر ما را بخواهید، بازبینی محتواهایی که عملکرد بی نهایت خوبی در زمینه جلب تعامل مخاطب داشته اند، چندان ضروری نیست. البته مگر اینکه مدت زمانی زیادی از انتشار آن گذشته باشد. آن وقت می توانید حتی به بازآفرینی محتوای مورد نظر نیز فکر کنید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد.
معمولا کسب و کارهایی که شناخت خوبی از مخاطب شان دارند، عملکردشان در زمینه بازبینی محتوا نیز بهتر است. بنابراین شما باید گوشه چشمی به رابطه تان با مشتریان نیز داشته باشید. اینطوری شانس تان برای موفقیت بیشتر خواهد شد.
مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی و نکات ضروری که باید رعایت کنید
گام دوم: طراحی یک برنامه منسجم
حالا که محتوای مورد نظرتان را پیدا کردید، باید یک برنامه منسجم دم دست داشته باشید. خب شما چطوری قرار است محتوای تان را ارزیابی و بازبینی کنید؟ اگر قرار باشد هر کسی در تیم بازاریابی ساز خودش را بزند، در نهایت شما یک معجون بی نهایت عجیب تحویل مخاطب خواهید داد. پس باید پای یک برنامه دقیق و مشترک در میان باشد.
وقتی درباره برنامه حرف می زنیم، لازم نیست خیلی نگران شوید. تنها کاری که در این میان باید انجام دهید، تلاش برای سازماندهی کلیت محتواست. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته باشید. اینکه در ابتدا چطور باید محتوا را بازبینی کرد و سپس با چه معیارهایی دست به آپدیتش زد، نکات کلیدی محسوب می شود.
ما در روزنامه فرصت امروز یک برنامه مناسب برای بازبینی محتوا را شامل فرآیند بازبینی و سپس رها کردن محتوا می دانیم؛ چراکه بسیاری از بازاریاب ها تمایل عجیبی برای ادامه روند بازبینی تا بی نهایت دارند. اینطوری دیگر هیچ وقت خبری از انتشار دوباره محتوا نخواهد بود.
این در حالی است که شما باید خودتان را طوری هماهنگ کنید که ظرف نهایتا یک هفته محتوا را دوباره به دست مخاطب برسانید. خب شما که تا ابد برای بازاریابی وقت ندارید!
نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه کنید، فرآیند بازبینی است. خب شما چطور می خواهید محتوا را بازبینی کنید؟ برخی از بازاریاب ها فقط از نظر فنی روی محتوا ریز می شوند. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه همان محتوا را با کیفیت ویدئویی یا عکس های جذاب تر روانه بازار می کنند. در حالی که این ایده جذاب به نظر می رسد، اما کافی نیست. شما باید برنامه ای بی نهایت منسجم تر برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان داشته باشید.
ایده ما در این بخش تلاش برای اعمال تغییراتی هرچند کوچک در روند محتوای تان است. اینطوری فرصت بسیار بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب پیدا کرده و کارتان نیز بی نهایت ساده تر می شود. پس دیگر منتظر چه چیزی هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. این امر به کسب و کارتان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک شایانی خواهد کرد.
وقتی درباره تغییرات کوچک بر روی محتوا حرف می زنیم، در واقع اضافه کردن اطلاعات تازه، بازنویسی سناریو یا حتی اضافه کردن ویدئو یا تصاویر تازه را مد نظر داریم. این کار شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما تعامل با مخاطب را به سطح تازه ای وارد خواهد کرد. شما لازم نیست همیشه محتوایی عجیب با جلوه های بصری حیرت انگیز داشته باشید. همین که پیشرفت کارتان محسوس باشد، مخاطب را قانع خواهد کرد. آن وقت شما می مانید و مخاطبی که علاقه بی نهایت زیادی به تعامل با کسب و کار شما دارد. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: راهنمای تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
گام سوم: توجه به جزییات
معمولا بازاریاب ها میانه خوبی با جزییات ندارند. به طوری که خیلی راحت از کنار آنها عبور کرده و دیگر نیازی به استفاده از آن حس نمی کنند. این در حالی است که بسیاری از اوقات برای تعامل با مخاطب هدف شما باید روی همین جزییات حساب ویژه ای کنید. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز یک بخش از فرآیند بازبینی محتوا را به همین نکته اختصاص داده ایم. یادتان باشد، مشتریان برای خرید به جزییات بی نهایت زیادی دقت می کنند. بنابراین اگر برند شما در این حوزه عملکرد خوبی نداشته باشد، خیلی زود کارتان گره خواهد خورد. اگر به این ماجرا حضور تعداد بی نهایت زیادی از رقبا را هم اضافه کنیم، دیگر جایی برای اشتباه باقی نخواهد ماند.
اگر شما هم مثل خیلی از بازاریاب های دیگر در دنیا فقط به کلیات توجه دارید، شاید بد نباشد کم کم جزییات وقایع و محتوا را نیز جدی بگیرید. خب این یک نیاز ضروری برای کسب و کارها به منظور اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب محسوب می شود. درست به همین دلیل باید عملکرد بهتری از خودتان در بازار نشان دهید. این نکته ای است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان فرصت بهینه ای خواهد داد. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و با ما همراه شوید.
توجه به جزییات نیز مثل هر کار دیگری در این دنیا اصول خاص خودش را دارد. شما نمی توانید همینطور بی گدار به آب زده و کلی جزییات وارد محتوای تان کنید. هنر شما به عنوان بازاریاب در این میان تلاش برای ایجاد پیوند میان سلیقه های مختلف مشتریان و ریزه کاری های محتوای تان است. به طوری که مخاطب با مشاهده محتوای موردنظر علاقه زیادی بدان پیدا کند. ماجرا جالب شد، نه؟
یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف نیاز به استفاده از بودجه های فراوان دارند. بنابراین هر راهکاری که نیاز به این هزینه های کلان را کاهش دهد، جذابیت خاصی خواهد داشت. یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز اصلا قصد نداریم هزینه اضافی روی دست تان بگذاریم. پس بد نیست کمی هم که شده به الگوهای رفتاری مشتریان در بازار دقت کنید. اینطوری روزنه های بی نهایت روشنی برای تعامل با آنها پیدا خواهید کرد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از تعامل بدون هزینه اضافی با مخاطب چه آرزوی دیگری می تواند داشته باشد؟
گام چهارم: تعریف منابع و ابزارها
بوکسوری که بدون دستکش مناسب و تجهیزات کافی وارد رینگ مسابقه شود خیلی زود ناک اوت خواهد شد. چه بسا در برخی از رشته های ورزشی بدون تجهیزات اصلا آدم فرصت شرکت در مسابقه را پیدا نکند. این ماجرا درباره حوزه بازاریابی نیز مصداق دارد. شما نمی توانید بدون استفاده از منابع و ابزارهای مناسب به عنوان یک بازاریاب فرآیند بازبینی محتوا را شروع کنید؛ چراکه خیلی راحت کارتان به ناکجا کشیده و مشکلات تان روز به روز بیشتر خواهد شد.
یک برنامه دقیق برای بازبینی محتوا باید تعریف درستی از منابع و ابزارها نیز داشته باشد. این امر به شما فرصت خوبی برای تعامل با مخاطب هدف می دهد. اگر دقت کرده باشید، خیلی وقت ها بازاریاب ها کلی از بودجه برند را پای یک کمپین ساده هدر می دهند. دلیل این امر فقدان برنامه یا الگویی مشخص برای تعریف منابع است. شما باید از همان ابتدای کار منابع مالی و انسانی تان را با دقت تعریف کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و کارتان را بی نهایت ساده تر دنبال کنید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از برندها نیاز به استفاده از منابع مالی زیادی ندارند، بلکه به خاطر بی برنامگی کلی بودجه را دود هوا می کنند.
مطلب مرتبط: سوالات کلیدی در تولید محتوای بازاریابی
گام دیگری که در این میان باید بردارید، توجه به منابع انسانی برند است. خب شما چند تا بازاریاب دارید؟ آیا اصلا تیم بازاریابی به معنای دقیقش دارید؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها اصلا به طور جدی بدان فکر نمی کنند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم تحلیل دقیقی از آن ارائه کنیم.
کار شما در این بخش دقیقا مثل یک کارآگاه است. بنابراین باید جزییات مختلف را ارزیابی کرده و درباره شان نظر دهید. اینکه وضعیت فعلی منابع تان چطوری است و چگونه باید باشد، سوالاتی است که باید بدان جواب دهید. بی شک مدیران ارشد شرکت در صورت مشاهده نیاز فوری تیم بازاریابی به منابع بیشتر دست روی دست نخواهند گذاشت. با این حال شما هم نباید خیلی مته به خشخاش گذاشته و منابع زیادی را درخواست کنید.
گام پنجم: استفاده از بازخورد دیگران
استفاده از بازخورد دیگران یکی از مهمترین گام ها در فرآیند توسعه کسب و کار محسوب می شود. این نکته درباره بازبینی محتوا نیز کاربرد دارد. خب بر فرض که شما زمان بسیار زیادی هم صرف بازبینی محتوا کردید، تا وقتی از نظرات دیگران سود نبرید، کارتان چند برابر خواهد شد.
اگر نظر ما را بخواهید، استفاده از بازخورد دیگران باید پیش از شروع فرآیند اصلی بازبینی محتوا صورت گیرد. این امر به شما نشان می دهد نقاط ضعف و قوت کارتان کجاست. اینطوری یک نقشه راهنمای بی نهایت باکیفیت برای تعامل با مخاطب هدف دم دست تان خواهد بود.
چنین نکته ای به خوبی شما را به سوی تعامل بهتر با مخاطب تان سوق می دهد. پس بد نیست قبل از اینکه با عجله ای مثال زدنی کارتان را شروع کنید، کمی هم که شده به فکر استفاده از بازخوردها یا نظرات دیگران باشید.
وقتی درباره «دیگران» حرف می زنیم، سوالات بسیار زیادی در ذهن ایجاد می شود. خب این دیگران دقیقا چه کسانی هستند؟ ما در این بخش قصد داریم کمی بیشتر درباره این مسئله حرف بزنیم. به طور کلی منابع دریافت بازخورد به درون و بیرون برند تقسیم می شود. کسانی مثل همکاران یا مدیران ارشد منابع درونی برای دریافت بازخورد محسوب می شوند. درست به همین خاطر اگر شما دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه ای متمایز هستید، باید کارتان را به گونه ای متمایز جلو ببرید. نکته مهم دیگر در این میان تلاش برای استفاده از بازخوردهای بیرون برند است. مهمترین منبع در این میان مشتریان و مخاطب هدف هستند. مشتریان شما به دلیل خریدهای قبلی احتمالا رابطه دوستانه تری با برندتان دارند. پس باید روی نظرات شان حساب ویژه ای باز کنید. نکته مهم دیگر در این میان تلاش برای استفاده از نظرسنجی های گوناگون در شبکه های اجتماعی است. این امر به شما فرصت تعاملی بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط با مخاطب هدف تان خواهد داد. خب دسته اخیر مثل مشتریان رابطه حیرت انگیزی با شما ندارند. به همین خاطر باید کمی بیشتر صبر و تحمل به خرج دهید.
گام ششم: بازبینی نهایی
حالا که تمام مراحل بالا را طی کردیم، دیگر نوبتی هم باشد باید محتوا را مورد بازبینی قرار دهیم. این فرآیند به شما کمک می کند تا محتوایی تازه را خلق کرده و مخاطب تان را با هزینه ای کمتر میخکوب کنید. یادتان نرود، موفقیت شما در این فرآیند در گرو دنبال کردن مو به موی تمام گام هاست. پس سعی نکنید آنها را یکی دو تا طی کنید.
بازبینی نهایی تا حدی بستگی به سلیقه شخصی بازاریاب ها نیز دارد. با این حال شما باید سعی کنید سلیقه تان را با نگاه مخاطب به ماجرا هماهنگ سازید. این امر به شما برای تعامل با مخاطب تان کمک ویژه ای خواهد کرد. با این حساب دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سختی داده یا کار را با دشواری فراوان دنبال کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
متاسفانه برخی از بازاریاب ها فکر می کنند همه نوع محتوا را یک جور باید بازبینی کنند. این دقیقا همان مسئله ای است که شما را در فرآیند تعامل با مخاطب هدف با مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازبینی هر محتوا باید دیدگاه تازه ای به بازاریاب دهد. بنابراین اگر خیال کرده اید با یک الگوی مشخص همه کارها را به خوبی جلو خواهید برد، کمی در اشتباه هستید. در عوض باید کمی جا برای انعطاف پذیری نیز در نظر بگیرید. اینطوری محتوای نهایی تان کیفیت بی نهایت بالایی خواهد داشت. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و تخته گاز به سوی موفقیت بازاریابی بروید.
مطلب مرتبط: پروموت محتوای بازاریابی
سخن پایانی
بازاریابی یکی از فرآیندهای پرهزینه در طول سال های اخیر محسوب می شود. بسیاری از برندها بودجه های حیرت انگیزی در این میان تعریف می کنند. این در حالی است که ما در روزنامه فرصت امروز همیشه تمرکزمان بر روی بازاریابی با کمترین بودجه ممکن است؛ چراکه تامین بودجه و به طور کلی منابع مالی برای هر برندی بی نهایت سخت است. به همین خاطر ما نباید دودستی این شرایط را برای خودمان سخت تر کنیم.
هدف ما در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات از نقطه نظر بازبینی محتوا بود. این فرآیند به شما برای صرفه جویی در هزینه ها کمک شایانی کرده و کارتان را نیز بی نهایت ساده تر می سازد. درست به همین خاطر بد نیست در تلاش های بعدی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف این نکته بی نهایت مهم را نیز مد نظر قرار دهید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره بازبینی محتوا داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده تعامل با شما هستند.
منابع: