مواجه با بدهی های ریز و درشت بخش جدایی ناپذیری از فعالیت کاری محسوب می شود. فرقی ندارد شما در چه حوزه ای به عنوان کارآفرین ایفای نقش می کنید، در هر صورت توسعه کسب و کار همیشه همراه با دریافت وام یا جذب سرمایه گذار خواهد بود که به خودی خود بدهی شرکت را افزایش می دهد. حالا اگر در این میان کارآفرینان برنامه ای برای صاف کردن بدهی شان نداشته باشند، قدم به قدم به سوی ورشکستگی کامل نزدیک تر خواهند شد. این درست همان شرایطی است که خیلی از کارآفرینان، به ویژه تازه کارها، خودشان را گرفتار آن می بینند.
بی شک صحبت از بدهی ها در بازار امر عجیبی نیست. حتی برندهای بزرگ هم گاهی اوقات صورت حساب هایی از بدهی های قبلی شان منتشر می کنند. نکته کلیدی در این میان برنامه ریزی برای بازپرداخت بدهی هاست. خب طلبکارها که تا ابد منتظر شما نمی مانند!
وقتی تیمی مثل لیکرز در لیگ حرفه ای NBA سراغ خرید بازیکن می رود، باید منابع مالی پر و پیمانی داشته باشد. در این میان استفاده از وام های مختلف ایده بی نظیری خواهد بود، البته به شرط اینکه برنامه ای برای بازپرداخت وام دم دست باشد. وگرنه خیلی زود سررسید اقساط فرا رسیده و حتی تیمی به بزرگی لیکرز را هم در خودش فرو می برد. آن وقت دیگر پشیمانی هیچ سودی نخواهد داشت.
ما در این مقاله قصد داریم تکنیک هایی برای بررسی شیوه های مدیریت بدهی ها و کاهش آنها به شما معرفی کنیم. معمولا مدیریت بدهی ها کار بی نهایت سخت و عذابآوری محسوب می شود؛ چراکه کمتر کسی دوست دارد وارد این بخش ممنوعه شده یا وقتش را صرف آن کند. شما را نمی دانم، ولی من که تا صحبت از بدهی ها می شود، سرم حسابی درد می گیرد.
مطلب مرتبط: اصول مدیریت مالی برای پرهیز از ورشکستگی
اگر شما هم تجربه های مشابهی با مورد بالا دارید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در این مقاله بدون اینکه توصیه های عجیب و غریب برای تان داشته باشیم، سراغ تکنیک هایی ساده و در عین حال کاربردی برای مدیریت بدهی رفته ایم. کافی است کمی به بحث ما علاقه داشته باشید و تا انتها همراه مان باشید. آن وقت یک پا کارشناس حرفه ای در زمینه مدیریت بدهی ها خواهید شد.
مدیریت گام به گام بدهی ها
پذیرش مسئولیت بدهی ها: مهمترین بخش کار
اگر کسب و کار شما در بازار بدهی بالا آورده، نباید آن را گردن دیگران بیندازید. اصلا بر فرض که شما جورِ مدیریت ضعیف آدم های دیگر را می کشید، در هر صورت این نکته برای طلبکاران و مشتریان اصلا مهم نخواهد بود. نکته کلیدی در این میان مسئولیت ویژه شما در برابر طلبکاران است. بنابراین به جای دامن زدن به بحث های بی پایان بهتر است خودتان را از این جریان بیرون بکشید. اینطوری دست کم مقداری توان و انرژی برای تحلیل بهتر اوضاع خواهید داشت.
این روزها مشتریان استقبال بهتری از برندهایی که مسئولیت بدهی ها را می پذیرند، خواهند داشت. خب این یک اصل طبیعی است؛ تا وقتی کارآفرینان مثل بچه ها مسئولیت کارهای شان را گردن نگیرند، کمتر کسی به آنها اعتماد خواهد کرد. ما در روزنامه فرصت امروز پذیرش مسئولیت را گامی مهم برای بهبود شرایط می دانیم. اینطوری دست کم شما رفتار حرفه ای برندتان را نشان داده و اطمینانی هرچند کوچک در میان مشتریان ایجاد خواهید کرد.
یادتان باشد، شما قرار نیست از بدهی ها فرار کنید. نهایتا به طور مسالمت آمیز یا با شکایت های متعدد این بدهی ها صاف می شود. پس بهتر است قبل از اینکه خیلی خودتان را نگران کنید، مسئولیت آن را برعهده گرفته و سپس تلاش برای برنامه ریزی را شروع کنید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید پرداخت بدهی ها به طور خُرد خُرد خیلی راحت تر از بازپرداخت یکهویی شان است، مگر نه؟
بررسی گزارش حساب های بانکی: به وقت حساب و کتاب
این روزها دامنه فعالیت برندها حسابی توسعه پیدا کرده و دیگر خبری از صورت حساب های ساده گذشته نیست. چه بسا یک شرکت کوچک هم چندین حساب بانکی مجزا داشته باشد. دلیل این امر نه تنها وسواس نسبت به وضعیت مالی شرکت، بلکه حساب و کتاب راحت تر اوضاع است. خب تا وقتی شما سرتان در حساب و کتاب باشد، بهتر می توانید اوضاع را تحلیل کنید، مگر نه؟
خوشبختانه بانک ها در صورت تقاضای کسب و کارها گزارش های دقیقی درباره وضعیت مالی و گردش حساب ارائه می کنند. قبول دارم حسابدارهای حرفه ای کمتر به چنین گزارش هایی نیاز دارند، اما شما به عنوان یک کارآفرین بی تجربه در زمینه حسابداری باید نیم نگاهی به این مسئله داشته باشید. خب دریافت این گزارش ها که پولی نمی خواهد، پس از این فرصت مجانی نهایت استفاده را ببرید.
یادتان نرود، شما در بررسی وضعیت حساب ها نباید فقط به میزان موجودی توجه کنید. اینکه در طول ماه های اخیر سرمایه شرکت کجا و چطور مصرف شده نیز نکته مهمی محسوب می شود. شما در این زمینه باید کاملا با خودتان روراست باشید؛ چراکه اصلا فرصتی برای شوخی یا معطل کردن باقی نمانده است.
اگر به یک حسابدار حرفه ای دسترسی دارید، بد نیست بحث را با او در میان بگذارید، در غیر این صورت باید خودتان آستین ها را بالا زده و با بررسی یا مرور صورت حساب ها برداشتی کلی از وضعیت شرکت داشته باشید. اینطوری چشم انداز مناسبی برای نحوه مدیریت بدهی ها نزد شما شکل می گیرد.
مطلب مرتبط: مدیریت کسب و کارهای کوچک در شرایط رکود مالی
مذاکره با طلبکاران: گفت وگو همیشه جواب می دهد!
آیا تا حالا فکر کرده اید کمی از وقت تان را به گفت وگو با طلبکاران اختصاص دهید؟ معمولا این ایده خیلی زود از سوی کارآفرینان رد می شود. خب مگر می شود طلبکارانی که به خون آدم تشنه هستند، قید پول شان را بزنند؟
راستش را بخواهید، معمای مذاکره با طلبکاران منصرف کردن آنها از دریافت طلب شان نیست. اگر یادتان باشد، ما قبلا هم گفتیم که در هر صورت این طلب باید پرداخت شود. نکته کلیدی در این میان نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر است. اینطوری خیلی راحت تر می توانید بدهی های شرکت را پرداخت کرده و جلوی آبروریزی را هم بگیرید. خب اگر مدیریت را سراغ دارید که میانه خوبی با رفتن آبروی مجموعه اش دارد، ما را هم بی خبر نگذارید!
مذاکره با طلبکاران کاری نیست که شما همینطور بی مقدمه انجام دهید. گاهی اوقات برای اینکه اوضاع تان در بازار را بهتر کنید، باید با گروه های مختلف طلبکاران به طور مجزا جلسه برگزار کرده و نقطه نظرات شان را جویا شوید. اگر تا حالا فعالیتی در این حوزه نداشته اید، شاید کارتان کمی دشوار شود؛ چراکه بدون شناخت از کسانی پول قرض کرده اید و حالا باید به هر قیمتی شده سر صحبت را با آنها باز کنید.
گفت وگو درباره وضعیت شرکت و درخواست ملاقات های حضوری با سرمایه گذارها یا نمایندگان آنها معمولا ایده خوبی محسوب می شود. شما در این حالت می توانید به خوبی اولویت های آنها را متوجه شده یا در صورت امکان زمان بیشتری برای بازپرداخت بدهی ها بخرید. ماجرا جالب شد، نه؟
یادتان باشد، شما در طول جلسات موردنظر همیشه در نقش بدهکار هستید. پس نباید درخواست های عجیبی مطرح کرده یا از حدود احترام خارج شوید. توصیه ما در چنین شرایطی بیان جزییات دقیق درباره وضعیت شرکت و تلاش برای متقاعدسازی طرف مقابل برای ادامه سرمایه گذاری یا دست کم صبر بیشتر به منظور بازپرداخت بدهی هاست. شاید این شیوه کمی عجیب به نظر برسد، اما اثربخشی اش تضمین شده است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شانس تان را امتحان کنید.
صداقت درباره مخارج شرکت: کلک زدن ممنوع
مشکل برخی از کسب و کارها در تعامل با مشتریان و طلبکاران تلاش برای عادی جلوه دادن اوضاع یا حتی کلک زدن به آنهاست. بی شک خیلی از شرکت ها در طول زمان با بدهی های مختلف دست و پنجه نرم می کنند. با این حال قرار نیست همه به مشتریان شان دروغ گفته یا روی مشکلات سرپوش بگذارند. این روزها کلی موسسه مالی و مشاوره ای در زمینه کمک به برندها برای پرداخت بدهی فعال هستند. پس بد نیست در صورت امکان سری به چنین موسساتی بزنید. خب در این صورت دست کم از ایده ها و نظرات دیگران هم کمی استفاده خواهید کرد. آن وقت دیگر خودتان را در یک هزارتوی بی پایان تنها نخواهید یافت.
شما اولین کسی نیستید که با بحران بدهی رو به رو شده است. احتمالا آخرین نفر هم نخواهید بود. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از نظرات و تجربه دیگران است. اینطوری خیلی زودتر به نتیجه رسیده و دیگر لازم نیست کلی هم استرس به خودتان دهید.
روراستی درباره مخارج شرکت باید اول از همه از ساختار داخلی شروع شود. تا وقتی دپارتمان های مختلف شرکت درباره مخارج شان صداقت نداشته باشند، تمام حساب و کتاب های شما دودِ هوا خواهد شد. پس تعارف را کنار گذاشته و برای یک بار هم که شده در عرصه کسب و کار کاملا با اعضای شرکت صادق باشید. خب هرچه باشد اینجا پای آینده شرکت در میان است و مسئله اصلا شوخی بردار نیست.
کاری که شما در این بخش باید به خوبی انجام دهید، ارزیابی واقعی میزان مخارج و جمع زدن آن با بدهی کل تان است. قبول دارم این کار کمی سخت به نظر می رسد. خب مگر کسی هم هست که از اعتراف به بدهی های شرکتش خوشحال باشد؟ نکته کلیدی در این میان اعتراف به بدهی های واقعی برای برنامه ریزی به منظور پرداخت شان است. وگرنه شما هیچ وقت عزم جدی برای پرداخت بدهی ها نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: بزرگ ترین اشتباهات مالی کسب و کارهای کوچک
ارزیابی منابع در دسترس برای پرداخت: وقتی همه چیز واقعی می شود!
شما تا اینجای کار درباره نکات بسیار متنوعی فکر کرده اید، اما از این به بعد دیگر وقت عمل است. شما نمی توانید یک گوشه برای خودتان نشسته و دائما مشغول فکر کردن به پرداخت بدهی ها باشید. خب طلبکاران بعد از مدتی صبرشان تمام می شود و آن وقت دیگر شانسی به شما و مجموعه تان نخواهند داد.
ماموریت شما در این بخش ارزیابی دقیق از منابع مالی در دسترس است. البته شما این کار را نباید از سر تفریح انجام دهید. در عوض باید با کسر کردن تمامی هزینه های جاری مقدار پولی که در ماه می توانید به بدهی ها اختصاص دهید، مشخص سازید. این نکته ای کلیدی برای برنامه ریزی و شروع بازپرداخت بدهی ها محسوب می شود.
کارآفرینان معمولا دوست دارند بدهی شان را به طور یکجا پرداخت کنند. خب این شرایط خیلی ایده آل محسوب می شود و در واقعیت کمتر کسب و کاری توان پرداخت ناگهانی بدهی ها را دارد. به همین خاطر شما باید برنامه ریزی دقیقی برای پرداخت گام به گام بدهی ها داشته باشید.
شاید فکر کنید طلبکاران میانه خوبی با پرداخت قدم به قدم بدهی ها نداشته باشند. خب راستش را بخواهید، این روزها کمتر سرمایه گذاری انتظار دریافت یکجای طلبش را دارد. در عوض معمولا کارآفرینان و سرمایه گذارها بر سر پرداخت اقساطی بدهی ها با هم به توافق می رسند. نکته کلیدی در این میان برنامه ریزی برای پرداخت به موقع اقساط است.
گاهی اوقات کارآفرینان برای اینکه هر طوری شده منابع مالی موردنیازشان را تامین کنند، اصلا به بازپرداخت بدهی ها فکر نمی کنند. این درست همان جایی است که استارت سقوط آزاد یک کسب و کار زده می شود. خب وقتی کارآفرینان برای پرداخت بدهی برنامه ای نداشته باشند، همه چیز به مراجع قانونی خواهد کشید. این وسط هم اعتبار یک کسب و کار کاملا از هم می پاشد. فکر می کنم کمتر کسی دوست داشته باشد کسب و کار اینطوری در بازار بی اعتبار شود، مگر نه؟
اگر بخش ویژه ای برای حسابداری در شرکت دارید، باید قبل از اینکه وام های مختلف دریافت کنید، اقدام به برنامه ریزی برای پرداخت اقساطش نمایید. خب اگر کل درآمد برندتان از اقساط موردنظر کمتر باشد، آن وقت هیچ موقع توانایی بازپرداخت بدهی را پیدا نخواهید کرد. این ریسکی است که خیلی از کارآفرینان اصرار دارند به هر قیمتی انجام دهند.
بررسی حساب های اضطراری: میانبری مطمئن
مدیران حرفه ای معمولا مقداری از درآمد شرکت را برای روز مبادا در حساب های ویژه پس انداز می کنند. این حساب ها نه برای هزینه های جاری یا حتی بلندمدت، بلکه صرفا برای زمان هایی است که اوضاع مالی حسابی به هم می ریزد. اگر شما هم بارها و بارها وضعیت برندهای بزرگ که به راحتی آب خوردن از بحران های مالی جان سالم به در برده اند را تماشا کرده اید، حالا دیگر این مسئله نباید خیلی برای تان عجیب یا غیرمترقبه باشد.
حساب های پس انداز یا اضطراری ساختاری مشابه با حساب های عادی دارند. همانطور که مدیران برای دپارتمان های مختلف حساب ویژه تعریف می کنند، اینجا هم یکی دو تا حساب اضطراری تاسیس می شود. نکته کلیدی درباره این حساب ها محدودیت دسترسی و امکان برداشتن از آنهاست. به طور معمول فقط مدیرعامل شرکت امکان برداشت از چنین حساب هایی را دارد و باید آن را فقط در شرایط اضطراری مورد توجه قرار دهد.
اگر شما هم در شرکت تان حساب اضطراری دارید، باید برای پرداخت بدهی ها روی آن حساب کنید. خب روز مبادا که فقط در قصه ها نیست!
گاهی اوقات مدیران به هر بهانه ای سراغ حساب اضطراری می روند. به طوری که دست آخر دیگر پولی ته آن باقی نمی ماند. خب در چنین شرایطی وقتی شرایط دشوار مالی از راه برسد، دیگر راه پس و پیش نخواهیم داشت. اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست گاهی اوقات کمی سختگیری به خرج دهید. به علاوه، هماهنگی با بقیه مدیران هم اصلا ایده بدی نخواهد بود. خب در این صورت حتی اگر شما دنبال ولخرجی های عجیب و غریب باشید، همکاران تان ترمزتان را خواهند کشید.
مطلب مرتبط: چالش مدیریت مالی کسب و کارهای تازه تاسیس
کاهش هزینه های جاری: یک استراتژی سخت و دشوار
آیا تا حالا به این فکر کرده اید وقتی اوضاع مالی تان تعریفی ندارد، جلوی ولخرجی های بی رویه را بگیرید؟ این ایده ای است که معمولا به ذهن کارآفرینان نمی رسد. خب معمولا آدم فکر می کند کسب و کارش را با حداقل هزینه ها مدیریت می کند و جایی برای هزینه های اضافی نیست. خب در این صورت کافی است نظر برخی از دوستان تان را جویا شوید. آن وقت وضعیت متفاوتی که در شرکت تان جریان دارد، به خوبی درک خواهید کرد.
این روزها کلی موسسه مختلف برای بررسی هزینه های اضافی برندها مشغول فعالیت هستند. اگر حوصله حساب و کتاب شخصی را ندارید، بد نیست سری به این موسسات بزنید، در غیر این صورت دستورالعمل ما برای شما مثل روز روشن است. کافی است اول از همه خودتان را با یکی از شرکت های بزرگ و تاثیرگذار بر بازار مقایسه کنید. باور کنید یا نه، برندهای بزرگ معمولا با کمترین هزینه ممکن در بازار فعالیت می کنند. بنابراین شما هم باید الگوی مشابهی برای خودتان داشته باشید. وگرنه خیلی زود به مشکل خورده و دیگر نمی توانید در بازار فضایی برای توسعه پیدا کنید.
کارهایی که در زمان عادی کاملا معمولی به نظر می رسند، وقتی پای مشکلات مالی وسط باشد، باید به شیوه ای متمایز انجام شوند. خب شما که قرار نیست همیشه یک طور کارها را مدیریت کنید.
ایراد اصلی برخی از کارآفرینان عدم انعطاف پذیری در برابر مشکلات است. قبول دارم هیچ کس دوست ندارد مدیریت برندی با بدهی های فراوان را برعهده داشته باشد، اما چاره دیگری هم نیست. پس شما باید خودتان را با شرایط پیش آمده وفق دهید. وگرنه دیر یا زود از کورس رقابت در دنیای کسب و کار حذف خواهید شد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم در شرایط بحرانی ارتباط میان مدیران و کارمندان باید تحول جدی پیدا کند. بر این اساس در جلسات مختلف از کارمندان بخش های گوناگون بخواهید درباره جزییات هزینه های روزمره و فرصت های موجود برای کاهش هزینه ها فکر کنند.
باور کنید یا نه، بعد از مدتی کوتاه کلی ایده گوناگون درباره این حوزه به دست تان خواهد رسید. از این مرحله به بعد دیگر لازم نیست خیلی نگران هزینه های اضافی باشید؛ چراکه دست اندرکاران برندتان به خوبی آنها را مدیریت کرده و بودجه بیشتری برای پرداخت بدهی ها خواهید داشت.
حسابرسی مالیات ها: جلوگیری از بدهی های انباشته
کارآفرینان معمولا تا وقتی نزدیک فصل مالیات ها نشوند، اصلا برنامه ای برای آن نمی ریزند. درست به همین خاطر گاهی اوقات مالیات ها عملا بدهی یک شرکت را چند برابر می کند. خب انتظار ندارید که نهادهای دولتی از خیر مالیات بر کسب و کار بگذرند یا فرصتی چندساله برای پرداختش به شما دهند؟
شما در عین حال که به فکر بدهی های جاری هستید، باید نیم نگاهی هم به مالیات های مختلف داشته باشید. خوشبختانه امروزه نرخ مالیات ها قبل از رسیدن فصلش به طور عمومی اعلام می شود. بنابراین شما می توانید محاسبه ای سرانگشتی درباره میزان بدهی مالیاتی تان داشته باشید.
به علاوه، گاهی اوقات پرداخت به موقع یا زودتر از موعد عملا تخفیف مناسبی برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین همیشه نیم نگاهی به این مسئله کلیدی داشته باشید.
نکته دیگری که باید همیشه پس ذهن تان داشته باشید، گفت وگو با مسئولان سازمان های مالیاتی برای برنامه ریزی بهتر پرداخت بدهی تان است. گاهی اوقات سازمان های موردنظر برای کسب و کارهایی که شرایط مالی دشواری را تجربه می کنند، معافیت های محدود یا حتی امکان پرداخت پس از موعد مالیات را فراهم می کنند. البته نباید خیلی به این موارد عادت کنید؛ چراکه بعد از چند بار دیگر خبری از آنها نخواهد بود.
این روزها بیشتر کارآفرینان برای اینکه مالیات شان را سر موعد پرداخت کنند، سراغ موسسات ریز و درشت می روند. اگر نظر ما را بخواهید، شما هیچ نیازی به این استراتژی ها ندارید. در عوض باید خودتان آستین ها را بالا زده و وارد گود شوید. نکته جالب اینکه امروزه اغلب فرآیند پرداخت مالیات به طور آنلاین دنبال می شود. به همین خاطر شما نیاز نیست خیلی از کارتان بزنید یا دغدغه گشتن دور شهر را داشته باشید. این نکته به ویژه برای کسب و کارهایی که خارج از مراکز اداری فعالیت دارند، کلیدی خواهد بود.
مطلب مرتبط: مهارت های مالی برای مدیریت بهتر کسب و کار
انتشار گزارش نهایی: گام پایانی
به نظر شما مسئله بدهی یک شرکت شخصی است یا باید به طور عمومی اعلام شود؟ برخی از کارآفرینان دوست دارند همیشه مسئله بدهی ها را مثل یک راز سر به مهر پیش خودشان نگه دارند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم کمی اشتباه می کنید؛ چراکه اصلا از این خبرها نیست. مشتریان دوست دارند برندهای مورد علاقه شان همیشه با آنها روراست باشند. بنابراین اگر حتی یک قدم از عملکرد شفاف فاصله بگیرید، اوضاع تان خیلی زود به هم خواهد ریخت.
در نقطه مقابل، سرمایه گذاران و به طور کلی کسانی که بخشی از پول شان را به شما سپرده اند، انتظار دارند همیشه در جریان ریز کارها باشند. بنابراین انتظار گزارش هایی درباره میزان بدهی ها ایده خوبی برای شروع خواهد بود، اما نباید خودتان را به این حد محدود کنید. در عوض ایده بهتر در این رابطه تلاش برای انتشار برنامه پرداخت بدهی هاست. اینطوری دیگر خیال همه بابت وضعیت شرکت تان راحت می شود.
احتمالا شما هم تجربه تردید سرمایه گذارها برای همکاری با استارت آپ تان را دارید. خب یکی از دلایل این اتفاق نامشخص بودن وضعیت سرمایه گذاری های قبلی است. اگر آنها مطمئن باشند سرمایه گذاری های قبلی به سرانجام رسیده است، دیگر حتی یک لحظه به خودشان تردید راه نمی دهند. در این میان گزارش های مربوط به وضعیت بدهی ها و برنامه پرداختی ها کمک ویژه ای به شما خواهد کرد. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
انتشار گزارش های مربوط به صورت حساب مالی و بدهی های شرکت در گذشته از طریق مطبوعات دنبال می شد. با این حال در عصر دیجیتال دیگر نیازی نیست سراغ راه حل های کلاسیک بروید. یک ایده بهتر در این میان استفاده از سایت رسمی برندتان است. در کنار این مسئله می توانید در شبکه های اجتماعی نیز روی این مسئله مانور دهید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
سخن پایانی
توسعه کسب و کار بدون توجه به بدهی های به بار آمده و تلاش برای مدیریت آنها سرانجام درستی نخواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه خودتان را در قبال بدهی ها مسئول بدانید، در غیر این صورت خیلی زود با انواع مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. آن وقت دیگر یک لحظه هم نمی توانید اوضاع را مدیریت کرده یا به افق های پیش رو دل خوش کنید.
مطلب مرتبط: 8 گام برای نجات کسب و کارها
شما الان یک راهنمای کامل درباره مدیریت بدهی ها در دنیای کسب و کار دم دست دارید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و مدیریت بدهی ها را شروع کنید.
منابع: