فیلم هایی که حسابی در بین تماشاگران محبوب می شوند، معمولا علاوه بر بازیگران حرفه ای و کارگردانی عالی از پایان بندی کم نظیری هم سود می برند. به طوری که تا مدت ها بعد از تماشای اثر هنوز ذهن آدم درگیر سکانس پایانی باقی می ماند. حالا اگر یک فیلم پایان بندی سطحی یا نصفه و نیمه ای داشته باشد، بعد از چند روز شوخی با آن در توئیتر دیگر کسی آن را به یاد نخواهد آورد. این دقیقا همان اتفاقی است که برای کمپین های ایمیل مارکتینگ هم روی می دهد.
اگر دقت کرده باشید، اغلب مردم ایمیل های بازاریابی را بدون اینکه تیترشان را هم نگاه کنند، حذف کرده و در وقت شان صرفه جویی می کنند. قبول دارم شنیدن این حرف به عنوان یک بازاریاب حسابی آزاردهنده است، اما 90 درصد کمپین های ایمیل مارکتینگ حتی مورد توجه مخاطب هم قرار نمی گیرد. شاید فکر کنید در دنیایی که روزانه میلیاردها ایمیل بین کاربران رد و بدل می شود، بی توجهی به محتوای بازاریابی کاملا طبیعی باشد. خب در این صورت باید نظرتان درباره ایمیل های دریافتی از آدیداس یا تویوتا را جویا شویم. بی شک هر کسی یک ایمیل از سوی چنین برندهایی دریافت کند، در همان لحظه نخست سیر تا پیازش را مطالعه خواهد کرد. فرقی هم ندارد پیام اصلی ایمیل چه باشد، همین که اسم یک برند مشهور را یدک بکشد، کافی خواهد بود.
چه چیزی درباره برندهای بزرگ تا این اندازه برای مشتریان جذاب است که همه معادلات شان را به هم می زند؟ یک جواب دم دستی برای این سوال اشاره به سابقه طولانی این برندها در بازارست. البته این نکته به تنهایی کافی نیست. هرچه باشد در طول تاریخ کلی برند بزرگ به چشم می خورند که با اشتباهاتی ساده سرنوشت شان در بازار کاملا عوض شده است. یک ایده هوشمندانه در این میان بحث درباره پایان بندی حرفه ای برندهای بزرگ در ایمیل های بازاریابی شان است. خب اگر برند مشهوری را سراغ دارید که ایمیل های بازاریابی اش کلیشه ای و کسل کننده اند، ما را هم بی خبر نگذارید.
مطلب مرتبط: نکاتی که در هر ایمیل بازاریابی باید رعایت شود
ما در این مقاله قصد داریم فوت و فن پایان بندی ایمیل های بازاریابی را یادتان دهیم. اینطوری نه تنها نرخ بازشدگی ایمیل تان بی نهایت افزایش پیدا می کند، بلکه کاربران علاقه بیشتری برای تعامل با کسب و کارتان نشان خواهند داد. خب مقدمه چینی دیگر کافی است، کوله پشتی تان را آماده کنید تا به دل ماجراجویی تازه مان بزنیم.
پایان بندی ایمیل ها: تمرین هایی برای حرفه ای شدن
افزودن دعوت به عمل (CTA) به آخر ایمیل
بعضی از ایمیل ها تمام حرف اصلی شان را در همان یکی دو خط اول منتقل می کنند. اینطوری دیگر کاربران انگیزه ای برای ادامه مطالعه ایمیل نخواهند داشت. شما حتی اگر در چنین شرایطی خیلی حوصله کرده و ایمیل را تا پایان مطالعه کنید، باز هم چیز زیادی دستگیرتان نخواهد شد؛ چراکه بازاریاب ها برنامه ای برای پایان بندی ایمیل نداشته اند.
فرمول ما در این بخش بی نهایت هیجان انگیز است. اگر شما نیز همیشه با محل قرار دادن گزینه دعوت به عمل (Call to Action) مشکل داشتید، حالا دیگر کابوس تان به آخر رسیده است؛ چراکه بخش پایانی ایمیل یکی از بهترین گزینه ها برای جای گذاری انتهای هر ایمیل محسوب می شود. اینطوری شما نه تنها انتهای ایمیل تان را بی نهایت جذاب می سازید، بلکه دیگر حوصله کاربران را هم سر نخواهید برد. خب وقتی آدم دلیلی برای مطالعه ایمیل ها تا انتها داشته باشد، دیگر دلیلی برای نیمه کاره رها کردن آن وجود ندارد.
خیلی از بازاریاب ها تا صحبت از بخش دعوت به عمل می شود، خیلی خشک و رسمی پیشنهاد نهایی شان را روی میز می گذارند. یادتان باشد، مخاطب هدف همیشه نیاز به اندکی وسوسه بیشتر برای گوش دادن به حرف شما دارد. پس کمی هم که شده کارتان را همراه با نکات جانبی جلو ببرید. اینطوری دیگر مشکلی از نظر اثرگذاری بر روی مخاطب نخواهید داشت. به علاوه، بد نیست گزینه دعوت به عمل تان را قبل از جای گذاری در ایمیل چند بار مرور کنید. قول می دهم با این کار کیفیت پایان بندی ایمیل تان حسابی بالا برود.
لحن تان را عوض نکنید
ایمیل هایی که از اول تا آخر یک لحن مشخص دارند، حسابی حرص آدم را درمی آورند. اینطور وقت ها انگار یک ربات متنی را برای تان ایمیل کرده است. به طوریکه بعد از چند ثانیه مطالعه متن دیگر حالی برای آدم باقی نمی ماند تا آن را تمام کند.
فکر می کنم همین مقدمه کافی است که به خوبی ایده مان در این بخش را متوجه شوید. اینکه شما برای تعامل با مخاطب تان چه برنامه ای دارید، کاملا به شناخت تان از مشتریان بستگی دارد. با این حال قرار نیست همیشه از یک لحن تکراری استفاده کنید. به علاوه، گاهی اوقات بد نیست برای تغییر هم که شده لحن تان را عوض کنید.
بازاریاب هایی که همیشه از طراحی ایمیل از یک لحن ثابت استفاده می کنند، گاهی اوقات خود را به دردسر می اندازند؛ چراکه ایمیل شان به مرور زمان برای کاربران تکراری خواهد شد. به علاوه، تغییر این عادت قدیمی نیز برای بازاریاب ها حسابی سخت خواهد شد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر حوصله تغییر لحن ایمیل شان را نخواهند داشت.
فرمول ما در این بخش استفاده از لحن های متفاوت برای پایان بندی ایمیل هاست. اینطوری شما شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. خب وقتی هر بار کاربران با ایمیل های شما غافلگیر شوند، دیگر دلیلی برای بی توجهی به کمپین تان وجود نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: طراحی و نگارش ایمیل های بازاریابی به سبک حرفه ای ها
طرح سوالات کلیدی
کلاس های دانشگاه را هنوز به خاطر دارید؟ معمولا استادهای سختگیر آخر هر کلاس سوالی کلیدی درباره بحث همان روز را مطرح می کردند. گاهی اوقات چنین سوالاتی طوری ناگهانی مطرح می شد که همه را شوکه می کرد. شما را نمی دانم، ولی من که در چنین شرایطی اصلا دوست نداشتم انتخاب استاد برای جواب دادن به سوال باشم.
گاهی اوقات بازاریاب ها در پایان محتوای شان سوالات عجیب و بی نهایت سختی از مخاطب می پرسند. به طوری که سر آدم حتی از شنیدن سوالات نیز سوت می کشد، چه برسد به اینکه پای جواب دادن به آنها هم وسط باشد. اگر نظر ما را بخواهید، طرح سوال در پایان ایمیل ایده بی نهایت خوبی است. البته به شرط اینکه حد وسط را گرفته و خیلی کار را سخت نکنید. خب شما که مسئول برگزاری امتحان نیستید؛ اینجا هم مدرسه یا دانشگاه نیست. پس خیال خود و مشتریان تان را با سوالاتی کلیدی اما ساده، راحت کنید.
کاربرد اصلی طرح سوال اطمینان از اثرگذاری ایمیل تان بر روی مخاطب است. به طوری که کاربران بعد از مطالعه بخش پایانی ایمیل تان کمی بیشتر درباره آن فکر کنند. اینطوری کار شما بی نهایت ساده شده و دیگر لازم نیست نگران فراموشی سریع محتوای ایمیل تان از سوی کاربران باشید.
اشاره به فکت هایی درباره برند
کسب و کارها معمولا مهارت بالایی در مانور پیرامون موفقیت های خود ندارند. حتی اگر یک کارآفرین در طول یک سال اخیر کلی موفقیت شگفت انگیز از خودش برجای گذاشته باشد، باز هم در نهایت میل زیادی برای نمایش این نکات نخواهد داشت. شاید فکر کنید چنین رفتاری از روی تواضع کارآفرینان است، اما راستش را بخواهید پای یک مشکل اساسی وسط است: ناتوانی در پروموت کردن برند!
مشتریان برای شناخت برندهای مختلف به فکت های گوناگون درباره عملکرد هر کدام نیاز دارند. این فکت ها برای تصمیم گیری بهتر کاملا ضروری هستند. قبول دارم در اولین نگاه این مسئله خیلی ساده به نظر می رسد، اما اگر برای یک دقیقه هم که شده خودتان را جای مشتریان قرار دهید، به خوبی منظورشان را متوجه خواهید شد.
مشتریان همیشه برای امتحان برندهای تازه شک دارند. گاهی اوقات این شک و تردید با اولین خرید رفع نمی شود. در چنین شرایطی یک ایمیل بازاریابی که به برخی از موفقیت های برند اشاره داشته باشد، حسابی خیال مشتریان را راحت خواهد کرد. البته شما قرار نیست هر ادعایی را در قالب فکت به خورد مخاطب دهید. در عوض باید برای حرف تان سند و مدرک داشته باشید. اینجاست که نقش موسسات پژوهشی در حوزه کسب و کار حسابی پررنگ می شود. اگر خودتان توانایی آزمایش و اثبات ادعای تان را ندارید، باید از آمارهای گوناگونی که از سوی موسسات مختلف منتشر می شود، استفاده کنید. یادتان باشد، ادعاهای بی پایه و اساس در بازار فقط ارزش کسب و کارتان را از بین خواهد برد. به طوری که دیگر هیچ شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نمی کنید.
اگر یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه بر روی عملکرد شفاف در بازار تاکید داشته ایم. یکی از مصداق های بارز شفافیت ارائه فکت های درست به مخاطب است. این کار نه تنها شما را کسب و کاری حرفه ای معرفی خواهد کرد، بلکه جذابیت ایمیل های تان را هم دوچندان می کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان در بازار را تغییر دهید. قول می دهم ظرف چند هفته متوجه تغییرات شگرف این انتخاب تان شوید.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با نکات و ایده های کاربردی
تشکر خودمانی از مخاطب
چند بار تا حالا ایمیلی دریافت کرده اید که آخرش عبارتی نظیر «از توجه تان متشکریم» درج شده باشد؟ بی شک این عبارت خیلی کم در ساختار ایمیل یک برند درج می شود. درست به همین خاطر کاربران علاقه زیادی برای باز کردن ایمیل های بازاریابی ندارند. در چنین شرایطی اگر شما خلاف جهت شنا کنید، اوضاع تان حسابی بهتر خواهد شد.
اشتباه نکنید، ما در این بخش اصلا شوخی مان نگرفته است. گاهی اوقات همین تغییرات به ظاهر کوچک تفاوت میان برندهای موفق و شکست خورده را نشان می دهد. پس اگر فکر می کنید کارتان با یک تشکر کوتاه حسابی گره می خورد، باید ذهنیت تان را تغییر دهید.
برخی از کارآفرینان همیشه از دیگران طلبکار هستند. انگار که در بازار همه چیز باید مطابق میل آنها جلو رفته و همه از حرف شان اطاعت کنند. چنین کارآفرینانی حتی اگر فرصت حضور در بازار را پیدا کنند، خیلی زود با واقعیت ها آشنا خواهند شد. هرچه باشد در بازار کسی برای من و شما فرش قرمز پهن نکرده است. در عوض این سعی و تلاش خود آدم هاست که فرصت های طلایی برای شان می سازد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همیشه حق با مشتریان است. پس بد نیست در پایان هر ایمیلی که برای آنها ارسال می کنید، یک قدردانی کوتاه از آنها داشته باشید. اینطوری هم ادب را رعایت کرده اید، هم اینکه جرقه ای کوچک در ذهن آنها می زنید. این جرقه بعدها تمایز اساسی میان شما و دیگر برندها در ذهن مشتریان ایجاد می کند. خب تا وقتی می شود بدون یک دلار خرج اضافه اینطوری روی مشتریان اثر گذاشت، چرا این دست و آن دست می کنید؟
درج امضای مدیرعامل
نامه های رسمی همیشه با امضای افراد ارسال می شوند. اگرچه شما در ایمیل های بازاریابی نامه های اداری یا رسمی ارسال نمی کنید، اما بد نیست کمی مشتریان را تحویل بگیرید. این کار با درج یک امضای الکترونیکی در انتهای ایمیل ها امکان پذیر خواهد بود. چنین کار کوچکی طوری شما را در نگاه مشتریان خاص جلوه می دهد که نگو و نپرس.
بی شک افرادی زیادی در یک شرکت فعالیت دارند، با این حال کسی که در نهایت همه مسئولیت ها را به دوش می کشد، کسی نیست جز مدیرعامل. به همین خاطر توصیه ما در این بخش استفاده از امضای مدیرعامل در پایان هر ایمیل است. با چنین تکنیکی شما به راحتی ایمیل تان را حرفه ای و معتبر جلوه خواهید داد. از طرف دیگر، مخاطب تان هم اثربخشی ایمیل ها را بی نهایت بیشتر در نظر خواهد گرفت. ماجرا جالب شد، نه؟
یادتان باشد، اگر ایمیلی از طرف مشتریان دریافت کردید که به طور مشخص بخش خاصی از شرکت را مخاطب قرار داده بود، باید حتما امضای مسئول آن بخش پای جواب تان باشد. این تکنیک نشان می دهد شما توجه لازم به ایمیل مخاطب تان داشته اید. بنابراین از میزان عصبانیت یا شکایت مخاطب تان به شدت کاسته خواهد شد.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ در سالی که گذشت
درج اطلاعات تماس
ایمیل های بازاریابی گاهی اوقات برای اطلاع رسانی یا آموزش مخاطب ارسال می شود. با این حال شما هیچ وقت نمی توانید نسبت به کافی بودن کارتان مطمئن شوید؛ چراکه مشتریان اغلب اوقات با سوالات یا نیازهای تازه شان کارآفرینان را غافلگیر می کنند. به همین خاطر بخش روابط عمومی یا خدمات مشتری در سال های اخیر اهمیت روزافزونی پیدا کرده اند. میانبری که شما برای پایان بندی حرفه ای ایمیل تان دم دست دارید، درج اطلاعات تماس است. با این کار شما خودتان را به خوبی در دسترس مخاطب قرار خواهید داد.
یادتان باشد، این روزها مردم ترجیح می دهند بیشتر با ربات های چت یا از طریقی به غیر از تماس تلفنی با برندها در ارتباط باشند. پس سعی کنید مسیرهای ارتباطی را با توجه به این نیاز اساسی مشتریان طراحی کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
نکته دیگری که در این بخش باید نیم نگاهی به آن داشته باشید، نحوه تعامل تان با مشتریان است. وقتی کسی به ایمیل تان جواب می دهد، نباید آنقدر سرد با او برخورد کنید که قید همه چیز را بزند. در عوض ماجرا را شبیه نوعی رابطه دوستانه در نظر بگیرید. اینطوری هم لحن بهتری خواهید داشت، هم اثرگذاری ایمیل تان بیشتر می شود.
آخرین توصیه ما در این بخش درج اطلاعات دقیق است. فقط به شماره تماس اکتفا نکنید. در عوض آدرس سایت، نشانی دفتر مرکزی و شماره تماس دپارتمان های مختلف را نیز درج کنید. اینطوری مخاطب تان دیگر دردسر زیادی برای ارتباط با شما نخواهد داشت.
پرهیز از عبارت های غیرحرفه ای
گاهی اوقات کارآفرینان پایان بندی ایمیل ها را از قصد به طور غیرحرفه ای انجام می دهند. عبارت هایی که بیشتر در بین رفقای صمیمی کاربرد دارد، اصلا نباید جایی در ایمیل شما پیدا کنند. شاید فکر کنید چنین تیکه کلام هایی صمیمیت بیشتری بین شما و مخاطب ایجاد می کند، اما راستش را بخواهید ماجرا اصلا اینطوری نیست؛ چراکه مشتریان خیلی زود از لحن بی نهایت صمیمانه شما متنفر خواهند شد. خب یک فرقی بین مکالمه میان رفقای صمیمی و یک برند با مشتریانش باید وجود داشته باشد، مگر نه؟
بی شک هر کسی در دنیای کسب و کار نظر خاص خودش درباره عبارت های درست برای بازاریابی را دارید. ما در این بخش قصد نداریم همینطور روی هوا یک حرفی به شما بزنیم. کافی است خودتان را جای مخاطب قرار دهید. آیا دوست دارید یک ایمیل بازاریابی پر از عبارت های عامیانه و بی نهایت غیررسمی دریافت کنید؟ شاید یکی دو عبارت رایج را بشود یک جوری توجیه کرد، اما متنی که پر از این عبارتها باشد، اصلا شوخی بردار نیست.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم خودِ کارآفرینان بهترین منتقد کارشان هستند. پس کلاه خودتان را قاضی کرده و قبل از اینکه ایمیل ها را به دست مخاطب برسانید، کمی متن را سبک و سنگین کنید. اینطوری خیال خودتان هم راحت تر خواهد بود.
مطلب مرتبط: نکاتی که در هر ایمیل بازاریابی باید رعایت شود
ایمیل را نیمه کاره رها نکنید
پایان بندی بخش بی نهایت مهمی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. ما در این مقاله همه تلاش مان برای نشان دادن اهمیت این بخش و نحوه طراحی درستش را به کار بردیم. با این حال هنوز هم کم نیستند بازاریاب هایی که کلا پایان بندی ایمیل را فراموش می کنند. انگار که این بخش فقط محض زیبایی است و هیچ کاربردی ندارد.
ما به عنوان آخرین نکته در این مقاله یک یادآوری کوچک برای تان داریم. هیچ وقت ایمیل تان را نیمه کاره رها نکنید. نه شما کارگردان سینمایی هستید، نه ایمیل تان مثل فیلم هایی است که با پایان باز حسابی جذاب می شوند. پس همیشه سعی کنید یک پایان بندی درست و حسابی برای کمپین تان در چنته داشته باشید. کافی است به نکات این مقاله کمی بیشتر دقت کنید تا کارتان بی نهایت راحت شود.
سخن پایانی
پایان بندی درست ایمیل بازاریابی دیگر نباید برای شما علامت سوال بزرگی باشد. شما الان هر آنچه برای موفقیت در این زمینه لازم دارید، یاد گرفته اید. از اینجا به بعد دیگر بهانه ای نخواهید داشت. هرجا هم که سوالی برای تان پیش آمد، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
مطلب مرتبط: جدیدترین آمارها در زمینه بازاریابی ایمیلی
منابع: