زندگی در دنیای مدرن هر روز راحت تر از دیروز می شود. زمانی نه چندان دور صف های طولانی برای خرید از خرده فروشی ها یا حتی تماشای یک فیلم در سالن های سینما کاملا عادی به نظر می رسید. با این حال الان کمتر کسی حتی حوصله پرسهزنی در قفسه های خالی فروشگاه ها را دارد؛ چراکه آمازون تنها با چند کلیک ساده سفارشات را دم در خانه مشتریان تحویل می دهد. بی شک با این توصیفات کمتر کسی به تارگت یا والمارت با آن شیوه کار سنتی شان وفادار خواهد ماند.
یکی از فناوری هایی که زندگی مردم را کمی راحت تر از گذشته کرده، اتوماسیون است. بی شک خیلی از آدم ها با شنیدن اسم این فناوری یاد سیستم های قدیمی انتخاب واحد دانشگاه یا اتوماسیون های اداری می افتند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که عمرتان به نسل اولیه اتوماسیون قد می دهد، احتمالا کلی خاطره بد روی دل تان تلنبار شده است؛ چراکه نسل اول اتوماسیون نه تنها عملکرد خوبی نداشت، بلکه گاهی اوقات طوری روی اعصاب آدم راه می رفت که نگو و نپرس!
همانطور که سالن های سینما نسبت به چند دهه قبل کلی پیشرفت جورواجور کرده اند، دنیای اتوماسیون هم تغییرات زیادی به چشم دیده است. به طوری که ترکیب اتوماسیون با هوش مصنوعی تجربه ای به کلی جدید برای کاربران به همراه داشته است. البته در این بین برندها هم بی نصیب نمانده اند؛ چراکه با ارائه خدمات در قالب اتوماسیون هم در وقت و هم در بودجه شان صرفه جویی خواهد شد. خب مگر یک کارآفرین به جز وقت زیاد و نیاز به بودجه کم چه فاکتورهای دیگری برای موفقیت لازم دارد؟
ما در روزنامه فرصت امروز قبلا حسابی درباره اتوماسیون با هم گپ زده ایم. بنابراین در این مقاله باید حرف تازه ای بزنیم. وگرنه کارمان مثل بازپخش مسابقه فوتبالی می شود که قبلا هزار بار از تلویزیون پخش شده و همه آن را از حفظ هستند. از آنجایی که ما قبلا درباره اتوماسیون با هم حرف زده ایم، این بار قصد داریم کاربردهای آن در صنعت خوشمزه رستوران داری را زیر ذره بین ببریم.
مطلب مرتبط: اتوماسیون چطور دنیای کسب و کار را متحول می کند؟
بی شک سرآشپزها یا صاحبان رستوران در طول روز آنقدر دغدغه دارند که دیگر جایی برای کارهای پیش پا افتاده مثل نوبت دهی به مشتریان باقی نماند. به علاوه، گاهی اوقات تمام زحمات وسواس گونه رستوران ها با یک اشتباه کاملا کوچک بر باد می رود. اتوماسیون درست در چنین موقعیت هایی مثل یک یار قدیمی کنارتان خواهد بود تا مو لای درز کارتان نرود. اجازه دهید به جای توضیح اضافه یک راست برویم سراغ کاربردهای این فناوری جذاب در صنعت خوش رنگ و لعاب رستوران داری.
ایمیل های خوش آمدگویی: ایده ای همیشه کاربردی
فرض کنید شما یک سوپراستار دنیای سینما یا ورزشکاری با چندین مدال المپیک هستید؛ در این صورت احتمالا حضورتان در هر مراسمی باید با یک فرش قرمز کامل همراه باشد. به علاوه، بعد از مراسم هم احتمالا انتظار ایمیل خوش آمدگویی و تشکر تیم برگزاری مراسم را خواهید داشت. باور کنید یا نه، وضعیت مشتریان وقتی یک رستوران را انتخاب می کنند هم تقریبا مثل مثال بالاست. هر کسی دوست دارد در کانون توجه باشد و از آن لذت ببرد. از آنجایی که قبلا توجه ویژه به تک تک مشتریان مثل ماموریت غیرممکن بود، خیلی از رستوران ها عملا جایی برای آن در برنامه فشرده کاری شان نداشتند. با این حال اتوماسیون این معادله چند مجهولی را هم عوض کرده است.
شما با استفاده از اتوماسیون می توانید برای هر کدام از مشتریان رستوران تان یک ایمیل خوش آمدگویی ویژه ارسال کنید. آن هم بدون اینکه حتی یک لحظه از کارتان دور شوید. شاید از خودتان بپرسید دسترسی به ایمیل مشتریان، آن هم در صنعت رستوران داری، خیلی سخت به نظر می رسد. قبول دارم چنین کاری اصلا رایج نیست، اما وقتی سفارش غذا هم آنلاین شده، دسترسی به ایمیل مشتریان به مراتب ساده تر از تهیه یک پاستای درجه یک خواهد بود!
تنها کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، استفاده از یک پلتفرم اتوماسیون ایمیل است. بعد هم فهرست ایمیل مشتریان تان را به این ابزار لینک می کنید تا ایمیل خوش آمدگویی شخصی سازی شده برای تک تک مشتریان جدیدتان ارسال شود. پیشنهاد ویژه ما در روزنامه فرصت امروز برای انتخاب ابزار اتوماسیون ایمیل اکتیو کمپین (Active Campaign) است. این ابزار نه تنها رابط کاربری بی نهایت ساده ای دارد، بلکه هزینه زیادی هم روی دست شما نخواهد گذاشت. پس اگر در هزارتوی ابزارهای مختلف گیر کرده اید، این ابزار همان تکه گمشده پازل تان محسوب می شود.
ایمیل خوش آمدگویی شاید ایده بی نهایت آماتوری باشد، اما تاثیر اولیه بی نهایت عمیقی روی مشتریان خواهد داشت. در دنیایی که غذای رستوران ها هر روز به هم نزدیک تر می شود، یکی از فاکتورهای مهم موفقیت جزییات کوچکی مثل همین ایمیل خوش آمدگویی است. پس همین حالا دست به کار شده و ایمیل هایی با لحن خودمانی و صدالبته عکس های چشم نواز برای مشتریان جدید آماده کنید. نگران پروژه فرسایشی ارسال آنها هم نباشید؛ چراکه اتوماسیون آن را تماما برعهده می گیرد.
نظرخواهی از مشتریان: راهی به سوی بهبود کیفیت رستوران
وقتی بعد از یک روز کسل کننده دل تان هوس پیتزا می کند، بی شک دیگر حوصله اما و اگر در سفارش تان را نخواهید داشت. دقیقا به همین خاطر بیشتر مردم سفارش آنلاین غذا را در اولویت قرار می دهند. هنگامی هم که پای سفارش آنلاین وسط باشد، نظرات مشتریان قبلی حرف اول و آخر را می زند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید خرید از یک رستوران بی نام و نشان که اتفاقا کلی نظر منفی در اپ های سفارش آنلاین غذا دارد، دست کمی از شرط بندی روی یک اسب همیشه بازنده ندارد!
مطلب مرتبط: مزایای اتوماسیون برای کسب و کارهای کوچک
هیچ کس در دنیا دوست ندارد غذای بد بخورد. در این بین هم اصلا فرقی بین یک میان وعده ساده با غذای اصلی نیست. در هر صورت رستوران ها باید همیشه طوری سفارش مشتریان را تهیه کنند که جایی برای اما و اگر باقی نماند. راه حل اصلی هم در این بین استفاده از نظرات مشتریان است. همانطور که گفتیم، نظرات مشتریان در اپ های سفارش آنلاین غذا حکم طلا را دارد. البته این تمام مزیت نظرات مشتریان نیست؛ چراکه شما با یک ارزیابی ساده از انتقادات مشتریان می توانید کیفیت منوی رستوران یا شیوه بسته بندی و ارسال سفارشات را حسابی ارتقا دهید. آن وقت دیگر یک نفر هم در بازار به گرد پای شما نخواهد رسید.
کاربرد اتوماسیون ایمیل در این بخش از قصه رستوران داری به دعوت از مشتریان برای بیان نظرشان برمی گردد. از آنجایی که خیلی از مردم حوصله بیان مستقیم نظرات شان را ندارند، ایمیل مارکتینگ با گردآوری ناشناس نظرات مشتریان به صاحبان رستوران فرصتی طلایی برای بهبود اوضاع کاری شان خواهد داد. هرچه باشد کمتر کارآفرینی صفر تا صد مسیر رستوران داری را به تنهایی بلد است. به علاوه، هر صنعتی در نهایت باید باب میل مشتریان کار کند. پس به جای اینکه با آزمون و خطای بی پایان اعتبار برندتان را زیر سوال ببرید، یک بار برای همیشه خیال خودتان را راحت کنید. اینطوری خیلی زود تبدیل به همان رستورانی می شوید که همه دوست دارند از چند روز قبل صندلی ویژه ای در آن رزرو کنند.
بازیابی مشتریان قبلی: به وقت جبران اشتباهات
در دنیای دستور پخت های مختلف گاهی اوقات سرآشپزها غذای شان زیادی شور یا بی نمک می شود. قبول دارم در زندگی روزمره خراب کردن یک غذا اتفاق کاملا طبیعی محسوب می شود، اما وقتی پای عرصه کسب و کار وسط باشد هیچ چیز عادی یا طبیعی نیست. مشتریان حوصله بهانه های مختلف درباره دلیل پخت نامناسب غذا یا اتفاقات روزمره در آشپزخانه را ندارند. آنها مثل منتقدانی حرفه ای منتظر یک اثر بی عیب و نقص هستند. اگر هم در این بین یک رستوران بخت برگشته غذایی نامناسب تحویل شان دهد، واکنشی بهتر از ترک همیشگی آن رستوران نخواهند داشت. آن وقت یک سرآشپز می ماند و کلی صندلی خالی در رستورانش!
همانطور که یک تیم بسکتبال وقتی چند فصل پشت سر هم بد بازی کند کم کم سکوهای استادیوم خانگی اش خالی می شود، رستوران ها هم کافی است یکی دو روز غذای بد تحویل مشتری بدهند تا از عرش به فرش برسند. به همین خاطر رستوران های بزرگ طوری روی کنترل کیفی تاکید دارند که گاهی اوقات یادآور وسواس شرلوک هولمز در پرونده های پلیسی است. البته با همه این سختگیری ها هم بالاخره گاهی اوقات یکسری ریزه کاری ها از زیر دست آدم در می رود. نتیجه کار هم ریزش شماری از مشتریان خواهد بود.
شاید فکر کنید ریزش مشتریان اتفاق خیلی عجیبی نیست. در این صورت ما هم تا حدودی با شما هم نظر هستیم، اما نه وقتی درباره صنعت رستوران داری حرف می زنیم. مردم سر هر موضوعی شوخی داشته باشند، غذا برای شان در درجه اول اهمیت قرار دارد. مخصوصا این روزها که کلی خوراکی مضر و غذاهای غیربهداشتی در گوشه و کنار دنیا فروخته می شود. با این حساب اگر شما از روی شکم سیری رستوران تان را اداره کنید، خیلی زود وارد لیست سیاه مشتریان می شوید. ماجرا به بخش دراماتیکش رسید، نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بعد از اینکه یک رستوران مشتریانش را از دست داد، باید دور جدیدی از تلاش ها را شروع کند. دقیقا مثل ورزشکاری که یکبار زمین خورده و چاره ای به غیر از بلندشدن دوباره ندارد. البته شما در این بین کاملا دست تنها نیستید، بلکه اتوماسیون ایمیل کنارتان خواهد بود.
استفاده از اتوماسیون ایمیل به شما شانسی دوباره برای به دست آوردن دل مشتریان می دهد. اگر از ما می شنوید، محتوای چنین ایمیل هایی باید شامل قبول اشتباهات گذشته و تعهد واقعی برای جبران چنین اشتباهاتی باشد. این طوری کمی هم که شده دل مشتریان با شما صاف خواهد شد. اصلا هم لازم نیست نگران دردسرهای پیدا کردن مشتریان قبلی یا ارسال تک تک ایمیل ها باشید. سرویس های مختلف اتوماسیون مثل میل چیمپ به طور خودکار با بررسی ریزش اعضای خبرنامه رستوران برای آنهایی که به تازگی خبرنامه را ترک کرده اند، ایمیل مخصوص ارسال خواهد کرد؛ به همین سادگی.
مطلب مرتبط: چرا اتوماسیون برای کسب و کار مفید است
ایمیل های آموزشی: گشت و گذار در دنیای غذاها
آیا تا به حال پیش خودتان فکر کرده اید غذاهای مختلف چطور درست می شوند؟ بی شک کمتر کسی تا به حال وسوسه نشده غذایی درجه یک برای خودش درست کند. مشکل اصلی در این میان فوت های کوزه گری است که معمولا کسی به شما یاد نمی دهد. فکر می کنم همین نکته برای فهم ایده ایمیل مارکتینگ این بخش کافی باشد، مگر نه؟
سرآشپزها در سراسر دنیا خیلی خوب می دانند مردم عاشق غذا هستند. به علاوه، مردم میل شدیدی به تماشای پشت صحنه کسب و کارها دارند. ساده ترین مثال هم محبوبیت بالای پشت صحنه انواع سریال یا فیلم سینمایی است. پس منتظر چه هستید؟ شما می توانید به سادگی آب خوردن این دو بخش را با هم ترکیب کرده و ایده دلخواه تان را پیدا کنید. منظور ما در این بخش استفاده از ایمیل مارکتینگ برای آموزش انواع دستور پخت به مخاطب هدف است. مثلا در بازار آمریکا غذاهای چینی حسابی روی بورس است. در این صورت یک ایده جذاب برای رستوران های چینی یاد دادن نحوه استفاده از چوب های مخصوص این نوع غذاها یا حتی درست کردن خوراکی های ساده چینی در خانه است.
یادتان باشد شما قرار نیست سیر تا پیاز غذاها را برای مشتریان روی دایره بریزید؛ چراکه نه کار شما آموزش صفر تا صد آشپزی است، نه مخاطب تان دنبال خُرده کاری های حساس است. پس با خیال راحت یک دستور پخت عادی اما خوشمزه برای مخاطب تان آماده کنید. اگر هم مشتریان تان از فرهنگ های مختلف هستند، با یک دسته بندی ساده هر کدام را با دستور پخت غذاهای سنتی در فرهنگ شان غافلگیر کنید.
رستوران های مختلف برای غافلگیری مشتریان برنامه های رنگارنگی دارند. که گاهی اوقات هزینه های سرسام آوری روی دست شان می گذارد. اگر شما دنبال یک راهکار بی دردسر برای میخکوب کردن مشتریان هستید، دستور پخت غذاهای ساده و خوشمزه همان میانبری است که در یک چشم به هم زدن شما را از رقبا جلو می اندازد. ابزار پیشنهادی ما برای چنین کاری سند پالس (Send Pulse) است. این ابزار حتی در نسخه کاملا رایگانش هم فرصت مدیریت سیر تا پیاز کمپین های ایمیل مارکتینگ با چاشنی اتوماسیون و هوش مصنوعی را به کاربران می دهد. اینطوری حتی اگر کاربران به ایمیل های دستور پخت شما واکنش نشان دهند، سند پالس جواب مناسب را در چنته خواهد داشت.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج کارآفرینان حوزه رستوران داری
جمع بندی
اتوماسیون یکی از فناوری های کاربردی برای امروز و فردای کسب و کارهاست. بی شک صنعتی مثل رستوران داری هنوز هم با باورهای سنتی یا ارزیابی سطحی همراه است. با این حال مشاهده سطح رقابت بین رستوران های زنجیره ای بیانگر تبدیل این حوزه قدیمی به یک ماراتن تمام عیار است. اتوماسیون در این بین مثل یک دوست قابل اعتماد شما را به سوی موفقیت راهنمایی می کند. تنها کاری که باید انجام دهید، انجام مو به موی نکات این مقاله است. آن وقت حتی یک نفر هم دست رد به خرید از رستوران تان نخواهد زد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا آستین ها را بالا زده و وارد گود شوید. هر جای کار هم سوالی داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستیم.
منابع: