هر کسب و کاری باید از روش های مختلف برای بازاریابی محصولات خود به مصرف کنندگان استفاده کند. انتخاب روش های مؤثر برای بازاریابی محصول می تواند به شما در جذب مشتریان بیشتر و افزایش سودآوری کمک کند. در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که چرا استفاده از روش های مختلف برای بازاریابی محصول ضروری است و به بررسی مؤثرترین روش های انجام این کار می پردازیم. همچنین این موضوع بررسی خواهد شد که چرا باید از روش های مختلف برای بازاریابی محصول استفاده کنیم؟
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بازاریابی محصول برای اطمینان از سودآوری کسب و کار ضروری است. سازمان ها می توانند از استراتژی های بازاریابی مختلف برای جذب مشتریان جدید و ایجاد وفاداری با مشتریان استفاده نمایند. انتخاب روش های بازاریابی ممکن است به صنعت شما، محصولات ارائه شده و مخاطبان شما بستگی داشته باشد.
در ادامه 20 روش مؤثر برای بازاریابی محصول آورده شده است:
1-مخاطب خود را بشناسید
شما باید قبل از بازاریابی محصول خود، مخاطب خود را بشناسید. مقداری زمان را صرف تجزیه و تحلیل رقبا و تحقیقات بازار کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد مخاطب خود کسب کنید. پس از شناسایی مخاطب خود، می توانید شروع به برنامه ریزی استراتژی بازاریابی خود کنید. سعی کنید راهی برای متمایز شدن از رقبای خود پیدا کنید تا برند و محصولاتی را ایجاد کنید که برای مخاطب شما جذاب باشد. به عنوان مثال، به جای رقابت با رقبای خود بر سر قیمت، می توانید محصولات شخصی سازی شده را ارائه دهید اگر می دانید مخاطب شما عاشق اقلام منحصر به فرد و سفارشی است.
مطلب مرتبط: هر آنچه در مورد بازاریابی محصول محور باید بدانیم
2-داستانی درباره محصول خود تعریف کنید
تلاش های بازاریابی شما باید بر فروش تجربه استفاده از محصول علاوه بر خود محصول متمرکز باشد. از داستان سرایی برای نشان دادن مزایا و ویژگی های محصول خود استفاده کنید. در این زمینه به یک داستان خوب در کنار روایت جذاب نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر محصولات سفالی می سازید، می توانید به مشتریان خود تصاویر یا فیلم هایی از شما در حال ساخت محصولات در کارگاه خود نشان دهید تا اطلاعات درباره شما افزایش پیدا کند و افراد با تیم شما و روش کار، آشناییت پیدا نمایند. الزامی ترین ویدئو در این بخش که بهتر است اولین مورد نیز باشد، داستان شکل گیری برند و اهداف محسوب می شود که بهتر است به صورت مصاحبه ای در کنار نشان دادن فضای کار و محصولات باشد.
3-فراتر از رقبا باشید
با انجام کارهایی که رقبای شما انجام نمی دهند، در تلاش های بازاریابی خود خلاق باشید. در نظر بگیرید که با روش های مختلف بازاریابی آزمایش کنید و مایل باشید چیزهای مختلف را امتحان کنید. به عنوان مثال، اگر پیام بازاریابی اصلی رقیب شما این است که محصول آنها ارزشی برای پول دارد، سعی کنید با ارائه ارزش برای پول، یک محصول با کیفیت بالا و خدمات مشتری عالی فراتر از پیشنهاد رقیب خود بروید. درواقع شما باید بازار را مورد برسی قرار دهید تا نسبت به این موضوع که چه شکاف هایی وجود دارد و چه اقدامات بیشتری را می توانید انجام دهید، آگاهی پیدا کنید.
4-از هیجان مشتریان حال حاضر استفاده نمایید
واقعیت این است که تمامی مشتریان شما یکی نبوده و برخی از آنها از، علاقه بیشتری به حوزه کاری شما و محصولات دارند. این افراد می توانند زمینه ساز پیدا شدن مشتریان بیشتر نیز باشند. درواقع تمرکز کردن بر روی مشتریان فعلی برای خرید مجدد، به مراتب شانس فروش را نسبت به زمانی که دنبال مشتری جدید هستید، بیشتر می کند. فروش محصولات جدید به مشتریان فعلی شما معمولا آسان تر از بازاریابی برای یک مخاطب جدید است، به خصوص اگر مخاطب شما وفادار باشد. ارائه پیشنهادات انحصاری و سایر موارد به مخاطبی که هیجان بیشتری دارد و یا تجربه خرید از شما را داشته است، خود می تواند آنها را ارزشمند بدانند. مشتریان وفادار شما ممکن است همچنین محصول شما را به دوستان و خانواده خود تبلیغ کنند که خود تاثیرات بسزایی را به همراه خواهد داشت.
5-وعده ای بزرگ و هیجان انگیز به مخاطب خود بدهید
وعده دادن به مشتریان شما می تواند همچنین فروش محصول شما را افزایش دهد. مراقب باشید که چنین وعده ای فقط در صورتی بدهید که محصول شما می تواند نتایج موردنظر را ارائه دهد. وعده شما همچنین باید برای مشتریان شما ارزش داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک محصول کاهش وزن ارائه می دهید، موارد مطرح شده خود را در مورد مقدار وزنی که مشتریان شما می توانند در یک دوره کوتاه کاهش دهند، واقع بینانه نگه دارید. درواقع شما می توانید کمی اغراق هم داشته باشید، با این حال دروغ گفتن نتایجی فاجعه بار خصوصا در درازمدت به همراه خواهد داشت.
6-فرهنگ نوآوری را در کسب و کار خود ایجاد کنید
فرهنگ گوش دادن به ایده های جدید محصول و بازاریابی را از همه کارکنان، صرف نظر از نقش آنها در کسب و کار، ایجاد کنید. داشتن فضای کاری متنوع با جنسیت ها، فرهنگ ها، قومیت ها و تجربیات مختلف می تواند به شما اطمینان دهد که طیف وسیعی از دیدگاه ها را دارید. همچنین، فناوری مورد استفاده در سراسر سازمان را به اشتراک بگذارید تا از نوآوری در سطح شرکت پشتیبانی کنید. درواقع در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، نوآوری می تواند مزیت رقابتی فوق العاده ای باشد.
مطلب مرتبط: بازاریابی محصولات کسل کننده برندها
7-پیشنهاد ویژه داشته باشید
برای مشتریانی که محصول را خریداری می کنند، پیشنهادات ویژه ای ارائه دهید. این موارد می تواند شامل مواردی نظیر کاهش قیمت، کوپن تخفیف برای خرید بعدی و انواع هدایا باشد. تأکید کنید که پیشنهاد ویژه فقط برای مدت کوتاهی در دسترس است تا افراد به سمت آن تمایل بیشتری را پیدا کنند.
8-از خبرنامه ایمیلی خود استفاده کنید
اعضای خبرنامه شما از طرفداران کسب و کار شما هستند و بیشتر احتمال دارد محصولی را که از این طریق بازاریابی می کنید، خریداری نمایند. هنگامی که یک محصول را در خبرنامه خود می فروشید، بر ارزشی که محصول ارائه می دهد تمرکز کنید. پیشنهاد را در بخش موضوع خبرنامه خود برجسته نمایید. با این حال فراموش نکنید که فعالیت بیش از حد تبلیغاتی، هیچ گاه نتایج لازم را به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر در خبرنامه خود از اشتراک گذاشتن محتواهای مفید نیز غافل نشوید.
9-بازاریابی از طریق وبلاگ نویسی را جدی بگیرید
یک صفحه فرود در وبلاگ خود برای محصول جدید خود ایجاد کنید و مشتریان را به صفحه فرود با استفاده از تبلیغات پولی، خبرنامه خود یا کانال های رسانه های اجتماعی خود هدایت کنید. همچنین می توانید یک پست وبلاگ را در مورد ارزشی که محصول شما می تواند ارائه دهد تهیه کنید. می توانید پست وبلاگ را در رسانه های اجتماعی یا در خبرنامه خود به اشتراک بگذارید.
10- یک رویداد برگزار کنید
می توانید برای ایجاد هیجان برای محصول جدید خود یک رویداد برگزار کنید. یک رویداد همچنین به شما امکان می دهد با مشتریان مشتاق خود تعامل داشته باشید و به مشتریان بالقوه برسید. در نظر بگیرید که با سایر مشاغل همکاری کنید تا رویداد بزرگ تری برگزار کنید و بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید. اگر یک رویداد فیزیکی امکان پذیر نیست، می توانید یک رویداد مجازی در نظر بگیرید. درواقع در جهان مدرن امروز، این امر کاملا امکان پذیر و مقرون به صرفه است.
11- اجازه دهید مشتریان محصول خریداری شده را تعویض کنند
اگر محصول شما یک نسخه جدیدتر از یک محصول قدیمی است، امکان تعویض را برای آنها فراهم آورید. از آنجایی که این مشتریان با محصول آشنا هستند، بیشتر احتمال دارد محصول جدید را امتحان کنند. اگر محصولات قدیمی در شرایط عالی باشند، می توانید آنها را دوباره بفروشید یا از آنها به عنوان جوایز در مسابقات استفاده کنید. در کنار این موضوع فراموش نکنید که حتی باید برای خریدهای جدید نیز امکان تعویض وجود داشته باشد. در این زمینه بسیاری از افراد تصور می کنند که این امر تنها برای فروش آنلاین الزامی است. با این حال این نکته را به خاطر داشته باشید که همواره حق با مشتری است.
12- بررسی های مشتریان خود را به اشتراک بگذارید
به اشتراک گذاشتن بررسی های مشتریان یک راه ساده برای اجازه دادن به مشتریان برای تبلیغ محصول شما برای شما است. از مشتریانی که محصول شما را خریداری کرده اند، بخواهید که نظر خود را به صورت آنلاین ثبت کنند. در این زمینه لازم است تا محرک هایی وجود داشته باشد تا افراد بیشتری به این سمت، تمایل پیدا کنند.
13-یک برنامه وفاداری مشتری ایجاد کنید
برنامه های وفاداری مشتری افراد را به خرید مکرر از شما تشویق می کنند. افراد وفادار می توانند به کسب و کار شما کمک کنند تا سریع رشد نماید. در این زمینه می توانید به مشتریان وفادار خود با ارائه کوپن، هدایا یا امتیازات ویژه پاداش دهید. همچنین می توانید به مشتریان خود اطلاع دهید که با استفاده بیشتر از محصول خود و یا خرید بیشتر، امتیاز آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تفاوت بازاریابی برند و بازاریابی محصول
14-یک برنامه بازاریابی وابسته ایجاد کنید
یک برنامه بازاریابی وابسته به افراد اجازه می دهد تا محصول شما را تبلیغ کنند و برای هر فروش کمیسیون کسب کنند. اگر مواد بازاریابی را به شرکای خود ارائه دهید، می توانید پیام خود را در مورد محصولات خود کنترل کنید و کار آنها را آسان تر کنید تا محصولات شما را تبلیغ کنند. در این زمینه انواع بازارها وجود دارد که پیگیری این اقدام را با سهولت بالاتری همراه می سازد.
15- استفاده بهینه از پلتفرم های رسانه های اجتماعی را جدی بگیرید
یک پلتفرم رسانه های اجتماعی که بر کاربرانی که قصد خرید دارند تمرکز دارد می تواند برای بازاریابی محصولات شما مفید باشد. از تصاویر زیبا از محصولات خود استفاده کنید و آنها را به وب سایت یا فروشگاه آنلاین خود پیوند دهید. همچنین می توانید از تبلیغات پولی در پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از محصولات و مزایای آنها استفاده کنید. میزبانی مسابقات در پلتفرم های رسانه های اجتماعی راهی سرگرم کننده برای ارتباط با مشتریان حال حاضر و بالقوه است. در نظر بگیرید که مسابقه را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود و از طریق تبلیغات پولی اعلام کنید. یک مسابقه همچنین می تواند ترافیک بیشتری را برای وب سایت شما به همراه داشته باشد.
16-بر روی سئو متمرکز شوید
استفاده از سئو می تواند منجر به ترافیک ثابت و قابل پیش بینی به وب سایت شما شود. می توانید سئو را در نام دامنه، بدنه وب سایت و دسته بندی ها و تحقیقات کلمات کلیدی برای پست های وبلاگ اعمال کنید. امروزه تکنیک های مختلفی برای سئو وجود دارد که توصیه می شود که از فردی حرفه ای در این بخش استفاده نمایید.
17- از سایت های فروشگاهی استفاده کنید
بسیاری از سایت ها وجود دارند که به مانند یک فروشگاه فیزیکی عمل کرده و محصولات مختلف را در معرض نمایش و فروش قرار می دهند. مزیت همکاری با آنها و ایجاد غرفه این است که شما دیگر درگیر مواردی نظیر پیدا کردن مخاطب نبوده و می توانید شانس دیده شدن و در نهایت فروش بالاتری را داشته باشید.
18- بازاریابی ارجاعی را مورد توجه قرار دهید
بازاریابی ارجاعی، همچنین به عنوان بازاریابی دهان به دهان شناخته می شود، یکی از موثرترین روش های بازاریابی است زیرا از مردم می خواهد در مورد محصول شما صحبت کنند تا آگاهی و فروش را افزایش دهند. بازاریابی ارجاعی را میتوان به صورت آنلاین برای رسیدن به مخاطبان گسترده تر انجام داد. در این زمینه شما لازم است تا بستری را مهیا کنید که افراد با معرفی و مشتری سازی، منفعتی را دریافت کنند که می تواند شامل تخفیف در خریدهای بعدی و یا پرداخت سهمی از سود فروش باشد.
مطلب مرتبط: بازاریابی محصولات در بازار هدف
19-با بلاگرها ارتباط برقرار نمایید
اگر مخاطبان محدودی دارید، استفاده از مخاطبان فردی دیگر یک راهکار هوشمندانه خواهد بود و می تواند منجر به این شود که به صورت انفجاری، بازدیدکننده و مشتریان خود را افزایش دهید. ارتباط با بلاگرها می تواند اعتباری در اطراف محصول شما ایجاد نماید. درواقع این افراد در مرکز توجهات مخاطبان در بسترهای مختلف هستند و بدون شک همکاری با آنها خود معتبر بودن برند شما را بیشتر می کند. همچنین می توانید از یک بلاگر معتبر بخواهید که محصول شما را بررسی یا معرفی کند. در این زمینه اگر شیوه کار مناسب باشد و مخاطب درگیر شود، می تواند مقدار قابل توجهی ترافیک و فروش را تجربه کنید.
20-تکنیک پاپ آپ را مورد استفاده قرار دهید
در این شیوه شما به صورت یک تبلیغ در سایت های دیگر مشاهده خواهید شد. این برخورد می تواند باعث شود تا نرخ کلیک و فروش بالاتری را تجربه کنید. در این زمینه گوگل نیز امکانات بسیار خوبی را در اختیار افراد قرار می دهد. با این حال انجام این تکنیک نیازمند مهارت کافی است. به همین خاطر حتما از فردی حرفه ای استفاده کنید.
در آخر توجه داشته باشید که این موارد تنها 20 روش موثر برای بازاریابی محصول هستند. در این رابطه بهترین روش برای شما به صنعت، محصولات و مخاطبان شما بستگی دارد. با آزمایش روش های مختلف و یافتن آنچه برای شما مناسب تر است، می توانید آگاهی از محصول خود و فروش خود را افزایش دهید.