صنعت گردشگری دیگر فقط مخصوص مقاصد لوکس و بی نهایت گران نیست. تا همین چند سال قبل اگر کسی دوست داشت دور دنیا را بگردد، احتمالا با کلی هتل های فوق العاده گران سر و کار داشت که در همان نگاه اول هر کسی را از سفر متنفر می کند. با این حال در طول سال های اخیر صنعت بوم گردی رشد قابل ملاحظه ای داشته است. در این الگوی گردشگری مسافران به جای صرف هزینه های کلان برای بازدید از مقاصد گردشگری لوکس به دل طبیعت یا بافت سنتی نقاط مختلف زده و آنجا را زیر و رو می کنند.
شاید فکر کنید استفاده از روش بوم گردی خیلی عجیب به نظر می رسد، اما کافی است برای یک لحظه هم که شده خودتان را در یک کلبه چوبی در دل جنگل تصور کنید؛ آن هم به دور از سر و صدای شهر. آن وقت احتمالا دیگر بوم گردی خیلی برای تان عجیب یا محل سوال نخواهد بود. این وسط خیلی از کارآفرینان نیز وارد این حوزه شده اند و آن را تبدیل به صنعتی پرسود کرده اند. ساخت و اجاره اقامتگاه های بوم گردی یکی از حوزه های کاری پرطرفداری است که تا همین چند سال قبل حتی یک خبر هم درباره اش به گوش نمی رسید. مثل هر کار تازه دیگری، کارآفرینان در این مورد نیز با مشکلات و اشتباهات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. به طوری که اگر حواس تان نباشد، با یک اشتباه کوچک طوری از بازار حذف می شوید که انگار از همان اول هم جایی در این حوزه نداشتید!
هدف ما در این مقاله کاملا روشن است. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز طرفدار حوزه های کاری تازه هستیم، امروز سراغ صنعت اقامتگاه های بوم گردی رفته ایم. البته به جای توصیه های خشک و خالی، روی اشتباهات پرکاربرد این حوزه دست گذاشته ایم. اگر شما هم دوست دارید اطلاعاتی در این خصوص کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید.
مطلب مرتبط: اقامتگاه های بوم گردی؛ فرصتی برای سرمایه گذاری
بی توجهی به قیمت گذاری شناور
برخی از کسب و کارها یک نرخ مشخص دارند تا مشتریان و صدالبته کارآفرینان وضعیت شان را به خوبی درک کنند. مثلا شما برای خرید خودرو انتظار ندارید هر شعبه برند آئودی یک قیمت متفاوت تحویل تان دهد. در مقیاسی وسیع تر با مقداری مشخص پول شما خودروهایی با مشخصات تقریبا یکسان دریافت خواهید کرد؛ چراکه هیچ برندی دوست ندارد محصولاتش را بالاتر از قیمت منطقی بازار به فروش برساند. این ماجرا درباره اقامتگاه های بوم گردی تا حدودی معادلات را به هم می ریزد. حتما می پرسید، چطوری؟ خب اجازه دهید نشان تان دهیم.
دو نفر را در نظر بگیرید که خانه های قدیمی شان را در دل محله ای نوستالژیک بازسازی کرده اند و در قالب اقامتگاه بوم گردی فعالیت می کنند. احتمالا این دو نفر برای قیمت گذاری مرجع مشخصی ندارند. بنابراین هر قیمتی که دل شان بخواهد، تعیین می کنند. حالا اگر این قیمت از نظر مسافران بالا باشد، احتمالا دو تا کارآفرین قصه ما دست شان خالی خواهد ماند. از طرف دیگر اگر قیمت اقامتگاه ها خیلی پایین تعیین شود، خبری از سود نخواهد بود و چه بسا پای ضرر نیز به ماجرا باز شود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم در کسب و کارهایی مثل اقامتگاه های بوم گردی که هیچ مرجع مشخصی برای قیمت گذاری وجود ندارد، استفاده از تکنیک قیمت گذاری شناور ایده ای کاربردی خواهد بود. شما بر این اساس با توجه به رویدادها یا اتفاقات مختلف سطح قیمت خدمات تان را تغییر می دهید. مثلا وقتی بازار سوت و کور است، شما نباید همان قیمت های قبلی را ثابت نگه دارید. در عوض ارائه تخفیف یا کاهش سطح قیمت ها ایده منطقی خواهد بود. اینطوری شما می توانید کارتان را بدون دردسر ادامه داده و مطمئن باشید همیشه مشتریانی دارید.
تکنیک قیمت های شناور فقط به درد مواقع کسادی بازار نمی خورد. چه بسا شما در نزدیکی سال نو از طریق دوستان تان نسبت به رزرو تورهای متعدد از سوی مردم برای بازدید از منطقه ای که اقامتگاه تان در آن قرار دارد، مطلع شوید. در این صورت مشتریان بالقوه بی نهایت زیادی دم دست شما خواهند بود. در این شرایط افزایش قیمت اجاره اقامتگاه تان ایده بدی نخواهد بود. هرچه باشد در علم اقتصاد به موازات افزایش تقاضا، قیمت محصولات عرضه شده نیز افزایش پیدا می کند. پس لازم نیست به خاطر افزایش قیمت الکی به خودتان عذاب وجدان دهید.
بارگذاری اقامتگاه در یکی دو تا پلتفرم
این روزها پلتفرم های بی نهایت زیادی در زمینه اجاره خانه یا اقامتگاه فعالیت دارند. درست به همین خاطر مدیران اقامتگاه های بوم گردی یا حتی جاذبه های گردشگری به راحتی از چنین فرصت هایی دست نمی کشند. در عوض آنها آماده اند تا به محض اطلاع از ظهور یک پلتفرم جدید، تبلیغات شان را در آنجا نیز ساماندهی کنند.
بی شک مدیریت تبلیغات در پلتفرم های متعدد کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر خیلی از برندها برای اثرگذاری بر روی مشتریان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. شما هم به عنوان مدیر یک اقامتگاه تقریبا چنین وضعیتی دارید. بنابراین باید دست کم وقت مناسب برای آشنایی با پلتفرم های مختلف را داشته باشید. این کار فقط با مدیریت زمان به شکل اصولی ممکن می شود. پس به جای اینکه در طول روز از هر فرصتی برای در رفتن از زیر کار استفاده کنید، کمی کارها را فشرده تر انجام دهید تا فرصتی هم برای تبلیغات داشته باشید. یادتان نرود این روزها تبلیغات حرف اول و آخر را می زند. پس اگر اقامتگاه تان را در پلتفرم های درست و مشهور به مشتریان معرفی نکنید، آخر ماه دست تان کاملا خالی باقی می ماند.
از آنجایی که اقامتگاه های بوم گردی بیشتر با آژانس های مسافرتی سر و کار دارند، باید در سایت هایی تخصصی این حوزه نیز فعالیت قابل ملاحظه ای داشته باشید. آژانس های گردشگری به طور معمول برای پیدا کردن محل اقامت مناسب همه گزینه ها را زیر ذره بین قرار می دهند. با این حساب اگر پیشنهاد شما خوب و منطقی باشد، خیلی زود مورد تایید قرار می گیرید. به علاوه، از آنجایی که کسی در بازار با شما شوخی ندارد، باید حواس تان به کیفیت خدمات تان باشد؛ چراکه آژانس های مسافرتی در قبال پولی که به شما می دهند، انتظار خدمات درجه یک نیز دارند.
توصیه ما در این بخش قرار دادن مشخصات اقامتگاه تان در پلتفرم های بزرگ و کوچک به طور همزمان است. اینطوری آدم های بیشتری تبلیغ شما را مشاهده کرده و شانس تان در این میان نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. یادتان نرود گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند همکاری با پلتفرم های بزرگ کارشان را تضمین می کند، اما در واقعیت مشتریان از نمونه های کوچک و محلی استفاده خواهند کرد. پس با حضور در هر دو پلتفرم راهنمای اجاره اقامتگاه در ابعاد بزرگ و کوچک شانس خودتان را چند برابر کنید.
مطلب مرتبط: مدیریت برند در صنعت هتلداری با قوانین طلایی
کمبود عکس های باکیفیت از اقامتگاه
در دنیایی که همه چیز به طور دیجیتال و کاملا آنلاین دنبال می شود، رزرو اقامتگاه نیز دیگر به سبک یونان باستان صورت نمی گیرد. در بدترین حالت شما به جای تبلیغات در سایت های مختلف برای اقامتگاه تان یک سایت رسمی راه اندازی کرده و از آن طریق با مشتریان تعامل خواهید داشت. در این راستا بارگذاری عکس های باکیفیت از اقامتگاه بوم گردی در سایت ضروری خواهد بود. چراکه مشتریان با چشم شان خرید می کنند. پس اگر شما به جذابیت عکس های تان توجه نداشته باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
گاهی اوقات کارآفرینان آنقدر خودشان را سرگرم کارهای مختلف می کنند که عملا از تهیه عکس های استاندارد جا می مانند. اگر شما هم قبلا چنین تجربه ای داشته اید، دیگر نباید از همین سوراخ گزیده شوید. احتمالا پیش خودتان فکر می کنید تهیه عکس های جذاب از اقامتگاه تان یک عالمه خرج روی دست تان می گذارد. هرچه باشد تهیه دوربین باکیفیت و بعد هم ادیت عکس با ابزارهای حرفه ای کار خیلی راحتی نیست. البته ما در روزنامه فرصت امروز اصلا این طوری فکر نمی کنیم؛ چراکه شما با حتی دوربین موبایل تان هم می توانید عکس های بی نهایت باکیفیتی ثبت کرده و کارتان را راه بیندازید.
همانطور که کارآفرینان صفر کیلومتر باید با کاهش هزینه ها خودشان را برای رقابت با غول های بازار آماده کنند، شما هم باید تا جای ممکن هزینه های تان را کاهش دهید. اینطوری با خیال راحت در بازار فعالیت داشته و دیگر لازم نیست آخر ماه نگران حساب و کتاب ها باشید.
کارآفرینان سختگیر وقتی قرار است کاری انجام دهند، همیشه کلی با خودشان کلنجار می روند. همین ایراد هم همیشه برای شان دردسرساز شده و فرصت های کاری را از بین می برد. اگر شما دوست دارید اوضاع تان را بهتر از اینها مدیریت کنید، می توانید همیشه از روی دست برندهای بزرگ الگوبرداری کنید. هرچه باشد برندهای بزرگ که به طور تخصصی در زمینه اجاره اقامتگاه ها فعالیت دارند، همیشه بهترین عکس های ممکن را بارگذاری می کنند. پس کافی است تکنیک های آنها را یاد گرفته و در کارتان پیاده کنید. آن وقت به راحتی آب خوردن عکس هایی با کیفیت از اقامتگاه تان خواهید داشت که اتفاقا به مذاق مشتریان نیز خوش می آید.
امکانات محدود اقامتگاه
هیچ کس دوست ندارد در شرایطی نامناسب یا غیر ایده آل زندگی کند. چنین وسواسی وقتی آدم پا به سفر می گذارد، حسابی بیشتر هم می شود. به همین خاطر اغلب مسافران دوست دارند در هتل هایی با امکانات بی نظیر اقامت کرده و از طرف دیگر با تورهای حرفه ای به مسافرت بروند. این امر درباره اقامتگاه ها نیز مصداق دارد. اگر شما فکر کرده اید با کیفیت عادی کاری می توانید نظر دیگران را جلب کنید، سخت دراشتباهید. در عوض این امکانات اقامتگاه شماست که نظر نهایی مشتریان را مشخص خواهد کرد.
بی شک تا وقتی کلی اقامتگاه با امکانات عالی در بازار باشد، کمتر کسی به اقامتگاه شما با امکانات معمولی فکر می کند. ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه کسب و کار شما در این شرایط باقی نماند، یک ایده بی نهایت ساده داریم. بر این اساس شما هر ماه باید بخشی از درآمدتان را برای مدیریت بهتر اقامتگاه اختصاص دهید. به زبان خودمانی، هر ماه بخشی از درآمدتان را صرف بازسازی اقامتگاه کنید. اینطوری در عرض چند ماه محلی لوکس و بی نهایت جذاب برای اقامت مسافران خواهید داشت.
یادتان باشد حتی بزرگترین عمارت های دنیا نیز به مرور زمان نیاز به هزینه دارند. برخی از تعمیرات اساسی مثل تعمیر شیروانی یا رسیدگی به وضعیت فرش ها باید همیشه گوشه چشم تان باشد. اگر شما نتوانید این نکات را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید، خیلی زود اوضاعتان به هم ریخته و اقامتگاه تان نیز تبدیل به ویرانه خواهد شد.
آخرین توصیه ما در این بخش توجه به وضعیت آب و هوایی محل اقامتگاه تان است. این امر در بلندمدت نقش مهمی برای جلب نظر مشتریان ایفا می کند. اگر شما بتوانید همیشه اقامتگاه تان را طوری مدیریت کنید که سرما یا گرمای بیش از اندازه مسافران را اذیت نکند، خیلی زود دیگر جای خالی در جدول رزروتان باقی نخواهد ماند. خب مگر مسافران چه چیزی بیشتر از یک اقامتگاه حرفه ای با مدیریت بهینه لازم دارند؟
مطلب مرتبط: داستان یک هتل متفاوت
میزبانی ضعیف از مسافران
وقتی مسافران وارد اقامتگاه شما می شوند، انتظار امکانات عالی دارند. از آنجایی که مفهوم امکانات خیلی کلی است، بعضی از کارآفرینان به اشتباه آن را معادل تجهیزات اقامتگاه می دانند. به همین خاطر وقتی تجهیزات نصفه و نیمه ای برای ساختمان طراحی می کنند، دیگر پشت سرشان را هم نگاه نخواهند کرد. راستش را بخواهید چنین رفتاری خیلی زود شما را به دردسر خواهد انداخت؛ چراکه مسافران به غیر از تجهیزات مناسب به دنبال بهره مندی از خدمات جانبی حرفه ای نیز هستند.
وقتی از خدمات جانبی حرف می زنیم، خیلی ها به یاد کمپانی های بزرگ می افتند. معمولا برندهایی مثل اپل یا سامسونگ طوری پشت مشتریان شان هستند که حتی یک لحظه هم کسی احساس سردرگمی نکند. با این حال صحبت از خدمات مشتری برای اقامتگاه های بوم گردی کمی عجیب به نظر می رسد. ماجرا از این قرار است که شما برای رقابت با موسسات بزرگ در زمینه اقامتگاه باید مزیت رقابتی داشته باشید. ارائه خدمات جانبی در لحظه به مسافران یکی از مزایایی است که حسابی شما را جلو می اندازد. اینطوری می توانید بدون دردسر اضافه اوضاع تان در بازار را مدیریت کرده و هیچ مشکلی هم برای تان به وجود نمی آید.
میزبانی از مسافران گاهی اوقات به معنای ایفای نقش یک راهنمای حرفه ای نیز هست. چه بسا مسافران شما بدون هیچ تور یا راهنمایی به دل سفر زده باشند. در این صورت شما با ارائه خدمات راهنمای گردشگری هم رضایت بیشتر آنها را جلب می کنید، هم اینکه درآمد بیشتری خواهید داشت. خب مگر اوضاع برای یک کارآفرین بهتر از این هم می شود؟ چه بسا شما با ارائه راهنمایی های حرفه ای به مرور زمان از سطح یک مدیر اقامتگاه به راهنمای تور نیز ارتقا پیدا کنید. آن وقت منابع درآمدی تان حسابی متنوع خواهد شد.
بی ثباتی در بازار
اقامتگاه های مشهور که حسابی بین مسافران پرطرفدار هستند، سال های سال است در بازار فعال بوده و هیچ وقت پا پس نمی کشند. حالا اگر این وسط یک کسب و کار بعد از کوچک ترین مشکلی کارش را تعطیل کند، چه واکنشی از سوی مسافران انتظارش را می کشد؟ اجازه دهید کمک تان کنیم؛ واکنش سریع مشتریان به چنین اتفاقی بی اعتنایی مطلق به کارآفرین و مجموعه پشت اقامتگاه مورد نظر است. هرچه باشد مردم اعصاب و پول شان را از سر راه نیاورده اند که همینطور بی مقدمه پای اقامتگاه های بی ثبات هدر دهند. بنابراین شما تا زمانی که نسبت به توانایی تان برای مدیریت بلندمدت کسب و کار مطمئن نشده اید، نباید بی گدار به آب بزنید. این کار فقط اعتبارتان را خدشه دار کرده و موجب بی توجهی مداوم مشتریان به کسب و کارتان خواهد شد.
یادتان باشد در دنیای کسب و کار اعتبار هر کارآفرین حرف اول و آخر را می زند. پس اگر فکر کرده اید می توانید همینطور راحت و بی دردسر در بازار فعالیت کرده و هر وقت هم دل تان خواست زیر همه چیز بزنید، سخت دراشتباهید. اجازه دهید در این رابطه از یک مثال جذاب استفاده کنیم. این روزها همه تیم های بزرگ فوتبال سابقه ای طولانی در زمینه شرکت در رقابت های مهم دارند. این امر به خوبی ثبات مدیریتی آنها را نشان می دهد. اصلا به خاطر همین ثبات هم آنها کلی بودجه کلان داشته و بهترین های دنیا را به تیم شان می کشانند. بی شک اگر تیمی مثل بایرن مونیخ در همان سال های اول تاسیس اش قید ادامه فعالیت را می زند، حالا دیگر اسمی از آن در میان نبود و خبری هم از سودهای چند صد میلیون دلاری نمی شد.
توصیه ما برای مدیران اقاتگاه ها بی نهایت ساده است. شما باید همیشه به فکر ثبات کسب و کارتان باشید. از آنجایی که مسئله ثبات بیشتر اوقات با توانایی مالی برندها سر و کار دارد، بهترین تکنیک پس انداز بخشی از درآمد برای روز مباداست. اینطوری هر وقت سر و کله مشکلات پیدا شد، شما دست کم مقدار مشخصی پول برای غلبه بر مشکلات خواهید داشت.
مطلب مرتبط: 5 توصیه برای هتلداری موفق
روابط عمومی و بازاریابی بی برنامه
روابط عمومی فقط جواب دادن به شکایت های مشتریان نیست. گاهی اوقات یک مشتری بالقوه برای آگاهی از شرایط و امکانات اقامتگاه با شما تماس می گیرد. اگر در چنین موقعیت هایی برنامه مشخصی برای پیشبرد کارها نداشته باشید، خیلی زود اوضاع تان به هم ریخته و تک تک مشتریان نیز از دست تان خواهند رفت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مدیران اقامتگاه ها باید برنامه ای مشخص برای روابط عمومی داشته باشند. اولین نکته در این میان درک دقیق نیازها و شرایط مشتریان است. ماجرا جالب شد، نه؟
وقتی شما درک درستی از مشکلات مشتریان داشته باشید، می توانید راهکارهای مناسبی جلوی شان بگذارید. اینطوری آنها از تماس با برند شما راضی بوده و بی برو برگشت برای سفرشان اقامتگاه شما را رزرو خواهند کرد. سوالی که اینجا پیش می آید، نحوه درک مشکلات مسافران است. ساده ترین راهکار در این میان قرار دادن خودتان به جای آنهاست. کافی است برای چند دقیقه هم که شده دنیا را از زاویه دید مسافرانی مشاهده کنید که دوست دارند در بهترین اقامتگاه منطقه ساکن شوند. آن وقت می توانید مثل آب خوردن مشکلات آنها را رفع کرده و دیگر مسئله سختی هم جلوی پای تان نخواهد بود.
اشتباه بعدی که خیلی از کارآفرینان در زمینه مدیریت اقامتگاه ها انجام می دهند، مربوط به حوزه بازاریابی است. شما نمی توانید همینطور بی مقدمه وارد حوزه بازاریابی شده و انتظار موفقیت های بزرگ داشته باشید. در عوض این برنامه ریزی دقیق است که به کارتان خواهد آمد.
اگر فکر می کنید بدون هرگونه بودجه ای در دنیای بازاریابی موفقیت انتظارتان را می کشد، باید حسابی ناامیدتان کنیم. چراکه در دنیای کسب و کار اصلا از این خبرها نیست. باور کنید یا نه، بازاریابی از شما پول نسبتا زیادی طلب می کند. به همین خاطر قبل از اینکه مدیریت اقامتگاه را شروع کنید، باید دنبال تامین سرمایه نیز باشید.
احتمالا کارآفرینان حرفه ای خیلی زود به ما اعتراض می کنند که بازاریابی رایگان هم گزینه بدی نیست. قبول دارم همیشه امکان تولید محتوا و بازاریابی بدون گزینه های تبلیغاتی وجود دارد اما شما برای همین کار هم نیاز به طراح محتوا دارید. خب اگر کسی را سراغ دارید که همین طور رایگان برای شما محتوا تولید می کند، ما را هم بی خبر نگذارید!
بعد از اینکه مقدار مشخصی از سرمایه تان را برای بازاریابی اختصاص دادید، نوبت به بررسی ایده های مختلف بازاریابی می رسد. فرمول طلایی ما در این بخش استفاده از داستان اقامتگاه تان و ترکیب آن با سرگذشت منطقه است. این ایده به ویژه برای اقامتگاه هایی که در دل مناطق بکر و طبیعی هستند، کاربرد دارد. با این شیوه شما می توانید بدون دردسر داستانی جذاب برای هر مخاطب سرهم کنید.
مدیریت یک نفره اقامتگاه
به نظر شما مدیریت اقامتگاه کار گروهی است یا یک نفره؟ راستش را بخواهید خیلی از کارآفرینان به سوال بالا جوابی کاملا عجیب می دهند. از نظر اکثر مردم مدیریت اقامتگاه را حتی یک نفر دست تنها هم می تواند انجام دهد. به همین خاطر معمولا کسی سراغ تشکیل تیم برای مدیریت اقامتگاه نمی رود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینی مثل یک ورزش گروهی است. همانطور که در بسکتبال یا بیسبال تیمی که بازیکنان و سرمربی درجه یکی داشته باشد همیشه قهرمان است، ماجرا در عرصه مدیریت اقامتگاه هم همین طور خواهد بود. پس اگر تا امروز نسبت به تشکیل تیم بی توجه بوده اید، حالا دیگر نوبت تغییر روش فرا رسیده است. شما باید از همین امروز کارتان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر داده و به دنبال جذب نیرو براساس نیازتان باشید.
اگر انتظار دارید ما در این بخش توصیه های کاملا حرفه ای برای تشکیل تیم های مخصوص مدیریت اقامتگاه تحویل تان دهیم، کاملا در اشتباهید. از آنجایی که هر اقامتگاه شرایط ویژه ای دارد، شما خودتان باید با ارزیابی نیازها دست به برگزاری جلسان استخدامی بزنید. درست شنیدید، جلسات استخدامی. خب انتظار ندارید که همینطور چشم بسته کارمند استخدام کنید و همه چیز عالی از آب دربیاید؟
همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، معمولا بازاریابی برای مدیران کار چندان راحتی نیست. به همین خاطر شما می توانید به جای اینکه با موسسات بازاریابی همکاری داشته باشید، خودتان یک تیم کوچک بازاریابی تشکیل دهید. این تیم می تواند در بلندمدت به کار شما آمده و اوضاع تان در بازار را حسابی تغییر دهد. صرف نظر از همه مزایای مختلف تشکیل تیم بازاریابی، از نظر هزینه نیز کار شما راحت تر می شود؛ چراکه این روزها همکاری با آژانس های بازاریابی بزرگ خیلی ارزان تمام نمی شود. پس برای صرفه جویی بیشتر هم که شده به فکر ایجاد یک تیم بازاریابی باشید. این نوع استدلال و تلاش برای کاهش هزینه ها همراه با افزایش کیفیت خدمات تقریبا در هر بخش از کارتان کاربرد خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ تا دیر نشده دست به کار شده و اوضاع تان را تغییر دهید.
مطلب مرتبط: رقابت هتل ها برای جذب گردشگر
دانش اندک در حوزه گردشگری
وقتی شما وارد یک حوزه کاری می شوید، باید تخصص لازم برای مدیریت کسب و کار در آن زمینه را نیز داشته باشید. وگرنه مثل آدم خوش شانسی می شوید که همینطور تصادفی به عنوان معلم یک مدرسه انتخاب شده اما هیچ ایده ای درباره درسی که قرار است بدهد، ندارد.
در چنین مواقعی نه زمان کافی برای یادگیری نکات مورد نیاز باقی ماند و نه آدم شجاعت کناره گیری از موقعیتش را پیدا می کند. به همین خاطر در دنیای کسب و کار تا دل تان بخواهد کارآفرین و کسب و کار به درد نخور مشاهده می شود.
توصیه ما در این بخش بی نهایت ساده است. شما قبل از اینکه با عجله تمام وارد حوزه مدیریت اقامتگاه بوم گردی شوید، باید الفبای این کار را یاد بگیرید. از آنجایی که معمولا کسانی که به حوزه بوم گردی علاقه دارند، وارد این حوزه می شوند چه بسا توصیه ما در این بخش اصلا به کارتان نیاید. با این حال اگر از بد روزگار اطلاعات زیادی درباره صنعت گردشگری ندارید، هر لحظه ممکن است از لبه پرتگاه به پایین سقوط کنید.
بدون تردید ساده ترین راهکار برای فعالیت بهینه در صنعت گردشگری یادگیری اصول این کار است. البته این امر در کلام بی نهایت راحت تر از اجرایش در واقعیت است. هرچه باشد کارآفرینان معمولا زمان بی نهایت اندکی دارند و اگر مدیریت زمان شان هم عالی باشد، باز هم فرصت زیادی برای شرکت در کلاس های آموزشی نخواهند داشت. البته اگر آدم به روزی باشید و میانه خوبی با دوره های آموزشی آنلاین داشته باشید، کارتان خیلی سخت نخواهد بود.
قبول دارم تبدیل شدن به یک دانش آموز، آن هم در سنی که همه دنبال کسب درآمد هستند، کار چندان ساده ای نیست. با این حال شما نباید خودتان را دست کم بگیرید. اگر بقیه توانسته اند مهارت و دانش شان در حوزه گردشگری را افزایش دهند، هیچ دلیلی وجود ندارد شما نتوانید چنین کاری انجام دهید. کافی است سری به یوتیوب یا سایت های تخصص این حوزه بزنید تا با کلی محتوای آموزشی رو به رو شوید. از اینجا به بعد همه چیز بستگی به سعی و تلاش خودتان دارد. اگر از ما می شنوید، حتی شده روزی نیم ساعت از وقت تان را برای یادگیری اختصاص دهید. شاید این زمان اصلا به چشم نیاید اما در مدت زمانی کوتاه طوری مهارت تان را بیشتر می کند که نگو و نپرس.
انتظارات غیرواقعی
انتظارات شما از کسب و کارتان چیست؟ این سوالی است که خیلی از کارآفرینان جواب مشخصی برای آن ندارند. با این حال در حوزه گردشگری معمولا دست اندرکاران حسابی جاه طلب هستند. انگار که تمام مسافران یا آدم های اهل سفر باید یک راست سراغ اولین کسی که می بینند رفته و بلیت اقامت شان را رزرو کنند. راستش را بخواهید، در بازار واقعی مشتریان خیلی سختگیرتر از این حرف ها هستند. بنابراین شما نباید انتظارات تان را غیرواقعی تنظیم کنید؛ چراکه در این صورت فقط و فقط در انتهای کار با یک شکست غیرمنتظره غافلگیر خواهید شد؛ همین و بس.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کارآفرینی باید انتظاراتش را مطابق با شرایط برند و توانایی های خودش تعیین کند، در غیر این صورت خیلی زود شرایط متغیر بازار او را ناامید خواهد کرد. آن وقت هرچه تلاش کند، بازهم شانسی برای تحقق انتظارات رویایی اش نخواهد داشت.
شما در دنیای کسب و کار نمی توانید همیشه بهترین باشید. این امر با توجه به حضور شمار بالایی از رقبا کاملا قابل پیش بینی است. به همین خاطر باید انتظارات تان را اندک اندک افزایش دهید. هر بار که انتظارات قبلی را محقق کردید، نوبت افزایش سطح توقع و سخت تر کردن اهداف می رسد. اینطوری شما به مرور زمان بدون اینکه خیلی به خودتان فشار بیاورید، اوضاع برندتان را بهبود می بخشید. چنین روشی به شما فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی مشتریان را داده و اجازه نمی دهد خیلی تحت فشار قرار بگیرید.
گاهی اوقات برخی از کارآفرینان فکر می کنند هرچه بیشتر تحت فشار کار کنند، شانس شان برای اثرگذاری بر روی وضعیت بازار بیشتر می شود. ما در روزنامه فرصت امروز نمی دانیم این ایده عجیب از کجا به ذهن بعضی ها رسیده اما می توانیم به شما اطمینان دهیم فشار بیشتر ضریب خطای آدم را نیز بیشتر می کند. هرچه باشد نه شما ربات های هوشمند هستید و نه دنیای کسب و کار با کسی شوخی دارد. پس دور فعالیت همراه با فشار کاری فراوان را خط بکشید. این طوری خیال تان بابت فعالیت بهتر در بازار و موفقیت به عنوان صاحب یک اقامتگاه بوم گردی راحت خواهد بود.
مطلب مرتبط: اقدامات جالب کشورهای مختلف برای نجات صنعت گردشگری
حفظ موقعیت رقابتی
ورود به صحنه رقابت با برندهای بزرگ کار ساده ای نیست. شما در این راستا باید هزاران بار پیش خودتان تمرین کنید تا بلکه در صحنه واقعی رقابت شانسی برای خودنمایی پیدا کنید. باور کنید یا نه، خیلی از برندها در عمل هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نمی کنند؛ چراکه همیشه برندهای بزرگی در بازار هستند که راه را برای هرگونه رقابتی می بندند. بنابراین اگر شما با دست خالی به جنگ قول های بازار بروید، خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. توصیه ما در این میان استفاده از تجربه بقیه برندها و صدالبته تلاش برای حفظ موقعیت رقابتی است. حتما می پرسید چطور؟ جواب ما ساده است: توسعه مداوم کسب و کار در هم ابعاد!
برخی از کارآفرینان فکر می کنند فقط باید در یک مورد خاص مزیت رقابتی داشته باشند. مثلا اگر همه موسسات بزرگ گردشگری یا اقامتگاه های بزرگ قیمت بالایی برای رزرو اتاق در نظر می گیرند، یک قیمت رقابتی و منطقی می تواند کسب و کارها را نجات دهد. این امر در صورتی درست است که بقیه برندها نیز فقط روی این یک مزیت معمولی حساب باز کرده باشند. البته که برندهای بزرگ معمولا مزیت های چندگانه ای برای مشتریان در نظر می گیرند. همین امر رویاهای دور و دراز شما را نقش بر آب می کند.
وقتی شما متوجه اهمیت پیگیری مزایای مختلف به طور همزمان شوید، به طور پیشفرض سه هیچ از رقبا جلو خواهید بود. این امر به شما کمک می کند کارتان در بازار را با قدرت بیشتر جلو برده و دیگر منتظر اتفاق های ناگوار نباشید. یادتان باشد برندهای بزرگ همینطور الکی یا به خاطر خوش شانسی محض به جایگاه فعلی شان نرسیده اند. در عوض پای محاسبات گسترده و همچنین ایجاد مزایای متنوع در میان است. این همان کاری است که اقامتگاه نوپای شما باید تمرین های زیادی درباره اش انجام دهد. وگرنه چه بسا هیچ وقت توانایی اثرگذاری بر روی مشتریان یا به زبان بهتر جلب مشتریان به سوی اقامتگاه تان را پیدا نکنید.
مدیریت زمان ضعیف
زمان سنجی یکی از مهارت های عمومی برای کارآفرینان محسوب می شود. همان طور که پروژه های کاری در شرکت های بزرگ باید سر وقت تحویل داده شود حتی یک روز تاخیر هم اعتبار آدم را زیر سوال می برد، در دنیای مدیریت اقامتگاه نیز وقت شناسی حرف اول و آخر را می زند. اگر بخواهیم وارد دنیای پرپیچ و خم دسته بندی مشاغل شویم، شما به عنوان مدیر یک اقامتگاه در واقع زیرشاخه حوزه هتلداری محسوب می شوید. هر چیزی هم که با اقامت یا مسافرت مردم سر و کار داشته باشد، لاجرم باید محاسبات دقیقی نیز داشته باشد. اینطوری شما می توانید به خوبی روی مشتریان تان اثر گذاشته و آنها را به سوی تعامل بیشتر با برندتان سوق دهید.
مطلب مرتبط: چرا گردشگری بهترین صنعت جهان معرفی می شود
بی شک منظور ما از مدیریت زمان در صنعت هتلداری کاری شبیه به سازمان های بزرگ نیست. در عوض اقامتگاه شما باید جدول زمان بندی دقیقی داشته باشد. اینکه کدام مسافر چه زمانی وارد اقامتگاه شده و تا کی در آن سکونت خواهد داشت، نکات ابتدایی است که باید هر طور شده در ذهن شما ثبت شود. وگرنه چه بسا هرگز شانس اثرگذاری بهینه بر روی مشتریان را پیدا نکنید. این امر می تواند حسابی اوضاع تان را به هم ریخته و حتی دردسرهای زیادی برای تان به همراه داشته باشد؛ چراکه مسافران شانس دوباره ای به شما نمی دهند و در صورتی که پس از مراجعه حسابی برای تحویل اتاق منتظر بمانند، بعدا در شبکه های اجتماعی از خجالت تان درمی آیند. نتیجه کار هم بر باد رفتن اعتبار آنلاین کسب و کارتان خواهد بود. پس برای اعتبار و بقای برندتان هم که شده کمی به فکر مدیریت زمان در دنیای کسب و کار باشید.
منابع: