موفقیت کمپین های تبلیغات دیجیتال به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل از هدف گذاری بر روی مخاطب مناسب تا تعامل بهینه با مشتریان را شامل می شود. اگر کسب و کارها در ارائه عملکرد مناسب در هر کدام از حوزه ها کم کاری نمایند، در عمل با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد. یکی از دلایل بی توجهی مشتریان به کمپین های بازاریابی برندهای مختلف همین نکته مهم است. در ادامه برخی از نکات مهم و ضروری برای هر برند در زمینه تبلیغات دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
توجه به بازگشت سرمایه گذاری
بازگشت سرمایه گذاری (ROI) یکی از نکات مهم برای برندها محسوب می شود. هر برند در زمینه سرمایه گذاری بر روی حوزه تبلیغات انتظار دریافت نتایج مشخصی را دارد. اگر نتایج موردنظر به خوبی حاصل نشود، تردیدها در مورد کارایی الگوی تبلیغات دیجیتال شروع خواهد شد. بازاریاب ها و طراح های تبلیغات همیشه تحت فشار بسیار زیاد تیم مدیریت شرکت هستند. این امر به معنای ضرورت جلب اعتماد تیم مدیریت در زمینه سرمایه گذاری تبلیغاتی و همچنین طراحی محتوای جذاب و نتیجه بخش است.
مطلب مرتبط: هر آنچه درباره تبلیغات دیجیتال باید بدانیم
بسیاری از تیم های تبلیغاتی در شرکت ها به دلیل ناتوانی برای بیان ماهیت ایده یا جزییات اجرای کمپین های تبلیغاتی با مشکل مواجه می شوند. مهمترین مسئله در این میان هماهنگی کامل میان بخش های مختلف شرکت است. اگر این نکته مدنظر کارآفرینان قرار نداشته باشد، مشکلات عرصه کسب و کار به طور فزاینده ای افزایش خواهد یافت.
تعیین معیارهای اساسی و کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی تیم مدیریتی دارای اهمیت بسیار زیادی است. وقتی از بازگشت سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات صحبت می کنیم، باید به معیارهای دقیق برای بیان وضعیت برند توجه داشته باشیم. این امر اغلب اوقات مورد بی توجهی قرار می گیرد بنابراین مشاهده اختلاف نظرهای گسترده در میان کسب و کارها در مورد وضعیت تبلیغاتی امری طبیعی خواهد بود. پیش بینی از وضعیت عرصه تبلیغات و تعیین بودجه های مناسب با سطح کلی درآمد شرکت دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر این نکات به طور قابل ملاحظه ای مدنظر کسب و کار قرار گیرد، امکان سرمایه گذاری مطمئن در حوزه تبلیغات فراهم خواهد شد.
توجه به گفت و گوها
گوگل ادز (Google Ads) ابزاری کاربردی برای تبلیغات موفق از سوی برندها محسوب می شود. این ابزار امکان ارزیابی ترندهای برتر در حوزه تبلیغات و همچنین بررسی رفتار کاربران در مواجهه با تبلیغات مختلف را فراهم می سازد. شاید در نگاه نخست این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما استفاده از داده های اساسی و پایه در زمینه رفتار تبلیغاتی کاربران در شبکه های اجتماعی تفاوت میان کمپین های موفق و شکست خورده را شکل می دهد.
ابزار گوگل ادز امکانات گسترده ای در اختیار بازاریاب ها قرار می دهد. یکی از امکانات اساسی در این ابزار امکان ارزیابی وضعیت گفت و گو درباره برند در فضای آنلاین است. بسیاری از برندها در صورت آگاهی از وضعیت نظرات کاربران در مورد فعالیت بازاریابی و همچنین کیفیت محصولات شان امکان طراحی محتوای تبلیغاتی بهتر را خواهند داشت بنابراین استفاده از ابزارهایی نظیر گوگل ادز برای هر برند و تیم تبلیغاتی ضروری خواهد بود.
خوشبختانه امروزه دسترسی به داده های معتبر در مورد رفتار کاربران در زمینه تبلیغات کار دشواری نیست. پیش از این برندها باید به طور جداگانه نسبت به آگاهی از وضعیت مخاطب هدف شان اقدام می کرند، بنابراین در یک تحلیل کلی در بخش قابل توجهی از بودجه کسب و کارها صرفه جویی شده است.
هدف گذاری بر روی مخاطب مناسب
کسب و کارها توانایی هدف گذاری بر روی تمام مشتریان یک بازار را ندارند. این امر فقط مربوط به محدودیت های ساختاری کسب و کارها نیست، بلکه دارای مزیت قابل ملاحظه ای از نظر مالی و تبلیغاتی نخواهد بود. هر کسب و کار در بازاری مشخص دارای دامنه مشخصی از مخاطب هدف است. این دامنه براساس میزان علاقه شان به کسب و کار و همچنین توان مالی شان برای خرید محصولات برند مشخص می شوند. اگر کسب و کار شما در زمینه تولید لوازم خانه لوکس فعالیت دارد، هدف گذاری بر روی یک بازار محلی با توان پرداخت معمولی از سوی مشتریان ایده جذابی نخواهد بود. چنین سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات کمترین بازگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت.
ارزیابی وضعیت بازار و فعالیت تبلیغاتی در مرحله بعد بهترین راهکار برای کاهش ریسک های احتمالی است. متاسفانه بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عمل آنها را فراموش می کنند بنابراین ایده های تعاملی و جذاب برای مخاطب نامناسب به نمایش درمی آید. شناسایی مخاطب هدف باید همیشه محور تمام فعالیت های بازاریابی و تبلیغات قرار گیرد. امروزه با رواج الگوی تبلیغات دیجیتال توانایی کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این امر تاثیرگذاری محتوای تبلیغاتی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. علاوه بر این، کمک مناسبی در راستای شخصی سازی محتوای تبلیغاتی نیز صورت می گیرد.
توجه به صفحات سایت
هر تبلیغ دیجیتال دارای یک صفحه سایت برای مراجعه کاربران است. کیفیت صفحه موردنظر باید هماهنگ با سایر بخش های کمپین باشد. یکی از مشکلات همیشگی تیم های تبلیغاتی بی توجهی به صفحات سایت است. نتیجه این امر مواجهه کاربران با کیفیت بسیار پایین صفحات اصلی سایت خواهد بود. بسیاری از کسب و کارها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به دلیل کیفیت به مراتب پایین تر صفحات سایت شان از دست می دهند.
مطلب مرتبط: 11 نکته که باید در تبلیغات دیجیتال به آنها توجه کنید
اگر در زمینه طراحی صفحه سایت برای کمپین تبلیغاتی به دنبال قالب های شلوغ هستید، باید ارزیابی مجدد در حوزه کسب و کارتان صورت دهید. در غیر این صورت بخش قابل ملاحظه ای از کاربران حتی پس از مراجعه به صفحه سایت نیز تمایلی برای خرید نشان نخواهند داد.