ایمیل مارکتینگ سال هاست با اسم میل چیمپ گره خورده است. به طوری که خیلی از بازاریاب ها هم بدون این ابزار دوست داشتنی اعتقادی به بازاریابی ایمیلی ندارند. چنین برداشت هایی موجب شده خیلی ها از همان ابتدای ورود به دنیای ایمیل مارکتینگ سراغ میل چیمپ بروند. انگار که هیچ ابزار دیگری در دنیا وجود ندارد که کار آدم را راه بیندازد.
اگر شما هم فکر می کنید میل چیمپ تنها ابزاری است که شما برای ایمیل مارکتیگ دم دست دارید، باید یک خبر بی نهایت خوش تحویل تان دهیم. این روزها کلی ابزار گوناگون به عنوان رقیب میل چیمپ در بازار به چشم می خورند که در برخی از مواقع حتی کیفیت بالاتر از این ابزار قدیمی دارند.
شاید شما هم جزو آن دسته از بازاریاب هایی باشید که هیچ جوره یک ابزار قدیمی که امتحانش را پس داده با گزینه های تازه عوض نمی کنید. در این صورت بی برو برگشت میل چیمپ گزینه اصلی تان خواهد بود. چنین دیدگاهی شاید در اولین نگاه هیچ ایرادی نداشته باشد، اما یادتان نرود که هماهنگی با تغییرات تازه مهمترین دستاوردی است که هر بازاریابی باید به آن برسد. وگرنه شما در کمترین زمان ممکن از جریان تغییرات جا مانده و خیلی زود دیگر اسمی از کسب و کارتان در بازار به گوش نخواهد رسید.
ما در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاه و منتقدانه به برخی از بهترین جایگزین های میل چیمپ در دنیای بازاریابی ایمیلی بیندازیم. اگر شما هم از این ابزار قدیمی خسته شده اید یا دنبال استفاده از ابزارهایی با سطح تنوع بیشتری هستید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. پس با ما همراه باشید تا یک ماجراجویی هیجان انگیز در دنیای بازاریابی ایمیلی داشته باشیم.
مطلب مرتبط: میل چیمپ (MailChimp) چیست؟ آشنایی با ابزار طلایی ایمیل مارکتینگ!
مهمترین معیار ما در انتخاب ابزارهای این مقاله سهولت استفاده از آنها در کنار امکانات گوناگون است. این دو نکته برای بسیاری از بازاریاب ها، به ویژه تازه کارها، حیاتی است. راستش را بخواهید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه سراغ راه حل های ساده و راحت می رویم. به همین خاطر در این مقاله هم یک راست روی گزینه هایی دست گذاشته ایم که کاربران را برای طراحی یا مدیریت کمپین ها خیلی به دردسر نیندازد.
موسِند (Moosend): ابزاری در حال توسعه
کسی را در نظر بگیرید که سال های سال با یک خودرو فورد کلاسیک ماشین سواری کرده و حالا قصد دارد یکی از اتومبیل های آخرین مدل آلمانی را بخرد. بی شک روزهای اول رانندگی با ماشین جدید برای او نه تنها لذت بخش نیست، بلکه احتمالا مشکلات زیادی هم به همراه خواهد داشت. این دقیقا حس و حال کسانی است که بعد از یک عمر کار با میل چیمپ حالا سراغ ابزاری تازه آمده اند.
شما را نمیدانم، ولی اگر من در شرایط بالا قرار بگیرم، اول از همه دوست دارم تجربه ای بی دردسر از کار با ابزار تازه ایمیل مارکتینگم داشته باشم. اگر این وسط پای پیش خرید هم به بحث باز نشود، چه بهتر. این دقیقا همان کاری است که موسند برای جلب نظر کاربران به خوبی انجام داده است.
موسند از نقطه نظر مالی برای بسیاری از کارآفرینان یک گشایش بزرگ محسوب می شود. اجازه دهید با عینک مسائل مالی شرایط را مرور کنیم. اگر شما از موسند استفاده کنید، 45 درصد در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد. دلیل این امر تمایل موسند برای رقابت با میل چیمپ در بازار است. این یعنی برنده نهایی در این رقابت نفسگیر شما هستید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و یک شانس به موسند در ایمیل مارتینگ تان دهید.
از نظر امکانات، موسند شاید در ابتدای راه باشد، اما خیلی زود خودش را به سطح میل چیمپ رسانده است. شاید تنها نقطه ضعف این ابزار شهرت کمترش در بازار باشد. خب تا وقتی اسمی مثل میل چیمپ در بازار هست، اعتماد به برندی دیگر خیلی سخت خواهد بود، مگر نه؟
رابط کاربری موسند برای کسانی که آشنایی زیادی با فناوری های دیجیتال ندارند، یک گشایش به معنای دقیق کلمه است. شما می توانید با استفاده از رابط کاربری این ابزار به راحتی و بدون نیاز به آشنایی با ابزارهای دیجیتال کمپین تان را طراحی یا ویرایش کنید. نکته جالب اینکه این ابزار امکان ویرایش در لحظه را هم به کاربرانش می دهد.
هزینه ای که شما برای استفاده از امکانات نامحدود موسند باید تقبل کنید، ماهانه 9 دلار است. این یعنی شما تقریبا نصف میل چیمپ پول پرداخت کرده و کمابیش همان امکانات را دریافت می کنید. بی شک یک بازاریاب حرفه ای بدون هیج معطلی سراغ این ایده خواهد رفت.
هاب اسپات (HubSpot): رقیبی دیرینه
هاب اسپات اسمی شناخته شده تر در مقایسه با موسند محسوب می شود. خیلی از بازاریاب ها در چهارگوشه دنیا برای تولید محتوا و مدیریت شهرت شان از هاب اسپات استفاده می کنند. البته در این میان هاب اسپات خدمات مربوط به ایمیل مارکتینگ هم تحویل مخاطبش می دهد. احتمالا پلتفرم هاب اسپات در طول سال های پیش روی تنوع بسیار بیشتری هم پیدا خواهد کرد. در هر صورت شما باید خودتان را برای استفاده از یک ابزار همه کاره آماده کنید.
اگر موسند برای کسب و کارهای کوچک مناسب بود، ماجرا درباره هاب اسپات اصلا شوخی بردار نیست. به همین خاطر شما باید با دست پر وارد این حوزه شده و یادتان باشد فقط نیازهای سازمان های بزرگ ارزش هزینه کردن برای هاب اسپات را دارد.
اجازه دهید قبل از هر چیزی سراغ بحث مالی هاب اسپات برویم. شما برای استفاده از خدمات نامحدود این سرویس باید ماهی 20 دلار ناقابل هزینه کنید که این روزها پول زیادی محسوب می شود. البته نکته جذاب ماجرا درباره سرویس رایگان این پلتفرم است. شما تا هزار مخاطب برای کمپین تان را بدون نیاز به پرداخت هزینه با سرویس استاندارد مهمان هاب اسپات خواهید بود. اگرچه در این حالت برخی از امکانات ویژه این ابزار برای تان غیرفعال خواهد بود، اما باز هم ارزش اینکه کارتان را با سرویس پولی اش شروع کنید، خواهد داشت.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ در سالی که گذشت
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند اگر همان اول دست به جیب شده و هزینه یک سرویس را پرداخت کنند، دیگر راه برگشتی نخواهند داشت. اگر شما هم این طور فکر می کنید، کاملا درست حدس زده اید؛ چراکه وقتی شما یک سرویس را خریداری کنید، هم بودجه تان بر باد می رود، هم دیگر راه پس و پیش ندارید. پس بهتر است اول از همه با سرویس استاندارد هاب اسپات کارتان را شروع کنید. اینطوری دیگر حرف و حدیثی در کارتان نخواهد بود.
اومنی سند (Omnisend): نامی کمتر شناخته شده
خرده فروشی های آنلاین معمولا نیازهای خاصی در زمینه ایمیل مارکتینگ دارند. همین امر موجب شده اومنی سند به طور تخصصی ابزاری برای مدیریت کمپین های ایمیلی طراحی کند که راست کار این دست کسب و کارها باشد.
شما در اومنی سند با یک رابط کاربری بی نهایت ساده رو به رو هستید که کلی امکانات جذاب برای ارسال ایمیل های انبوه دم دست تان قرار می دهد. البته در این میان تیم پشتیبانی همه فن حریف این سرویس مزیت اصلی اش محسوب می شود. اگر شما هم می ترسید وسط اقیانوس ایمیل مارکتینگ تک و تنها بمانید، این سرویس گزینه ای عالی برای تان خواهد بود؛ چراکه به شما کمک می کند تا بدون هیچ دردسری کارتان را ادامه داده و هر وقت هم مشکلی داشتید، از کلی کمک درجه یک استفاده کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
بازاریاب ها معمولا دوست دارند از ابزاری استفاده کنند که در عین سادگی، رابط کاربری شبیه به نمونه های حرفه ای داشته باشد. درست به همین خاطر اومنی سند می تواند دل هر بازاریابی را ببرد؛ چراکه رابط کاربری اش تقریبا نسخه ساده شده میل چیمپ محسوب می شود. پس اگر شما به تازگی قصد دارید دور میل چیمپ را خط بکشید، بهترین گزینه برای شما اومنی سند خواهد بود.
شما با پرداخت ماهی 16 دلار می توانید از نسخه پرمیوم این سرویس استفاده کنید. متاسفانه هیچ نسخه رایگان به درد بخوری که شما را بابت کیفیت کار مطمئن سازد، وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه دست به انتخاب بزنید، خوب همه جوانب را زیر ذره بین ببرید.
اینطوری راحت تر دست به انتخاب خواهید زد. هرچه باشد همه ما همکارانی داریم که ته توی همه نرم افزارها و سرویس ها را درآورده اند. پس بد نیست دست به کار شده و با آنها ارتباط برقرار کنید. اینطوری می توانید با کوله باری از تجربه دست به انتخاب بزنید و پشیمان هم نشوید.
سخن پایانی
ایمیل مارکتینگ هنوز هم یکی از روش های پرطرفدار در دنیا محسوب می شود. خیلی از بازاریاب ها گزینه اول و آخرشان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف ایمیل مارکتینگ است. در این میان شما باید ابزارهای خوبی برای پیشبرد کارتان دم دست داشته باشید. منظور ما همین سیستم های مدیریت کمپین هاست. میل چیمپ از سال ها قبل جای خودش در بازار را محکم کرده است. با این حال این به معنای ناتوانی شما برای یافتن گزینه های ارزان و صدالبته با کیفیت تر نیست.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از گزینه های جذاب برای مدیریت کمپین ایمیل مارکتینگ را به شما معرفی کنیم. یادتان باشد، شما قبل از هر کاری باید هر سرویسی را به خوبی مورد آزمایش قرار دهید. در این میان گفت وگو با کسانی که تجربه کار با سرویس های مورد نظرتان را دارند، راهگشا خواهد بود.
منابع: