ورود به یک بازار تازه اصلا کار راحتی نیست. همانطور که آدم ها هنگام ورود به یک جمع دوستانه به عنوان غریبه استرس زیادی دارند، برندها نیز دقیقا چنین تجربه ای را پشت سر می گذارند.
در دنیای امروز، جهانی شدن عرصه رقابت را به فراتر از مرزهای ملی گسترش داده است. برندها برای حفظ و ارتقای سهم بازار خود به دنبال فتح بازارهای نوظهور و بکر هستند. با این حال ورود به یک بازار جدید چالش های خاص خود را به همراه دارد. تفاوت های فرهنگی، زبانی و رفتار مصرف کنندگان در هر منطقه نیازمند اتخاذ رویکردهای متفاوتی در زمینه ارتباطات برند است.
در کنار مسئله مربوط به مشتریان، همکاری با سایر کسب و کارها در یک بازار تازه نیز چالش برانگیز به نظر می رسد. خب وقتی هنوز جای پای شما در بازار محکم نشده، صحبت از ارتباطات تازه امر عجیبی به نظر می رسد. با این حال معادلات تازه در دنیای کسب و کارها اصلا این حرف ها سرش نمی شود بنابراین شما باید به فکر تکنیک هایی برای توسعه ارتباطات تان با دیگر برندها نیز باشید.
ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تکنیک های موثر برای توسعه ارتباطات برند در بازارهای تازه بپردازیم. اگر شما هم به عنوان صاحب یک کسب و کار قصد ورود به بازاری تازه را دارید، بد نیست در ادامه با ما همراه شده و با آمادگی بیشتر وارد گود شوید.
کارآفرینان معمولا تا وقتی مجبور نشوند، خود را به دام یک بازار تازه نخواهند انداخت. خب هر کار تازه ای در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. با این حال دنیا قرار نیست همیشه مطابق میل من و شما پیش برود. این یعنی گاهی اوقات نیاز به تغییرات اجباری در روند کار حس می شود.
مطلب مرتبط: تکنیک های توسعه ارتباطات برندها با یکدیگر
ما در این مقاله قصد داریم با یکی از تغییرات اجباری یعنی ورود به بازاری تازه با شما حرف بزنیم. خب اگر فکر کرده اید همیشه می توانید کارتان را در سطح یک بازار ساده نگه دارید، سخت در اشتباهید. البته ورود به یک بازار تازه در صورتی که نقشه راهنمای خوبی به همراه داشته باشید، اصلا کار ترسناکی نیست. خب اگر آماده اید، کارمان برای ترسیم یک نقشه راهنمای دقیق را شروع کنیم. اینطوری خیلی سریع تر با مسیر میانبر سر وقت گنج طلایی مان خواهیم رفت!
درک عمیق از بازار: شروع ماجراجویی
اولین قدم برای موفقیت در هر بازاری، شناخت عمیق از آن بازار است. این امر شامل درک فرهنگ، ارزش ها، آداب و رسوم، ترجیحات و نیازهای مصرف کنندگان در آن منطقه می شود. شرکت ها باید تحقیقات بازار جامعی انجام دهند تا تصویری دقیق از چشم انداز رقابتی، روندهای حاکم بر بازار و رفتار مصرف کننده به دست آورند.
گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند درک بازار در واقع همان مطالعه بازار به طور کلیشه ای است. این در حالی است که ماجرا در این میان کاملا متفاوت است. از آنجایی که درک عمیق بازار نیازمند بررسی رفتار مشتریان و ویژگی های بازار در کنار هم است، معمولا خیلی از کارآفرینان به راحتی آب خوردن آن را کنار می گذارند.
اگر نظر ما را بخواهید، یک اقدام هوشمندانه در این میان تلاش برای مطالعه بازار به شیوه ای غیرمستقیم است. مثلا در این میان فرصت بررسی وضعیت رفتار مشتریان هدف در شبکه های اجتماعی دارید. یادتان باشد، شما نمی توانید همیشه روی تعامل مستقیم با مخاطب حساب کنید؛ چراکه گاهی اوقات از دل این تعاملات حرف های اصلی افراد بیرون نمی آید.
شخصی سازی پیام ها: پیش به سوی الگوی بومی
یکی از کلیدهای موفقیت در بازارهای نوظهور، بومی سازی پیام ها و استراتژی های برند است. به این معنا که برندها باید پیام خود را متناسب با فرهنگ، زبان و هنجارهای محلی تنظیم کنند. این امر شامل ترجمه محتوای بازاریابی، استفاده از تصاویر و نمادهای مرتبط با فرهنگ محلی و حتی تغییر نام برند در صورت لزوم می شود.
یادتان باشد، شخصی سازی یکی از عناصر مهم برای موفقیت برندها محسوب می شود. با این حساب اگر شما نتوانید اثرگذاری لازم بر روی مخاطب تان با استفاده از این شیوه را داشته باشید، چه بسا برای همیشه آنها را از دست بدهید.
به طور منطقی موفقیت در این بخش مستلزم دنبال کردن اصولی بخش قبلی است. خب وقتی شما شناخت درستی از بازار نداشته باشید، شخصی سازی پیام ها نیز امکان پذیر نخواهد بود.
نکته مهم دیگری که در این میان باید مورد توجه شما قرار گیرد، مسئله ارتباط میان برندها با هم است. شما باید طوری منظورتان را به طرف دیگر منتقل کنید که به طور کامل متوجه اش شود، وگرنه ارتباطات تان از همان اول ناقص شکل گرفته و هیچ وقت فرصتی برای تعامل با مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: توسعه برند با ۱۰ گامی که کمک می کند حرفه ای تر باشید
ایجاد روابط با افراد کلیدی: میانبری کاربردی
ایجاد روابط قوی با افراد کلیدی در بازار نوظهور، مانند رسانه های محلی، اینفلوئنسرها و چهره های اثرگذار از اهمیت بالایی برخوردار است. این افراد می توانند به برند در درک بهتر بازار، افزایش آگاهی از برند در میان مشتریان و ایجاد اعتبار در میان مصرف کنندگان کمک کنند.
یادتان باشد، شما در هیچ بازاری تنها نیستید. درست به همین خاطر باید از تمام ابزارها و امکانات در دسترس برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف سود ببرید، وگرنه کارتان برای حضور در یک بازار تازه حسابی سخت خواهد شد.
استفاده از بازاریابی دیجیتال: الگوی مدرن
بازاریابی دیجیتال ابزاری قدرتمند برای رسیدن به مخاطب در بازارهای نوظهور است. پلتفرم هایی مانند شبکه های اجتماعی، موتورهای جست وجو و بازاریابی موبایلی می توانند به برندها در برقراری ارتباط با طیف وسیعی از مشتریان به روشی مقرون به صرفه و هدفمند کمک کنند.
یادتان باشد، شما قرار نیست با استفاده از بازار بازاریابی دیجیتال هر لحظه و هرجا مزاحم مخاطب تان شوید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای حضور هدفمند در کنار مخاطب است. به طوری که در بازه های زمانی کوتاه اثرگذاری لازم را به همراه داشته باشد.
همکاری با افراد محلی: پیش به سوی موفقیت
همکاری با افراد محلی، مانند آژانس های بازاریابی، متخصصان روابط عمومی و اینفلوئنسرها، می تواند به برندها در درک بهتر ظرافت های فرهنگی بازار و ایجاد کمپین های بازاریابی مرتبط و موثر کمک کند. خب وقتی شما تازه وارد یک بازار شده اید، هیچ خبری از جزییات آن ندارید، بنابراین نیاز به کمک فوری برای درک تغییرات و هماهنگی با آنها خواهید داشت. این درست همان زمانی است که همکاری با افراد محلی به دردتان خواهد خورد.
فکر نکنید افراد محلی همینطور مفت و مجانی با شما همکاری خواهند کرد. خب اگر اینطور فکر می کنید، کل مسیر کارآفرینی را اشتباه آمده اید. در عوض باید بودجه ای مناسب برای همکاری با این افراد دم دست تان باشد. فقط در این صورت توانایی لازم برای همکاری با آنها را پیدا می کنید، در غیر این صورت آنها سراغ همکاری با افراد دیگری خواهند رفت.
مطلب مرتبط: ارتباطات بهتر با مشتریان از طریق صدای برند
صبر و حوصله: کلید تمام مشکلات کارآفرینی
ورود به یک بازار جدید و ایجاد پایگاه مشتری وفادار زمان می برد. برندها باید صبور باشند و در تعامل با مخاطبان خود ثبات داشته باشند. متاسفانه خیلی از کارآفرینان همه چیز را روی دور تند می خواهند. این در حالی است که چنین جهت گیری نه تنها شما را به سوی موفقیت نمی برد، بلکه حسابی از آن دور هم خواهد کرد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز شکیبایی کارآفرینان را ضامن ورود موفقیت آمیز به بازارهای تازه می دانیم. اگر نتوانید در این میان سرعت تان را کنترل کنید، چه بسا مشتریان در یک بازار تازه حسابی به شما شک هم بکنند. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای تعامل درست و حسابی با آنها نخواهید داشت.
وقتی ما در اینجا از صبر و حوصله حرف می زنیم، بدین معنا نیست که همه جزئیات را کنار گذاشته و فقط به گذر زمان دل ببندید. برعکس، شما باید تمام تلاش تان را کرده و هنگام مشاهده نتیجه کمی خویشتن داری کنید. خب اگر قرار باشد همه کارآفرینان برای ورود به بازاری تازه دائما دست روی دست بگذارند که هیچ کاری پیش نمی رود. هنر شما در این میان تلاش برای استفاده از موقعیت های متفاوت در عمل است. اینطوری شانس تان برای تعامل با مخاطب هدف دوچندان خواهد شد.
انعطاف پذیری بیشتر: سختگیری ممنوع!
بازارهای نوظهور پویا و در حال تحول هستند. برندها باید برای تطبیق با شرایط در حال تغییر و استراتژی های خود در صورت نیاز انعطاف پذیر باشند. خب اگر شما الکی روی برخی از استراتژی ها یا اصول پافشاری کنید، نه تنها در بازار به بن بست می رسید، بلکه در میان مشتریان نیز شهرت ناخوشایندی پیدا خواهید کرد. این مسئله ای است که شما را در فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب حسابی به چالش می کشد.
وقتی شما در یک بازار تازه حضور پیدا می کنید، باید تا جای ممکن تعامل تان با افراد حاضر در بازار را در سطحی مطلوب نگه دارید. خب شما در این بازار یک غریبه محسوب می شوید. پس نباید انتظار داشته باشید از همان ابتدا استقبال گرمی از شما صورت گیرد. در عوض همه چیز به خودتان بستگی خواهد داشت. انعطاف پذیری در قبال الگوهای متفاوت رفتار مشتریان یا حتی شرایط تازه همه چیز را تعیین خواهد کرد. پس الکی دنبال شیوه های گوناگون در این رابطه نباشید. در عوض انعطاف پذیری تان درباره نحوه عملکرد در بازار را افزایش دهید. این امر به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: اصول توسعه برند در سطح جهانی
سخن پایانی
توسعه ارتباطات برند در بازارهای نوظهور نیازمند یک رویکرد جامع و استراتژیک است. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات برای ورود موفقیت آمیز به یک بازار تازه را با شما در میان بگذاریم. حالا شما آمادگی لازم برای ورود به بازارهای تازه را دارید. البته فراموش نکنید، همیشه اتفاقات تازه ای در بازارهای تازه روی می دهد که شما الزاما به طور کامل روی آنها حساب نکرده اید. درست به همین خاطر بد نیست قبل از اینکه شرایط به طور عجیبی برای تان پیش برود، دست به کار شوید. بی شک توصیه های مورد بحث در این مقاله تا ابد به درد شما نخواهد خورد. پس بد نیست کمی با نگاه انتقادی شرایط بازارها را بررسی کرده و خودتان هم به ایده های تازه ای در این رابطه دست پیدا کنید. در پایان، فراموش نکنید ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس اگر سوال یا مشکلی داشتید، تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: