هوش مصنوعی در چند سال اخیر مثل شهابی درخشان در آسمان علم و فناوری پدیدار شده و با سرعتی سرسام آور در حال تسخیر تمام جنبه های زندگی ماست. این فناوری نه تنها در انجام کارهای روزمره به کمک انسان ها آمده، بلکه تحولات شگرفی در حوزه های گوناگون همچون پزشکی، حمل و نقل، آموزش و حتی سرگرمی ایجاد کرده است. به طوری که دنیای آینده بدون حضور پررنگ هوش مصنوعی قطعا دنیایی غیر قابل تصور است. هوش مصنوعی درست مثل نیروی نامرئی است که زندگی انسان های مدرن را در دست گرفته است.
باور کنید یا نه، هوش مصنوعی حالا وارد عرصه بازاریابی نیز شده است و به سرعت در حال دگرگون ساختن شیوه های تبلیغات و ارتباط با مشتریان است. این فناوری نوظهور همچون یک دستیار هوشمند به بازاریاب ها کمک می کند تا بتوانند با دید بازتری به کسب و کار خود نگریسته و کمپین های بازاریابی موثرتری را طراحی و اجرا کنند. در این شرایط بازاریابی است که انسان ها می توانند تمام فرصت ها را غنیمت شمرده و از تمام ابزارهای قدرتمندی که در اختیار دارند استفاده نمایند.
فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید بازاریاب های هوشمند با درک پتانسیل بالای هوش مصنوعی به خوبی می دانند که اگر در استفاده از این فناوری جدید تعلل کنند، مثل کسانی خواهند بود که در عصر دیجیتال هنوز از روش های پارینه سنگی استفاده می کنند. به همین خاطر اغلب افراد سعی دارند خود را با فناوری های جدید همگام ساخته و از این ابزار هوشمند برای توسعه کسب و کار خود استفاده نمایند. اگر از ما می شنوید، نباید در برابر پیشرفت تکنولوژی حالت انفعالی داشته باشیم. در عوض کمی جسارت و امتحان روش های تازه هیچ ضرری ندارد.
با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در دنیای بازاریابی ما در این مقاله به بررسی دقیق مزایا و چالش های این فناوری پرداخته ایم. شما در ادامه خواهید دید چگونه می توان از هوش مصنوعی در جهت رسیدن به اهداف تجاری خود به بهترین شکل استفاده کنید و تا چه میزان این فناوری واقعا کارآمد است و به کمک برندها می آید. پس با ما همراه باشید تا به اعماق این دنیای نوظهور قدم گذاشته و رازهای پنهان آن را کشف کنیم.
هوش مصنوعی با ورود خود به عرصه بازاریابی امکانات و فرصت های جدیدی را برای کسب وکارها فراهم کرده است. در عین حال این فناوری نوظهور چالش ها و محدودیت های خاص خود را نیز دارد. ما در این بخش به بررسی مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی می پردازیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا تصمیمی درست و منطقی درباره استفاده از این فناوری در دنیای مارکتینگ بگیرید.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی هوشمند: پرواز در مسیر موفقیت
مزیت اول: بهبود هدف گذاری و شخصی سازی پیام ها
یکی از برجسته ترین مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی بهبود هدف گذاری و شخصی سازی پیام های تبلیغاتی است. با تحلیل حجم انبوه داده های مشتریان، هوش مصنوعی می تواند به بازاریاب ها کمک کند تا دقیق تر متوجه شوند مشتری ها به چه چیزی علاقه مند بوده و ترجیحات آنها در زمینه خرید محصولات خاص چیست. این ابزار با تحلیل داده ها شما را به دید روشنی نسبت به ترجیحات مخاطب تان می رساند. به زبان ساده تر، با استفاده از هوش مصنوعی شما قادر خواهید بود مشتری ها را بهتر بشناسید و براساس شناخت دقیق خود، برنامه ریزی کنید.
جالب تر اینکه با کمک هوش مصنوعی می توانید پیام های تبلیغاتی خود را به طور خاص برای هر دسته از مشتریان سفارشی سازی کنید و به آنها نشان دهید که چقدر برای شما مهم هستند و علایق و سلیقه آنها تا چه میزان برای تان اهمیت دارد. ارائه یک پیام کاملا متناسب با خواسته های مشتری بهترین هدیه است که می توانید به مخاطبان تان ارائه دهید. هر چقدر در جهت شناسایی و برطرف کردن نیاز مخاطب ها تلاش کنید نتایج مطلوب تری به دست می آورید.
با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی می تواند رفتارها و ترجیحات مشتریان را شناسایی کرده و با پیشنهاد محصول یا خدمت مرتبط با این نیازها احتمال خرید را افزایش دهد. هوش مصنوعی این امکان را فراهم می کند تا بتوانید دقیقا براساس نیاز واقعی مخاطب تان به آنها کالا و خدماتی ارائه دهید که بسیار کاربردی بوده و از آنها استفاده می نمایند. این باعث می شود مشتری های دائمی بیشتری را برای برندتان به دست بیاورید. هوش مصنوعی همچون دستیاری قدرتمند مشتری ها را به خوبی می شناسد. با بهره گیری از هوش مصنوعی دیگر نیازی نیست کمپین های تبلیغاتی را برای تمام مخاطبین به یک شکل ارائه کنید و با این تکنیک می توانید تنها گروه های مشخصی از مخاطبان را هدف گرفته و نتایج موثرتری را در بازاریابی تان به دست آورید. با تمرکز بر روی مخاطب هدف در وقت و هزینه تان صرفه جویی نموده و انرژی تان را بر روی قسمت هایی می گذارید که در نهایت باعث رسیدن به نتیجه خواهد شد. باهوش باشید و هدفمند به سمت خواسته های تان قدم بردارید.
با توجه به نکاتی که گفتیم، با استفاده از هوش مصنوعی می توانید پیام های خود را شخصی سازی کرده و دقیقا به همان گروه از مشتریانی ارائه دهید که احتمال خرید بیشتری دارند و این به معنای استفاده بهینه از تمام امکانات موجود برای کسب سود بیشتر است.
مزیت دوم: اتوماسیون وظایف تکراری و زمانبر
یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی اتوماسیون وظایف تکراری و زمانبر است. هوش مصنوعی این توانایی را دارد که بسیاری از کارهای روتین را به طور خودکار انجام داده و باعث صرفه جویی زیادی در وقت و انرژی شما شود. یک نیروی کار بدون وقفه آماده است تا در همه حال بدون خستگی به انجام کارهای روزمره بپردازد. این در واقع مثل داشتن یک ماشین قدرتمند است که به شما اجازه می دهد با سرعت بیشتری کارهای خود را پیش ببرید. خب مگر یک بازاریاب به غیر از این چه چیزی برای موفقیت در بازار نیاز دارد؟
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی
هوش مصنوعی می تواند به طور خودکار محتواهای شبکه های اجتماعی را تولید و منتشر کند، به نظرات و پیام های مشتریان پاسخ دهد و تبلیغات آنلاین را مدیریت نماید. همه این فعالیت ها که ساعت های زیادی از شما و کارمندان تان می گیرد در سایه این تکنولوژی جدید تنها در چند ثانیه بسیاری از کارهای تکراری و سخت قابل انجام خواهد بود و زمان زیادی برای پرداختن به فعالیت های اساسی تر خواهید داشت. اتوماسیون سبب بالا رفتن راندمان و افزایش بهره وری می شود. این یعنی کار کمتر و بهره وری بیشتر!
با سپردن کارهای تکراری و زمانبر به هوش مصنوعی بازاریاب ها می توانند تمرکز خود را بر روی استراتژی های کلان و تصمیم گیری های خلاقانه معطوف کرده و زمان خود را صرف اموری کنند که نیازمند هوش انسانی است. وقتی بسیاری از کارها از دوش شما برداشته شود می توانید با خیال راحت تری به اهداف مهمتر شرکت بپردازید. هوش مصنوعی بهترین ابزار برای اتوماسیون کارهای روزمره شماست. همچنین اتوماسیون کارها باعث افزایش بهره وری و سرعت انجام فعالیت های بازاریابی شده و می تواند زمان رسیدن به اهداف تعیین شده را به طور چشمگیری کاهش دهد. از آنجایی که تمام فعالیت ها با دقت و بدون کمترین میزان اشتباه صورت می پذیرد، سرعت دستیابی به هدف نیز افزایش خواهد یافت. در چنین حالتی می توانید شاهد جهش چشمگیر در پیشرفت کسب و کارتان باشید. با این حساب هوش مصنوعی همچون قطاری سریع و قدرتمند عمل کرده و شما را در کمترین زمان ممکن به اهداف بزرگ تان می رساند.
مزیت سوم: تحلیل داده ها و ارائه دیدگاه های متفاوت
هوش مصنوعی به واسطه قدرت پردازش داده های فوق العاده خود می تواند به بازاریاب ها در تحلیل داده های پیچیده کمک شایانی کرده و بینش های ارزشمندی را ارائه نماید. در واقع این ابزار مثل یک معدن طلا عمل می کند و تمام داده های لازم را در سریع ترین زمان ممکن در اختیارتان می گذارد. با داشتن این ابزار دقیق می توانید تصمیمات آگاهانه و درستی برای پیشبرد امور کسب و کار خود بگیرید. تحلیل داده دقیقا مثل روشن کردن چراغی در تاریکی برای تان می باشد.
نکته حیرت انگیز اینکه هوش مصنوعی با بررسی الگوها، رفتارها و روندهای بازار می تواند فرصت های جدید را شناسایی کرده و درک بهتری از نیازها و خواسته های مشتریان در اختیار شما قرار دهد. با تجزیه و تحلیل این الگوها شما می توانید رفتار مصرف کننده ها را شناسایی کرده و براساس علایق آنها برنامه ریزی کنید. هرچه شناخت تان نسبت به مشتری های تان دقیق تر باشد نتایج حاصل نیز قطعا دقیق تر خواهد بود. برای موفقیت در عصر امروز نیاز به قدرت تحلیل و داده های دقیق دارید.
به این ترتیب، بازاریاب ها می توانند تصمیمات دقیق تر و مبتنی بر داده اتخاذ کرده و از آزمون و خطاهای بی مورد پرهیز کنند. پیش بینی هوشمندانه شما با تکیه بر داده های موجود در بازار به مراتب اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. داده ها مانند تکه های پازلی هستند که شما را در جهت ساختن یک تصویر واضح از بازار یاری می کنند. با داشتن این تصویر شما می توانید استراتژی درست را انتخاب کنید.
بی شک با بهره گیری از این امکانات، می توانید از پیش بینی دقیق تری در مورد نتایج کمپین های بازاریابی خود داشته باشید و قبل از اجرایی کردن استراتژی ها از درستی و کارایی آنها اطمینان حاصل نمایید و بدین طریق هزینه و انرژی خود را بیهوده مصرف نخواهید کرد. به عبارتی شما همزمان می توانید کارها را سرعت بخشیده و احتمال خطا و شکست را به صفر برسانید. این یعنی بهره گیری درست و کامل از فرصت ها برای موفقیت در تجارت است. در نتیجه هوش مصنوعی ابزاری فوق العاده برای جمع آوری و تحلیل داده است و با استفاده از آن شما درک بهتری از بازار و مشتریان خود خواهید داشت و به این ترتیب می توانید استراتژی های موثرتری را در کسب و کارتان استفاده نمایید. تحلیل درست داده ها همان چیزی است که برای موفقیت به آن احتیاج دارید.
مطلب مرتبط: بازاریابی با هوش مصنوعی: اشتباهاتی که نباید تکرار کرد
چالش اول: فقدان خلاقیت انسانی
در حالی که هوش مصنوعی در انجام بسیاری از وظایف بازاریابی فوق العاده است، اما فاقد خلاقیت انسانی و بینش احساسی است و نمی تواند احساسات مشتریان خود را به درستی درک نموده و آنطور که یک انسان دلسوز می تواند با او ارتباط بگیرد، عمل کند. یادتان باشد، انسان همواره موجودی عاطفی است که دوست دارد در قلب مخاطب نفوذ کند و برانگیختن احساسات عامل مهمی در این میان محسوب می شود. متاسفانه هوش مصنوعی از این قدرت بی بهره است.
هوش مصنوعی در تحلیل داده ها و تشخیص الگوها عالی عمل می کند، اما در زمینه ایده پردازی های خلاقانه و ارائه مفاهیم کاملا متفاوت ناتوان است و نمی تواند کمپین های خلاقانه را که با استفاده از احساس مخاطب به موفقیت می رسند به خوبی طراحی کند. از آنجایی که هوش مصنوعی احساس ندارد بنابراین در خلق یک کمپین انسانی تر کاملا ناتوان است. اینجاست که جای انسان ها کاملا خالی حس می شود. محتوایی که با کمک هوش مصنوعی تولید می شود هرچند ممکن است ساختار درستی داشته باشد اما در انتقال حس صمیمیت و همدلی عاجز بوده و از ظرافت های خاص یک تولید محتوای حرفه ای بی بهره می ماند. این ابزار در درک دقیق ظرایف ارتباط انسانی ناتوان است و هنوز فاصله بسیار زیادی با رسیدن به هوش عاطفی دارد. ابزار می توانند انجام برخی از امور را برای ما آسان تر نمایند اما هرگز جای حس های ناب انسانی را پر نخواهند کرد.
برخلاف هوش مصنوعی، بازاریابان انسانی، قادرند با درک احساسات و انگیزه های پنهان مشتریان، کمپین هایی را طراحی کنند که ارتباط عمیق و مؤثری با آنها برقرار کند و وفاداری آنها را نسبت به برند به خوبی تحریک کند. ابزاری که هنوز برای هوش مصنوعی دست نیافتنی می باشد. در واقع یک رابطه انسانی در دنیای کسب و کار همواره به حس همدلی و صمیمیت نیازمند است. هوش مصنوعی از لمس این بعد مهم ناتوان است. در نتیجه در استفاده از هوش مصنوعی نباید بیش از اندازه پیشروی نمود و فراموش کرد که همواره این حس انسانیت و ارتباط درست با احساسات است که باعث وفاداری بیشتر مخاطب ها به یک برند می شود و در صورتی که آنها را در نظر نگیرید هرگز نمی توانید در تجارت موفق شوید.
چالش دوم: احتمال بروز خطاهای الگوریتمی
یکی از چالش های مهم در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی احتمال بروز خطاهای الگوریتمی و جانبداری است. داده هایی که توسط انسان وارد یک برنامه هوشمند می شود شاید باعث شود داده ها درست و دقیق تحلیل نشده و در نهایت انتخاب درستی از جانب هوش مصنوعی برای ما انجام نپذیرد. سیستم هوشمند با همه قدرتی که دارد به داده های ورودی وابسته است و داده هایی که ایراد دارند نمی توانند نتیجه مطلوبی داشته باشند.
هوش مصنوعی از الگوریتم های خاصی برای یادگیری و تحلیل داده ها استفاده می کند. اگر این الگوریتم ها به درستی طراحی نشوند یا داده های ورودی ناقص باشند، ممکن است منجر به بروز خطا شده و نتیجه مناسب را برای کسب و کارها ایجاد ننمایند. یک خطا در عملکرد سیستم هوش مصنوعی یعنی صرف هزینه های سنگین و کسب نتیجه غیرمنتظره. پس باید مراقب عملکرد الگوریتم ها بود.
همچنین احتمال وجود سوگیری و جانبداری در الگوریتم های هوش مصنوعی وجود دارد. این سوگیری ها می تواند به دلیل تعصب های موجود در داده های ورودی یا تصمیم گیری های اشتباه برنامه نویسان به وجود آیند. یعنی نوع اطلاعات و برنامه ای که در اختیار سیستم قرار می دهیم، خود عاملی برای انحراف داده ها و اشتباه شدن نتایج تحلیل می گردد. هیچ گاه داده ها را بدون نظارت یک انسان رها نکنید.
مطلب مرتبط: کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی
این خطاهای الگوریتمی و جانبداری ها می تواند منجر به توزیع ناعادلانه تبلیغات، تبعیض علیه گروه های خاصی از مشتریان یا پیشنهاد محصولات نامرتبط شود که باعث بروز اشتباهاتی جبران ناپذیر می گردد و پیامدهای ناخوشایندی برای برند خواهد داشت. نباید اجازه دهید یک خطای سیستمی برند شما را برای همیشه زیر سوال ببرد. حواس تان را جمع کنید و با تمام دقت به امور شرکت تان رسیدگی کنید. هوش مصنوعی قرار نیست کنترل همه چیز را به دست بگیرد بلکه قرار است در انجام بهتر وظایف تان یاری تان کند. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی باید با احتیاط همراه باشد و لازم است بر صحت عملکرد آن نظارت داشته و برای بهبود وضعیت آن همواره تلاش کرد و ابزارهای جدید برای دستیابی به هدف خلق نمایید. باید یاد بگیریم از قدرت ابزار به نفع اهداف خودمان استفاده کنیم. نه اینکه کاملا به آنها متکی شده و کار را رها کنیم. همواره باید بر این مسئله آگاه بود که هوش مصنوعی برای تسهیل امور است و نه جایگزینی برای انسان های متخصص و خلاق.
چالش سوم: هزینه بالا و نیاز به تخصص
یکی دیگر از معایب استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی هزینه بالای پیاده سازی و نگهداری سیستم های هوش مصنوعی است. بسیاری از شرکت ها، مخصوصا کسب و کارهای کوچک و متوسط، منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری در این حوزه را ندارند. تکنولوژی با همه فایده ای که دارد در برخی موارد گران قیمت بوده و هر کسب و کاری توانایی استفاده از آن را نخواهد داشت.
باور کنید یا نه، هوش مصنوعی برای اجرای دقیق تر نیازمند سخت افزارهای گران قیمت و داده های حجیم بوده و همه این موارد باعث افزایش هزینه های اجرایی برای هر کسب و کاری خواهد شد. از این رو تنها کسب و کارهایی که می توانند از پس این هزینه های اولیه برآیند می توانند به فکر راه اندازی این سیستم هوشمند در کسب و کار خود باشند. به عبارتی این فناوری گران قیمت است و نیازمند بررسی و تحقیق برای اتخاذ تصمیمی درست دارد.
علاوه بر هزینه های بالای راه اندازی، نگهداری و به روزرسانی سیستم های هوش مصنوعی نیز نیازمند صرف منابع مالی و تخصصی مداوم است. سیستم های هوشمند هر از چندگاهی نیاز به بازبینی و رفع ایراد و آپدیت های مختلف خواهند داشت و برای این کارها هم شما مجبور به صرف وقت و هزینه بیشتری خواهید بود. بنابراین از هر جهت باید خودتان را برای این ماجراجویی جدید آماده کرده و تمام جنبه های آن را مدنظر قرار دهید. با استفاده از هوش مصنوعی دیگر نیازی نیست کارهای زیادی را خودتان انجام بدهید ولی باید خودتان را آماده چالش ها و هزینه های خاص این مسیر هم بکنید.
علاوه بر اینها، استفاده بهینه از هوش مصنوعی در بازاریابی نیازمند متخصصانی است که دانش و مهارت کافی در زمینه الگوریتم ها، داده ها و برنامه نویسی داشته باشند و هر کسب و کاری از داشتن متخصص های هوش مصنوعی برخوردار نیست و باید هزینه بیشتری را برای جذب و تربیت این افراد صرف کند و حتی برای استخدام آنها نیز به تلاش زیادی نیاز خواهد بود. شما باید برای تمام جنبه های موجود در راه اندازی یک سیستم هوش مصنوعی تمام آمادگی های لازم را داشته باشید. با در نظر داشتن این مسائل بهتر و واقع گرایانه تر قدم در راه جدید خواهید گذاشت.
سخن پایانی
ما در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی پرداختیم. دیدیم که چگونه این فناوری می تواند در بهبود هدف گذاری، شخصی سازی، اتوماسیون وظایف و تحلیل داده ها به بازاریاب ها کمک کند. همچنین از چالش های این مسیر برای تان گفتیم تا بتوانید به درک عمیق تری از ابعاد مختلف آن دست پیدا کرده و تصمیمی هوشمندانه تر اتخاذ نمایید. با این حساب لازم است با چشمی باز و بدون تعصب تمام جنبه های مثبت و منفی تکنولوژی های نوین را درک کرده و متناسب با نیازهای سازمان خود قدم در راه بگذارید.
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی و بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک
همچنین دیدیم که هوش مصنوعی هنوز با محدودیت هایی روبه رو است و در زمینه هایی مانند خلاقیت انسانی، بینش احساسی و جلوگیری از باگ های گاه و بی گاه نمی تواند به خوبی عامل انسانی عمل کند و حتی با مشکلاتی مانند هزینه بالا و نیاز به تخصص همراه است. بنابراین در مسیر استفاده از هوش مصنوعی نیازمند این هستید تا همواره نظارتی دقیق داشته باشید و به تمام نکات ریز و درشت به خوبی توجه نمایید. استفاده صرف و بدون بررسی و تحلیل ممکن است نتیجه معکوسی داشته باشد. به یاد داشته باشید قرار نیست هوش مصنوعی به تنهایی مشکلات را حل کند بلکه ابزاری کمکی برای سهولت کارهای شما است.
در نهایت، باید تاکید کرد که هوش مصنوعی، یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی است و نه یک جایگزین برای هوش و خلاقیت انسانی. در نهایت، بازاریابان انسانی هستند که تصمیم می گیرند از این ابزارها چگونه و در چه راستایی استفاده نمایند. پس بهتر است این فناوری ها را بیشتر شناخته و در جهت بهتر شدن کسب و کارتان از آن استفاده نمایید. اینطوری بی گدار به آب نزده و لازم نیست یکهو وارد دنیایی شوید که هیچ شناختی از آن ندارید.
منابع: