بازاریابان موفق به خوبی از اهمیت و ارزش ارائه محتوای سفارشی برای تمامی مراحل خرید آگاهی دارند. در عین حال سازمان ها برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان صحیح در زمان مناسب باید بر عامل مهم دیگری نیز تکیه کنند که همان کیفیت داده است.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
اگر با مزایای کیفیت داده آشنا نیستید، کافی است این آمار را در نظر بگیرید: نتایج یک پژوهش بیانگر آن است که یک سازمان قوی می تواند صرفاً با تکیه بر کیفیت داده هایش، 70درصد بیشتر از یک سازمان معمولی درآمد کسب کند.
اگر می خواهید بدانید که چرا بازاریابی محتوای موفق به کیفیت داده وابسته است، در ادامه با ما همراه باشید تا با سه دلیل اصلی این وابستگی آشنا شوید.
1ـ کیفیت داده به تصمیم گیری بهتر کمک می کند
یکی از مزایای شاخص کیفیت داده این است که اطمینان بیشتری را به سیستم های تحلیلی ایجاد می کند. درحالی که بازاریابان B2B نهایت تلاش خود را برای اتخاذ تصمیم های راهبردی بر مبنای محتوای جدید و موجود به کار می بندند، دسترسی به داده های باکیفیت نیز برای ایجاد برداشتی صحیح و قابل پیگیری از تحلیل ها، اندازه گیری ها و گزارش دهی ضروری است.
در واقع سازمان های معتبر و درجه اول دو برابر بیشتر از سازمان های معمولی از داده ها برای شناسایی پیش بینی پذیر فرصت ها و مزایای بازاریابی و فروش استفاده می کنند. ثمره تصمیم گیری صحیح، افزایش درآمد است.
از سوی دیگر داده های با کیفیت پایین موسسات را در معرض ضررهای مالی و از دست دادن اعتبار قرار می دهد. اعداد گویای همه چیز است: IBM برآورد می کند که داده های اشتباه هر ساله حدود 3100میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده آمریکا ضرر می زند.
جان کلام آن که اگر می خواهید تصمیم هایی آگاهانه را در زمینه بازاریابی محتوا بگیرید که متناسب با اصول شرکت تان باشد، بهبود کیفیت داده را باید در صدر فهرست کارهای آتی قرار دهید.
2ـ محتوای شخصی متکی بر کیفیت داده است
واقعیت: Frost & Sullivan پیش بینی می کند که تجربه مشتری تا سال 2020 جایگزین قیمت و محصول در امر متمایزسازی برند خواهد شد. سازمان ها در تلاش برای بهبود تجربه مشتری، به محتوای بازاریابی شخصی نیز گرایش پیدا کرده اند. داده در قلب محتوای شخصی قرار دارد.
به آمار زیر توجه کنید:
موسسات معتبر و درجه اول به احتمال 93درصد از دادهها برای محتوای شخصی یا ارتباطات استفاده می کنند.
بیش از 55درصد بازاریابان از ترکیبی از بازخوردهای مشتریان و برداشتهای متکی بر داده ها برای اتخاذ تصمیم در زمینه محتوای شخصی بهره می گیرند.
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید
البته شخصی سازی با یک چالش اساسی روبه رو است: داده های محرک این تلاش ها باید دقیق و به روز باشد. در واقع نتایج یک پژوهش نشان داد که کیفیت داده نخستین مانعی است که بازاریابان در راه شخصی سازی محتوا به آن برمی خورند.
احتمال دارد که اگر مدتی طولانی در زمینه بازاریابی فعالیت کرده باشید، از رویارویی با این مشکلات شگفت زده نشوید. شرکت های B2B با حجم بالایی از داده های مربوط به سرنخ های فروش روبه رو می شوند که از کانال ها و سیستم های مختلفی همچون مدیریت ارتباط با مشتری (CRMs)، پلتفرم های خودکار بازاریابی، شبکه های اجتماعی و. . . به دست می آید. این در حالی است که تعداد رو به افزایش انواع داده ها، مانند داده های جمعیت شناختی، تکنوگرافیک و رفتاری را نادیده گرفته ایم.
نکته کلیدی برای رسیدن به بازاریابی محتوای شخصی این است که دیدی کلنگر نسبت به مشتریان داشته باشید. رسیدن به چنین سطح بالایی از دقت و جزییات جز با اتکا به داده های باکیفیت ممکن نمی شود.
3ـ داده های نامناسب منتهی به نتایج نامطلوب در بازاریابی می شود
درحالی که بازاریابان در صدد ایجاد محتوایی هستند که مخاطبان هدف را جذب و درگیر کند، داد ه های بد غالباً سد راه رسیدن به نتایج مطلوب می شود.
به این مثال توجه کنید: فرض کنید یک کمپین بازاریابی ایمیلی را برای تبلیغ یک کتاب الکترونیکی جدید را ه اندازی کرده اید. مشکل اینجا است که نیمی از دیتابیس محتوا انباشته از اطلاعات تماس قدیمی یا غیرمرتبط است. نتیجه تکیه کردن بر این داده های نامناسب چیزی جز پایین بودن ناامید کننده نرخ باز کردن ایمیل، لغو اشتراک های متعدد و رسیدن به سرنخ های فروشی با کیفیت پایین تر نیست.
در حال حاضر کسب و کارها راه درازی را برای بهبود کیفیت داده در پیش دارند. در واقع موسسات آمریکایی بر این باورند که 33درصد از داده های مربوط به مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی به نحوی اشتباه است. این عدد برای داشتن بازاریابی محتوای موفق باید کاهش داده شود. بازاریابان باید نهایت تلاش خود را برای اطمینان از صحیح بودن دیتابیس اطلاعات تماس مشتریان به کار ببندند و داده ها را به روز نگه دارند.
سه راه برای بهبود کیفیت داده بازاریابی
مزایای داشتن داده هایی باکیفیت کاملاً مشخص است. در واقع شرکت پژوهشی B2B SiriusDecisions برآورد می کند که موسسات با به کارگیری راهبرد داده ها در مراحل اولیه می توانند انتظار افزایشی 25درصدی را در نرخ تبدیل بین مراحل استعلام و بازاریابی از سرنخ های باکیفیت داشته باشند. با در نظر داشتن این نکته مهم، توجه شما را به سه توصیه باارزش برای بهبود کیفیت داده جلب می کنیم:
1ـ داده های مربوط به اطلاعات تماس را در زمان جمع آوری تأیید کنید: براساس نظرسنجی انجام شده از 250 اینفلوئنسر فعال در بازاریابی نفوذی در سراسر جهان، اعتبارسنجی داده های تماس در زمان جمع آوری این اطلاعات مؤثرترین روش برای بهبود کیفیت داده های بازاریابی است.
2ـ فردی را مسئول بهبود کیفیت داده کنید: مطالعه مزبور نشان داد که دومین راه مؤثر برای کنترل کیفیت داده این است که فردی را مسئول این کار کنید یا نیروی جدیدی را برای این وظیفه مهم استخدام کنید. توصیه می کنیم که گروهی از متخصصین را برای مدیریت کیفیت داده استخدام کنید و مسئولیت هایی مانند مدیر برنامه، مدیر ارشد داده، رهبر پروژه، نماینده تغییر سازمان، تحلیلگر کسب و کار، تحلیلگر داده و ناظر داده را به آنها اختصاص دهید.
3ـ داده های فروش و بازاریابی را یکپارچه کنید: یکپارچه کردن داده های فروش و بازاریابی سومین شگرد مؤثر برای بهبود کیفیت داده های بازاریابی است. چنانچه داده های فروش و بازاریابی همسو باشد، هر دو تیم می توانند محتوای صحیح را در زمان مناسب تحویل دهند. بنابراین توصیه می کنیم پلتفرم های مستقل را در هم ادغام کنید تا بتوانید تمام داده ها را در یک محل سازماندهی کنید.
جمع بندی
بازاریابان B2B که بر اهمیت بهبود کیفیت داده ها واقف هستند، به نتایج بهتری می رسند. البته در این مسیر باید به این نکته توجه کنید که مفهوم و معنای داده های باکیفیت برای تمام کسب و کارها یکسان نیست. هدف از داده ها را تعیین کنید، سپس تعریف خودتان را از کیفیت با توجه به اهداف خاص سازمان و شاخص کلیدی عملکرد ارائه دهید.
نکته آخر درباره بازاریابی محتوا و کیفیت داده
حال که با سه دلیل ارتباط بین موفقیت در بازاریابی محتوا و کیفیت داده آشنا شدید، وقت آن رسیده که برای بهبود کیفیت داده دست به کار شوید. کاملاً با شما موافق هستیم که بهبود کیفیت داده کاری دشوار است، اما به موفقیت رسیدن در بازاریابی محتوا و کسب و کار ارزش این سختی را دارد.