فرصت امروز :یکی از مهم ترین جنبه های رزومه کاری این است که قادر باشد به سرعت نظر شخص استخدام کننده یا مدیر استخدام را به خود جلب کند؛ برای این کار شما به کلیدواژه نیاز دارید.
زمانی که برای شغلی تقاضانامه می فرستید، این رزومه شماست که نیاز به بازنگری دارد. چه اولین مرتبه ای باشد که رزومه خود را می نویسید و چه رزومه قدیمی خود را مورد بازبینی قرار دهید و با تجربیات کاری جدید خود به روزرسانی کنید، باید بدانید که نوشتن یک رزومه، کاری زمانبر و نیازمند مهارت و داشتن چشمانی تیزبین برای جزییات است. این گونه نیست که شما آن را سریع و کورکورانه و بدون بازبینی مجدد تایپ کنید و یا به شخص دیگری جهت بازنگری نیاز نداشته باشید.
یکی از مهم ترین جنبه های رزومه کاری این است که بتواند به سرعت نظر شخص استخدام کننده یا مدیر استخدام را به خود جلب کند؛ برای این کار شما به «کلیدواژه» نیاز دارید -البته، نه به تعداد خیلی زیاد. شما باید به صورت راهبردی کلیدواژه های خود را در جای جای رزومه کاری خود به کار برید تا از «استفاده بیش ازحد از کلیدواژه ها» و به کار بردن واژه های اشتباه حذر کنید.
شما باید در استفاده از کلیدواژه های خود و محل قرارگیری آنها هوشمندانه عمل کنید. اینجاست که متخصصان در زمینه رزومه به شما کمک می کنند تا دید بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید. اگر می خواهید رزومه ای داشته باشید که شانس برنده شدن داشته باشد، این متخصصان بینشی عالی را با شما به اشتراک خواهند گذاشت.
گلاسدور (Glassdoor) در این باره با ویندی وینر (Wendi Weiner)، وکیل و کارشناس برندینگ حرفه و آماندا آگوستین (Amanda Augustine)، کارشناس مشاوره شغلی در تاپ رزومه به گفت وگو پرداخته است تا برای شما بهترین نکات و اندرزها را درباره به کارگیری کلیدواژه ها در رزومه به ارمغان آورد.
کلیدواژه را در کجا اضافه کنیم
همه چیز به جای گذاری صحیح برمی گردد و آگوستین در این باره می گوید که یک سوم بالایی صفحه رزومه تصویری خلاصه و کلی از تجربه حرفه ای شما و اینکه چرا بهترین کاندیدا برای این شغل هستید را ارائه می دهد.
به گفته آگوستین «از آنجا که استخدام کنندگان در زمان بررسی رزومه، مطالعه آن را از سمت بالا شروع می کنند و سپس به قسمت پایین می پردازند، این منطقه ، یعنی یک سوم ابتدایی صفحه، برای قرارگیری کلیدواژه های مربوطه بسیار مناسب است.»
بهترین کلیدواژه ها برای استفاده کدام هستند؟
اگر نمی دانید چه کلیدواژه هایی را در رزومه کاری خود به کار ببرید، زمان کوتاهی را برای مطالعه شرح شغلی اختصاص دهید و تمامی واژه هایی را که برای شما برجسته و مشخص هستند یادداشت کنید. کلیدواژه های به کاربرده شده در شرح شغلی، همان کلیدواژه هایی هستند که شما باید در رزومه خود از آنها بهره ببرید و همچنین اولین واژگانی هستند که شخص استخدام کننده در رزومه شما به آنها توجه می کند.
وینر می گوید «به عنوان مثال، اگر شما برای سِمَتِ مدیرِ ارشد فروش تقاضا داده اید، آنگاه مواردی که مدیر استخدام کننده به دنبال آنها خواهد بود، شامل میزان سال های سابقه و تجربه کاری موردنیاز برای این سِمَت، مهارت های هدفمند متناسب با شرح شغلی و سایر واژه های خاص آن صنعت همچون توسعه کسب و کار، مدیریت تیم کاری، رهبری چندتخصصی، درآمد بالای فروش و . . . می شوند.» وی همچنین اظهار می کند که شرح شغلی دربردارنده کلیدواژه های هدفمند و خاص مربوط به آن صنعت است که شما می توانید از آنها استفاده کنید.
علاوه بر این، آگوستین به این نکته اشاره می کند که این کلیدواژه ها می توانند فریب دهنده نیز باشند، چراکه شما باید واژه هایی را انتخاب کنید که مربوط به اهداف و سِمَتی هستند که شما برای آن درخواست داده اید. مضافاً مدیران استخدام کننده متفاوت، کلیدواژه های مختلفی را برای خود در نظر می گیرند. آگوستین همچنین توصیه می کند که در بررسی شرح شغلی خود، مشخص کنید که بر روی چه مهارت های خاصی تأکید شده است –مهارت هایی که کاندیدای موردنظر باید حتماً آن را داشته باشد- و همچنین اطمینان یابید که آنها را به عنوان مهارت های خودتان در رزومه ذکر کرده باشید. در زمان انتخاب کلیدواژه های رزومه، شرح شغلی بهترین دوست شماست.
آگوستین توضیح می دهد که «از شرح شغلی برای شناسایی کلیدواژه های صحیحی که موردنیاز مدیران استخدام است بهره بگیرید و این اطلاعات را در رزومه خود و در بخش های مربوطه جای دهید. به عنوان مثال، خلاصه تخصص شما باید تجارب و صلاحیت های تان را به طور خلاصه ذکر و بر ارزشمندبودنِ شما برای کارفرمایان قبلی تان تأکید کند. کلیدواژه هایی که به طور دقیق به شرح مهارت های شما می پردازند، باید در بخش مهارت های کلیدی ذکر شوند و در سابقه کاری شما نیز به کار روند.
از به کار بردن چه کلیدواژه هایی اجتناب کنیم
یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که کاندیداها در رزومه کاری خود مرتکب می شوند، استفاده از صفت های زائد و اضافه ای است که لزوماً معنایی ندارند.
وینر می گوید «افراد تمایل دارند از کلیدواژه هایی همچون «نتیجه محور» و «فعال» استفاده کنند؛ آن هم بدون اینکه پایه و اساسی واقعی برای آن ارائه دهند. تمرکز خود را بر روی نتایجی که برای سازمان ها داشته اید و مشارکت های کلیدی تان بگذارید.»
«به عنوان مثال، زمانی که به فهرست بندی در زیر شرح شغلی خود می پردازید، باید از شروع کردن جملات تان با عبارت هایی چون «مسئول برای» یا «مسئولیت هایی شامل» پرهیز کنید. در عوض، از افعال حرکتی قدرتمندی چون «ساده سازی شده»، «از قبل برنامه ریزی شده» و «ترقی یافته» استفاده کنید تا بتوانید قابلیت های خود را نشان دهید و رزومه ای بَرنده بسازید.»
آگوستین می گوید افعال حرکتی به شما کمک می کنند تا آنچه برای شرکت انجام داده و اینکه چگونه به شرکت یاری رسانده اید را توصیف کنید. از افعالی استفاده کنید که به روشنی توضیح می دهند چه دستاوردی برای شرکت داشته اید. آیا مسئولیت های شما به کسب درآمد، کاهش هزینه ها، بهبود رضایت مشتریان یا افزایش آگاهی از نام تجاری شرکت، منجر شده است؟ فهرست بندی خود را با واژه هایی شروع کنید که به شرح دستاوردهای کسب شده توسط شما بپردازند و مطمئن باشید که با این شیوه قادر خواهید بود مدیر استخدام را تحت تأثیر قرار دهید.
سعی نکنید برای تبدیل واژه ها به کلیدواژه، تنها از فرهنگ اصطلاحات بهره ببرید. با اندکی صرف وقت بر روی مطالعه شرح شغلی و چند ویرایش و اصلاح ساده در جمله های تان، می توانید خیلی زود یک رزومه برنده برای خود بسازید.