بسیاری از بازاریابان مبتنی بر محتوا تصور می کنند «ترویج» فرآیندی است که پس از انتشار آنلاین محتوا آغاز می شود. حقیقت این است که ترویج باید مدت ها قبل از انتشار محتوا و موازی با زمان تولید انجام پذیرد. در واقع بخش عمده ای از فرآیند ترویج قبل از انتشار محتوا باید انجام شود.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
در این مقاله چارچوبی را معرفی می کنیم که می توانید از آن در کمپین تبلیغاتی بعدی خود استفاده کنید.
برنامه ریزی
یک برنامه ترویجی مناسب با تحقیق در مورد مخاطبان و توسعه پیام رسانی موردنظر را آغاز کنید.
تحقیق در مورد مخاطبان
اگر زمان و پول کافی در اختیار دارید، تحقیقات تحلیلی می توانند بسیار کمک کننده باشند. ما در BuzzStream این کار را کمی غیررسمی انجام می دهیم. فرآیند برنامه ریزی ما حول گفت وگویی در مورد نیازهای مخاطبانی انجام می شود که برا ی شان محتوا آماده می کنیم. ما داده های موجود را تحلیل می کنیم که شامل اطلاعاتی می شوند از قبیل عملکردهای موفق در توییتر و بینش حاصل از مکالمات مان با مشتریان.
ما مخاطبان را براساس ارزشی که از محتوای ایجاد شده به دست می آورند، دسته بندی می کنیم. برای مثال شاید بخشی از مخاطبان در حوزه بازاریابی آنلاین تازه کار باشند و از محتوای ما برای بهبود مهارت های شان استفاده کنند. گروهی دیگر شاید افرادی باشند که مسئول تیم های برون سپاری هستند و از محتوای ما به عنوان منابع تمرینی استفاده می کنند. گروه سوم افراد تأثیرگذاری هستند که به دنبال یادگیری چیزی از محتوای ما نیستند، اما برای مطالب مفید ارزش قائلند و آنها را با دنبال کنندگان شان به اشتراک می گذارند. این دسته بندی ها اساسی برای لیست افراد تأثیرگذار و توسعه پیام ها می شود.
پیام رسانی
قبل از تولید محتوا باید مدتی را به تفکر در مورد کسانی بگذرانید که به دنبال برقراری ارتباط با آنها هستید؛ یعنی دسته های مختلف مخاطبان. (توسعه شخصیت ها در اینجا می تواند کمک کننده باشد). تصور کنید هر یک از دسته های مختلف مخاطبان، چه سودی از محتوای تولیدی شما خواهند برد. از خودتان بپرسید چگونه می توانید مخاطبان را به اشتراک گذاری آن محتوا تشویق کنید و دلایل احتمالی عدم اشتراک گذاری آنها چه چیزی می تواند باشد.
اگر تیم شما تنها یک عضو دارد، این فرآیند بیشتر شبیه به یک تمرین ذهنی است تا مستندسازی فیزیکی، اما اگر تیم تان اعضای بیشتری دارد، ایجاد یک سند قابل اشتراک می تواند بسیار کاربردی باشد.
وقتی شما دسته بندی مخاطبان و شیوه پیام رسانی را به پایان رساندید، می توانید با اطمینان بیشتری به تولید محتوا بپردازید. حال شما می دانید چگونه و به چه دلیل به مخاطبانی که برای کسب و کارتان مهم هستند سود برسانید و در قبال موارد مهم مربوط به این فرآیند، تصمیم گیری کنید.
بیش از دو هفته قبل از انتشار
همچنان که در حال طراحی محتوای اصلی هستید، باید لیستی از افراد و وب سایت هایی که می خواهید محتوا را برای آنها بفرستید و به اشتراک بگذارید، آماده کنید. تحقیقی که پیش از این در مورد مخاطبان تان انجام داده اید، در اینجا اساس کار قرار می گیرد. در هر دسته افراد اثرگذار را به دو لیست رده بالا و رده متوسط تقسیم کنید.
همچنان که پیش می روید، مشخص کنید از چه طریقی می خواهید با افراد تأثیرگذار ارتباط بگیرید (ایمیل، رسانۀ اجتماعی و غیره). به این فکر کنید که یک درخواست سرد و رسمی کفایت می کند و یا نیاز به ایجاد ارتباط اولیه است.
تعداد افراد حاضر در لیست
برای مشخص کردن تعداد افراد تأثیرگذار حاضر در لیست، ابتدا به میزان فراگیری و به اشتراک گذاری مورد نظرتان فکر کنید. انتظار دارید چند نفر در مورد شما بنویسند؟ عدد به دست آمده را به نرخ پاسخگویی معمول خود تقسیم کنید. عدد حاصل، تعداد افرادی را مشخص می کند که باید با آنها ارتباط بگیرید.
مطلب مرتبط: 5 معیار ارزیابی بازاریابی محتوا که به آنها توجه نداشته اید
بازاریابان مبتنی بر محتوای باتجربه معمولاً با لیستی بلندبالا از افراد مؤثر، کار خود را آغاز و در ادامه آن لیست را به مرتبط ترین افراد محدود می کنند. این روش زمانبر اما ارزشمند است. اگر می خواهید از این روش پیروی کنید، لیست ابتدایی باید حدوداً 5 برابر لیست نهایی مورد نظرتان باشد.
ارتباط گیری قبل از ارائه
در مرحله بعد و پیش از ارائه محتوا، با افراد مؤثرِ حاضر در لیست، حداقل یکبار و از طریق پیام شخصی و یا وب سایت شان ارتباط بگیرید.
برای افراد مؤثری که تصور می کنید یک درخواست رسمی برای جلب نظرشان کفایت می کند، به یک توئیت و اشاره کردن به نام کاربری شان اکتفا کنید. این کار باعث می شود آنها حداقل یکبار اسم تان را شنیده باشند.
افراد مؤثری که می خواهید با آنها ارتباط صمیمانه تری داشته باشید، نیازمند پیگیری بیشتری هستند. حساب توئیتر و یا فیدلی آنها را تحت نظر بگیرید و به دنبال فرصتی جهت آغاز یک مکالمه در زیر یکی از پست های شان باشید. اشاره یکباره به نام کاربری آنها در یک توئیت کفایت نمی کند. سعی کنید پاسخ یکی از توئیت های آنها را بدهید تا یک مکالمه شکل بگیرد و یا دیدگاهی پرمفهوم را در زیر پست وبلاگ شان قرار دهید. اگر زمان و پول کافی در اختیار دارید، به دنبال فرصتی جهت ملاقات حضوری با آنها در یک کنفرانس یا رویداد باشید.
یک هفته قبل از انتشار
هفته پیش از ارائه محتوا، روزهای شلوغی برای شما هستند. در این هفته باید نسخه اولیه تمام پست های رسانه های اجتماعی، ایمیل های ارسالی و پیام های مشتریان را آماده کنید. شاید لازم باشد تبلیغات آنلاین را در صف سفارش قرار دهید.
بررسی اولیه محتوا
یکی از بهترین اقداماتی که می توانید داشته باشید، بررسی اولیه محتوا با افراد تأثیرگذار است. از این طریق می توانید از امتیاز بازخوردها و نظرات ارزشمند آنها و بهبود محتوای تان پیش از انتشار، بهره مند شوید.
شما می توانید سیاستمدارانه تر رفتار کنید و محتوا را صرفاً برای بخشی از افراد مؤثر ارسال کنید، اما حقیقتاً نتایج حاصل شده از ارسال محتوا برای تمام افراد و درخواست ارسال دیدگاه در صورت تمایل، بسیار موفق بوده است.
هر کدام از این روش ها را در پیش می گیرید، توجه داشته باشید که باید فرصت کافی به این افراد بدهید تا محتوا را بخوانند و به شما بازخورد ارائه دهند.
توسعه متن ایمیل
شما باید حداقل دو قالب کلی ایمیل برای هر دسته از مخاطبان داشته باشید. (یعنی اگر 3 دسته مخاطب دارید، حداقل باید 6 قالب ایمیل داشته باشید). قالب های مختلف باید المان هایی مانند موضوع و دعوت به همکاری را در بر بگیرد. فراموش نکنید فضایی را برای شخصی سازی در نظر بگیرید.
مهم ترین گزینه های مؤثر شما (5 یا 10 فرد یا وب سایت اول لیست شما) باید پیامی کاملاً شخصی سازی شده دریافت کنند. برای حفظ زمان در روز ارائه محتوا، نامه این گروه را پیش از روز ارائه ارسال کنید. احتمالاً تا به اینجا با آنها چند مرتبه مکالمه داشته اید، در نتیجه متن شخصی سازی شده می تواند به مکالمات قبلی اشاره کند.
روز ارائه
وقتی محتوای شما منتشر شد، باید تلاش کنید آن را هر کجا که می توانید به اشتراک بگذارید. برای رسیدن به این هدف باید پست را در رسانه های اجتماعی و تبلیغات زنده توسعه دهید.
توسعه
وقتی پیام تان را به لیست افراد مورد نظر توسعه می دهید، نتایج دریافتی شما از الگویی خاص تبعیت می کند. قالب هایی با قطعیت بالا، همواره بهتر عمل می کنند. در نتیجه مواردی که قاطع نیستند را حذف کنید و با گزینه های بهتر پیش روید. در صورت نیاز، لیستی جدید را برای پیگیری آماده کنید.
احتمالاً در نتایج به دست آمده متوجه می شوید که از یک گروه مخاطبان، نسبت به دیگر گروه ها نتایج بهتری دریافت می کنید. در این شرایط سعی کنید بر این دسته بیشتر تمرکز کنید. لیست آن گروه را توسعه دهید و تلاش کنید با افراد بیشتری از آن گروه ارتباط بگیرید.
متعادل عمل کنید و پاسخگو باشید
آماده دریافت بازخوردهای معمولی در قبال مطالب به اشتراک گذاشته شده باشید. نظرات مثبتی که از دیگر افراد دریافت کرده اید را ری توئیت کنید و آماده پاسخ به سؤالات احتمالی باشید. این اقدامات به شما کمک می کنند تا با مخاطبانی که برای تان اهمیت دارند، رابطه ای عمیق تر بسازید و فرصتی جهت بهبود کیفیت محتوای ایجاد شده به وجود آورید.
هفته ارائه
اثر اولیه و چشمگیر ارائه پیام تان در طول هفته و با گذشت زمان کمرنگ می شود. از زمان خود برای انجام برخی کارهای باقیمانده استفاده کنید و برای برخی پیروزی های به دست آمده جشن بگیرید.
رسانه اجتماعی پولی
بررسی کنید که کدام یک از کمپین های پولی موجود در رسانه های اجتماعی، بهترین عملکرد را در روز اول داشته اند و در آن شبکه ها بیشتر سرمایه گذاری کنید. اگر متوجه شدید تمام اقدامات منجر به شکست شده است، عنوان تان را تغییر دهید و اولویت های دیگر را در نظر بگیرید.
رسانه اجتماعی
همچنان مطالب مثبتی که مردم برای تان ارسال می کنند را ری توئیت کنید. توجه بسیاری به افراد تأثیرگذار اصلی معطوف کنید و تعریف های مثبت آنها در مورد محتوای ارسالی را در زمان هایی که توجهات به محتوای شما کاهش یافته است، ری توئیت کنید. اشتراک گذاری این گونه پیا م ها در زمان مناسب، افزایش شدیدی در تعداد مراجعه کنندگان به مطالب شما ایجاد می کند.
پیروزی های سهل الوصول
از ارسال محتوای خود در خبرنامه های ایمیلی و جمع بندی های هفتگی اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید نوشته های تان در انجمن ها و سایتهای مرتبط به اشتراک گذاشته می شود. با رعایت این موارد می توانید تعداد مراجعات پست های تان را افزایش دهید.
بازیابی لینک ها
اگر پست های تان را همه جا می بینید، احتمالاً مردم زیادی آن را بدون ذکر نام شما منتشر کرده اند. از روش جست وجوی معکوس تصاویر، با استفاده از ابزاری مانند Fresh Web Expelorer و یا روش های بازیابی لینک تلاش کنید منشأ این اتفاق را بیابید و مالکیت مطالب را بازیابی کنید.
فرصت های پیش رو
وقتی هیجانات فروکش کرد، نسبت به محتوای ایجاد شده بی توجه نشوید. یک جست وجوگر Tweetdeck را به صورت مداوم و در پشت صحنه فعال نگاه دارید تا هر زمان کسی پست تان را به اشتراک گذاشت، متوجه شوید. حتماً برای این افراد پیامی با مفهوم ارسال کنید.
ارتباط تان را با استفاده از توئیتر و فیدلی با افراد تأثیرگذاری که در جریان تولید محتوا با آنها آشنا شدید، حفظ کنید. احتمالات مؤید آن است که اگر افرادی برای پروژه پیشین مفید بوده اند، برای پروژه بعدی نیز مفید خواهند بود. هرچه ارتباطات بیشتری ایجاد کنید، شرایط بهتری خواهید داشت.
رسانه های اجتماعی، سرویس های مبتنی بر ایمیل مانند HARO و در حالت کلی فضای وب را برای یافتن فرصتی مناسب جهت اشتراک گذاری مجدد محتوای تولیدی تحت نظر بگیرید. شاید فرصتی بیابید تا آن را به عنوان یک مطالعه موردی و یا یک منبع پیشنهادی معرفی کنید.
شما باید از ابزاری مانند BuzzStream استفاده کنید تا براساس یک برنامه، اطلاعات به روز سایت های معمول را به دست آورید و براساس یک برنامه هفتگی، اطلاعاتی به روز برای اینباکس ایمیل تان حاصل کنید. در میان این سایت ها جست وجو کنید تا فرصتی برای ارسال مجدد محتوای تولیدی بیابید.
جمع بندی پروژه
بعد از آنکه کمپین ترویجی شما به پایان رسید، زمانی را جهت بررسی پارامترهایی مانند تعداد به اشتراک گذاری ها و تعداد بازدیدکنندگان ناشی از آن صرف و موارد مورداستفاده برای برنامه های بعدی را یادداشت کنید.
باید به لیست اصلی افراد تأثیرگذار بازگردید. شاید افرادی که تصور می کردید رده متوسط باشند، در حقیقت افرادی رده بالا بوده اند. لیست افراد را با توجه به تجربیات به دست آمده از پروژه، مجدداً تنظیم و در پروژه های بعدی به خوبی از آنها استفاده کنید.