شما احتمالاً یک حساب کاربری در اینستاگرام دارید و می دانید که چطور پروفایل خود را ویرایش و عکس آپلود کنید. اما آیا تفاوتی میان آپلود عکس های خودتان و عکس های تبلیغاتی یک برند وجود دارد؟ البته! به عنوان یک مدیر برنامه رسانه های اجتماعی، یاد گرفته ام که صرفاً حضور داشتن در اینستاگرام برای تبلیغ یک برند، موفقیت آمیز نیست. همانطورکه آمار و ارقام نشان می دهند، تعداد زیادی از شرکت ها برای دسترسی به مخاطب موردنظرشان و تبلیغ برند خود، حساب های کاربری در اینستاگرام دارند.
•جامعه اینستاگرام بیش از 800میلیون کاربر دارد
•کاربران اینستاگرام روزانه بیش از 95میلیون پست به اشتراک می گذارند
•25میلیون حساب کاربری تجاری در اینستاگرام وجود دارد
•7/70درصد شرکت های آمریکایی از اینستاگرام جهت بازاریابی استفاده می کنند
•60درصد از کاربران اینستاگرام اظهار می دارند که توسط این برنامه از محصول یا خدماتی اطلاع پیدا کرده اند
تبلیغ یک برند در اینستاگرام به دلایل زیر سودمند است:
•ایجاد آگاهی از برند
•برقراری ارتباط با مشتریان
•دسترسی به مشتریان بالقوه
•رسیدگی به بازخورد های منفی
•افزایش وفاداری به برند
•تبلیغ راهکار برای مخاطب، نه صرفاً تبلیغ محصولات
نتیجه این که، رقابت بسیار شدید است. با رونق گرفتن بازاریابی در اینستاگرام، به چشم آمدن و متمایز بودن سخت تر شده است. اداره یک حساب کاربری تجاری برای یک مشتری، من را از مشکلاتی که در حین تبلیغات رخ می دهند، آگاه کرد.
پیدا کردن جایگاه مناسب، امری رقابتی است
تعداد بازاریابانی که از اینستاگرام استفاده می کنند، رو به افزایش است؛ از همین روی جهت موفقیت باید بسیار فعال و در انتخاب پست هایتان سخت گیر و دائماً در جست وجوی راهی برای شکست رقبایتان باشید. در کارم یاد گرفته ام که مشارکت اهمیت بسیار دارد. شاید دسترسی و تأثیرگذاری کافی باشد، اما مردم دوست نداشتند با محتوای من تعاملی داشته باشند؛ یعنی پست هایم به اندازه کافی لایک (Like) نمی شدند و کامنت (Comment) نمی گرفتند. مشکل این جاست که رقبا، بر سر مخاطبان یکسانی رقابت دارند و روزانه برایشان پست می گذارند. به همین علت، این اطلاعات دیگر برای مخاطب تازگی ندارد و مجذوب پست هایی که به اشتراک می گذارید نمی شوند. مگر این که یک برند معروف با شهرتی دیرینه باشید.
این مسئله ناخوشایند است اما حقیقت دارد. انتظار نداشته باشید که عکسی را پست کنید و راحت بنشینید و ببینید که پست تان صدها لایک و کامنت می گیرد؛ مگر این که برای یک تکه پیتزای خوشمزه که همه دوست دارند تبلیغات کرده باشید!
حال چگونه می توان در یک محیط رقابتی دوام آورد؟
رقبایتان را دنبال(Follow) کنید: این که رقبایتان را تحت نظر داشته باشید کمک می کند از اشتباهاتی که آن ها مرتکب شده اند، اجتناب کنید. ببینید چه چیزهایی محبوبیت دارند و یک قدم از آن ها جلوتر باشید.
خلاق باشید: بسیاری از موضوعات تا حد خیلی زیادی در وب مطرح شده اند، اما می توانید با جست وجو برای پیدا کردن زوایای دید مختلف، محتوایتان را به روز نگاه دارید. کمی خلاقیت، تمام چیزی است که بدان نیاز دارید.
فعال باشید: طبق الگوریتم اینستاگرام، تمامی پست ها در بخش خبررسانی دیده نمی شوند. بنابراین باید نظر مخاطب را جلب کنید، به گونه ای که خودشان بخواهند از حساب کاربری شما دیدن کنند. یکی از راه های این کار لایک کردن و کامنت گذاشتن روی پست هایی است که مخاطب موردنظرتان به اشتراک می گذارد. تبلیغ یک برند نیازمند تلاش بسیاری است، اما از آنجایی که ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم، بازاریابان به ابزار و برنامه هایی دسترسی دارند که می توانند از آن ها بهره ببرند. در ادامه به فهرستی از ابزار مورد استفاده خودم جهت لایک کردن و کامنت دادن خودکار اشاره می کنم:
• FollowingLike
• Gramboardpro
• OneMillionLikes
نکته: استفاده از ربات های اینستاگرام ممکن است منجر به بسته شدن حساب کاربریتان شود، بنابراین به قوانین استفاده از اینستاگرام توجه کنید:
•تعداد لایک هایتان را به 300 عدد در روز محدود کنید
•بیشتر از 60 فالوور،لایک وکامنت در یک ساعت نداشت باشید
•فاصله زمانی فعالیت برای حساب های کاربری تازه( 12 الی20 روز اول) 36 تا 48 ثانیه است
برنامه ریزی زیاد، همواره پاسخ گو نیست
اگر بازاریاب مشتاقی باشید، احتمالاً تلاش زیادی برای ساخت یک برنامه راهبردی و به احتمال زیاد، نوع محتوایی که می خواهید پست کنید و زمان انتشارش انجام داده اید. داشتن برنامه محتوایی از پیش تهیه شده می تواند کمک کننده باشد، اما برنامه ریزی همیشه جوابگو نیست.
دلیل اول: از ابزار و وسایل استفاده می کنید. اگر از برنامه Later یا Buffer استفاده کرده باشید، می دانید که پست های زمان بندی شده به خودی خود منتشر نمی شوند. زیرا اینستاگرام به این گونه برنامه ها اجازه پست مستقیم روی پلتفرم (Platform) را نمی دهد. گرچه می توانید روی گوشیتان اطلاعیه هایی هنگام فرا رسیدن زمان انتشار پست دریافت کنید.
دلیل دوم: هر روز در زمان مشخصی پست می گذارید. طبق برنامه زمانی عمل کردن بسیار خوب است، اما لازم است برای دسترسی به مخاطب موردنظرتان انعطاف پذیر باشید. برای به حداکثر رساندن دسترسی، لازم است هنگامی که مخاطبتان فعال است پست بگذارید. افراد مختلف در زمان های متفاوتی فعال هستند، بنابراین از آمار های اینستاگرام جهت تعیین بهترین زمان پست گذاشتن استفاده کنید.
دلیل سوم: به اخبار مهم توجه نمی کنید. گاهی اوقات، زندگی قابل برنامه ریزی نیست. اگر می خواهید بازاریاب خوبی باشید، لازم است بدانید چه عواملی جو فعلی را به وجود می آورند و سپس پست های مناسبتی بنویسید تا مخاطب را جذب کنید. برای مثال Krispy Kreme از جو حاصل از کسوف سال 2017 با موفقیت در پستی که فراگیر شد، استفاده کرد. درسی که از این مثال می گیریم، این است که ساخت پست های خودانگیخته بسیار ضروری ست. حرف آخر این که، برنامه ریزی کنید، اما انعطاف پذیر نیز باقی بمانید.
یافتن محتوای مناسب، می تواند شامل سعی و خطا های زیادی باشد
پس از زدن دکمه Share چه می کنید؟ آیا صرفاً منتظر اولین لایک عکسی که گذاشته اید می مانید؟ اگر فکر می کنید پس از انتشار پست، کارتان تمام شده است، خبر بدی برایتان دارم: تبلیغ برند در اینستاگرام صرفاً محدود به آپلود محتوا نمی شود؛ بلکه رسیدن به اهداف تجاری سطح بالا مد نظر است. هرچه نظر افراد بیشتری را جلب کنید موفق تر خواهید بود. بنابراین باید پس از انتشار یک پست چه کنید؟
•افرادی که به نحوی با پست تعامل داشتند را لایک کنید
•به تمامی نظرات پاسخ دهید
•تأثیرگذاری، مشارکت را تحلیل کنید
اگر می بینید پست تان میان مخاطبان محبوب نیست، لازم است کمی تجزیه و تحلیل انجام دهید و پی به ایراد آن ببرید. چه Instagram Insights، Socialbakers یا Squarelovin، مهم نیست از چه ابزاری استفاده می کنید. مهم این است که دریابید کدام پست ها بالاترین میزان مشارکت را دریافت می کنند. هنگامی که متوجه شوید چه مطالبی متناسب با نیاز مخاطبتان است، می توانید برنامه راهبردی بازاریابی تان را به منظور صرفه جویی در زمان و رسیدن به نتایج بهتر، تنظیم کنید. به هرحال، برآورده کردن خواسته های دنبال کنندگان تان(Followers)، حتی اگر انتظارات شان را بدانید، با یک کلیک تقریباً غیرممکن است.
مشترکین(Subscribers) به دنبال احساس مقبولیت هستند
تا به حال از حس تعلق چیزی شنیده اید؟ به نیاز احساسی انسان برای پذیرفته شدن به عنوان عضوی از گروه، حس تعلق می گویند. طبیعت ما این است: می خواهیم احساس ارزشمندی کنیم. به عنوان یک انسان، دنبال کننده هایتان می خواهند احساس بااهمیت بودن داشته باشند و ارائه آنچه می خواهند، نیازمند صرف زمان یا هزینه زیادی نیست. افراد را در پست هایتان تگ (Tag) کنید. اگر کاربر دائمی اینستاگرام باشید، احتمالاً متوجه شده اید که اشخاص و برندها، حساب های کاربری دیگر را در پست هایشان تگ می کنند. شاید تگ کردن یک دوست عادی باشد، اما تگ کردن دنبال کننده ها توسط یک برند امری عادی نیست. انجام این کار، روشی عملی جهت جلب توجه افراد و متمرکز شدن دنبال کننده های دیگر بر روی پست هایتان است.
UGC( محتوای تولیدشده توسط کاربر) را امتحان کنید. بهترین ویژگی بازاریابی دیجیتال مدرن این است که می توانید برای تولید محتوا بر روی دنبال کننده هایتان حساب کنید. امروزه کاربران رسانه های اجتماعی، برای درمیان گذاشتن نظراتشان مشتاقند و معمولاً عکس هایی را در بازخوردشان قرار می دهند. برندهای شناخته شده مانند استارباکس می توانند انتظار ده ها پست و عکس عالی را داشته باشد؛ اگر شما نشان تجاری کوچک تری هستید، وقتش رسیده است که دنبال کنندگانتان را به ساخت محتوا تشویق کنید.
•مسابقات اینستاگرامی راه اندازی کنید
•بهترین اعلان ها را به نمایش بگذارید
•صفحه هایی که در آن به برندتان اشاره (Mention) شده است را دنبال کنید
از نظر 76درصد افراد، محتوایی که توسط مصرف کنندگان پست شده باشد نسبت به محتوای تولیدی برند، صادقانه تر است. از قدرت UGC بهره ببرید، زیرا راهی اثبات شده جهت دستیابی به محتوایی با کیفیت بالا و بدون نیاز به سرمایه گذاری زیاد است.
از طریق پیام مستقیم (Direct Message) با دنبال کننده ها گفت و گو کنید. بگذارید با حقیقتی روبه رو شویم: مردم از تبلیغات آزاردهنده محصولات زیر پست های شخصی شان به ستوه آمده اند. گرچه گفتگو های خصوصی با مخاطبان و بررسی مشکلاتی که ممکن است با برند شما داشته باشند، تا زمانی که سعی نکنید کسب و کارتان را تبلیغ کنید، راهی عالی برای ایجاد ارتباطات طولانی مدت است. زمانی که پیام های مستقیم می نویسم، اکثر دنبال کنندگان پاسخ می دهند و علاوه بر آن، شروع به تعامل با محتوا می کنند. ارتباطی قوی با مخاطبتان برقرار کنید، سپس راه حلی را ( نه محصول) پیشنهاد دهید. هنگامی که تعدادی دنبال کننده وفادار داشته باشید که به برند شما اعتماد دارند، به سادگی می توانید محصول تان را تبلیغ کنید.
همواره پویا باشید
زمانی که کارتان اداره حساب های کاربری در رسانه های اجتماعی باشد، باید آماده دریافت سؤالات و شکایات از مشتریان تان باشید: باتوجه به این که اکثر افراد با استفاده از رسانه های اجتماعی جهت برقراری ارتباط با برندها راحت هستند، نتیجتاً رسانه های اجتماعی جایی است که می توان از اخبار این برند اطلاع یافت. گرچه، باید بدانید که تنها 32درصد از شکایت کنندگان در رسانه های اجتماعی، از زمان پاسخ گویی راضی هستند و 42درصد مشتریان انتظار دارند که در مدت 60دقیقه پاسخ بگیرند. علاوه بر این، اثبات شده است که بسیاری از شکایات، هیچ گاه پاسخ داده نمی شوند. مهم نیست که جایگاه کاریتان چیست، باید به جلب رضایت مشتریان تان اهمیت و در اسرع وقت به درخواست ها پاسخ دهید. فعال بودن در تمام طول روز، راهی اثبات شده جهت رفع نیاز های مشتری و ارائه آنچه می خواهند است.
ممکن است دنبال کننده ها پست هایتان را نبینند
پیشتر این گونه بود که وقتی پستی منتشر می کردید، انتظار داشتید دنبال کننده هایتان آن را در خبررسانی خود ببینند. متأسفانه، به علت تغییر الگوریتم خبررسانی اینستاگرام، دیگر این گونه نیست. الگوریتم جدید، در صورتی که پست تان واکنش مثبت مخاطب را به دنبال داشته باشد، آن را به افراد بیشتری نشان می دهد. اما این مسئله تبدیل به پارادوکس می شود! زیرا برای دسترسی به افراد بیشتر، لازم است که دنبال کننده هایتان روی یک پست لایک و کامنت بدهند، اما درصورتی که کسی تعاملی با پست نداشته باشد، ممکن است دنبال کنندگانتان آن را نبینند. بنابراین، باید به دنبال گزینه های دیگری برای رساندن پیام خود باشید. یک روش، راه اندازی تشکیلات تبلیغاتی است، اما این کار می تواند پرهزینه باشد. اگر صاحب کسب وکار کوچکی هستید و بودجه ای برای تبلیغات ندارید، روش های دیگری نیز جهت ترویج محصولتان وجود دارد:
بازاریابی تأثیر گذار: مردم به رهبران فکری اعتماد دارند، بنابراین می توانید با ستاره های اینستاگرام برای تبلیغ محصولتان همکاری کنید. می توانید برای نظرخواهی، محصول را برایشان بفرستید یا مبلغی را برای یک پست اسپانسر شده پرداخت کنید.
پست های ضربدری: با هشتگ های #Follow4Follow و #Like4Like آشنا شوید. در این روش، حساب کاربری دیگری، اطلاعاتی راجع به برند شما منتشر می کند و شما نیز همین کار را برای او انجام می دهید. منفعت این کار، وارد شدن هردو برند به اجتماعات از قبل ایجاد شده است.
نکات کلیدی
روش های بازاریابی به سرعت در حال تغییر هستند. برای موفقیت در حوزه رسانه ها ی اجتماعی، باید حواستان به رویه ها و آمار و ارقام باشد. این کار به درک مخاطب و جایگاه سازی برای گرفتن نتایج بهتر کمک می کند. در اینستاگرام همه چیز به سرعت تغییر می کند. اگر بر روی راهبرد های جدید بازاریابی کار می کنید، از تجربه دیگران بیاموزید تا اشتباهات آن ها را مرتکب نشوید و این نکات را درنظر داشته باشید.
1_ اگر قصد ساخت یک بازاریابی برنده را دارید، انجام تحلیل رقابتی، امری حیاتی است
2_ برای آگاه شدن از موضوعات عمده، حواستان به اخبار مهم و جدید باشد
3_ پست ها را مرتباً تحلیل کنید تا چیزی که مخاطب می خواهد را در دسترسش قرار دهید
4_UGC پست کنید و دنبال کنندگانتان را در حساب کاربری خود تبلیغ کنید
5_ هرچه سریع تر پاسخگوی مشتریان باشید، بهتر است
6_ روی روش های دسترسی به مخاطب، سرمایه گذاری کنید