برندهای Bon-Ton، رادیو شاک، Toys R Us و IheartMedia در سال های اخیر با مشکلات فراوانی در زمینه توسعه کسب وکارشان در عصر دیجیتال مواجه بوده اند. شاید مشاهده حضور فروشگاه های مطرحی مانند رادیوشاک در این لیست عجیب به نظر برسد، اما امروزه نه تنها برندهای مطرح بلکه تقریبا همه کسب و کارها با چالش های مشابه دست و پنجه نرم می کنند. اگرچه برخی از شرکت ها در مواجهه با چالش های عصر دیجیتال ضررهای زیادی را متحمل شد ه اند، اما برخی دیگر به خوبی خود را با این شرایط هماهنگ می کنند.
در حقیقت بسیاری از شرکت های سنتی با بهره گیری از تکنولوژی مدرن شرایط توسعه هرچه بیشتر را برای خود مهیا کرده اند. در حقیقت این برندها به خوبی ضرورت استقبال از تکنولوژی های نوین را پذیرفته اند. مدیران چنین برندهایی از اخذ دستاورهای نوین فناوری هیچ ترسی ندارند. به این ترتیب آنها همیشه به دنبال راهکارهای ساده، اقتصادی و هوشمندانه در حرکت هستند. مشتریان نیز با مشاهده هماهنگی سریع چنین برندهایی بیش از پیش بدان ها علاقه مند خواهند شد.
در این مقاله به بررسی چهار نمونه برند موفق در اخذ تکنولوژی مدرن در استراتژی بازاریابی و کسب وکارشان خواهیم پرداخت.
نیویورک تایمز
20 سال پیش اگر در ساعت های اوج مصرف از مترو وارد یک واگن می شدید، همه مردم سرهای شان در روزنامه نیویورک تایمز بود. اکنون اما داستان اندکی متفاوت است. در حقیقت امروزه اغلب مردم سرگر گوشی های هوشمندشان هستند.
فناوری دیجیتال از 15 سال پیش به طور همه جانبه ای دنیای مطبوعات و به طور مشخص روزنامه ها را مورد حمله قرار داده است. بنابر گزارش مجله آتلانیتک بین سال های 2000 تا 2015 درآمد مطبوعات مکتوب از انتشار آگهی سقوط شدیدی داشته است. براین اساس سود مذکور از 60 میلیارد به 20 میلیادر دلار کاهش یافته است. چنین رقمی دقیقا معادل درآمد دنیای مطبوعات در 50 سال قبل است.
روزنامه ها که عرصه رقابت را کاملا به ضرر خود می دیدند، چاره را در هماهنگی با تکنولوژی جدید یافتند. براین اساس نیوریورک تایمز یکی از نخستین برندهایی بود که اشتراک دیجیتالی اش را راه اندازی کرد. سابقه 167 ساله این نشریه معتبر به رونق هرچه بیشتر فروش حق اشتراک اینترنتی اش یاری رسانده است. به این ترتیب افراد با پرداخت هزینه ای کمتر نسخه الکترونیکی روزنامه را دریافت می کنند. نکته جالب در خصوص فعالیت نیویورک تایمز عدم اتکای آن به تبلیغات است. براین اساس مخاطب های این نشریه از شر تبلیغات آزاردهنده در امان هستند.
فیدلیتی
فیدلیتی از زمان تاسیس در سال 1946 به عنوان یک موسسه ارائه مشاوره مالی تا به حال راه طولانی را برای هماهنگی با تکنولوژی آنلاین طی کرده است. معمای اصلی برندهای فعال در زمینه امور مالی رقابت شان با استارتاپ های آنلاین در دهه اخیر محسوب می شود. با این حال برند فیدلیتی به جای رقابت با این استارتاپ ها خود بدل به کسب وکاری دیجیتال شد.
در زمینه فعالیت دیجیتالی بی تردید اپ فیدلیتی چشمگیرترین موفقیت آنها به حساب می آید. با کسب امتیاز 4.7 از 5 در استور اپل و میلیون ها دانلود باید به رضایت کاربران از این اقدام شرکت اعتراف کرد. یکی از نوآوری های منحصر به فرد فیدلیتی ارائه امکان انجام معاملات و رسیدگی به امور مالی در زمان سفر است. به این ترتیب با بهره گیری از فناوری اینترنت برند فیدلیتی مزیت رقابتی ویژه ای برای خود دست و پا کرده است. همچنین کاربران حرفه ای و شرکت های کوچک و بزرگ نیز با توجه به نیازشان استقبال خوبی از خدمات جدید این برند باسابقه نشان داده اند.
دیسنی پارک
اگرچه برند دیسنی مانند شاهزاده های کارتونی نیازی به رهایی از چنگال ورشکستگی نداشت، توجه به جهت گیری آن به سوی تکنولوژی های نوین شایان توجه است. در سال 2015 دیسنی پارک اعلام کرد که قصد سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری روی سنسورهای هوشمند را دارد. به این ترتیب تمام تجهیزات و افراد درون دیسنی پارک به سنسورهای شناسایی هوشمند مجهز خواهند شد. امروزه بازدیدکنندگان از دیسنی پارک از ساعت های مخصوص با IP اختصاصی استفاده می کنند. این امر علاوه بر ارائه اطلاعات موردنیاز در صورت ضرورت محافظ ها را باخبر خواهد کرد. در نتیجه همه بازدیدکنندگان پارک به صورت آنلاین از پشتیبانی برخوردار هستند. علاوه بر این به جای پرداخت هزینه جداگانه در بخش های مختلف پارک، استفاده از کلید هتل و بلیت های بازی همه بازدیدکنندگان از دستبندهای هوشمند استفاده می کنند. در پایان نیز این دستبندهای ویژه به عنوان هدیه به بازدیدکنندگان اهدا خواهد شد.
والمارت
درحالی که فروشگاه های کوچک در رقابت با فروشگاه های آنلاین شکست های سنگینی را متحمل می شوند، آمازون به عنوان غول فروش اینترنتی به سراغ برندهای بزرگی نظیر تارگت، Home Depot، Best Buy یا والمارت رفته است. نکته جالب اینکه آمازون در رقابت با هرکدام از این فروشگاه های بزرگ موفقیت های چشمگیری به دست آورده است. البته والمارت در این میان استثنا محسوب می شود. در حقیقت والمارت به جای انفعال دست به واکنشی جانانه در مواجهه با هجوم استارتاپ هایی نظیر آمازون زده است. براین اساس والمارت سرویس های تازه ای مانند سرویس آنلاین مرجوعی کالا، سطح قیمت های پایین و از همه مهم تر تاکید بر عدم نیاز به پرداخت حق عضویت برای سفارش آنلاین را در دستور کار قرار داده است.
اقدامات والمارت برای هماهنگی با عصر دیجیتال به سرویس های تازه محدود نمانده است. براین اساس آنها حتی به سراغ فروش آنلاین محصولات برندهای مختلف نیز رفته اند. همچنین اپ موبایلی این فروشگاه هر ساله کاربران بیشتری را به خود جلب می کند. براین اساس آخرین آپدیت اپ والمارت امکان خرید هوشمند و پرداخت آنی بدون محدودیت سقف پرداخت را فراهم کرده است. همچنین به هنگام استفاده از این اپ همیشه امکان برقراری ارتباط کاملا رایگان با تیم پشتیبانی وجود دارد.
هاروارد بیزینس ریویو در توصیف تلاش های بی وقفه والمارت برای تثبیت جایگاهش به عنوان فروشگاهی محبوب از جملات زیبایی استفاده کرده است: «والمارت در حال تبدیل به یک برنده دیجیتالی است. در حقیقت آنها یکی از سریع ترین نرخ های توسعه کسب وکار آنلاین را به ثبت رسانده اند. همچنین خلاقیت های مداوم شان در زمینه جلب نظر مشتری آنها را بیش از هر زمانی محبوب مشتریان گردانده است. در یک کلام، والمارت در عصر افول کسب وکار فروشگاه های بزرگ بدل به یک برنده تمام عیار شده است.»
نکته اصلی در مورد والمارت به چالش کشیدن آمازون است. در حقیقت زمانی آمازون همه فروشگاه های فیزیکی را به دردسر انداخت، اما اکنون والمارت در حال جبران شکست هاست.
جمع بندی نهایی
درحالی که هرکدام از برندهای مذکور در این مقاله واکنش های متفاوتی در مواجهه با تکنولوژی جدید ارائه کرده اند، یک اقدام میان همه آنها مشترک است: تلاش برای ارائه تجربه بهتر به مشتری. بی تردید در عصر دیجتال برندهایی موفق هستند که مشتریان را در مرکز توجه شان قرار دهند. به این ترتیب همه اقدامات شرکت باید حول محور مشتریان شکل بگیرد. در این میان فرقی ندارد تکنولوژی چقدر به پیشرفت ادامه دهد، زیرا برندهایی با اولیت دهی به مشتری هیچ گاه از راهکار مطلوب تهی نخواهد شد. به این ترتیب چنین برندهایی همیشه بهترین راه نجات را پیدا خواهند کرد.