امروزه 800 میلیون نفر به جست وجو، اشتراک گذاری و تعامل با محتواهای مختلف از طریق اینستاگرام مشغول هستند. براین اساس ارائه سرویسی به منظور ذخیره سازی و سازماندهی مطالب از سوی کاربران گامی منطقی از سوی اینستاگرام به حساب می آید. این سرویس اینستاگرام کالکشن نام دارد. با استفاده از این ویژگی کاربران امکان ذخیره سازی خصوصی پست های اینستاگرام و گروه بندی شان تحت عنوان کالکشن های دلخواه را خواهند داشت.
در این مقاله ابتدا به توضیح چگونگی استفاده از این ویژگی خواهیم پرداخت، سپس چهار راهکار مناسب که برندها از طریق آنها توانایی استفاده از این ویژگی «ذخیره سازی برای آینده» را خواهند داشت، به عنوان بخشی از استراتژی اینستاگرامی برندها مورد بررسی قرار می گیرد.
چگونه از اینستاگرام کالکشن استفاده کنیم؟
شما همیشه امکان مشاهده فهرست کالکشن تان را با مراجعه به صفحه اصلی اکانت تان و لمس آیکون مشهور بوکمارک خواهید داشت. به منظور ایجاد یک کالکشن جدید مراحل زیر را باید طی کرد:
1- مراجعه به پروفایل اینستاگرام مان و انتخاب آیکون بوکمارک
2- لمس آیکون + در سمت راست بالای صفحه
3- نگارش نام دلخواه برای کالکشن مان و لمس گزینه Next
4- لمس هرکدام از پست های ذخیره شده دلخواه به منظور افزودن به کالکشن مان و سپس لمس گزینه Done
مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم
چگونه همزمان با ذخیره یک پست کالکشن جدید بسازیم؟
1- یک پست که مایل به افزودن اش به کالکشن تان هستید، پیدا کنید و روی آیکون بوکمارک لمس طولانی مدت کنید.
2- آیکون + را لمس کنید
3- نام دلخواه کالکشن تان را بنویسید و گزینه Done را لمس کنید
چهار شیوه به منظور استفاده از کالکشن اینستاگرام برای کسب وکار
1- جمع کردن، سازماندهی و به اشتراک گذاری محتوای تولیدی کاربران
کلکسیونی از پست هایی که در آنها اکانت شرکت منشن شده است، یکی از بهترین منابع به منظور یافتن محتوای جدید و اصلی برای اشتراک گذاری با سایر کاربران به حساب می آید. بی تردید شما باید هواداران و فالوورهای خود را درک کنید و سازوکاری جامع برای تعامل مداوم با آنها داشته باشید. انتشار محتوای آنها یکی از این راهکارهای تعامل مداوم محسوب می شود. با این حال پیش از انتشار محتوای آنها باید نسبت به جلب رضایت شان اقدام کرد. در غیر این صورت قوانین کپی رایت اینستاگرام را نقض خواهید کرد.
به منظور دستیابی به پست های مناسب سری به مطالبی که در آنها نامی از اکانت تان برده شده بزنید (به صورت تگ، منشن یا هشتگ). سپس با بررسی مطالب بهترین ها را در کالکشن تان ذخیره کنید. به این ترتیب شما منبع قابل توجهی از محتوای تولیدی کاربران به منظور برندسازی اینستاگرامی در اختیار خواهید داشت.
به عنوان مثال نگاهی کوتاه به اکانت رسمی برند Apartment Therapy خالی از لطف نخواهد بود. این برند فعال در زمینه طراحی خانه و دکوراسیون داخلی به طور مداوم پست های ویژه ای از محتوای کاربرانش منتشر می کند. با مراجعه به صفحه رسمی این برند به نمونه های باکیفیت تولید شده از سوی کاربران برمی خوریم. به این ترتیب باید گمان کیفیت پایین محتوای متعلق به کاربران را به کلی فراموش کنیم.
2- استفاده در جهت ارزیابی رقابتی
آگاهی از نحوه فعالیت رقبا اطلاعات مناسبی به منظور طراحی استراتژی برندمان در شبکه های اجتماعی به ما می دهد. در این زمینه سرویس اینستاگرام کالکشن به خوبی این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد.
ایجاد یک کالکشن ویژه به منظور ذخیره سازی منابع دستیابی رقبا به محتوای ارسالی از سوی کاربران یکی از بهترین شیوه ها برای آنالیز نحوه فعالیت آنهاست. به عنوان مثال به متن همراه با تصاویر و ویدئوهای آنها دقت کنید. شیوه نگارش متن و هشتگ های کاربردی در اینجا اهمیت بالایی دارد. این پست ها را در یک کالکشن ویژه ذخیره کنید تا بعدها دوباره آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.
با مشاهده و دقت روی مطالب رقبا ایده های جالبی برای تولید محتوا و ساماندهی استراتژی برند خودمان خواهیم یافت. این به معنای تقلید صرف از ایده دیگران نیست، بلکه در اینجا اقتباس از دیگران مطرح است.
3- پیگیری فرآیند جذب یک به یک
بی تردید تعامل و جذب مخاطب یکی از مهم ترین کارهای هر بازاریابی به حساب می آید. با این حال برندها به دلیل حجم وسیع کاری فرصت تعامل با تک تک کاربران شان را ندارند. در اینجا راهکار جالبی برای رفع این مشکل توصیه می کنم. به جای رهاسازی منشن ها و تگ های کاربران به صورت بی پاسخ، آنها را در کالکشنی ویژه ذخیره کنید. به این ترتیب فرصت پاسخگویی به آنها را در زمانی دیگر خواهید داشت.
در این زمینه ذخیره سازی تمام محتواها در یک کالکشن فرآیند پاسخگویی را سریع تر می کند. در اینجا فقط به یک نکته اساسی توجه کنید: ذخیره سازی تمام مطالب کاربران ضروری نیست. در حقیقت فقط باید مطالب باکیفیت را ذخیره کرد. در غیر این صورت به هنگام بررسی دوباره با انبوهی از محتوا مواجه خواهیم بود که وقت کافی برای بررسی شان در اختیار نداریم. در هر صورت گمان می کنم که شما تمایلی به ناامیدسازی کاربران تان ندارید.
4- الهام گیری کنید
درحالی که فعالیت یگانه و منحصر به فرد برندتان اهمیت بالایی دارد، الهام گیری و اقتباس از سایر برندها هیچ ضربه ای به سازوکار برندتان در شبکه های اجتماعی نخواهد زد. در موسسه Hootsuite ما اغلب به محتوای تولیدی برندهای بزرگ به منظور اقتباس ایده های جذاب توجه می کنیم. به این ترتیب در بازه زمانی کمتری موفق به ارزیابی و اجرای ایده های باکیفیت خواهیم شد.
مطلب مرتبط: راهکارهای توسعه برند در فضای مجازی / برندسازی اینستاگرامی
در اینجا از کالکشن اینستاگرام به عنوان دوربین دقیق برندتان استفاده کنید. به این ترتیب فرصت ذخیره سازی پست های جالب را خواهید داشت. توجه داشته باشید که ذخیره پست ها به معنای بررسی شان در همان زمان نیست. بی تردید همه ما کارهای زیادی در حوزه کسب و کار داریم. به این ترتیب با ذخیره پست ها آنها را در زمان مناسب مورد ارزیابی و توجه قرار خواهیم داد. به منظور یافتن پست های مناسب جست وجوی تصاویر، کلمات کلیدی و هشتگ های مرتبط با برند یا کسب وکارمان گزینه منطقی به حساب می آید. سپس کالکشن مطالب ذخیره شده را برای بررسی بیشتر در آینده دست نخورده نگه دارید.علاوه بر این در زمان هایی که وقت کافی برای تولید محتوا ندارید، استفاده از این مطالب از پیش آماده بهترین اقدام خواهد بود.
همچنین از مطالب کاربران در زمینه ایجاد مسابقه اینستاگرامی نیز می توان استفاده کرد. برگزاری مسابقه یکی از رایج ترین و در عین حال محبوب ترین شیوه های جذب مخاطب است. به علاوه این روش هزینه های تبلیغاتی برندمان را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد.