اگر تبلیغ یک برند هیچ توجهی را جلب نکند، آیا اقدام آن همچنان «تبلیغات» نام دارد؟ امروزه مردم ابزارهای بسیار زیادی برای رهایی از دست انواع تبلیغات دارند. به گزارش Deloitte در واقع بیش از یک چهارم مردم در آمریکای شمالی از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات استفاده می کنند. همچنین از این تعداد 10 درصد در بیش از چهار رسانه مختلف از این ابزار بهره می برند. درست مانند صدای افتادن درختان در جنگل، فایده پیام یک برند در زمانی که هیچ مخاطبی مایل به شنیدنش نیست، چه می تواند باشد؟
اگرچه بخش های زیادی از دنیای تبلیغات به وسیله تکنولوژی مسدودسازی تبلیغات تحت تاثیر قرار گرفته، با این حال همچنان سیستم ادراک و توجه انسان ها دست نخورده باقی مانده است. بی تردید توجه نسل امروز مشتریان بیش از هر زمان دیگری با المان های مختلف پرت می شود، بنابراین به طور طبیعی آنها به صورت دقیق تری به دنبال محافظت از تمرکزشان خواهند بود. در حقیقت زمانی که یک بازاریاب یا طراح آگهی موفق به جلب توجه مخاطب به آگهی اش برای یک یا دو دقیقه می شود، مخاطب دقیقا به همان دلیلی که سریال حوادث عجیب در شبکه نتفلیکس را مشاهده می کند، به آن آگهی توجه خواهد کرد: آن آگهی در دل خود عنصر کارآمدی برای مخاطب دارد. علت اصلی موفقیت آگهی های تبلیغاتی دقیقا در همینجا است.
تا 10 سال پیش برند ژیلت بر بازار تیغ اصلاح سلطه داشت. تبلیغات این برند راحت، قابل پیش بینی و فقط به مدت 30 ثانیه بود. همچنین این تبلیغات یادآور نکته ای از پیش دانسته برای مخاطب به حساب می آمد: شما نیاز به تیغ اصلاح دارید، بنابراین شاید ژیلت مناسب تان باشد.
مطلب مرتبط: ارائه تبلیغات مؤثر با ۸توصیه کلیدی و هوشمندانه
متاسفانه دوران سلطه ژیلت بر دنیای تیغ های اصلاح چندان دوام نداشت. این بازار با ورود برند Dollar Shave Club و شیوه های خلاقانه آن برای انتقال پیام به مخاطب تحول عظیمی را به خود دید. این شرکت از تبلیغات 90 ثانیه ای و آنلاین برای انتقال پیامش به مخاطب استفاد می کرد. به علاوه با استفاد از ایده ها و استارتاپ های خلاقانه خود را به گونه ای غیرقابل مقایسه با سایر رقبا نشان می داد. به این ترتیب اگرچه ما در دوران فوران ابزارهای مسدودسازی تبلیغات زندگی می کنیم، اما تبلیغات آنلاین برند Dollar Shave Club موفق به جلب نگاه های بسیار زیادی شده است. بی تردید خلاقیت های این برند عظمت و سلطه ژیلت را از بین نبرده است. با این حال اکنون بخش زیادی از سهم ژیلت در بازار از دست آن خارج شده است.
نکته مهم در اینجا آن است که مردم از تبلیغات به طور کلی متنفر نیستند. آنها فقط از نمونه های بی کیفیت و به درد نخور تبلیغات فراری هستند. در حقیقت امروزه آنقدر تبلیغات بی کیفیت وجود دارد که مخاطب گاهی اوقات قید مشاهده هر نوع تبلیغی را می زند. کاربران حتی صفحات موردعلاقه شان در مرورگر را زمانی که شروع به نمایش ویدئویی ناخواسته تبلیغاتی می کند، می بندند. زمانی که کار اصلی طراح های تبلیغات جلب توجه مخاطب است، آزرده خاطر کردن آنها فقط اندکی با جلب توجه شان فاصله خواهد داشت.
شاید اکنون تبلیغات 6 ثانیه ای مطلب خنده داری به نظر برسد. با این حال در صورت ادامه روند ناامیدکننده برخی برندها در زمینه تبلیغات به زودی شاهد رشد چنین الگویی از آگهی ها خواهیم بود. با این حال اکنون هنوز هم مخاطب ها علاقه مند به مشاهده تبلیغات طولانی تر، در صورت ارائه کیفیت مطلوب هستند.
در این زمینه به گزارش Ooyala مدل تبلیغات طولانی به نسبت سال گذشته 30 درصد افزایش محبوبیت داشته است. در متن این تحول اینستاگرام قرار دارد. در حقیقت این پلتفرم تا همین چند وقت پیش فقط از تصاویر و ویدئوهای 60 ثانیه ای پشتیبانی می کرد. با این حال آپدیت جدید این شبکه اجتماعی از تکنولوژی IGTV برخوردار است. به این ترتیب کاربران امکان به اشتراک گذاری ویدئوهای بیشتر از یک دقیقه (حداکثر 60 دقیقه) را نیز خواهند داشت. به این ترتیب برخی از یوتیوبرهای بزرگ مانند صفحه PewDiePie نیز که به طور معمول ویدئوهای 20 دقیقه ای پست می کنند، شاید علاقه مند به استفاده از اینستاگرام به عنوان پلتفرم رابط شان با مخاطب شوند. با این حال هنوز امکان برای بارگذاری پادکست های تخصصی در اینستاگرام وجود ندارد.براین اساس کسانی مانند جو روگان، تهیه کننده پادکست های مشهور در زمینه سیاست، جامعه و فلسفه، با پادکست های دو یا سه ساعته همچنان اینستاگرام را به عنوان گزینه ای جذاب تلقی نمی کنند.
بی تردید مردم علاقه مند دنبال کردن داستان های مختلف نهفته در تبلیغات هستند. با این حال امروزه داستان های بسیار زیاد و متنوعی در دسترس آنها قرار گرفته است. همچنین کیفیت پایین برخی از این داستان ها باعث بدبینی مخاطب به کل برندها شده است. به این ترتیب برای جلب نگاه مخاطب امروزه کار بسیار دشوارتری را پیش رو داریم. با این حساب نخستین گام برای جلب توجه مشتری غلبه بر فضای متکی به استفاده از نرم افزارهای مسدودساز آگهی است. تنها راهکار نیز ارائه آگهی های باکیفیت و جلب اعتماد کاربران به صورت تدریجی خواهد بود. تردید نکنید که همیشه جا برای تبلیغات با کیفیت در برنامه روزانه مردم وجود دارد.
در مسیر بازیابی اعتماد مشتریان برندها کار دشواری را پیش رو دارند. در واقع جبران اعمال خطای گذشته به هیچ وجه آسان نیست. براین اساس باید ابتدا شناخت مان از مشتریان را بازسازی کنیم. خوشبختانه امروزه ابزارهای گوناگونی در زمینه شناخت بهتر مشتریان در دسترس برندها قرار دارد. به عنوان مثال آمارهای دقیق اینستاگرام برای صفحه های کسب و کار و اطلاعات طبقه بندی شده فیس بوک به خوبی برندها را در راه شناخت بهتر علایق و سبک زندگی مخاطب های هدف شان یاری خواهد کرد.
از اینجا به بعد آنچه اهمیت دارد، فقط برنامه ریزی صحیح و اجرای به موقع است. مهم ترین ویژگی تبلیغات دیجیتال دریافت سریع بازخورد عملکردمان است. براین اساس همیشه امکان بهینه سازی کمپین مان در کمترین زمان ممکن وجود خواهد داشت. در این زمینه استفاده از الگوهایی نظیر آزمایش دوگانه از طریق دو سناریوی متفاوت راهکاری کلیدی محسوب می شود.
مطلب مرتبط:درس هایی از بدترین تبلیغات تلویزیونی تمام دوران ها
آنچه مشخص است، ضرورت ایجاد تغییر در روند تبلیغات دیجیتال برندهاست. در این زمینه اگر تن به اصلاح امور ندهیم، به زودی با مشکلاتی بسیار بزرگ تر به هنگام جذب مخاطب مواجه خواهیم شد. چنانکه ایده های این مقاله شما را به سوی ایجاد تحول در ساختار تبلیغاتی تان سوق ندهد، آنگاه ریسک بزرگی را پذیرفته اید. در واقع با ادامه شیوه فعلی فقط زمان و هزینه برندتان را هدر خواهید داد. حاصل این اتلاف وقت و هزینه نیز آگهی هایی بدون مخاطب خواهد بود.