من آموخته ام که هنگام ورود یک شرکت به حوزه ای که دارای سطح شدیدی از رقابت است، جالب توجه بودن امری دشوار است. اما همین طور به معنای آن است که شما فضایی سودآور را با پتانسیل زیاد یافته اید و رقابت در این فضا زمانی که رقبای کوچک و بزرگی وجود دارند، به صنعت شما اعتبار می دهد. با اینکه پایش رقبای بزرگ تر اهمیت دارد، آنها معمولا برای توسعه و اجرای ایده های نو به زمان بیشتری نیاز دارند. در واقع این استارتاپ ها هستند که خطر بزرگ تری ایجاد می کنند، چرا که سریع الانتقال بوده و می توانند به سرعت تغییر جهت دهند تا با گرایشات باب روز و نیازهای مشتریان همگام شوند.
در حقیقت زمانی که شما از ایده خوبی در یک فضای سودآور برخوردارید، مقلدانی سر رسیده و سعی خواهند داشت که از ایده های شما تقلید کنند. خوشبختانه روش های زیادی برای پیش بینی رقبای تان و حفاظت از ایده های تان در طولانی مدت وجود دارد. در اینجا راهبردهای متعددی وجود دارد تا به خاطر بسپارید:
1- حمایت از مشتریان را اولویت خود سازید
اگر در یک فضای شلوغ به فعالیت مشغولید، یکی از بهترین روش ها برای متمایز ساختن شرکت تان از مقلدان و رقبای بزرگ، حمایت عالی از مشتری و پاسخ سریع است.
استلی افتی (Steli Efti)، بنیانگذار و مدیرعامل کلوس داتای او (Close. io) توضیح می دهد: «بهترین روش برای جلو زدن از رقبای تان، درک بهتر مشتریان است، بدین معنا که شما باید خدمات بهتری از بقیه ارائه دهید. شما با توجه به عنصر انسانی کسب و کارتان و نیز با وارد کردن سلیقه شخصی خود در برندتان، مورد پسند مشتریان کنونی و مشتریان احتمالی به طور یکسان قرار خواهید گرفت». تمرکز بر حمایت از مشتری از همان روزهای اول، به گروه تان کمک خواهد کرد تا ادامه این تمرکز را در زمان رشد استارتاپ تان تضمین کند. کلید جالب توجه بودن یک استارتاپ، صرفا به انجام رفتارهایی نظیر رفتارهای یک شرکت بزرگ و اتخاذ ذهنیتی مشابه در مقیاس بزرگ بستگی دارد.
حمایت از مشتریان را از طریق مجراهای مورد استفاده مشتریان تان ارائه دهید که می تواند چت زنده، شبکه های اجتماعی یا ترکیبی از چند گزینه باشد و مشتریان تان متوجه این کار خواهند بود. پاسخ به سوالات مشتریان در نهایت سرعت نیز ضروری است. شما همیشه مجبور نیستید که فورا پاسخی در دست داشته باشید، اما اعتراف به اینکه در حال جست وجوی راه حلی هستید، مشتریان را در زمانی تحت تاثیر قرار خواهد داد که بخواهند از طریق توصیه ها یا نقد و بررسی، در مورد تعاملات خود با استارتاپ شما نظر دهند.
2- همیشه در حال نوآوری باشید
تحقیقات اَکسِنتور (Accenture) معلوم کرد که 93درصد مدیران اجرایی معتقدند که موفقیت طولانی مدت سازمان شان به توانایی شرکت برای توسعه ایده های جدید بستگی دارد. کلید موفقیت هر کسب و کاری، توانایی آن برای ارائه محصولات و خدمات تازه است. به عبارت دیگر، شما باید همواره در حال نوآوری باشید. در دریای وسیع رقابت، شرکت هایی دارای بهترین عملکرد هستند که پیوسته فرصت های جدید را شناسایی کنند.
مطلب مرتبط: «استارت آپ» منبع درآمد شد
نوآور بودن بدین معنا نیست که هر ایده ای باید تحول آفرین باشد. زمانی که شرکت شما بتواند به طور مداوم تغییرات کوچکی در محصول یا خدمت تان ایجاد کند، شما فرصت بهتری برای تضمین جایگاه خود در بازار خواهید داشت.
مثلا در کسب و کار من، به جای این که سالی یکبار پایگاه مان را کاملا از نو طراحی کنیم، گروه من به روشی فکر می کند که بتوانیم همواره آن خصوصیات یا ابزار کوچک تر را اندکی به روزرسانی کنیم که به مشتریان مان کمک خواهد کرد تا هر روز سریع تر و کارآمدتر کار کنند.
تام مک کسکیل (Tom McKaskill)، یک کارآفرین منظم و سرمایه گذار توانگر استارتاپ و نویسنده کتاب میلیون ها دلار پول از کسب و کارتان به دست آورید، با خردمندی نوشت: «شما در اصل نیاز دارید که فرهنگ، فرآیند یا راهبردی ایجاد کنید که به طور مداوم، مزیت رقابتی شما را به تدریج به روزرسانی کند. تا آن زمان صبر نکنید که شدیدا نیازمند پس گرفتن دوباره قلمرو خود هستید؛ ابتکار عمل به خرج دهید و مطمئن شوید که پیشرو باقی می مانید. نوآوری تنها راه مطمئن انجام این کار است».
3- برند خود را با سرعت ایجاد کنید
زمانی که با رقابت زیادی روبه رو می شوید، بهترین مشتریان شما بزرگ ترین مدافعان کسب و کارتان نیز خواهند بود. زمانی که مشتریان از نظر احساسی به کسب و کارتان وابسته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که با شما باقی مانده و محصول یا خدمت شما را چه به صورت آنلاین و چه شخصی به بقیه توصیه کنند.
ارزش های گروه شما در بیشتر موارد، به همان اندازه راهکاری اهمیت دارند که به مشتریان تان ارائه می دهید. ایجاد پیش درآمدی برای برند خود (backstory) و نمایش چیزی که از آن طرفداری می کنید، می تواند یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن ارزش ها و کارایی برندتان به مشتریان تان باشد. این کار همین طور به مشتریان نشان می دهد که به کارتان افتخار می کنید و می تواند برای برندتان اصالت ایجاد کند.
برای موفقیت بیشتر از رقبا، هرچه زودتر درباره روش توسعه برند شخصی خود پیرامون شرکت فکر کنید. دست و پا کردن شهرتی برای خود در نقش رهبر فکری جدید یک فضای اشباع شده، می تواند به طول انجامد، اما چیزی که اهمیت دارد آن است که برای ارائه دیدگاه منحصربه فرد خودتان تلاش می کنید. تعجب خواهید کرد که چه تعداد افراد حرفه ای دیگر در صنعت تان می توانند چالش ها و موفقیت های شما را درک کرده و توصیه یا داستان های شما را مفید بیابند.
ما زمان آغاز به کار شرکت تلاش کردیم تا در بحث و تبادل نظرهای راجع به تالارهای گفت وگو و شبکه های اجتماعی حضور یابیم. به علاوه ما به دنبال فرصت هایی برای ارسال یادداشت میهمانان در وبلاگ ها یا وب سایت های معتبری بودیم که مخاطبان انتخابی ما می خوانند. توسعه برند شخصی برای من که یک بنیانگذار همکار هستم، نه تنها روشی عالی برای جلب نظر مخاطبان مختلف که همین طور یکی از بهترین روش ها برای توسعه اعتبار برند بود و بنابراین یک قدم جلوتر از مقلدان کوچک در بازار هستیم.
4- بر یک بازار محدود(vertical) یا بازار بکر (niche) خاص تمرکز کنید
بسیاری از استارتاپ ها سعی می کنند در همه چیز بهترین باشند که در حقیقت کاری تقریبا غیرممکن است. کسب و کارهای موفق، یک بازار بکر را می یابند و بهترین راهکار را برای مشکلات مشتریان در آن بازار ارائه می دهند.
دلیل اهمیت تمرکز بر یک بازار بکر آن است که شرح راهکارها را برای مشتریان احتمالی بسیار آسان تر می کند. یعنی شما می توانید به سرعت و به آسانی آن چیزی را شرح دهید که انجام داده و می فروشید.
در انتخاب بازار بکر خود، نباید تنها محصول یا خدمت در حال عرضه را مدنظر داشته باشید. همان طور که ووکامرس اشاره می کند، بازار بکر شما می تواند بر مبنای چیزهایی مثل موارد زیر باشد:
- منطقه جغرافیایی که در آن فعالیت یا فروش دارید
- جمعیت شناسی یا علایق مشتریان انتخابی تان
- قیمت اصلی محصولات تان؛ یعنی گران قیمت در برابر مقرون به صرفه
- روش فروش محصولات یا خدمات تان از طریق آبونمان یا گزینه عضویت.
امکان ندارد که بتوان همه کارها را برای همه افراد انجام داد. اگر می خواهید شرکت تان مخصوصا در برابر برندهای بسیار بزرگ تر جالب توجه باشد، درباره روشی فکر کنید که بتوانید دانش و منابع خود را برای انجام بهتر کارها در یک بازار بکر به کار برید.
از شرکت خود محافظت کنید
برای یک شرکت کوچک که در فضایی اشباع شده رقابت می کند، درک این موضوع اهمیت دارد که با ارزش ترین دارایی های شرکت تان چه چیزهایی هستند و بهترین روش ها برای محافظت از آنها را بیابید. اگر ایده مخصوصا منحصر به فردی دارید، ممکن است بخواهید با سرمایه گذاری در کسب یک ورقه اختراع، از شرکت خود محافظت کنید. با اینکه این فرآیند بسیار طولانی و پرهزینه است، می تواند به سازمان شما بهترین حمایت مورد نیاز را در طولانی مدت ارائه دهد. حتی اگر ایده های شما در حد کسب ورقه اختراع نیستند، راه های فراوان دیگری برای حمایت از محصول تان در برابر استفاده های مشکوک وجود دارد، مثلا استفاده از نرم افزار حمایت از کد منبع.
شما هر راهبرد حمایتی را که انتخاب کنید، اقدام فعالانه و نه واکنشی یکی از بهترین روش ها برای صرفه جویی در زمان و پول و دور نگاه داشتن مقلدان است تا بتوانید بر ایجاد بهترین کسب و کار ممکن تمرکز کنید.