اگر شما یکی از طرفدارهای بسکتبال و لیگ NBA نیستید، به احتمال فراوان اخیرا اخبار تازه بسیاری را پیرامون این ورزش از دست داده اید. مهم ترین این اخبار پیرامون فوق ستاره این لیگ یعنی لبرون جیمز می چرخد. این بازیکن افسانه ای چندی پیش قرارداد تازه ای با تیم لس آنجلس لیکرز به امضا رساند. پیش از بیان رقم این قرارداد از شما تقاضا دارم خونسردی تان را حفظ کنید. دستمزد جدید لبرون جیمز 153 میلیون دلار برای چهار سال است.
این قرارداد رویایی برای سه سال تضمین شده است. به این ترتیب کسب 38 میلیون دلار در سال یا به عبارت دیگر 10هزار دلار در ساعت برای لبرون جیمز قطعی به نظر می رسد. به یاد داشته باشید که این بازیکن اکنون 33سال سن دارد. با این حساب شاید همگی باید الگوی تازه ای برای اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز زندگی مان پیدا کنیم.
اجازه دهید اندکی بیشتر پیرامون دنیای ورزش و به خصوص بسکتبال صحبت کنیم. حتی اگر شما یکی از طرفدارهای پر و پا قرص مسابقات ورزشی نباشید، بیشتر اوقات تصاویری از لبرون جیمز در تلویزیون یا شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید.
مطلب مرتبط: رهبرانی که آینده کسب و کار را شکل می دهند
دارن رُوِل، خبرنگار بخش کسب وکار ورزشی شبکه ESPN، پیرامون قرارداد جدید لبرون جیمز به نکته جالبی اشاره کرده است. به گزارش وی در توییتر، بیش از 55 هزار توییت پیرامون این قرارداد نوشته شده است. این رقم هنگامی بیشتر به چشم خواهد آمد که بدانیم دقیقا پنج برابر هر قرارداد یا خبر بزرگ دیگری در دنیای NBA محسوب می شود.
پرسش اصلی در اینجا کاملا مشخص است: چرا قرارداد لبرون جیمز اینقدر توجه برانگیز محسوب می شود؟ فصل اخیر NBA در ماه ژوئن به پایان رسید. به علاوه خبری از مسابقات فصل جدید تا اواخر اکتبر نخواهد بود. با این حال همچنان ما با اخبار متعدد پیرامون بسکتبال NBA و بازیکنانش احاطه شده ایم. توجه داشته باشید که اکنون ما در بازه زمانی کم خبری سر نمی کنیم. اکنون مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه در حال برگزاری است. همچنین غوغای لیگ بیسبال MLB نیز بار دیگر به گوش می رسد. باز هم تاکید می کنم، ما اکنون در فصل تعطیلات لیگ NBA هستیم.
با توجه به آنچه در بالا بیان شد، از این اتفاقات چه درس هایی می توان گرفت؟ بی تردید NBA یک کسب وکار است. درست مانند هر کسب و کار دیگری در این حوزه نیز رقابت بر سر مشتریان تعیین کننده طرف پیروز است. در این بخش به بررسی برخی از درس های مهم از شیوه جلب توجه و ساماندهی NBA خواهیم پرداخت.
اهمیت برندسازی
اگرچه NBA یک برند است، با این حال تا حد زیادی روی ویژگی های شخصیتی هرکدام از ورزشکاران مشهورش نیز تکیه دارد. در حقیقت بسیاری از کسب وکارهای دیگر در کنار برند NBA توسعه یافته اند. به عنوان مثال لبرون جیمز آژانس ورزشی خود با نام James’s Sport Agency را راه اندازی کرده است. به همین ترتیب کوین دورانت، یکی دیگر از ستاره های NBA، نیز کسب وکار شخصی خود را مدیریت می کند. در حقیقت «شرکت دورانت» یکی از منابع اصلی درآمد این بازیکن حرفه ای به حساب می آید.
برند NBA نه تنها از توسعه کسب وکارهای وابسته به خود احساس خطر نمی کند، بلکه چنین اتفاقی را تقویت نیز می کند. دلیل اصلی این اقدام نیز کاملا روشن است: طرفدارها تمایل بیشتری به برقراری رابطه عمیق با ورزشکاران محبوب شان دارند. براین اساس NBA توسعه برندهای مختلف در پیرامون خود را به بهترین شکل تقویت می کند. ماجرا در اینجا درست مانند تمایل مشتریان به ارتباط بیشتر با برندهای مورد علاقه شان است.
نکته مهم در این بخش ضرورت ساماندهی امور در سایر کسب وکارها به مانند NBA است. امروزه وفاداری به یک برند واحد در حال ناپدید شدن است. به معنایی دیگر، کمتر کسی امروزه به یک برند برای مدت طولانی وفادار باقی می ماند. به علاوه گزینه های چندانی نیز پیش روی برندها به منظور جلوگیری از این اتفاق نیست. به ویژه در مورد تعامل با نسل جوان این نکته به شدت به چشم می خورد. در این میان برندها به منظور ادامه فرآیند جذب مخاطب باید توجه ویژه ای به مشتریان داشته باشند. این امر شاید به معنای اقدام به برقراری رابطه شخصی سازی شده با هرکدام از آنها نباشد، اما دقت و مراقبت بیشتر را طلب می کند. در واقع امروزه برندها باید تصویر روشنی از خود به مخاطب عرضه کنند. به این ترتیب افراد توانایی دنبال کردن برند موردنظر در محیط های متفاوت را خواهند داشت.
توجه به شبکه های اجتماعی
امروزه تلویزیون همچنان پلتفرم میزبان قابل توجهی برای تیم های ورزشی به حساب می آید. در واقع ارائه شبکه های کابلی و دریافت حق عضویت برای مشاهده مسابقات گزینه درآمدزایی برای تیم های ورزشی است. با این حال NBA راهکارهای تازه و خلاقانه تری را جست وجو می کند.
شبکه های اجتماعی این فرصت را به NBA داده است تا لحظات نابی را برای طرفداران خلق کند. گفت وگو با ورزشکاران مشهور، تشویق طرفداران به مشارکت در تهیه مطالب صفحات رسمی NBA و نمایش پشت صحنه مسابقات از جمله محبوب ترین این لحظات هستند. به این ترتیب میزان تاثیرگذاری و جذب مخاطب این لیگ به طرز محسوسی افزایش یافته است. ورزشکاران شاغل در NBA به خوبی از استراتژی جدید NBA آگاه اند. برهمین اساس آنها نیز در تلاش برای افزایش جذب مخاطب برندهای شخصی شان از طریق شبکه های اجتماعی هستند. فراهم کردن صحنه های مهم بازی ها برای طرفداران، تشکر از حمایت آنها و پاسخ به پرسش های شان به صورت آنلاین از جمله مهم ترین اقدامات ستاره های دنیای NBA در این راستا است.
درحالی که بی تردید تبلیغات و بازاریابی دیجیتال آینده کسب وکارها را رقم می زند، کسب وکارهای مختلف باید نسبت به ضرورت برقراری ارتباط نزدیک از طریق این شیوه جدید تکنولوژی اطمینان حاصل کنند. به این ترتیب تبلیغات و بازاریابی دیجیتال باید در زمینه ایجاد رابطه ای هرچه عمیق تر با مشتریان به کار گرفته شود.
تمرکز روی مخاطب نسل جوان
باتوجه به گزارش ژورنال کسب وکار ورزشی (Sports Business Journal)، NBA دومین برند موفق در زمینه جذب مخاطب جوان محسوب می شود. میانگین سنی مخاطب های این لیگ 42 سال است. به این ترتیب فقط لیگ فوتبال MLS را بالاتر از خود می بیند. در میان آمارهای این ژورنال لیگ هاکی (NHL) با 49، لیگ فوتبال آمریکایی (NFL) با 50 و لیگ MLB با 57 سال در رتبه های بعدی هستند. نکته جالب اینکه بسیاری از این کسب وکارها میانه چندان خوبی با دنیای دیجیتال و دستاوردهای آن ندارند.
مطلب مرتبط: امید به آینده در کسب و کار
اگرچه کسب وکارها نباید نسبت به مخاطب های بزرگسال بی توجه باشند، اما امروزه مخاطب نسل جوان به دلیل تاثیر بالایی که بر سایر گروه های هدف دارد، بسیار مهم به نظر می رسد. در حقیقت این نسل از مخاطب ها قدرت خرید بسیار بالایی دارند، به علاوه فرهنگ آنها به سرعت در سراسر دنیا به خرده فرهنگ مسلط تبدیل می شود.
تاکید و بزرگ نمایی ورزشکاران مورد علاقه نسل جوان یک استراتژی تبلیغاتی موفق محسوب می شود. در واقع هر کسب وکاری می تواند از این موقعیت به نحو مطلوب استفاده کند. در این زمینه توجه به نحوه عملکرد NBA بسیار راهگشا خواهد بود. براین اساس این لیگ معتبر تا حد زیادی روی تاثیرگذاری ستاره های خود برای جذب مخاطب، اعم از جوان و مسن تکیه دارد. دلیل مشاهده مداوم هرکدام از ستاره های بسکتبال در رویدادها و برنامه های جانبی NBA نیز دقیقا به همین دلیل است.