از ماه ژانویه مشتاقانه چالش های 30 روزه را دنبال کرده ؛ یوگا، درازو نشست و حرکت شنا را انجام داده ام و هم اکنون نیز درحال تمرین پلانک هستم.
مزیت این کار در آن است که می توانم شاهد تغییرات ایجاد شده در بدنم باشم. هیچ یک از چالش های روزانه طولانی نبودند، اما به طور کلی اثر مثبتی داشتند.
من به این فکر می کردم که چالش 30 روزه برای صاحبان کسب و کارهای کوچک (که من آنها را کارآفرینان کوچک می نامم) چگونه می تواند باشد؟ هیچ کس چنین چالشی را نساخته است، بنابراین من خودم یک چالش 30 روزه ساختم!
هدف از این چالش آن است که به شما کمک کنم تمرکز خود را بر چهار بخش از کسب و کار خود قرار دهید:
1- بهره وری و فرآیندها
2- بازاریابی و فروش
3- فناوری
4- استراتژی رشد
در این چالش، تنها پنج روز کاری در اختیار دارید، چراکه قرار نیست آخر هفته را نیز به کار مشغول باشید. کمی کار را تعطیل و استراحت کنید. با تعطیل کردن کار در آخر هفته اتفاقی نمی افتد.
هفته اول: بهره وری و فرآیندها
ما کارآفرینان کوچک، گاهی اوقات کارها را با شتاب و بی نظم انجام می دهیم و فرصتی برای سازماندهی کارهای مان نداریم. این هفته، از شما می خواهم درمورد آنچه بیش از میزان لازم، زمان را به هدر می دهد فکر و روی تسهیل این فرآیندها در زمان کمتری تمرکز کنید.
روز اول: لیستی از تمام وظایفی که در یک روز معین انجام می دهید تهیه و برآورد کنید چه میزان زمان صرف هرکدام از آنها کرده اید. این لیست شامل کارهایی مانند بررسی ایمیل و پاسخ دادن به آنها، ایجاد طرح های پیشنهادی، به روزرسانی رسانه های اجتماعی، کار روی پروژه های مشتری و حتی سفارش لوازم اداری است. شاید تعجب کنید که هربار چه زمانی را صرف این موارد می کنید!
مطلب مرتبط: چالش های مشترک کسب و کارهای کوچک و بزرگ
روزهای دوم و سوم: یک ساعت را برای نوشتن مراحل فرآیندهای وقت گیر و بزرگ صرف کنید. به عنوان مثال، اگر شما حساب های رسانه های اجتماعی خود را چندبار در هفته به روز می کنید، مراحل زیر را بنویسید:
مرحله 1: وارد شدن به داشبورد رسانه های اجتماعی (با شناسه کاربری و رمز عبور)
مرحله 2: بازبینی ذکر نام تجاری خود و پاسخ دهی بر اساس آنها
مرحله 3: به روزرسانی برنامه در توییتر و فیس بوک برای هفته جاری
مرحله 4: دنبال کردن (فالو) افراد در توییتر
اگر فرآیندهای زیادی دارید که باید مستند شوند، این کار ممکن است دو روز طول بکشد.
روز چهارم: پیدا کردن وظایفی که می توانید به دیگران محول کنید. چه کار باید بکنید تا تمام تمرکزتان را روی کسب وکار بگذارید؟ اگر شما کارمند ندارید، به دنبال استخدام یک مشاور یا نویسنده آزاد برای انجام این کار باشید.
روز پنجم: وظایف خود را در تقویم بنویسید. بخشی از زمان و تمرکزتان را تنها برای انجام این کار صرف کنید. تحقیقات نشان می دهد هنگامی که شما دست از یک وظیفه بر می دارید و به وظیفه دیگری می پردازید، 25 دقیقه طول می کشد تا به میزان بهره وری که در وظیفه اول داشتید، برسید. در اتاق را ببندید. اعلان ایمیل را درحالت خاموش قرار دهید و فقط تمرکز کنید.
بین انجام وظایف تان استراحت کنید. هنگامی که پس از تکمیل یک وظیفه، سراغ وظیفه دیگری می روید، مغز شما استراحت نمی کند. برای استراحت به بیرون بروید و قدم بزنید یا قهوه بخورید. ذهن تان را پاک کنید و برگردید.
هفته دوم: بازاریابی و فروش
متأسفانه به نظر می رسد بازاریابی به دو دلیل توسط کارآفرینان کوچک نادیده گرفته می شود؛ یا آنها وقت کافی برای تمرکز روی بازاریابی ندارند (و تصور می کنند توانایی استخدام نیروی کمکی ندارند) یا کسب و کارشان پررونق است و فکر می کنند نیازی به این کار ندارند. هیچ کدام از این دو، بهانه های خوبی نیستند.
روز ششم: به بخش تحلیلی وب سایت خود نگاه کنید تا بدانید کدام کانال های بازاریابی، ترافیک را به سایت شما هدایت می کنند. اگر هیچ کدام از آنها، نتایجی را که می خواهید حاصل نمی کنند، برنامه ریزی کنید تا مانع از جلب توجه مشتریان به آن قسمت شوید. همچنین توجه داشته باشید که در کدام موارد نتایج خوبی به دست آورده اید، زیرا ممکن است بخواهید تلاش های خود را در آن زمینه بیشتر کنید.
روز هفتم: یک کانال بازاریابی جدید را که قبلا امتحان نکرده اید پیدا کنید. این کانال می تواند اینستاگرام، تبلیغات رسانه های اجتماعی یا مطبوعات باشد. فقط سه ماه تلاش کنید و سپس وب سایت خود را مجدد مورد تحلیل قرار دهید تا ببینید آیا این کانال مؤثر بوده است یا خیر.
روز هشتم: تقویم محتوایی بسازید. در این تقویم، محتوایی را برای پست های وبلاگ و به روزرسانی رسانه های اجتماعی طراحی کنید. اگر پیشرفت هایی داشته اید، آنها را مستحکم کنید و برایشان محتوا بسازید.
روز نهم: تدبیری بیندیشید تا زمان کمتری را صرف مدیریت رسانه های اجتماعی کنید. برای به روز رسانی رسانه های اجتماعی مانند Hootsuite برنامه ریزی کنید. صفحات کسب وکار فیس بوک این امکان را برای شما فراهم ساخته اند. با استفاده از تقویم محتوایی جدید، تمام به روزرسانی های خود را برنامه ریزی کنید و بدین وسیله یک ساعت در هفته (یا کمتر) وقت صرف کنید و آنها را در داشبورد و برنامه خود کپی یا جایگذاری کنید.
روز دهم: دو ساعت را برای ارسال چند پست به وبلاگ خود اختصاص دهید؛ سپس یک جدول زمان بندی برای آنها تهیه کنید. اولویت بندی بازاریابی محتوا از قبل بسیار ارزشمند است، چراکه وقتی از پیش زمان بندی می کنید، اتفاقات پیش بینی نشده مانع از انتشار پست های شما در زمان مقرر نمی شوند.
هفته سوم: فناوری
شما می دانید که برنامه ها و ابزارهای زیادی وجود دارند که با کسب وکارهای کوچک متناسب هستند، اما هرگز وقت آن را نخواهید داشت تا آنها را جست وجو یا امتحان کنید. این هفته اختصاص به انجام این کار دارد.
روز یازدهم: تنها یک برنامه کاربردی یا نرم افزار پیدا کنید که بتواند بهره وری شما را بیشتر کند (نکته: به وظایف زمان بر به عنوان نقطه شروع نگاه کنید). از دوره آزمایشی این برنامه یا نرم افزار استفاده کنید. این نرم افزار یا برنامه می تواند شامل موارد زیر باشد:
- نرم افزار حسابداری
- مدیریت رسانه های اجتماعی
- مدیریت ارتباط با مشتری
- نرم افزار موجودی
مطلب مرتبط:چالش های مدیریت کسب وکار خانوادگی
روزهای دوازدهم و سیزدهم: استفاده از کاربردهای اولیه این ابزار بدون استفاده کاربردی تر و درک همه مزایای آن کاری ساده است. آیا با یادگیری کامل کاربردهای این نرم افزار در زمان شما صرفه جویی می شود؟ آیا این کار ارزش سرمایه گذاری دارد و چگونه می تواند به توسعه کسب وکار شما کمک کند؟ یک ساعت در روز را برای انجام این کار صرف کنید.
روز چهاردهم: همین کار را برای ابزارهای دیگر که قبلا استفاده کرده اید انجام دهید، اما نه با تمام توان خود. من می دانم که نرم افزار حسابداری دارای ظرفیت هایی است که هرگز آنها را ندیده ام، بنابراین می خواهم وقت بگذارم تا ببینم چگونه این نرم افزار می تواند به من کمک کند.
روز پانزدهم: برای خرید این نرم افزار و دیگر ابزارهای تکنیکی که می توانند بهره وری شما را بیشتر کنند، مبلغی را کنار بگذارید. اگر پول لازم را ندارید، ببینید چه میزان باید در طول یک ماه فروش داشته باشید تا بتوانید هزینه لازم را بپردازید. برای صرف این هزینه ها اولویت بندی کنید.
هفته چهارم: استراتژی رشد
همانطورکه مایکل گربر (Michael Gerber) گفته (و بارها به طور غیرمستقیم نقل شده است)، ما کارآفرینان کوچک بیشتر مایل هستیم در حوزه کاری مان فعالیت کنیم به جای اینکه روی آنها کار کنیم. این بدان معنی ا ست که ما تقریبا به اندازه کافی استراحت نداریم و این کار مانع توسعه کسب وکارمان می شود. بنابراین این هفته، با دیدی متفاوت به امور نگاه کنید.
روز شانزدهم: طرح کسب وکار را بیرون بکشید و دوباره به آن نگاهی بیندازید. شما در کجای اهدافی که برای خودتان مقرر کرده اید، ایستاده اید؟ درصورت لزوم موقعیت خود را به روزرسانی کنید.
روز هفدهم: صرف یک ساعت اندیشه برای پاسخ به این سؤال که دوست دارید درطول پنج یا 10 سال آینده، به چه نقطه ای در کسب وکار خود برسید، امری مفید است.
روز هجدهم: لیستی از اهداف خود را برای جدول زمانی پنج ساله و ده ساله تهیه کنید. در زیر هر هدف، لیستی از کارهایی را که باید انجام دهید بنویسید. آن کارها را با مهلت مقرر در تقویم خود یادداشت کنید.
روز نوزدهم: اگر شما 10.000 دلار دارید، چگونه می توانید برای رشد کسب وکار خود با آن سرمایه گذاری کنید؟ اولویت شما چیست؟ اولویت شما ممکن است توسعه بازاریابی یا استخدام نیروی کمکی باشد. این تمرین می تواند مشخص کند که در چه زمینه ای نیاز به تمرکز بیشتری دارید. همچنین می تواند شما را متوجه سازد که باید وام بگیرید تا کسب وکارتان را رشد دهید.
روز بیستم: این روز تعطیل شماست. شما در این ماه به سختی کار کرده اید تا آنچه را که در کسب وکارتان مهم است سازماندهی و بر آنها تمرکز کنید. با این حال، نمی توانید اهمیت استراحت خود را نادیده بگیرید. زمان استراحت به شما فرصتی برای خاموش کردن مغز و شارژ دوباره می دهد. من متوجه شده ام که در روز تعطیل ایده های خلاقانه ای به ذهنم می رسد، بنابراین یک روز تعطیل درواقع سرمایه گذاری روی آینده شرکت شماست!